"I would think that if the problem was related to the fire, Tesla would have to do more than put a delivery hold on new deliveries, but also inform current owners.
It can be anything really.
In May, we reported on Tesla putting a containment hold on over 10,000 Model 3 and Model Y vehicles. It turned out that it was new vehicles produced without radar and Tesla couldn’t deliver them until it pushed its new “Tesla Vision” software update.
It could again be software related as some new Model S owners have noted that the new UI developed for the vehicle still needs some refinements."
Problem med program vara, var det inte det som VW blev hånad med ID.3 (dock säkert längre tid än Tesla).
"I would think that if the problem was related to the fire, Tesla would have to do more than put a delivery hold on new deliveries, but also inform current owners.
It can be anything really.
In May, we reported on Tesla putting a containment hold on over 10,000 Model 3 and Model Y vehicles. It turned out that it was new vehicles produced without radar and Tesla couldn’t deliver them until it pushed its new “Tesla Vision” software update.
It could again be software related as some new Model S owners have noted that the new UI developed for the vehicle still needs some refinements."
Problem med program vara, var det inte det som VW blev hånad med ID.3 (dock säkert längre tid än Tesla).
Eller hade dom glömd halva ratten?
Jag skulle gissa något hårdvarurelaterat problem eller komponentbrist. Det känns inte som Teslas stil att sluta leverera bilar pga mjukvaruproblem, om det nu inte är rent trafikfarligt. Det är ju rätt mycket i mjukvaran som inte verkar funka, som t ex Sentry viewern, ANC, koppla BT-enheter osv.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 18:04
av Zalman3
Marques Brownlee testar MS Plaid.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 18:21
av Zalman3
MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 18:41
av spacecoin
Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:
Good review & fair critique. In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 19:20
av MWall
spacecoin skrev:
Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:
Good review & fair critique. In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
Yoke är en deal breaker. Så enkelt är det. Synd att Tesla ska straffa ut sig på det här viset. Bleeding edge är inte alltid så lyckat.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 19:36
av Gustafsson
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 20:17
av Bjelke
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:
Good review & fair critique. In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
Yoke är en deal breaker. Så enkelt är det. Synd att Tesla ska straffa ut sig på det här viset. Bleeding edge är inte alltid så lyckat.
Håller med fullständigt, hur jä…la svårt kan det vara att låta oss välja egentligen….!?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 23 jul 2021 22:20
av Credde
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Gäller det X också?
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 09:56
av A76
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen
Sorry, kunde inte låta bli
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 10:55
av Gustafsson
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen
Sorry, kunde inte låta bli
Blinkar? Brukar tuta!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 10:57
av Jordad
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen
Sorry, kunde inte låta bli
Yoken kommer vara uppochner när man ska ut ur små rondeller och då är blinka ut knappen längst ner till höger. Känns inte som ett jätteproblem att trycka på den.
Jag är också positiv till yoke men jag gillar nymodigheter och förändring. Jag styr också oftast med vänster hand och att blinka ut är redan krångligt med spak så för mig hade det nog tom blivit en förbättring. Men det kommer helt klart ta ett tag att vänja sig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:13
av spacecoin
Gustafsson skrev:
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen
Sorry, kunde inte låta bli
Blinkar? Brukar tuta!
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:26
av renes
spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen
Sorry, kunde inte låta bli
Blinkar? Brukar tuta!
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…
Trycker man handflatan mot hela knappgruppen på höger sida så funkar det också som tuta. Verkar vettigt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:27
av PhR34k
Zalman3 skrev:
MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Skärmavbild 2021-07-23 kl. 18.19.22.png
Frågan är om laddtiden blir snabbare? Jag skiter i om den toppar 3000km/h om det ändå tar 50min att ladda 80-90%. I hans video så hade han 50min laddtid och då hade han kommit in med 4% dock så sa han inte om det var till 80%, 90% eller 100% vilket jag tycker är mer intressant att veta och sen huruvida den tiden faktiskt stämde. Min Model X visade SL minuter, 60 min var nog snarare 1 timma och 20 min typ.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:29
av renes
spacecoin skrev:
Dodde skrev:
Credde skrev:
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Gäller det X också?
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:40
av spacecoin
renes skrev:
spacecoin skrev:
Dodde skrev:
Credde skrev:
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Gäller det X också?
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.
I mitt fall tror jag inte det är rädsla eller ovilja att prova nya grejer, men jag tycker bara det är korkat och ett steg bakåt för den typ av körning jag kör mest (i stan). Hade den haft progressiv styrning hade jag kanske känt annorlunda. Förstår att man kan tycka annorlunda om man ligger på bränner motorväg 95% av tiden i jobbet t ex. Kanske tar jag en provkörning, men troligen blir det en annan bil nästa gång.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 24 jul 2021 11:44
av fakerlind
Tycker det verkar som att de flesta som tagit emot bilen vant sig ganska fort.