Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 01 maj 2024 09:41
det verkar rulla på produktions- och försäljningsmässigt:
Mmm, stämmer bra med vad min kontakt berättar. I Göteborg förefaller folk verkligen ta bilen till sitt hjärta men försäljning och leverans även i Haninge går bra. När de äntligen fick öppna sitt servicecenter i Haninge blev det nog enklare att hitta dit under en utflykt.
Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
Tack Roffe!roffe_s skrev: ↑04 maj 2024 23:00Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.
-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.
Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan![]()
Ja, den är märkbart tystare än vår Polestar 2 i motorvägsfart och helt fri från gnirk eller skrammel. Även P2 är välbyggd men denna bil tar finish ett steg högre. Jag ser fram emot att prova bilen med originalfälgar och sommardäck, de är på väg till mig så ännu rullar jag på 20 tums dubbade Hakka 10 - ändå är däcksbullret inte besvärande.Maw skrev: ↑06 maj 2024 07:26Tack Roffe!roffe_s skrev: ↑04 maj 2024 23:00Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.
-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.
Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan![]()
Lite fler frågor, hoppas det går bra
Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Nu kollade jag även apparna - Spotify finns, Microsoft Teams/Google meeting inklusive kalendrar ligger som beta och ABRP kör i bilen, tyvärr saknas fortfarande anslutning mot livedata men appen verkar stabil. Youtube ska komma men finns ännu inte i Zeekr store för nedladdning. Jag såg att det finns en del andra musikkanaler också, bl a Tidal.Maw skrev: ↑06 maj 2024 07:26Tack Roffe!roffe_s skrev: ↑04 maj 2024 23:00Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.
-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.
Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan![]()
Lite fler frågor, hoppas det går bra
Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Grattis Hertsh, Du har kloka barn i Din närhet:) Jag tror den ljusa inredningen kommer att göra sig fint mot vit bil, Du får se till att posta bilder när Du hämtar den. Grattis igen!Hertsh skrev: ↑11 maj 2024 23:35Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.
Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Grattis, de är fina. Ska banne mig testa en!Hertsh skrev: ↑11 maj 2024 23:35Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.
Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Tack för info Roffe!roffe_s skrev: ↑06 maj 2024 08:01Ja, den är märkbart tystare än vår Polestar 2 i motorvägsfart och helt fri från gnirk eller skrammel. Även P2 är välbyggd men denna bil tar finish ett steg högre. Jag ser fram emot att prova bilen med originalfälgar och sommardäck, de är på väg till mig så ännu rullar jag på 20 tums dubbade Hakka 10 - ändå är däcksbullret inte besvärande.Maw skrev: ↑06 maj 2024 07:26Tack Roffe!roffe_s skrev: ↑04 maj 2024 23:00Min personliga uppfattning efter att ha hämtat bilen med v1.01b, fått 1.02f installerad i samband med dragkrokservice och kört med 1.10 drygt 50 mil:
- Filhållningsassistenten är nu riktigt bra. Den reducerar farten i kurvor betydligt mjukare. Fortfarande finns förbättringspotential då den kan luras av skuggor på vägen i lågt stående sol från sidan, några spökbromsningar är det dock inte tal om. Jag skulle säga i klass med vår P2.
- Adaptiv farthållare är bra, kommer aldrig för nära andra fordon, men fortfarande något mer ryckig och tvär i ingripandet än P2. Men alls inte dålig.
- Skyltavläsningen är betydligt bättre nu - kanske marknadsledande. Så automatisk anpassning av hastigheten funkar bra, körde precis 20 mil både på motor- och mindre landsvägar. Utmaningen är att den väntar till skylten passerats innan den bromsar in vilket innebär att jag riskerar ett självporträtt av myndigheterna då den inte hinner få ned farten innan vissa kameraskåp.
- Förarövervakningen är bättre, nu larmar den inte så fort en av rattens ekrar döljer ansiktet. Men när jag tittar på omgivningen mer än någon eller några sekunder gillar den fortfarande inte.
- Ljudnivåer och ljudval är inte åtgärdade, men aktiveras betydligt mer sällan än i första versionen mjukvara. Varningen för att jag befinner mig i ”emergency lane” om jag kör om en radda lastbilar på 2+1-väg är rent löjlig när det gäller volym och ljuddesign.
-Infotainment- nu funkar profilval knutet till stolar och annat utmärkt. Ibland är skärmen oförklarligt seg i uppstarten, oftast funkar det snabbt och bra. Navi har också fått en uppfräschning funktionsmässigt, det jag provat har funkat bra.
Denna version är alltså mer en evolution än en revolution men en bra sådan![]()
Lite fler frågor, hoppas det går bra
Är den tystare än Polestar 2 i 100-120?
Hur är förbrukningen?
Finns det appar till infotainmentsystemet som i Polestar? T ex Spotify, Youtube osv?
Hur är ljudanläggningen jämfört med Polestar 2?
Förbrukningen är paradoxalt nog lägre än vår P2 launch PP, som ett exempel körde vi den längs motorväg i 115-120 km/h och +5 grader i ca 80 km i går kväll, snittförbrukning ca 2.3 kWh/mil när vi parkerade.
Japp, det finns appar om än jag inte botaniserat bland de senaste än. Nu fungerar ABRP, har inte kollat om Spotify, Youtube eller Teams kommit. Men de två förstnämnda ska enligt uppgift komma, sedan ska videomöten (okänt vilken/vilka plattformar) komma enligt Zeekr själva.
Ljudet är i mitt tycke bättre än P2, i Zeekr 001 Privilege finns bra (väldefinierad och stram) bas och en ren ljudbild - typiskt Yamaha om jag så säger. Det är mer studiomonitor än Cerwin Vega om jag skulle beskriva ljudbilden utifrån nittiotalsperspektiv. Jag finner den bättre än vår P2 och kör idag ljudet via CarPlay eller blåtand (beroende på vad jag vill lyssna på).
Hoppas det hjälper till att besvara Dina frågor på något vis![]()
Skulle också helt klart valt ljusa interiören. Såg den på elbilsmässan. Trodde det skulle se lite märkligt ut med blå framstolar men tvärtom, riktigt snyggt och ger hela bilen en helt annan lyxkänsla. Tummen uppHertsh skrev: ↑11 maj 2024 23:35Nu har även jag beställt en 001. En vit Privilige med ljus inredning och dragkrok. Har inte sett den ljusa inredningen på riktigt så hoppas den är fin, barnen var tydliga att den kändes bättre.
Leverans inom 3 veckor. Blir mao en ZEEKR till sommarsemestern. Teslan kommer säljas.
Nej, den är hel-automatisk.
17k för en automatisk dragkrok är väl inte hutlöst?!Remuz skrev:Kikade lite på 001. Någon som vet varför man vill ha hutlöst betalt för dragkrok? Det blev en psykologisk helt ologisk spärr för mig. Blev helt matt…
Den är väl redan utklassad av sig själv, då vi i Sverige fick den utgångna modellen medan man i kina kör den nya uppdaterade som är bättre på typ allt... Hade personligen känts surt att betala dyrt för en gammal modell.roffe_s skrev: ↑17 maj 2024 00:24
frågan är om Zeekr i höst upplevs som den teknikspäckade maskin i framkant av UI-utveckling man sagt sig vilja vara? PS3 tror jag blir lite av ett annat kreatur, mer måttliga prestanda men komfort, förfining och design ända ut i hjulbultarna.
Jaja - den som lever får se:)
Jag tycker resonemanget är konstigt. Man köper bilen för värdet man får där och då. Zeekr 001 är en vettigt prissatt premiumbil med utmärkt kvalitet vad jag har upplevt. Det kommer alltid en nyare modell nästa år...Piggelin skrev: ↑17 maj 2024 13:09Den är väl redan utklassad av sig själv, då vi i Sverige fick den utgångna modellen medan man i kina kör den nya uppdaterade som är bättre på typ allt... Hade personligen känts surt att betala dyrt för en gammal modell.roffe_s skrev: ↑17 maj 2024 00:24
frågan är om Zeekr i höst upplevs som den teknikspäckade maskin i framkant av UI-utveckling man sagt sig vilja vara? PS3 tror jag blir lite av ett annat kreatur, mer måttliga prestanda men komfort, förfining och design ända ut i hjulbultarna.
Jaja - den som lever får se:)
Fast nu har den redan kommit samtidigt som den gamla lanserades här, det har jag inte sett förut själv. Att man släpper den gamla utdaterade modellen på en marknad efter man lanserat en nyare bättre.
Nej det stämmer inte. Bilen lanserades i Sverige minst ett halvår innan refreshen i Kina och leveranser förekom innan refreshen.
Jag behöver ingen infällning och tycker även Teslas krok är dyr. Jag vill ha en enkel permanent krok för några tusen som ”förr”Hertsh skrev: ↑17 maj 2024 12:5617k för en automatisk dragkrok är väl inte hutlöst?!Remuz skrev:Kikade lite på 001. Någon som vet varför man vill ha hutlöst betalt för dragkrok? Det blev en psykologisk helt ologisk spärr för mig. Blev helt matt…
Dessutom i princip den enda extrautrustning man kan välja (iaf på Privilige, de andra har jag inte koll på) för allt redan är inkluderat.
Njae, nu tror jag Du killgissar litePiggelin skrev: ↑17 maj 2024 13:09Den är väl redan utklassad av sig själv, då vi i Sverige fick den utgångna modellen medan man i kina kör den nya uppdaterade som är bättre på typ allt... Hade personligen känts surt att betala dyrt för en gammal modell.roffe_s skrev: ↑17 maj 2024 00:24
frågan är om Zeekr i höst upplevs som den teknikspäckade maskin i framkant av UI-utveckling man sagt sig vilja vara? PS3 tror jag blir lite av ett annat kreatur, mer måttliga prestanda men komfort, förfining och design ända ut i hjulbultarna.
Jaja - den som lever får se:)
För 2022 års marknad absolut. Idag, not so much.