Gillar inte batterier från LG eller Kina som Tesla till en del använder i billigare bilar. Hoppas att Tesla fortsätter med Panasonic i sina bästa modeller även framgent.
Vill själv inte köpa elbilar med annat än japanska Panasonic (japanarna må själva inte vara så duktiga på elbilar, men på batterier slår de både kineserna och sydkoreanerna med hästlängder).
Re: Artikel i media
Postat: 19 feb 2021 11:14
av Gustafsson
martinot skrev:
Gillar inte batterier från LG eller Kina som Tesla till en del använder i billigare bilar. Hoppas att Tesla fortsätter med Panasonic i sina bästa modeller även framgent.
Vill själv inte köpa elbilar med annat än japanska Panasonic (japanarna må själva inte vara så duktiga på elbilar, men på batterier slår de både kineserna och sydkoreanerna med hästlängder).
Har du några belägg för kvalitetsproblem? Tesla har ju generösa garantier, vilket gör riskerna mindre.
Tycker det är skönt att slippa ytterligare issues att behöva fundera över när man köper bil. Dock viktigt att veta vad som är riktigt förstås...
Re: Artikel i media
Postat: 19 feb 2021 11:28
av StefL
Vätgas är mycket lättantändligt och kallas också knallgas.
Ännu ett faktafel. Knallgas är inte ren vätgas utan en blandning av vätgas och syrgas som inte behöver någon extern tillförsel av syre utan exploderar vid antändning eftersom väte och syre reagerar med varandra.
Nån som lyckas hitta vad problemet faktiskt var?
Tidningen som det hänvisas till ligger bakom paywall.
Tänkte precis posta om detsamma. Bilen i artikelns topp är en laddhybrid, så... Om jag får gissa blint så är det laddhybrider utan elvärmare som sedan kämpar med 12v i kylan för att kallstarta ICE:n.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jo men du vet att vindkraften är ju såååå billig. Skitbra.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jo men du vet att vindkraften är ju såååå billig. Skitbra.
Fast... Det hade väl inte hjälpt, då jag läser det som att det är effektbris, alltså en flaskhals i elnätet in i Stockholm? Precis som med Uppsala som man nu ska åtgärda med en batteripark.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Jo men du vet att vindkraften är ju såååå billig. Skitbra.
Fast... Det hade väl inte hjälpt, då jag läser det som att det är effektbris, alltså en flaskhals i elnätet in i Stockholm? Precis som med Uppsala som man nu ska åtgärda med en batteripark.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Du har självklart rätt i att lokala små verk kan behövas, om effektnäten runt om Stockholm är för klena, och det samtidigt saknas effektkapacitet till Norrland där man kan nyttja vattenkraften som snabb reglering.
Men när denna kapacitet till vattenkraften brister, så är det ju trist att man måste gå för gamla Co2-skapande fossilverk.
Regeringen ville renovera nedlagt oljedrivet kraftvärmeverk i Stockholm för att lösa effektbrist för 2 miljarder Kronor...?
Så går det när man lägger ner kärnkraft till förmån för vindkraft.
Oljeindustrin (som jag jobbat för) älskar vindkraft. Det ger nya affärsmöjligheter för olje- och gas-drivna elproduktionsanläggningar (som tex. denna ovan).
Viktigt för de nu när fordonsflottan elektrifieras och det blir en sämre marknad och efterfrågan från bilister på fossildrivmedel.
Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Stenkol i Värtanverket....
Re: Artikel i media
Postat: 19 feb 2021 17:05
av tor-ake
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
Om vi bortser från det att det verkar slarvats med pengar och procedurer i detta ärende, vad är det ni vänder er mot?
Jag ser det som ganska självklart att man måste ha en effektreserv i Stockholm, det bor nästan en miljon människor bara i Stockholms kommun. Vad skall denna effektreserv bestå i, givet att den skall kunna sättas in med några timmars varsel? Forsmark kan behöva snabbstoppa, en eller flera kraftledningar in till regionen kan slås ut, samt ett otal andra tänkbara scenarion.
Stockholm har ett stort fjärrvärmenät, och effektreserven lär sannolikt vara aktuell när det är kallt, så någon form av kraftvärme är helt rätt. Och om det inte skall vara flytande bränsle, vad skall det vara då? Sopor? Inte så bra att ha ett stort lager sopor liggande bara för behov, och om det blir en längre incident blir logistiken helt omöjlig. Samma sak med biobränslen, inte så lätt att få fram i stora volymer oplanerat.
Även innan vindkraften hade Stockholm ett stort antal värmekraftverk, det är inte så att fjärrvärmen gick på elpatron på kärnkraftel!
Stenkol i Värtanverket....
Precis. Och inte lite stenkol, heller! En hel TWh el+värme så sent som 2009 om jag läser statistiken rätt. Det är faktiskt i samma storleksordning som en kärnreaktor av de typer vi har i Ringhals/Barsebäck/Oskarshamn (1,5-5 TWh/år).
Utan att vara expert på kolkraftverk tror jag faktiskt att det är lättare att få ned de dödsgiftiga utsläppen från ett oljekraftverk än från ett kolkraftverk. Och tanken är att det skall vara effektreserv, inte elda hela vintern som Värtaverket.
Elbilar fungerar inte på vintern. Någon som vet varför? Kan det vara 12v batteriet som ger upp?
Zoe i Östersund?
Tranås ligger i Småland.
Östersund hade problem med sina Zoe på vintern då 12v batterierna laddade ur pga av... fel. Korta resor med bilar gör att 12v batteriet inte hinner laddas under körningarna. Riktiga elbilar underhålls laddar så klart 12v batteriet hela tiden. Zoe är ju också kommunal bil nummer ett, av någon orsak(?), så det är rimligt att anta att det är sådana även här. Ett vet vi, det är inte en Tesla för då hade det stått med fetstil i rubriken.
Re: Artikel i media
Postat: 20 feb 2021 15:14
av martinot
Erxon skrev:
Undrar hur man tänkte här?
Trist när de lokala ÅF och verkstäderna inte vill stödja en som kund av elbilar!
Tror Nissan (och VAG, mflr.) måste göra som Tesla, Polestar och Volvo; köpa upp och ta direkt kontroll över hela försäljningskedjan från tillverkning till slutkund, inklusive hela ÅF-ledet.
Annars så kommer vi bara att få de mer av detta ovan.