Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Ny artikel om förbrukning på Elektrec
https://electrek.co/2021/02/10/tesla-ra ... ent-tests/
Tesla hamnar i botten med glädjesiffror för förbrukning. Dock tycker jag personligen att deras siffror håller för mig.
https://electrek.co/2021/02/10/tesla-ra ... ent-tests/
Tesla hamnar i botten med glädjesiffror för förbrukning. Dock tycker jag personligen att deras siffror håller för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4166
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Artikel i media
Dom(edmunds) laddar visst bara teslorna till 90%, dom andra till 100%Gustafsson skrev:Ny artikel om förbrukning på Elektrec
https://electrek.co/2021/02/10/tesla-ra ... ent-tests/
Tesla hamnar i botten med glädjesiffror för förbrukning. Dock tycker jag personligen att deras siffror håller för mig.
Tror dom pudlat om det nu
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Artikel i media
Here we go again...NiklasTesla skrev:
Snarare 207 000 * 1,25 * 1,1 + 20 000 (VSG) + (10 000 frakt) = 315 000 kronor. Nu är det visserligen Kina men anges priset i dollar är det utan moms.Det pris som tidigare har angetts av Elon Musk är 25 000 dollar, motsvarande drygt 207 000 kronor.
Tror inte alls att denna bil får 4680-celler heller. Det lär inte hamna i de kinesiska bilarna på direkten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Artikel i media
Nej ca 200tkr SEK skall man nog inte räkna med.Svenssons skrev:Here we go again...NiklasTesla skrev:
Snarare 207 000 * 1,25 * 1,1 + 20 000 (VSG) + (10 000 frakt) = 315 000 kronor. Nu är det visserligen Kina men anges priset i dollar är det utan moms.Det pris som tidigare har angetts av Elon Musk är 25 000 dollar, motsvarande drygt 207 000 kronor.
Tror inte alls att denna bil får 4680-celler heller. Det lär inte hamna i de kinesiska bilarna på direkten.
Om man får grundversionen för 315tkr SEK (gissar på LFP-batterier i den) så är det ett bra pris (blir en riktigt billig bil totalkostnadsmässigt).
Betalar själv gärna ca 500tkr SEK för "Model 2" om bilen med TopSpec har 4680-Celler.
MVH
Re: Artikel i media
Som sagt. En router kan köra Linux, men det är fortfarande inte en full Linux desktop. Precis lika lite som Android och Chrome OS.Svenssons skrev:Alla Linux-OS är Linux-baserade OS. De blir inte mindre Linux bara för att en del tycker att det inte är "normal Linux Desktopdist" eller att det är en mer kommersiell distro. Det är ju inte min definition att ChromeOS är Linux, se på Wikipedia eller gentoo.org tex så du kan sluta med att beskylla mig för att hitta på egna definitioner eller att fuska bara för att det inte passar in i dina åsikter.martinot skrev:1.a.
Visst är det Linuxbaserat. Har aldrig sagt emot det. Men det är inte samma sak som de flesta skulle ansvara vara en normal linux desktopdist.
Enligt din påhittade definition så är isf. FreeBSD mångdubbelt framgångsrikare på desktop än Linux, då MacOS X är baserat på det i botten (också utan X11 för övrigt).
1.b.
Spelar ingen roll hur du försöker fuska med dina egna defintioner: globalt sätt så är marknadsandelen extremt liten för även ChromeOS jämfört med MacOS och Windows på desktop.
Desktop Operating System Market Share Worldwide
https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... /worldwide
Visst är FreeBSD mångdubbelt mer framgångsrikt på Desktop-sidan och var det även på serversidan tidigare än Linux men vad har det med saken att göra?
Jag ställde frågan till dig som du fortfarande inte har svarat på och det var "Hur definierar du "slår igenom"?" Har elbilar slagit igenom idag? Det är inte så mycket som skiljer elbilar och ChromeOS på hur stor marknadsandel de tagit globalt, sedan har vi dessutom alla övrig Linux-distar. Därav min fråga.
FreeBSD körs ju i botten på macOS, som har en marknadsandel på ca 10%.
Så hur den än fuskar och vrider felaktigt på siffrorna så laggar Linux på desktop.
Gå in och se här själv för fakta, och inte tomt snack:
https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... /worldwide
Notera även hur de separerat mellan "Linux" och "Chrome OS", som alla vettiga sajter gör.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
Sedan jag postade defintionerna mellan Level 4 och Level 5 så har det varit "radiotysnad" från dig gällande dina tidigare tvärsäkra påståenden att Waymo var Level 5.Svenssons skrev:Tystnaden? Jag skrev ju tidigare ifall du orkar läsa mina inlägg eller Jordads inlägg?martinot skrev:2.
Noterar att du inte kommenterar något om Waymo och Level 5?
Tystnaden talar för sig själv.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
Ska man verkligen bry sig så mycket om definitioner. Det viktigaste är väl om det finns självkörande bilar i kommersiell drift. De kommer sprida sig till fler och fler regioner i takt med att tekniken utvecklas och att man anpassar programvaran till nya miljöer.martinot skrev:Sedan jag postade defintionerna mellan Level 4 och Level 5 så har det varit "radiotysnad" från dig gällande dina tidigare tvärsäkra påståenden att Waymo var Level 5.Svenssons skrev:Tystnaden? Jag skrev ju tidigare ifall du orkar läsa mina inlägg eller Jordads inlägg?martinot skrev:2.
Noterar att du inte kommenterar något om Waymo och Level 5?
Tystnaden talar för sig själv.
Angående Linux så är det mycket riktigt så att det inte har slagit igenom på desktop men nuförtiden använder de flesta människor olika mobila enheter istället för desktopdatorer och de bygger till stor del på en variant av Linux. Linux är garanterat det vanligaste operativsystemet. Det slog igenom men på ett annat sätt än vad man först trodde."Level 5 is a bit of a myth," Waymo CEO John Krafcik said in June 2019. "Level 5 means you can drive anything anywhere in any weather conditions, like, you can drive from San Francisco to Santiago, Chile, any time of year, just press a button. This is probably never going to happen. Humans don't even do this."
Re: Artikel i media
Finns massor som inte tror på FSD eller L5, precis som de finns de som inte tror på vaccin. Inget nytt. Har dessutom inget med saken att göra.Jordad skrev:"Level 5 is a bit of a myth," Waymo CEO John Krafcik said in June 2019. "Level 5 means you can drive anything anywhere in any weather conditions, like, you can drive from San Francisco to Santiago, Chile, any time of year, just press a button. This is probably never going to happen. Humans don't even do this."
Waymo säger ju detta som PR för att de ligger på L4 med deras tjänst. PR är inget som du kan objektivt. Varken från Google/Waymo eller Tesla.
Absolut. Har jag inte heller sagt annat???Jordad skrev:Angående Linux så är det mycket riktigt så att det inte har slagit igenom på desktop men nuförtiden använder de flesta människor olika mobila enheter istället för desktopdatorer och de bygger till stor del på en variant av Linux. Linux är garanterat det vanligaste operativsystemet. Det slog igenom men på ett annat sätt än vad man först trodde.
Läs gärna vad som skrivs.
Detta handlade om Linux på desktop.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: Artikel i media
TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar
intressant test
intressant test

Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Artikel i media
Egen tråd.R2_m3 skrev:TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar
intressant test
viewtopic.php?f=27&t=24182
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: Artikel i media
ah, letade efter en sådan tråd men såg den inteLarsL skrev:Egen tråd.R2_m3 skrev:TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar
intressant test
viewtopic.php?f=27&t=24182

Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Inte alltid så lätt att hitta här på forumet när det skrivs som mestR2_m3 skrev:ah, letade efter en sådan tråd men såg den inteLarsL skrev:Egen tråd.R2_m3 skrev:TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar
intressant test
viewtopic.php?f=27&t=24182

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Har inte + så kan inte läsa mästerverket signerad stofil Collin.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/mB8xgL ... ed-elbilar
https://www.aftonbladet.se/bil/a/gWzxaB ... yota-mirai
https://www.aftonbladet.se/bil/a/mB8xgL ... ed-elbilar
https://www.aftonbladet.se/bil/a/gWzxaB ... yota-mirai
Re: Artikel i media
*LOL*MWall skrev:Har inte + så kan inte läsa mästerverket signerad stofil Collin.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/mB8xgL ... ed-elbilar
https://www.aftonbladet.se/bil/a/gWzxaB ... yota-mirai
Kan läsa rubrikerna, men inte heller läsa artiklarna. Visste dock inte att den gamla uven var kvar.

Han har tidigare alltid känts som han är lite efter sin tid, och lika seg/gammalmodig som den japanska bilindustrin!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
×
Robert Collin: Alla sprang åt samma håll med elbilar
Profilbild Robert Collin
Av:
Robert Collin
PUBLICERAD: MINDRE ÄN 2 TIM SEDAN
FOTO: HANS BERGGREN
Bilar
Vätgas borde varit framtiden – och kanske är det
När vi i dagligt tal pratar om el-bilar menar vi bilar som drivs med en el-motor som får ström från ett batteri. Rent och fint när man kör, men inte utan svagheter. Kobolt, som är viktigaste beståndsdelen i moderna litium-batterier (i bilar, datorer, mobiltelefoner etc), grävs ofta fram av barnarbetare i farliga, trånga gruvgångar i Kongo, tillgångarna orsakar strider och krig mellan olika stammar och milisgrupper, och grundvattnet förgiftas. Kobolten upparbetas sedan oftast i Kina, också det med stor miljöpåverkan och mänskligt lidande. Och osäker tillgång för oss i väst.
När el-bilar brinner är batterierna svåra att släcka. Och dessutom är batterierna mycket tunga. Och tappar orken efter kanske sju, åtta år. Då kostar ett nytt batteri mer än hela bilens värde.
Det finns massor med kobolt i Sverige, bland annat norr om Gränna vid Vättern. Men där vill miljörörelsen inte tillåta någon gruva, just för miljöproblemen. Även om kobolten naturligtvis skulle kunna utvinnas både säkrare (med vuxna, fackanslutna gruvarbetare) och mer miljösäkert än i Kongo.
El-bilarnas batterier laddas med el från nätet. Antingen hemma eller vid laddstolpar. Laddtiden beror på hur mycket ström det finns i uttaget. Kanske en natt i motorvärmaruttaget, några timmar i en laddbox hemma eller tre kvart vid en snabbladdstolpe med likström för att komma femton, tjugo mil till.
Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
FOTO: HANS BERGGREN
Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
Men det finns ett alternativ till batterierna: Bränsleceller som omvandlar vätgas till el (och som driver el-motorn).
Vätgasen förvaras i en trycktank i bilen som tankas nästan lika snabbt som man tankar bensin eller diesel. Man tankar fullt på mellan tre och fem minuter. Räckvidden är betydligt längre än för de batteridrivna el-bilarna, 65 mil i Toyotas nya Mirai.
Precis som batterierna laddas med elektricitet så framställs vätgasen med el. Man spjälkar väteatomer från syreatomen i vatten (H2O blir H2 och O, vätgas och syre) genom att behandla vattnet med el i en så kallad elektrolys. Det här görs i ”fabriker”.
Vätgasen körs sen i tankbilar till mackarna och tankas i bilen, som förutom gastankarna har med sig ett litet elkraftverk (bränslecellen) som fixar el till elmotorn.
Den el som används för att tillverka vätgasen kan komma från kolkraftverk. Inte så lyckat för den globala uppvärmningen. Eller från sol, vind och vatten. Och kärnkraft. Elen från nätet skapar alltså vätgas, som sen omvandlas till el igen i bilen.
FOTO: HANS BERGGREN
Det finns bara tre vätgasmackar i hela Sverige.
Ett problem med dagens elbilar, förutom kort räckvidd och att det tar lång tid att ladda batteriet, är ju att det är så svårt att hitta en laddstolpe. Att hitta en vätgasmack i Sverige är ännu svårare. Det finns tre. En i Mariestad (!), en på Arlanda och en i Sandviken.
Att hitta en vätgasbil är möjligen ännu svårare. Bara Toyota, Hyundai och Honda tillverkar vätgasbilar, och extremt få. Några tiotals tusen per år. Men prognosen är att tillverkningen ska mångdubblas de närmaste åren.
Vätgas är mycket lättantändligt och kallas också knallgas. Vätgas är lätt (väte är världens lättaste grundämne). Därför användes gasen i vätgasballonger och i zeppelinarna som lyftmedel, Mmen kom i vanrykte när luftskeppet Hindenburg började brinna inför landningen i New York och störtade till marken.
Vätgas i trycktankar som i vätgasbilarna anses inte brandfarligt. I alla fall inte mer än natur- eller biogas som ju redan nu driver gasbilar och tankas på gasmackar. Natur- och biogasbilar har vanliga förbränningsmotorer.
Varför drivs nästan alla el-bilar med batterier? Och inte med vätgas? Svår fråga. Det bara blev så. Kanske var det enklare. Eller så sprang bara alla åt samma håll. Miljöaktivisterna tänkte elbil=batteribil, och politikerna hängde på. Och snart var bilindustrin piskad att följa samma spår.
BMW och Mazda gick tidigt mot strömmen och byggde bilar med vanlig förbränningsmotor, men bytte bensin mot vätgas (ungefär samma teknik som i natur- och biogasbilarna). En återvändsgränd. Andra jobbade med bränsleceller som omvandlade vätgasen till el för att driva elmotorer. Toyota, Hyundai och Honda har bränslecellbilar i produktion sedan mer än tio år. Och nu har Toyota kommit med andra generationen av sin vätgasbil Mirai. Bränslecellen i den nya bilen är mer kompakt, kan omvandla mer vätgas till el per tidsenhet, och är betydligt billigare att bygga. Första generationen Mirai kostade ungefär en miljon kronor.
I Tyskland som redan har närmare hundra vätgasmackar ska nya Mirai säljas för motsvarande 650 000 kronor. Även Storbritannien, Danmark, Japan, Sydkorea och USA bygger ut sitt nät av vätgasmackar. Japan har närmare 200 mackar i dag, om fyra år ska det finnas över 300.
Sverige ligger långt efter. Just nu kör till exempel de flesta av de fjorton Toyota Mirai som levererats sedan 2014 i Stockholmsområdet (och tankar på Arlanda) och i Mariestad där de tankas på en solcellsdriven vätgasmack.
Vätgas är energieffektivt. Kan lagras länge i trycktankar vilket på sikt gör vindkraft mer effektivt eftersom man kan ta tillvara på elen när det blåser men efterfrågan på el är liten.
De senaste åren har intresset för vätgas ökat snabbt. Bland annat görs ju försök att tillverka stål i Luleå med vätgas i stället för kol, vilket är CO2-neutralt (så länge elen kommer från vind eller vatten). Flera lastbilstilverkare (som Volvo och Scania) har vätgasprototyper och när åkerierna väljer vätgas kommer också mackarna att bli fler. Toyota tillverkar redan vätgasbussar för Europa.
Bränslecellens viktigaste beståndsdel tillverkas av platina som framförallt utvinns i Sydafrika. De gruvorna är inte alls lika kontroversiella som Kongos koboltgruvor. Dessutom kommer efterfrågan på platina, som också är den viktiga beståndsdelen i förbränningsmotorers katalysatorer, att minska när bilar med bensin- och dieselmotorerna fasas ut.
Samma platina kan då användas i bränslecellerna
Robert Collin: Alla sprang åt samma håll med elbilar
Profilbild Robert Collin
Av:
Robert Collin
PUBLICERAD: MINDRE ÄN 2 TIM SEDAN
FOTO: HANS BERGGREN
Bilar
Vätgas borde varit framtiden – och kanske är det
När vi i dagligt tal pratar om el-bilar menar vi bilar som drivs med en el-motor som får ström från ett batteri. Rent och fint när man kör, men inte utan svagheter. Kobolt, som är viktigaste beståndsdelen i moderna litium-batterier (i bilar, datorer, mobiltelefoner etc), grävs ofta fram av barnarbetare i farliga, trånga gruvgångar i Kongo, tillgångarna orsakar strider och krig mellan olika stammar och milisgrupper, och grundvattnet förgiftas. Kobolten upparbetas sedan oftast i Kina, också det med stor miljöpåverkan och mänskligt lidande. Och osäker tillgång för oss i väst.
När el-bilar brinner är batterierna svåra att släcka. Och dessutom är batterierna mycket tunga. Och tappar orken efter kanske sju, åtta år. Då kostar ett nytt batteri mer än hela bilens värde.
Det finns massor med kobolt i Sverige, bland annat norr om Gränna vid Vättern. Men där vill miljörörelsen inte tillåta någon gruva, just för miljöproblemen. Även om kobolten naturligtvis skulle kunna utvinnas både säkrare (med vuxna, fackanslutna gruvarbetare) och mer miljösäkert än i Kongo.
El-bilarnas batterier laddas med el från nätet. Antingen hemma eller vid laddstolpar. Laddtiden beror på hur mycket ström det finns i uttaget. Kanske en natt i motorvärmaruttaget, några timmar i en laddbox hemma eller tre kvart vid en snabbladdstolpe med likström för att komma femton, tjugo mil till.
Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
FOTO: HANS BERGGREN
Robert Collin har provkört vätgasbilen Toyota Mirai.
Men det finns ett alternativ till batterierna: Bränsleceller som omvandlar vätgas till el (och som driver el-motorn).
Vätgasen förvaras i en trycktank i bilen som tankas nästan lika snabbt som man tankar bensin eller diesel. Man tankar fullt på mellan tre och fem minuter. Räckvidden är betydligt längre än för de batteridrivna el-bilarna, 65 mil i Toyotas nya Mirai.
Precis som batterierna laddas med elektricitet så framställs vätgasen med el. Man spjälkar väteatomer från syreatomen i vatten (H2O blir H2 och O, vätgas och syre) genom att behandla vattnet med el i en så kallad elektrolys. Det här görs i ”fabriker”.
Vätgasen körs sen i tankbilar till mackarna och tankas i bilen, som förutom gastankarna har med sig ett litet elkraftverk (bränslecellen) som fixar el till elmotorn.
Den el som används för att tillverka vätgasen kan komma från kolkraftverk. Inte så lyckat för den globala uppvärmningen. Eller från sol, vind och vatten. Och kärnkraft. Elen från nätet skapar alltså vätgas, som sen omvandlas till el igen i bilen.
FOTO: HANS BERGGREN
Det finns bara tre vätgasmackar i hela Sverige.
Ett problem med dagens elbilar, förutom kort räckvidd och att det tar lång tid att ladda batteriet, är ju att det är så svårt att hitta en laddstolpe. Att hitta en vätgasmack i Sverige är ännu svårare. Det finns tre. En i Mariestad (!), en på Arlanda och en i Sandviken.
Att hitta en vätgasbil är möjligen ännu svårare. Bara Toyota, Hyundai och Honda tillverkar vätgasbilar, och extremt få. Några tiotals tusen per år. Men prognosen är att tillverkningen ska mångdubblas de närmaste åren.
Vätgas är mycket lättantändligt och kallas också knallgas. Vätgas är lätt (väte är världens lättaste grundämne). Därför användes gasen i vätgasballonger och i zeppelinarna som lyftmedel, Mmen kom i vanrykte när luftskeppet Hindenburg började brinna inför landningen i New York och störtade till marken.
Vätgas i trycktankar som i vätgasbilarna anses inte brandfarligt. I alla fall inte mer än natur- eller biogas som ju redan nu driver gasbilar och tankas på gasmackar. Natur- och biogasbilar har vanliga förbränningsmotorer.
Varför drivs nästan alla el-bilar med batterier? Och inte med vätgas? Svår fråga. Det bara blev så. Kanske var det enklare. Eller så sprang bara alla åt samma håll. Miljöaktivisterna tänkte elbil=batteribil, och politikerna hängde på. Och snart var bilindustrin piskad att följa samma spår.
BMW och Mazda gick tidigt mot strömmen och byggde bilar med vanlig förbränningsmotor, men bytte bensin mot vätgas (ungefär samma teknik som i natur- och biogasbilarna). En återvändsgränd. Andra jobbade med bränsleceller som omvandlade vätgasen till el för att driva elmotorer. Toyota, Hyundai och Honda har bränslecellbilar i produktion sedan mer än tio år. Och nu har Toyota kommit med andra generationen av sin vätgasbil Mirai. Bränslecellen i den nya bilen är mer kompakt, kan omvandla mer vätgas till el per tidsenhet, och är betydligt billigare att bygga. Första generationen Mirai kostade ungefär en miljon kronor.
I Tyskland som redan har närmare hundra vätgasmackar ska nya Mirai säljas för motsvarande 650 000 kronor. Även Storbritannien, Danmark, Japan, Sydkorea och USA bygger ut sitt nät av vätgasmackar. Japan har närmare 200 mackar i dag, om fyra år ska det finnas över 300.
Sverige ligger långt efter. Just nu kör till exempel de flesta av de fjorton Toyota Mirai som levererats sedan 2014 i Stockholmsområdet (och tankar på Arlanda) och i Mariestad där de tankas på en solcellsdriven vätgasmack.
Vätgas är energieffektivt. Kan lagras länge i trycktankar vilket på sikt gör vindkraft mer effektivt eftersom man kan ta tillvara på elen när det blåser men efterfrågan på el är liten.
De senaste åren har intresset för vätgas ökat snabbt. Bland annat görs ju försök att tillverka stål i Luleå med vätgas i stället för kol, vilket är CO2-neutralt (så länge elen kommer från vind eller vatten). Flera lastbilstilverkare (som Volvo och Scania) har vätgasprototyper och när åkerierna väljer vätgas kommer också mackarna att bli fler. Toyota tillverkar redan vätgasbussar för Europa.
Bränslecellens viktigaste beståndsdel tillverkas av platina som framförallt utvinns i Sydafrika. De gruvorna är inte alls lika kontroversiella som Kongos koboltgruvor. Dessutom kommer efterfrågan på platina, som också är den viktiga beståndsdelen i förbränningsmotorers katalysatorer, att minska när bilar med bensin- och dieselmotorerna fasas ut.
Samma platina kan då användas i bränslecellerna
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9381
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Artikel i media
"Vätgas är energieffektivt" 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Artikel i media
Härligt att media är så faktabaserade, och inte bashar elbilar med en massa myter eller påhittade fakta...Eliard skrev:×
Robert Collin
Vätgas borde varit framtiden – och kanske är det
När vi i dagligt tal pratar om el-bilar menar vi bilar som drivs med en el-motor som får ström från ett batteri. Rent och fint när man kör, men inte utan svagheter. Kobolt, som är viktigaste beståndsdelen i moderna litium-batterier (i bilar, datorer, mobiltelefoner etc), grävs ofta fram av barnarbetare i farliga, trånga gruvgångar i Kongo, tillgångarna orsakar strider och krig mellan olika stammar och milisgrupper, och grundvattnet förgiftas. Kobolten upparbetas sedan oftast i Kina, också det med stor miljöpåverkan och mänskligt lidande. Och osäker tillgång för oss i väst.
När el-bilar brinner är batterierna svåra att släcka. Och dessutom är batterierna mycket tunga. Och tappar orken efter kanske sju, åtta år. Då kostar ett nytt batteri mer än hela bilens värde.
Det finns massor med kobolt i Sverige, bland annat norr om Gränna vid Vättern. Men där vill miljörörelsen inte tillåta någon gruva, just för miljöproblemen. Även om kobolten naturligtvis skulle kunna utvinnas både säkrare (med vuxna, fackanslutna gruvarbetare) och mer miljösäkert än i Kongo.
Tacka vet jag de ädla publikationerna som SVD, Flamman, Sweclockers, och som numera även fått sobert sällskap av Aftonbladet. De sista bastionerna för sanning, ren fakta och oändlig kunskap!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Mitt förtroende för Robert Collin har varit nere på nollpunkten länge. Den där insatsen lyfter inte honom från den nivån.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Artikel i media
Men när det pratas om att satsas mycket pengar från EU 430 miljarder euro bör ju något hända? men kanske mest för tyngre industri?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vatg ... a-klimatet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vatg ... a-klimatet
Re: Artikel i media
Suck. Hur kan någon som är så oinsatt arbeta på en av landets största tidningar?Bränslecellens viktigaste beståndsdel tillverkas av platina som framförallt utvinns i Sydafrika. De gruvorna är inte alls lika kontroversiella som Kongos koboltgruvor. Dessutom kommer efterfrågan på platina, som också är den viktiga beståndsdelen i förbränningsmotorers katalysatorer, att minska när bilar med bensin- och dieselmotorerna fasas ut.
Samma platina kan då användas i bränslecellerna
Platina från Sydafrika är oerhört kontroversiellt. Största gruvan ligger i Marikana och det har varit fruktansvärda förhållanden för arbetarna. Det var bla en massaker 2012: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marikana_massacre
Allt är inte perfekt med produktionen av elbilar men det betyder ju inte att man kan blunda för hur fruktansvärda produktionsförhållanden är för andra typer av bilar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Vad tröttsamt att se dessa myter och faktafel upprepas gång på gång.MWall skrev:Har inte + så kan inte läsa mästerverket signerad stofil Collin.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/mB8xgL ... ed-elbilar
https://www.aftonbladet.se/bil/a/gWzxaB ... yota-mirai

Collin måste ju ha blivit rättad, kritiserad, motbevisad etc hur många gånger som helst i dessa frågor, struntar han i det, eller förstår han helt enkelt inte bättre?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
Kvällstidningsjournalistik går inte ut på att presentera fakta utan på att generera klick som ger reklamintäkter. Därför är sådana som Collin väldigt bra för tidningen och han kommer att få fortsätta att jobba så länge han skapar reaktioner hos läsarna.
Re: Artikel i media
Hyundai gör en recall för att byta ut LG batterierna i Kona och Ionic i Korea. Samma sak ryktas för Kona och Bolt i USA. Det ser inte ljust ut för batteritillgången framöver om LG kommer tvingas producera nya batterier till gamla bilar även i Europa. Lägg till det att SK innovation inte får sälja batterier i USA de närmsta 10 åren, så känns det som om det blir uppförsbacke för bland annat VW's USA satsning.
https://electrek.co/2021/02/17/hyundai- ... VZzzqvc6b0
https://electrek.co/2021/02/17/hyundai- ... VZzzqvc6b0
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)