Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Ny artikel om förbrukning på Elektrec

https://electrek.co/2021/02/10/tesla-ra ... ent-tests/

Tesla hamnar i botten med glädjesiffror för förbrukning. Dock tycker jag personligen att deras siffror håller för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4166
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev:
Ny artikel om förbrukning på Elektrec

https://electrek.co/2021/02/10/tesla-ra ... ent-tests/

Tesla hamnar i botten med glädjesiffror för förbrukning. Dock tycker jag personligen att deras siffror håller för mig.
Dom(edmunds) laddar visst bara teslorna till 90%, dom andra till 100%
Tror dom pudlat om det nu
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Artikel i media

Inlägg av NiklasTesla »

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Here we go again...
Det pris som tidigare har angetts av Elon Musk är 25 000 dollar, motsvarande drygt 207 000 kronor.
Snarare 207 000 * 1,25 * 1,1 + 20 000 (VSG) + (10 000 frakt) = 315 000 kronor. Nu är det visserligen Kina men anges priset i dollar är det utan moms.

Tror inte alls att denna bil får 4680-celler heller. Det lär inte hamna i de kinesiska bilarna på direkten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Artikel i media

Inlägg av NiklasTesla »

Svenssons skrev:
Here we go again...
Det pris som tidigare har angetts av Elon Musk är 25 000 dollar, motsvarande drygt 207 000 kronor.
Snarare 207 000 * 1,25 * 1,1 + 20 000 (VSG) + (10 000 frakt) = 315 000 kronor. Nu är det visserligen Kina men anges priset i dollar är det utan moms.

Tror inte alls att denna bil får 4680-celler heller. Det lär inte hamna i de kinesiska bilarna på direkten.
Nej ca 200tkr SEK skall man nog inte räkna med.

Om man får grundversionen för 315tkr SEK (gissar på LFP-batterier i den) så är det ett bra pris (blir en riktigt billig bil totalkostnadsmässigt).

Betalar själv gärna ca 500tkr SEK för "Model 2" om bilen med TopSpec har 4680-Celler.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
1.a.

Visst är det Linuxbaserat. Har aldrig sagt emot det. Men det är inte samma sak som de flesta skulle ansvara vara en normal linux desktopdist.

Enligt din påhittade definition så är isf. FreeBSD mångdubbelt framgångsrikare på desktop än Linux, då MacOS X är baserat på det i botten (också utan X11 för övrigt).

1.b.

Spelar ingen roll hur du försöker fuska med dina egna defintioner: globalt sätt så är marknadsandelen extremt liten för även ChromeOS jämfört med MacOS och Windows på desktop.

Desktop Operating System Market Share Worldwide

https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... /worldwide
Alla Linux-OS är Linux-baserade OS. De blir inte mindre Linux bara för att en del tycker att det inte är "normal Linux Desktopdist" eller att det är en mer kommersiell distro. Det är ju inte min definition att ChromeOS är Linux, se på Wikipedia eller gentoo.org tex så du kan sluta med att beskylla mig för att hitta på egna definitioner eller att fuska bara för att det inte passar in i dina åsikter.

Visst är FreeBSD mångdubbelt mer framgångsrikt på Desktop-sidan och var det även på serversidan tidigare än Linux men vad har det med saken att göra?

Jag ställde frågan till dig som du fortfarande inte har svarat på och det var "Hur definierar du "slår igenom"?" Har elbilar slagit igenom idag? Det är inte så mycket som skiljer elbilar och ChromeOS på hur stor marknadsandel de tagit globalt, sedan har vi dessutom alla övrig Linux-distar. Därav min fråga.
Som sagt. En router kan köra Linux, men det är fortfarande inte en full Linux desktop. Precis lika lite som Android och Chrome OS.

FreeBSD körs ju i botten på macOS, som har en marknadsandel på ca 10%.

Så hur den än fuskar och vrider felaktigt på siffrorna så laggar Linux på desktop.

Gå in och se här själv för fakta, och inte tomt snack:

https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... /worldwide

Notera även hur de separerat mellan "Linux" och "Chrome OS", som alla vettiga sajter gör.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
2.

Noterar att du inte kommenterar något om Waymo och Level 5?

Tystnaden talar för sig själv.
Tystnaden? Jag skrev ju tidigare ifall du orkar läsa mina inlägg eller Jordads inlägg?
Sedan jag postade defintionerna mellan Level 4 och Level 5 så har det varit "radiotysnad" från dig gällande dina tidigare tvärsäkra påståenden att Waymo var Level 5.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
2.

Noterar att du inte kommenterar något om Waymo och Level 5?

Tystnaden talar för sig själv.
Tystnaden? Jag skrev ju tidigare ifall du orkar läsa mina inlägg eller Jordads inlägg?
Sedan jag postade defintionerna mellan Level 4 och Level 5 så har det varit "radiotysnad" från dig gällande dina tidigare tvärsäkra påståenden att Waymo var Level 5.
Ska man verkligen bry sig så mycket om definitioner. Det viktigaste är väl om det finns självkörande bilar i kommersiell drift. De kommer sprida sig till fler och fler regioner i takt med att tekniken utvecklas och att man anpassar programvaran till nya miljöer.
"Level 5 is a bit of a myth," Waymo CEO John Krafcik said in June 2019. "Level 5 means you can drive anything anywhere in any weather conditions, like, you can drive from San Francisco to Santiago, Chile, any time of year, just press a button. This is probably never going to happen. Humans don't even do this."
Angående Linux så är det mycket riktigt så att det inte har slagit igenom på desktop men nuförtiden använder de flesta människor olika mobila enheter istället för desktopdatorer och de bygger till stor del på en variant av Linux. Linux är garanterat det vanligaste operativsystemet. Det slog igenom men på ett annat sätt än vad man först trodde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
"Level 5 is a bit of a myth," Waymo CEO John Krafcik said in June 2019. "Level 5 means you can drive anything anywhere in any weather conditions, like, you can drive from San Francisco to Santiago, Chile, any time of year, just press a button. This is probably never going to happen. Humans don't even do this."
Finns massor som inte tror på FSD eller L5, precis som de finns de som inte tror på vaccin. Inget nytt. Har dessutom inget med saken att göra.

Waymo säger ju detta som PR för att de ligger på L4 med deras tjänst. PR är inget som du kan objektivt. Varken från Google/Waymo eller Tesla.
Jordad skrev:
Angående Linux så är det mycket riktigt så att det inte har slagit igenom på desktop men nuförtiden använder de flesta människor olika mobila enheter istället för desktopdatorer och de bygger till stor del på en variant av Linux. Linux är garanterat det vanligaste operativsystemet. Det slog igenom men på ett annat sätt än vad man först trodde.
Absolut. Har jag inte heller sagt annat???

Läs gärna vad som skrivs.

Detta handlade om Linux på desktop.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Artikel i media

Inlägg av R2_m3 »

TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar


intressant test :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

R2_m3 skrev:
TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar


intressant test :)
Egen tråd.
viewtopic.php?f=27&t=24182
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Artikel i media

Inlägg av R2_m3 »

LarsL skrev:
R2_m3 skrev:
TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar


intressant test :)
Egen tråd.
viewtopic.php?f=27&t=24182
ah, letade efter en sådan tråd men såg den inte :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

R2_m3 skrev:
LarsL skrev:
R2_m3 skrev:
TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar


intressant test :)
Egen tråd.
viewtopic.php?f=27&t=24182
ah, letade efter en sådan tråd men såg den inte :)
Inte alltid så lätt att hitta här på forumet när det skrivs som mest ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
*LOL*

Kan läsa rubrikerna, men inte heller läsa artiklarna. Visste dock inte att den gamla uven var kvar. :lol:

Han har tidigare alltid känts som han är lite efter sin tid, och lika seg/gammalmodig som den japanska bilindustrin!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Eliard »

×


Robert Collin: Alla sprang åt samma håll med elbilar
Profilbild Robert Collin
Av:
Robert Collin

PUBLICERAD: MINDRE ÄN 2 TIM SEDAN

FOTO: HANS BERGGREN
Bilar
Vätgas borde varit framtiden – och kanske är det
När vi i dagligt tal pratar om el-bilar menar vi bilar som drivs med en el-motor som får ström från ett batteri. Rent och fint när man kör, men inte utan svagheter. Kobolt, som är viktigaste beståndsdelen i moderna litium-batterier (i bilar, datorer, mobiltelefoner etc), grävs ofta fram av barnarbetare i farliga, trånga gruvgångar i Kongo, tillgångarna orsakar strider och krig mellan olika stammar och milisgrupper, och grundvattnet förgiftas. Kobolten upparbetas sedan oftast i Kina, också det med stor miljöpåverkan och mänskligt lidande. Och osäker tillgång för oss i väst.

När el-bilar brinner är batterierna svåra att släcka. Och dessutom är batterierna mycket tunga. Och tappar orken efter kanske sju, åtta år. Då kostar ett nytt batteri mer än hela bilens värde.

Det finns massor med kobolt i Sverige, bland annat norr om Gränna vid Vättern. Men där vill miljörörelsen inte tillåta någon gruva, just för miljöproblemen. Även om kobolten naturligtvis skulle kunna utvinnas både säkrare (med vuxna, fackanslutna gruvarbetare) och mer miljösäkert än i Kongo.

El-bilarnas batterier laddas med el från nätet. Antingen hemma eller vid laddstolpar. Laddtiden beror på hur mycket ström det finns i uttaget. Kanske en natt i motorvärmaruttaget, några timmar i en laddbox hemma eller tre kvart vid en snabbladdstolpe med likström för att komma femton, tjugo mil till.

Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
FOTO: HANS BERGGREN
Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
Men det finns ett alternativ till batterierna: Bränsleceller som omvandlar vätgas till el (och som driver el-motorn).
Vätgasen förvaras i en trycktank i bilen som tankas nästan lika snabbt som man tankar bensin eller diesel. Man tankar fullt på mellan tre och fem minuter. Räckvidden är betydligt längre än för de batteridrivna el-bilarna, 65 mil i Toyotas nya Mirai.

Precis som batterierna laddas med elektricitet så framställs vätgasen med el. Man spjälkar väteatomer från syreatomen i vatten (H2O blir H2 och O, vätgas och syre) genom att behandla vattnet med el i en så kallad elektrolys. Det här görs i ”fabriker”.

Vätgasen körs sen i tankbilar till mackarna och tankas i bilen, som förutom gastankarna har med sig ett litet elkraftverk (bränslecellen) som fixar el till elmotorn.

Den el som används för att tillverka vätgasen kan komma från kolkraftverk. Inte så lyckat för den globala uppvärmningen. Eller från sol, vind och vatten. Och kärnkraft. Elen från nätet skapar alltså vätgas, som sen omvandlas till el igen i bilen.

FOTO: HANS BERGGREN
Det finns bara tre vätgasmackar i hela Sverige.
Ett problem med dagens elbilar, förutom kort räckvidd och att det tar lång tid att ladda batteriet, är ju att det är så svårt att hitta en laddstolpe. Att hitta en vätgasmack i Sverige är ännu svårare. Det finns tre. En i Mariestad (!), en på Arlanda och en i Sandviken.

Att hitta en vätgasbil är möjligen ännu svårare. Bara Toyota, Hyundai och Honda tillverkar vätgasbilar, och extremt få. Några tiotals tusen per år. Men prognosen är att tillverkningen ska mångdubblas de närmaste åren.

Vätgas är mycket lättantändligt och kallas också knallgas. Vätgas är lätt (väte är världens lättaste grundämne). Därför användes gasen i vätgasballonger och i zeppelinarna som lyftmedel, Mmen kom i vanrykte när luftskeppet Hindenburg började brinna inför landningen i New York och störtade till marken.

Vätgas i trycktankar som i vätgasbilarna anses inte brandfarligt. I alla fall inte mer än natur- eller biogas som ju redan nu driver gasbilar och tankas på gasmackar. Natur- och biogasbilar har vanliga förbränningsmotorer.

Varför drivs nästan alla el-bilar med batterier? Och inte med vätgas? Svår fråga. Det bara blev så. Kanske var det enklare. Eller så sprang bara alla åt samma håll. Miljöaktivisterna tänkte elbil=batteribil, och politikerna hängde på. Och snart var bilindustrin piskad att följa samma spår.

BMW och Mazda gick tidigt mot strömmen och byggde bilar med vanlig förbränningsmotor, men bytte bensin mot vätgas (ungefär samma teknik som i natur- och biogasbilarna). En återvändsgränd. Andra jobbade med bränsleceller som omvandlade vätgasen till el för att driva elmotorer. Toyota, Hyundai och Honda har bränslecellbilar i produktion sedan mer än tio år. Och nu har Toyota kommit med andra generationen av sin vätgasbil Mirai. Bränslecellen i den nya bilen är mer kompakt, kan omvandla mer vätgas till el per tidsenhet, och är betydligt billigare att bygga. Första generationen Mirai kostade ungefär en miljon kronor.

I Tyskland som redan har närmare hundra vätgasmackar ska nya Mirai säljas för motsvarande 650 000 kronor. Även Storbritannien, Danmark, Japan, Sydkorea och USA bygger ut sitt nät av vätgasmackar. Japan har närmare 200 mackar i dag, om fyra år ska det finnas över 300.

Sverige ligger långt efter. Just nu kör till exempel de flesta av de fjorton Toyota Mirai som levererats sedan 2014 i Stockholmsområdet (och tankar på Arlanda) och i Mariestad där de tankas på en solcellsdriven vätgasmack.

Vätgas är energieffektivt. Kan lagras länge i trycktankar vilket på sikt gör vindkraft mer effektivt eftersom man kan ta tillvara på elen när det blåser men efterfrågan på el är liten.

De senaste åren har intresset för vätgas ökat snabbt. Bland annat görs ju försök att tillverka stål i Luleå med vätgas i stället för kol, vilket är CO2-neutralt (så länge elen kommer från vind eller vatten). Flera lastbilstilverkare (som Volvo och Scania) har vätgasprototyper och när åkerierna väljer vätgas kommer också mackarna att bli fler. Toyota tillverkar redan vätgasbussar för Europa.

Bränslecellens viktigaste beståndsdel tillverkas av platina som framförallt utvinns i Sydafrika. De gruvorna är inte alls lika kontroversiella som Kongos koboltgruvor. Dessutom kommer efterfrågan på platina, som också är den viktiga beståndsdelen i förbränningsmotorers katalysatorer, att minska när bilar med bensin- och dieselmotorerna fasas ut.

Samma platina kan då användas i bränslecellerna
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Artikel i media

Inlägg av mikebike »

"Vätgas är energieffektivt" :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Eliard skrev:
×
Robert Collin

Vätgas borde varit framtiden – och kanske är det

När vi i dagligt tal pratar om el-bilar menar vi bilar som drivs med en el-motor som får ström från ett batteri. Rent och fint när man kör, men inte utan svagheter. Kobolt, som är viktigaste beståndsdelen i moderna litium-batterier (i bilar, datorer, mobiltelefoner etc), grävs ofta fram av barnarbetare i farliga, trånga gruvgångar i Kongo, tillgångarna orsakar strider och krig mellan olika stammar och milisgrupper, och grundvattnet förgiftas. Kobolten upparbetas sedan oftast i Kina, också det med stor miljöpåverkan och mänskligt lidande. Och osäker tillgång för oss i väst.

När el-bilar brinner är batterierna svåra att släcka. Och dessutom är batterierna mycket tunga. Och tappar orken efter kanske sju, åtta år. Då kostar ett nytt batteri mer än hela bilens värde.

Det finns massor med kobolt i Sverige, bland annat norr om Gränna vid Vättern. Men där vill miljörörelsen inte tillåta någon gruva, just för miljöproblemen. Även om kobolten naturligtvis skulle kunna utvinnas både säkrare (med vuxna, fackanslutna gruvarbetare) och mer miljösäkert än i Kongo.
Härligt att media är så faktabaserade, och inte bashar elbilar med en massa myter eller påhittade fakta...

Tacka vet jag de ädla publikationerna som SVD, Flamman, Sweclockers, och som numera även fått sobert sällskap av Aftonbladet. De sista bastionerna för sanning, ren fakta och oändlig kunskap!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Mitt förtroende för Robert Collin har varit nere på nollpunkten länge. Den där insatsen lyfter inte honom från den nivån.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1793
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Men när det pratas om att satsas mycket pengar från EU 430 miljarder euro bör ju något hända? men kanske mest för tyngre industri?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vatg ... a-klimatet
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Bränslecellens viktigaste beståndsdel tillverkas av platina som framförallt utvinns i Sydafrika. De gruvorna är inte alls lika kontroversiella som Kongos koboltgruvor. Dessutom kommer efterfrågan på platina, som också är den viktiga beståndsdelen i förbränningsmotorers katalysatorer, att minska när bilar med bensin- och dieselmotorerna fasas ut.

Samma platina kan då användas i bränslecellerna
Suck. Hur kan någon som är så oinsatt arbeta på en av landets största tidningar?

Platina från Sydafrika är oerhört kontroversiellt. Största gruvan ligger i Marikana och det har varit fruktansvärda förhållanden för arbetarna. Det var bla en massaker 2012: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marikana_massacre

Allt är inte perfekt med produktionen av elbilar men det betyder ju inte att man kan blunda för hur fruktansvärda produktionsförhållanden är för andra typer av bilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Vad tröttsamt att se dessa myter och faktafel upprepas gång på gång. :(

Collin måste ju ha blivit rättad, kritiserad, motbevisad etc hur många gånger som helst i dessa frågor, struntar han i det, eller förstår han helt enkelt inte bättre?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Kvällstidningsjournalistik går inte ut på att presentera fakta utan på att generera klick som ger reklamintäkter. Därför är sådana som Collin väldigt bra för tidningen och han kommer att få fortsätta att jobba så länge han skapar reaktioner hos läsarna.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Hyundai gör en recall för att byta ut LG batterierna i Kona och Ionic i Korea. Samma sak ryktas för Kona och Bolt i USA. Det ser inte ljust ut för batteritillgången framöver om LG kommer tvingas producera nya batterier till gamla bilar även i Europa. Lägg till det att SK innovation inte får sälja batterier i USA de närmsta 10 åren, så känns det som om det blir uppförsbacke för bland annat VW's USA satsning.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai- ... VZzzqvc6b0
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar