BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky

Re: BMW iX3

Inlägg av macky »

Jossi skrev: 07 mar 2026 13:32
Kollade på den idag, första intrycket är mycket nice. Rent visuellt så KÄNNS den väldigt mycket större än min Y.

Enda negativa var att det var lite plastig känsla i baksätet, men det kan också ha berott på att det var vit inredning i den jag kollade på.

Troligtvis leverans i Maj för mig!
Varit och kikat idag också. Passade provkörning då det var kort körtid och lång kö. Tycker att den gör sig bäst i mörkare färger. Såg vit, silver, brooklyn, polarized grey och svart. Nästan så att jag kan tänka mig en svart bil igen. Men lutar åt polarized grey. Letar efter en med vit inredning för att se om den är fin men inte hittat i Sthlm ännu.
current

Inlägg av current »

Jag provkörde idag. Den är vad den är. Jag förstår BMW valt denna väg men för någon som tycker om ”BMW” för vad dom varit tidigare så är detta något helt annorlunda.

Personligen tycker jag inte bilen var speciellt tyst (upplever min highland som tystare). Stereon var dålig, stereon på min Highland med LFP är väldigt mycket bättre för att inte tala om stereon på Teslan Premium long range-modeller. Head up displayen är inte skarp, går inte jämföra med vad som sitter på andra BMW-bilar enda sättet att få den skarp är att blunda med ena ögat. Testade ställa in den men man märker den är billig så den stängdes av rätt snabbt.

Blir också trött på dessa pålagda ljud vid acceleration, trodde vi var förbi det. Går säkert stänga av men borde inte vara på från början. My modes är förvirrande och tycker gränssnittet i mjukvaran var rörig från start. Knapparna på ratten är touch-haptiska, kom inte överrens med dom alls. Påminde lite om knapparna i min gamla ID Buzz.

Tror EX60 kommer bli bättre än ix3 bara Volvo lyckas med mjukvaran. Volvo kommer garanterat ha bättre ljudsystem (B&W) samt har jag testat rattknapparna och dom känns mycket skönare och mer naturliga än på BMW.
Model 3 Highland 2024
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Ratten är nog den fulaste i bilhistorien. Den vinda skärmen, hur tänkte man där?
Jag är inte spekulant
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare

Inlägg av Jossi »

mikebike skrev: 07 mar 2026 14:34
Kollade på den idag, första intrycket är mycket nice. Rent visuellt så KÄNNS den väldigt mycket större än min Y.

Enda negativa var att det var lite plastig känsla i baksätet, men det kan också ha berott på att det var vit inredning i den jag kollade på.

Färg?

Jag har beställt Space Silver, men den såg bara grå ut IRL.
Det blir nog byte till Polarised Grey istället.

20260307_113119.jpg
Jag hade valt Space Silver men har ändrat till Svart
Beställd: BMW iX3 50 xDrive M Sport
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Justin Time skrev: 07 mar 2026 16:48
Ratten är nog den fulaste i bilhistorien. Den vinda skärmen, hur tänkte man där?
Jag är inte spekulant
För att inte tala om det galet höga priset…. Tror inte den blir en storsäljare direkt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 07 mar 2026 16:53
Jag är inte spekulant
För att inte tala om det galet höga priset…. Tror inte den blir en storsäljare direkt.
Volvon är ännu dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

macky skrev: 07 mar 2026 14:40

Varit och kikat idag också. Passade provkörning då det var kort körtid och lång kö. Tycker att den gör sig bäst i mörkare färger. Såg vit, silver, brooklyn, polarized grey och svart. Nästan så att jag kan tänka mig en svart bil igen. Men lutar åt polarized grey. Letar efter en med vit inredning för att se om den är fin men inte hittat i Sthlm ännu.
Några inlägg bak i tråden har en kikat på med vit interiör
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Freez skrev:
Jag är inte spekulant
Tror den kommer bli skitvanlig som förmånsbil då de har riktigt bra kurs på operationell leasing på den.
//benke - en ocean blau fick det bli:)
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Färg?

20260307_113119.jpg
Det du visar på bilden är väl en Brooklyn grey metallic?

Jag var och kollade kort idag, men orkade inte vänta på en tid för provkörning (har ändå en bokad nästa vecka) - det som överraskade mig mest (positivt) var panoramic vision som var mycket större än jag uppfattat från bilder & filmer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 07 mar 2026 17:37
Färg?

20260307_113119.jpg
Det du visar på bilden är väl en Brooklyn grey metallic?

Jag var och kollade kort idag, men orkade inte vänta på en tid för provkörning (har ändå en bokad nästa vecka) - det som överraskade mig mest (positivt) var panoramic vision som var mycket större än jag uppfattat från bilder & filmer.
Två säljare hävdade att det är en Space Silver, men jag hoppas de har fel för den var riktigt trist. Jag skall fråga igen när jag skall provköra på onsdag.

Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Smaken är som baken, jag tycker Brooklyn är snygg (tur det eftersom det är en sådan jag beställt :lol:) och blev stärkt i den tanken när jag såg den idag.

Var provkörde du? BMW / Hedin Danderyd hade en silver (måste varit space silver för den såg inte frozen ut) i butiken, samt en Brooklyn grey som de använde för provkörning. Om du orkar åka dit kan du se skillnaden. De hade även en svart i butiken och en annan mörkare färg som stod på laddning, gissar ocean blue men vet inte säkert (kanske var det den jag såg på E18/täby tidigare i veckan)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BaronHellJug skrev: 07 mar 2026 19:54
Smaken är som baken, jag tycker Brooklyn är snygg (tur det eftersom det är en sådan jag beställt :lol:) och blev stärkt i den tanken när jag såg den idag.

Var provkörde du? BMW / Hedin Danderyd hade en silver (måste varit space silver för den såg inte frozen ut) i butiken, samt en Brooklyn grey som de använde för provkörning. Om du orkar åka dit kan du se skillnaden. De hade även en svart i butiken och en annan mörkare färg som stod på laddning, gissar ocean blue men vet inte säkert (kanske var det den jag såg på E18/täby tidigare i veckan)
Jag var hos Hedin i Solna. Tack för tipset om Danderyd, med lite tur är den mörka en Polarised Grey.

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag är inte spekulant
Skärmen har diskuterats tidigare i tråden. T.ex här:
viewtopic.php?p=875281#p875281
viewtopic.php?p=875292#p875292

Och det finns ju även en M-sportratt. Ser inte jättesnygg ut den heller på bild/video, men i alla fall bättre än den fyr(?)-ekrade standardratten.

För fulast ratt i bilhistorien har ju även Volvo en tävlande i nya EX60…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Som ägare till en av världens fulaste rattar genom tiderna (BMW i3s) så har jag lärt mig att man blir hemmablind även på en sån grej så jag hade inte fäst allt för mycket fokus på en sån grej. Då tycker jag det är värre när en ratt inte är rund och kan känner av det varje gång man rätar upp bilen efter man svängt.
Hade hem en Audi Q6 och den åkte raskt tillbaka bla pga just den utformningen.

//Benke
macky

Inlägg av macky »

mikebike skrev: 07 mar 2026 20:12

Jag var hos Hedin i Solna. Tack för tipset om Danderyd, med lite tur är den mörka en Polarised Grey.
Hedin Kista hade en polarised grey som stod längre in i hallen, kundbil för leverans. I Danderyd såg jag svart och silver i hallen samt brooklyn som provkörningsbil. Tyckte polarised var för blålila mot vad jag hoppats och sett på filmer från youtube där den sett mycket mer grå ut. Blir nog en svart om jag slår till. Smälter ihop bra med den ngt speciella fronten.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

benke_berguv skrev: 07 mar 2026 20:57
Som ägare till en av världens fulaste rattar genom tiderna (BMW i3s) så har jag lärt mig att man blir hemmablind även på en sån grej så jag hade inte fäst allt för mycket fokus på en sån grej. Då tycker jag det är värre när en ratt inte är rund och kan känner av det varje gång man rätar upp bilen efter man svängt.

//Benke
Utifrån bilder på M-sportratten i iX3 så är ju den mer rund än standardratten. Men riktigt rund är väl inte den heller…

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

SwedishAdvocate skrev:
benke_berguv skrev: 07 mar 2026 20:57

//Benke
Utifrån bilder på M-sportratten i iX3 så är ju den mer rund än standardratten. Men riktigt rund är väl inte den heller…

Bild
Helt rätt men jämfört med denna så klassar jag bmws som ”rund”.
Dock tycker jag vanliga ratten är snyggare (men absolut inte snygg..) så jag har den med ekrar kl 12 och 6. Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

macky skrev: 07 mar 2026 22:15
mikebike skrev: 07 mar 2026 20:12

Hedin Kista hade en polarised grey som stod längre in i hallen, kundbil för leverans. I Danderyd såg jag svart och silver i hallen samt brooklyn som provkörningsbil. Tyckte polarised var för blålila mot vad jag hoppats och sett på filmer från youtube där den sett mycket mer grå ut. Blir nog en svart om jag slår till. Smälter ihop bra med den ngt speciella fronten.
Grå åt det blålila låter lite som min Midnight Silver...

Jag hoppas på att Space Silver är "riktig" silver.

Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Var igår in till Hedin i Uppsala för att lite snabbt provsitta.

Jag tycker nog att ratten kändes bättre än den ser ut på bilderna innan.
Den sneda skärmen noterade jag men tänkte inte mer på det faktiskt.
”Skärmrensan” under rutkanten tror jag kan bli bra faktiskt.

Baksätet provsatt jag inte, är inget som jag sitter i ändå.
Helt okej bagageutrymme som skulle räcka till för oss.

Men, det jag kände att det som inte var bra var förarstolen, för kort sittdyna och ingen förlängning.
Även att det gick att höja i framkant så var det inte tillräckligt.

Så just nu är den lägre ner på listan över alternativ vid nästa byte.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Erxon skrev: 08 mar 2026 12:53
Men, det jag kände att det som inte var bra var förarstolen, för kort sittdyna och ingen förlängning.
Du kanske ska prova en bil med m sport-stolar som har förlängning. Dock var det någon YouTuber som sa att komfortstolarna (utan förlängning) var bekvämare… alla jag kolla på igår var vanliga el. komfortstolar så jag har ingen uppfattning om m sport-stolarna ännu
Holger77

Inlägg av Holger77 »

Ni som köpt denna har ni fått någon rabatt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Holger77 skrev: 08 mar 2026 16:05
Nej, men jag skall försöka pruta när jag senare skall uppgradera beställningen med 22kW ombordladdare/V2L, baksätesvärme och rails.

macky

Inlägg av macky »

Fått ca 2% på offerterna på maxutrustade. Fick jah i höstas och det får jag nu med.
macky

Inlägg av macky »

BaronHellJug skrev: 08 mar 2026 15:12
Erxon skrev: 08 mar 2026 12:53
Du kanske ska prova en bil med m sport-stolar som har förlängning. Dock var det någon YouTuber som sa att komfortstolarna (utan förlängning) var bekvämare… alla jag kolla på igår var vanliga el. komfortstolar så jag har ingen uppfattning om m sport-stolarna ännu
Provkörde en idag med sportstolarna och de var helt ok. Sittdynan ganska mjuk och smal men ryggstödet lite hårdare. Påminde om stolarna i min e-tron GT eller Taycan. Funkar bra för mig på långresa men kanske inte en stol för en komfort-SUV. Inte bestämt vad jag skulle välja om jag slog till. Gillar den ljusa inredningen och då blir det vanliga stolar.
Holger77

Inlägg av Holger77 »

Ok jag gjorde nog rätt som valde Volvon då, den var både något billigare (P10) sen fick jag 7% på den och 10% på tillbehör/utrustning.
Vart 735tkr med drag metallic gummimattor och Vinterdäck.
Vart ändå extra löneavdrag utöver förmånsvärdet.

macky skrev: 08 mar 2026 16:56
Fått ca 2% på offerterna på maxutrustade. Fick jah i höstas och det får jag nu med.