Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..
Re: Artikel i media
Postat: 25 mar 2017 19:07
av Bjelke
Laban skrev:
Mer märkligt:
Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.
Amen!
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2017 07:57
av mati
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Om hon bara visste hur fel det är. Det är ju i själva verket precis tvärtom. Elmotorer kan överbelastas till sjukt extrema effekter, fast under begränsad tid. Teslas bilar är bästa exemplet för det. Visserligen är det irriterande att elbilar inte utrustas med drag men det är knappast tekniska skäl som ligger bakom detta.
Att hon öht vågar påstå att elbilar inte är nånting för folk på landet är väldigt irriterande. Tror hon att hon går i bräschen för oss landsbygdsbor eller nåt??? Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2017 19:20
av Torkel
mati skrev:
... Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
Typiskt lata landsbor
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2017 20:36
av mati
Torkel skrev:
mati skrev:
... Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
Typiskt lata landsbor
Hmmm precis. Eller så lägger jag bara inte gärna tid på folk som sannolikt inte begriper nåt i alla fall. Som journalister.
4 mil på el, fyrhjulsdrift. Pris från 375 ' kr. Låter väl dyrt tycker jag.
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2017 13:51
av lator
Suck! Första Mini på el??? Nja, hybrid ja. Fyrhjulsdrift? Ja om man har både elmotor och bensinmotor igång så blir det "nåt"...
Nej, det är verkligen inte "det bästa av två världar".
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
Om de klara öka i den takten är de imponerande men trots denna takt så undrar jag när man kommer ner i en leverans tid på säg 3 månader från beställning till leverans. Jag skulle ju tro att så snart all fakta finns om bilen och den går att se och prova så kommer den en ny våg av reservationer/beställningar.
För ganska exakt ett år gick Teslas vd Elon Musk upp på scen för att presentera nya Model 3. Ambitionsnivån har varit hög från början och med bara tre månader kvar till den officiella produktionsstarten har Tesla ögonen på en explosionsartad produktionsökning.
Under en telefonkonferens med investerare i februari sa Musk att Tesla lägger beställningar hos sina underleverantörer för 1.000 bilar i veckan i juli, 2.000 i veckan i augusti och 4.000 bilar i veckan i september. Därefter planerar Tesla att nå 5.000 bilar i vecka mot slutet av 2017 och 10.000 i slutet av 2018, rapporterar Bloomberg.
Om Tesla klarar av att möta vd:s höga målsättningar kommer Tesla ha byggt omkring 430.000 Model 3 mot slutet av 2018 vilket överstiger det totala antalet elbilar som såldes globalt under 2016. Lanseringen kommer inledas i USA, men även om hälften av bilarna går till andra länder hade den amerikanska försäljningen överskuggat både Mercedes C-klass och BMW 3 serien, skriver Bloomberg.
Juli 4', Augusti 8'(12), September 16'(28), Oktober 20'(48),November 68', Dec 88'.
Jan 2018, 110', feb 130, mar 150, april 170, maj 190, juni 230 (10' i veckan), juli 270', augusti 310', sept 350, oktober 390'.
Ok, i oktober 2018 så är alla reservationer byggda.
Juni 2018 = "slutet av 2018"? I Teslas fall får man nog vara glad om de klarar målet till vecka 52 2018
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2017 17:24
av Legato
chaffis75 skrev:
Om de klara öka i den takten är de imponerande men trots denna takt så undrar jag när man kommer ner i en leverans tid på säg 3 månader från beställning till leverans. Jag skulle ju tro att så snart all fakta finns om bilen och den går att se och prova så kommer den en ny våg av reservationer/beställningar.
Fast också många som hoppar av när olika typer av förhoppningar ej uppfylls, samt när pengarna väl ska fram. Gissningsvis ganska många som likt mig också reserverat mest som en investering.
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2017 17:28
av helix
Inte en artikel, men dock i media. Peter Sundfeldt på Motorjournalen Play testar BMW i3 och Nissan Leaf och delar med sig lite av sina erfarenheter av att köra elbil...
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2017 18:55
av Jerker
Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
Jaså? Jag är inte DN-prenumerant (och har aldrig varit) och kan läsa den! Men här kommer den:
Regeringens förslag till nya fordonsskatter slår stenhårt mot Volvo Cars nya modeller V90 och suven XC60, som hade världspremiär i Genéve i början av mars.
Lasse Swärd
Rätta artikel
DN Motor har räknat på effekterna för Volvo Cars av regeringens förslag till bonus malus, ett system som ska ersätta dagens miljöbilsdefinitioner och supermiljöbilspremier.
Principen bygger på att bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra fordonsskatt (malus). På motsvarande sätt får extra bränslesnåla bilar bonus.
Läs mer: Skattechock väntar för förmånsbilägare
Syftet är att styra köpare av nya bilar att välja så energieffektiva och snåla modeller som möjligt.
Vilka blir de konkreta effekterna av regeringens förslag?
Vi har valt två av Volvos populäraste modeller, kombimodellen V90 som nu ligger etta på försäljningslistan, och suven XC60, som ligger trea. Den nya versionen av XC60 visades i Genève nyligen och ska nu börja byggas i Torslanda. V90 och helt nya XC60 blir av största vikt för Volvo att nå målet 800 000 bilar per år, jämfört med dagens cirka 540 000 bilar.
Sverige har enligt ledningen en nyckelroll i den strategin. Försäljningen i fjol uppgick till 72 000 bilar. Det motsvarade en marknadsandel på 20 procent. Ledningen har upprepade gånger sagt att det är livsviktigt för Volvo att ha hög närvaro på hemmamarknaden, som är den tredje största efter Kina och USA.
Frågan är hur kunderna reagerar på de nya årliga fordonsskatter, som enligt förslaget ska införas från den 1 juli nästa år.
Volvomodellerna blir väsentligt dyrare än i dagens system.
Väljer du nya XC60 med den enklaste dieseln D4 mer än fördubblas den årliga fordonsskatten till 5519 kronor under de första tre åren. Behåller du bilen i sex år blir merkostnaden därmed 12 000 kronor jämfört med i dag. För den starkare dieseln D5 ökar skatten från 2 824 kronor till 6 330 kronor.
Väljer du istället bensinversionen T5 väntar rena skattesmockan: bilen får skatten höjd från dagens 1 592 kronor till 6 525 kronor de första tre åren – en uppgång med 310 procent. Den starkare versionen T6AWD ökar med 315 procent.
Regeringen föreslår även att förmånsbilar ska bli dyrare genom att koppla den höjda fordonsskatten till förmånsvärdet. Dessutom ska trängselskatter för privat körning belasta föraren, vilket sammantaget gör förmånsbilen betydligt dyrare än i dag.
Volvo säljer cirka 70 procent av bilarna till företag.
Ovanpå detta ska EU gradvis gå över till WLTP, ett tuffare körcykelprov för att certifiera nya bilar. Resultatet väntas bli att de flesta bilar får högre koldioxidvärden än i dag – vilket betyder att skatterna åker upp ännu mer.
De nya skattereglerna välkomnas från miljöhåll, men kritiseras av fordonsindustrin.
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2017 06:57
av themax
bonath skrev:
Jerker skrev:
Lasse Swärd i DN Ekonomi om Bonus/Malus-förslaget. Han visar på vad detta system kommer att ha för effekt på Volvos försäljning, men han undviker att ta ställning:
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2017 10:37
av chaffis75
rmokvist skrev:
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
Men detta är väl inte volvo specifikt, jag får nog säga att om man inte har tagit WLTP i beaktande innan man inför de nya reglerna så är de ju väldigt korkat oavsett om vi vill driva mot fossil fritt samhälle eller ej, de finns många med begränsad ekonomi och detta måste man såklart även väga in och men får ju inte heller glömma att vi idag inte kan byta alla bilar till elbilar eftersom alla modeller som krävs inte finns och vi har inte produktions kapacitet nog.
Däremot att man klämmer åt onödigt stora och bränsleslukande bilar har jag inget emot, de ägs ju dessutom oftast av människor med bättre ekonomi.
hoppas inte det blir allt för kladdigt på väggarna bara, och hoppas inte volvo lyssnar på honom heller
"Senior rådgivare inom Elektromobilitet, AB Volvo." jisses
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2017 15:20
av Jerker
Ja, det var inte många rätt i den där debattartikeln...
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2017 18:55
av bylund
chaffis75 skrev:
rmokvist skrev:
– Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan WLTP-systemet är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Nej, det är klart att vi ska vänta tills ni känner er redo innan det ställs krav Volvo. Skicka ett PM till regeringen när ni är klara med era batteritester!
Men detta är väl inte volvo specifikt, jag får nog säga att om man inte har tagit WLTP i beaktande innan man inför de nya reglerna så är de ju väldigt korkat oavsett om vi vill driva mot fossil fritt samhälle eller ej, de finns många med begränsad ekonomi och detta måste man såklart även väga in och men får ju inte heller glömma att vi idag inte kan byta alla bilar till elbilar eftersom alla modeller som krävs inte finns och vi har inte produktions kapacitet nog.
Däremot att man klämmer åt onödigt stora och bränsleslukande bilar har jag inget emot, de ägs ju dessutom oftast av människor med bättre ekonomi.
Fast gamla bilar lär väl inte typas om, så det "drabbar" väl mest nybilsförsäljningen, inte främst de med begränsad ekonomi som då rimligen har begagnade bilar.
Jag skriver "drabbar", för jag tror ju att det är bra, då det leder till att större andel lågutsläppsbilar väljs
Re: Artikel i media
Postat: 31 mar 2017 14:09
av lator
Jerker skrev:
Ja, det var inte många rätt i den där debattartikeln...