Sida 35 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 09:05
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Billigare och bättre att byta bil. Det är inte jätteskillnad på 75D och 100D begagnat. Men väl värt mellanskillnaden.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 09:14
av MWall
bjornnilsson skrev:
Jag får kämpa en del med fastfrusna fönster på min Model S så här får gärna tesla hitta på en lösning, kanske en mer riktad uppvärmning i underdelen av fönstren.

För mina fönster fryser inte vid listerna, de fryser istället i nederkanten på utsidan av fönstret där snön som faller på den varma bilen samlas som is när bilen blivit kall. Nu kanske inte alla känner till hur det fungerar men när man öppnar dörren på en Model S så skjuter fönstret ner sig själv en liten bit för att dörren ska gå fri vid öppning. Fryser då fönstret fast i stelopererat läge så går ju inte detta och fönstret tar i taklisten vilket hindrar själva öppnande.

Jag kör hälften av tiden på platser (Västernorrland) där -20 är mer regel än undantag och där krävs då orimligt lång förvärmning av bilen för att få loss fönstren - och ibland fungerar det ändå inte. Man kan såklart ställa sig och hacka/bryta bort iskakorna vid fönsterkarmarna rent fysiskt men det är att våldföra sig på bilen och inget som känns bra i hjärtat.. och att spontant gå ut och hämta glömda saker i bilen på kvällen efter en långresa där fönstren fryser fast på en allt kallare bil är inte så enkelt. Man får planera hur man går in och ut ur bilen och så ska det ju inte behöva vara.

I Stockholmsväder upplever jag dock sällan problem. Här är det oftast bara att förvärma, öppna och gå in. Man kan till och med oftast gå in i bilen utan att förvärma kupén. Så för mig verkar det som att problemet uppstår vid -20 eller över vilket är vanliga temperaturer längre upp i vårt land.

Håller med. Nu när det är kallt även här (Uppsala) så påminns man av konstruktionens nackdelar. Min största farhåga är dock att min fru eller barnen ska smälla igen dörren när rutan inte går ner (öppna brukar gå bättre än stänga tycker jag). Antar att hela rutan kan spricka om man har otur?

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 09:22
av thebishop
Vad gäller laddhastighet är jag mest intresserad av snittet faktiskt - peak är inte så relevant. Kunde den hålla 150kW 0-80% vore det ju nice.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 09:46
av MWall
thebishop skrev:
Vad gäller laddhastighet är jag mest intresserad av snittet faktiskt - peak är inte så relevant. Kunde den hålla 150kW 0-80% vore det ju nice.

Ja, det är lite olyckligt fokus på peak. Tror det är för att annars blir jämförelsen med E-Tron direkt plågsam. ;)

Visst är det bra att man kan ladda snabbt i början så att man tar sig till nästa SuC osv. Men det är inte särskilt avslappnande att behöva stanna så ofta tycker jag. Tar ju tid att ta sig till stolpen och koppla in sig också. Samt viss risk för köbildning.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 10:09
av Tars
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 10:11
av Legato
thebishop skrev:
Vad gäller laddhastighet är jag mest intresserad av snittet faktiskt - peak är inte så relevant. Kunde den hålla 150kW 0-80% vore det ju nice.
Håller med om att snittet är det relevanta, men då med hänsyn till hur man vill ladda (sällan och länge eller ofta och kort).

Dock tycker jag inte kW spelar någon roll. Det relevanta är (imo) km/h.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 10:18
av fth
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
@Tars, vad skulle en uppgradering för min X90 2016 till 100-batteriet kosta idag?

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 10:32
av OfarligTesla
thebishop skrev:
Vad gäller laddhastighet är jag mest intresserad av snittet faktiskt - peak är inte så relevant. Kunde den hålla 150kW 0-80% vore det ju nice.
Håller helt med, däremot krävs det ju att kunna peaka på eller högre än snittet så de måste få upp farten i EU jämfört med USA avsett.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 10:54
av taliz
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
Exakt det dom gjorde här, S75D till P100DL:

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 11:01
av MWall
taliz skrev:
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
Exakt det dom gjorde här, S75D till P100DL:

Fast då måste väl motorerna, invertern och en massa annat bytas också? Gör man det för att behålla fri SuC så är det kanske billigare att byta till en P85DL och göra batteribytet på den?

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 11:04
av bjornnilsson
MWall skrev:

Håller med. Nu när det är kallt även här (Uppsala) så påminns man av konstruktionens nackdelar. Min största farhåga är dock att min fru eller barnen ska smälla igen dörren när rutan inte går ner (öppna brukar gå bättre än stänga tycker jag). Antar att hela rutan kan spricka om man har otur?

Ja, att försiktigt lirka ut fönsterrutan fungerar (i alla fall fram) men att få tillbaka den mot listen vid stängning är inte lika lätt. Antar att rutorna till slut spricker med för många elaka/oförstående dörrstängningar när de är frysta.. det kan hursomhelst inte vara så bra för mekanismen som försöker hålla rutorna täta.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 11:54
av Legato
bjornnilsson skrev:
MWall skrev:

Håller med. Nu när det är kallt även här (Uppsala) så påminns man av konstruktionens nackdelar. Min största farhåga är dock att min fru eller barnen ska smälla igen dörren när rutan inte går ner (öppna brukar gå bättre än stänga tycker jag). Antar att hela rutan kan spricka om man har otur?

Ja, att försiktigt lirka ut fönsterrutan fungerar (i alla fall fram) men att få tillbaka den mot listen vid stängning är inte lika lätt. Antar att rutorna till slut spricker med för många elaka/oförstående dörrstängningar när de är frysta.. det kan hursomhelst inte vara så bra för mekanismen som försöker hålla rutorna täta.
Tycker du inte kreditkort/körkort längs gummilisten fungerar? Det funkade alltid för mig de få dagar då rutan satt fast trots ordentlig förvärming.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 12:33
av Tars
fth skrev:
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
@Tars, vad skulle en uppgradering för min X90 2016 till 100-batteriet kosta idag?

/fth
16.000 euro

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 12:35
av Tars
MWall skrev:
taliz skrev:
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
Exakt det dom gjorde här, S75D till P100DL:

Fast då måste väl motorerna, invertern och en massa annat bytas också? Gör man det för att behålla fri SuC så är det kanske billigare att byta till en P85DL och göra batteribytet på den?
Bakre motorn med inverter, batteri och kabelstam. Sen om du vill ha röda bromsok så går det självklart också att lösa.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 12:57
av BrooklynS
Tars skrev:
fth skrev:
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
@Tars, vad skulle en uppgradering för min X90 2016 till 100-batteriet kosta idag?

/fth
16.000 euro

Billigare än att byta bil...

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 13:01
av MWall
BrooklynS skrev:
Tars skrev:
fth skrev:
Tars skrev:
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Japp. Och du kan även få så det blir en p100dl. Bild
@Tars, vad skulle en uppgradering för min X90 2016 till 100-batteriet kosta idag?

/fth
16.000 euro

Billigare än att byta bil...

Ja, om du tänker ha den kvar länge så. Men jag vet iaf att jag skulle betala betydligt mindre för en eftermarknadskonverterad P100DL än för en som kom så från fabrik.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 16:25
av Bjelke
Jag skulle nog överväga att byta upp min S75D till 100 om Tesla erbjöd det iaf :mrgreen:
Mest för att min bil verkar vara en sån där som typ aldrig går sönder, den känns bara så sjukt bra byggd :)
Den vill jag inte gärna släppa liksom...
Man kan ju inte låta bli att undra vad dom skulle ta för det...

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 16:53
av bjornnilsson
Tesla gör något med en.

Jag har tidigare resonerat som så att jag aldrig skulle köpa en ny bil. Det är bättre att låta andra som känner sig manade ta värdeminskningen och sedan köpa en nästan ny bil ett par år senare. Eller kanske snarare tio år senare.

Bilar är helt enkelt mycket bättre att köpa senare. Eller aldrig. Det är bättre att stoppa in pengarna på börsen och skapa extra utrymme i ekonomin. Det är bättre att ligga så lågt som möjligt i alla sorters utgifter om man skulle bli av med alla sina inkomstkällor.

Precis allt är bättre än att köpa ny bil.

Men så köpte jag en begagnad MS hösten 2019. Jag fick den till ett bra pris men pyntade ändå en bit över en halv miljon. För mig är det väldigt mycket pengar. Men den var fantastisk. Känslan att äga en bil som man verkligen vill ha är fantastisk. Jag körde den och njöt av varje kilometet.

Men så började jag fundera på hur en ny bil med ett större batteripack skulle kännas. Även kanske lite snabbare. Jag gillar ju det där. Så jag sålde den gamla och köpte en sprillans ny MS Performance i December 2020. Det är den första helt nya bilen som jag någonsin har ägt. Mer än dubbelt så dyr som förra bilen. Men ny!

Känslan att få nycklarna i handen och gå ut på parkeringen i Trosta är magisk. Leta efter bilen. Knappt förstå att dagen äntligen har kommit.

Så kom lanseringsdagen av nya MS. Jag tänkte inte mycket på det, jag följde inte ens eventet. Om det ens fanns något att följa. Jag hade ju redan bilen jag ville ha.

Men på morgonen såg jag bilderna. Det var något med leksaks-ratten som intresserade mig. Så jag tog upp telefonen och tryckte beställ. Det blev en standard-plaid. Plaid+ var alldeles för dyr. Att beställa den fanns inte ens i fantasin.

Nu har jag dock insett att standard-plaid till största del förmodligen är en likadan bil som jag redan åker omkring i. Nästan samma-lika iallafall. Den har lite snabbare fartresurser men man kommer ungefär lika långt. Och efter att kört omkring i min nuvarande bil ett par månader så inser jag också att värre acc inte behövs. Och jag är supernöjd med den nuvarande bilen som den är. Och den där ratten kanske inte ens kommer. Så jag är egentligen nöjd som det är.

Men så började jag undra hur ett större batteripack känns. Det vore perfekt att ha möjligheten till att göra hopp mellan de platser där jag rör mig utan att stanna för att ladda. Då kan jag kanske stå ut även med en rund ratt om det skulle bli så? Och så behöver man något riktigt fint att se fram emot. Och så innebär varje elbil som man lämnar efter sig en möjlighet för någon annan att välja fosilfritt. Och så är livet just nu. Har man möjlighet att vara delaktig i att skapa sitt liv som man vill ha det, med sådant som gör en extra glad, så kan man ju faktiskt välja just detta.

Så idag blev det köplats på en Plaid+ istället. En svart med FSD. Exakt som jag vill ha det.
Skärmavbild 2021-02-02 kl. 16.44.20.png

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 17:10
av Fredrik j
Du sammanfattar ju hur det är att vara bilentusiast.
Tesla har tydligen konverterat många från helt bilointresserade människor till något som liknar entusiaster. Lite oväntat men mycket positivt.

Vanligast är ju annars fenomenet när det gäller klassiska sportbilar.
I porscheklubben finns det t.ex. flera stycken som anser att Porsche 911 är den bästa vinterbilen dom vet.
Eftersom dom älskar sin bil (och i vissa fall även företaget).

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 17:28
av bjornnilsson
Fredrik j skrev:
Du sammanfattar ju hur det är att vara bilentusiast.
Tesla har tydligen konverterat många från helt bilointresserade människor till något som liknar entusiaster. Lite oväntat men mycket positivt.

Vanligast är ju annars fenomenet när det gäller klassiska sportbilar.
I porscheklubben finns det t.ex. flera stycken som anser att Porsche 911 är den bästa vinterbilen dom vet.
Eftersom dom älskar sin bil (och i vissa fall även företaget).
Jag har alltid gillat bilar men lagt en hel del av mina pengar på sporthojar. Det är där som prestandan har funnits. Nu har ju detta ändrats. Bilarna går plötsligt fortare. Och så kan jag inte längre tanka bensin bara för att bara ha roligt. Så just Tesla är liksom självklart..

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 17:29
av Tars
bjornnilsson skrev:
Tesla gör något med en.

Jag har tidigare resonerat som så att jag aldrig skulle köpa en ny bil. Det är bättre att låta andra som känner sig manade ta värdeminskningen och sedan köpa en nästan ny bil ett par år senare. Eller kanske snarare tio år senare.

Bilar är helt enkelt mycket bättre att köpa senare. Eller aldrig. Det är bättre att stoppa in pengarna på börsen och skapa extra utrymme i ekonomin. Det är bättre att ligga så lågt som möjligt i alla sorters utgifter om man skulle bli av med alla sina inkomstkällor.

Precis allt är bättre än att köpa ny bil.

Men så köpte jag en begagnad MS hösten 2019. Jag fick den till ett bra pris men pyntade ändå en bit över en halv miljon. För mig är det väldigt mycket pengar. Men den var fantastisk. Känslan att äga en bil som man verkligen vill ha är fantastisk. Jag körde den och njöt av varje kilometet.

Men så började jag fundera på hur en ny bil med ett större batteripack skulle kännas. Även kanske lite snabbare. Jag gillar ju det där. Så jag sålde den gamla och köpte en sprillans ny MS Performance i December 2020. Det är den första helt nya bilen som jag någonsin har ägt. Mer än dubbelt så dyr som förra bilen. Men ny!

Känslan att få nycklarna i handen och gå ut på parkeringen i Trosta är magisk. Leta efter bilen. Knappt förstå att dagen äntligen har kommit.

Så kom lanseringsdagen av nya MS. Jag tänkte inte mycket på det, jag följde inte ens eventet. Om det ens fanns något att följa. Jag hade ju redan bilen jag ville ha.

Men på morgonen såg jag bilderna. Det var något med leksaks-ratten som intresserade mig. Så jag tog upp telefonen och tryckte beställ. Det blev en standard-plaid. Plaid+ var alldeles för dyr. Att beställa den fanns inte ens i fantasin.

Nu har jag dock insett att standard-plaid till största del förmodligen är en likadan bil som jag redan åker omkring i. Nästan samma-lika iallafall. Den har lite snabbare fartresurser men man kommer ungefär lika långt. Och efter att kört omkring i min nuvarande bil ett par månader så inser jag också att värre acc inte behövs. Och jag är supernöjd med den nuvarande bilen som den är. Och den där ratten kanske inte ens kommer. Så jag är egentligen nöjd som det är.

Men så började jag undra hur ett större batteripack känns. Det vore perfekt att ha möjligheten till att göra hopp mellan de platser där jag rör mig utan att stanna för att ladda. Då kan jag kanske stå ut även med en rund ratt om det skulle bli så? Och så behöver man något riktigt fint att se fram emot. Och så innebär varje elbil som man lämnar efter sig en möjlighet för någon annan att välja fosilfritt. Och så är livet just nu. Har man möjlighet att vara delaktig i att skapa sitt liv som man vill ha det, med sådant som gör en extra glad, så kan man ju faktiskt välja just detta.

Så idag blev det köplats på en Plaid+ istället. En svart med FSD. Exakt som jag vill ha det.
Skärmavbild 2021-02-02 kl. 16.44.20.png
Välkommen till idiotklubben. Bild
Vad blev det för spec?

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 17:42
av bjornnilsson
Tars skrev:
Välkommen till idiotklubben. Bild
Vad blev det för spec?
Tack. Ingår det en strut som huvudbonad?

Det blev en svart med standard svart/kolfiberinredning och FSD. Jag vet - många som klagar men jag tycker den fyller en funktion... 19-tummarna som ingår blir till vinterdäck. Antar att de är energisnåla. Jag tycker annars bäst om dom ”klassiska” turbine-fälgarna så det blir nog dom på sommaren ifall fälgar från tidigare årsmodeller passar. Antar att kanske ny TMPS behövs..

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 17:56
av frippan
Elon berättade i intervjun med Munro att de har plockat bort 12v blybatteriet och ersatt det med ett litiumbatteri för att matcha livslängden med det stora batteriet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 18:05
av fth
frippan skrev:
Elon berättade i intervjun med Munro att de har plockat bort 12v blybatteriet och ersatt det med ett litiumbatteri för att matcha livslängden med det stora batteriet.
Hörde precis det och tänkte skriva här, du var lite snabbare :D

Hoppas bara att det nya 12V-batteriet klarar kyla, var inte det en av orsakerna till att man fortsatt använda blybatterier?

/fth

Re: Model S/X part 2

Postat: 02 feb 2021 18:14
av Tars
bjornnilsson skrev:
Tars skrev:
Välkommen till idiotklubben. Bild
Vad blev det för spec?
Tack. Ingår det en strut som huvudbonad?

Det blev en svart med standard svart/kolfiberinredning och FSD. Jag vet - många som klagar men jag tycker den fyller en funktion... 19-tummarna som ingår blir till vinterdäck. Antar att de är energisnåla. Jag tycker annars bäst om dom ”klassiska” turbine-fälgarna så det blir nog dom på sommaren ifall fälgar från tidigare årsmodeller passar. Antar att kanske ny TMPS behövs..
Ja, i min krets så fastnar de inte på priset utan på den enorma effekt och räckvidd.

Valde grå, vit inredning och fsd mot mitt bättre vetande.