Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det jag märkt på de svartlackade stötfångarna och skärmkanterna är att de är väldigt känsliga för repor.
Kör jag mot någon buske blir det repor direkt.
Jag har två kilometer skogsbilsväg till min stuga, den är ungefär som att köra genom Jurassic Park...
Nu har jag satt på stenskottfolie på dessa delar, men har fått en hel del repor från de första åren.
.
Kör jag mot någon buske blir det repor direkt.
Jag har två kilometer skogsbilsväg till min stuga, den är ungefär som att köra genom Jurassic Park...
Nu har jag satt på stenskottfolie på dessa delar, men har fått en hel del repor från de första åren.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Någon som fått byta motor?
Verkar inte helt ovanligt, finns många trådar om det på USA-forumen.
Tydligen läcker kylarvätska in i den. Även senaste årsmodellerna har samma fel.
Se tex https://www.audiworld.com/forums/audi-e ... n-3058462/
Verkar inte helt ovanligt, finns många trådar om det på USA-forumen.
Tydligen läcker kylarvätska in i den. Även senaste årsmodellerna har samma fel.
Se tex https://www.audiworld.com/forums/audi-e ... n-3058462/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomar
Men beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomar


Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Rätt säker på att speglarna var en del av Advance det första året (?) eller dylikt. De togs bort från paketet rätt kort efter lanseringen i alla fall.Legato skrev: ↑12 okt 2023 12:59Tack!Nect skrev: ↑12 okt 2023 11:00Proline Advanced innehöll följande.
Paketet innehåller: - 20" aluminiumfälgar i dynamikdesign - 4-zons automatisk
komfortklimatanläggning - Assistanspaket city - Audi Matrix LED-strålkastare - Audi
virtual cockpit plus - Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-ljud - Extra
ladduttag på passagerarsidan - Instegs-LED med projektion - Komfortnyckel inkl.
sensorstyrd bagagelucka - Manöverknappar i svart glasoptik - Metalliclack -
Omgivningskameror med 3D-vy - Panoramaglastak - Sportsäten - Sätesklädsel i
alcantara/läder- Tonade rutor
Blir inte riktigt klok på detta faktiskt. Har sett någon lista där även de virtuella sidospeglarna var med. Har även sett bilar listade med Proline Advanced som ändå inte har 4-zons klimat.
Re: Audi e-tron
Aha, tack!eldbollen skrev: ↑17 okt 2023 17:44Rätt säker på att speglarna var en del av Advance det första året (?) eller dylikt. De togs bort från paketet rätt kort efter lanseringen i alla fall.Legato skrev: ↑12 okt 2023 12:59Tack!Nect skrev: ↑12 okt 2023 11:00Proline Advanced innehöll följande.
Paketet innehåller: - 20" aluminiumfälgar i dynamikdesign - 4-zons automatisk
komfortklimatanläggning - Assistanspaket city - Audi Matrix LED-strålkastare - Audi
virtual cockpit plus - Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-ljud - Extra
ladduttag på passagerarsidan - Instegs-LED med projektion - Komfortnyckel inkl.
sensorstyrd bagagelucka - Manöverknappar i svart glasoptik - Metalliclack -
Omgivningskameror med 3D-vy - Panoramaglastak - Sportsäten - Sätesklädsel i
alcantara/läder- Tonade rutor
Blir inte riktigt klok på detta faktiskt. Har sett någon lista där även de virtuella sidospeglarna var med. Har även sett bilar listade med Proline Advanced som ändå inte har 4-zons klimat.
Skumt med 4-zons automatiken. Visst "ska" de alltid ha display för klimatinställning i baksätet? Denna bil ska vara "Proline Advanced" men har uppenbarligen ingen display där bak:
https://kvdbil-object-images.imgix.net/ ... uto=format
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jo då, de fixade en efter en efter att de dök upptaliz skrev:Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hehe ser ut som den i svedala? Jag var och kikade på den idag.Legato skrev: ↑17 okt 2023 17:48Aha, tack!eldbollen skrev: ↑17 okt 2023 17:44Rätt säker på att speglarna var en del av Advance det första året (?) eller dylikt. De togs bort från paketet rätt kort efter lanseringen i alla fall.Legato skrev: ↑12 okt 2023 12:59Tack!Nect skrev: ↑12 okt 2023 11:00Proline Advanced innehöll följande.
Paketet innehåller: - 20" aluminiumfälgar i dynamikdesign - 4-zons automatisk
komfortklimatanläggning - Assistanspaket city - Audi Matrix LED-strålkastare - Audi
virtual cockpit plus - Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D-ljud - Extra
ladduttag på passagerarsidan - Instegs-LED med projektion - Komfortnyckel inkl.
sensorstyrd bagagelucka - Manöverknappar i svart glasoptik - Metalliclack -
Omgivningskameror med 3D-vy - Panoramaglastak - Sportsäten - Sätesklädsel i
alcantara/läder- Tonade rutor
Blir inte riktigt klok på detta faktiskt. Har sett någon lista där även de virtuella sidospeglarna var med. Har även sett bilar listade med Proline Advanced som ändå inte har 4-zons klimat.
Skumt med 4-zons automatiken. Visst "ska" de alltid ha display för klimatinställning i baksätet? Denna bil ska vara "Proline Advanced" men har uppenbarligen ingen display där bak:
https://kvdbil-object-images.imgix.net/ ... uto=format

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Möller Bil har ett gäng ute på blocket nu med bra villkor (Lägre ränta 5,75%, 6 månader fri försäkring, service avtal samt nya 20” vinterdäck) på sina begagnade e-trons!taliz skrev: ↑17 okt 2023 17:17Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.
Hade jag inte leasat en skulle jag nappa på en sån. Billigare än förmånsvärdet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Hmm ja, tex dessa är väl tecken på att priserna på kvd inte är helt tokiga.Nect skrev: ↑17 okt 2023 20:04Möller Bil har ett gäng ute på blocket nu med bra villkor (Lägre ränta 5,75%, 6 månader fri försäkring, service avtal samt nya 20” vinterdäck) på sina begagnade e-trons!taliz skrev: ↑17 okt 2023 17:17Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.
Hade jag inte leasat en skulle jag nappa på en sån. Billigare än förmånsvärdet.![]()
Handlarna verkar förstå vartåt det barkar.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106937479
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... /108493248
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Fast det är väl ganska ok restvärde på dessa. Ca 50% efter tre år och 10 000mil. Brukar räkna på 50% efter tre år och 6 000 mil.taliz skrev: ↑17 okt 2023 20:21Hmm ja, tex dessa är väl tecken på att priserna på kvd inte är helt tokiga.Nect skrev: ↑17 okt 2023 20:04Möller Bil har ett gäng ute på blocket nu med bra villkor (Lägre ränta 5,75%, 6 månader fri försäkring, service avtal samt nya 20” vinterdäck) på sina begagnade e-trons!taliz skrev: ↑17 okt 2023 17:17Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.
Hade jag inte leasat en skulle jag nappa på en sån. Billigare än förmånsvärdet.![]()
Handlarna verkar förstå vartåt det barkar.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106937479
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... /108493248
Men det är klart, ju dyrare bil ju mer faller de i kronor räknat. Köper hellre en sådan än en gammal Model 3 för samma pengar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Som det varit de senaste åren, oavsett el eller fossilt, så är det klappuselt andrahandsvärde.Nect skrev: ↑17 okt 2023 20:40Fast det är väl ganska ok restvärde på dessa. Ca 50% efter tre år och 10 000mil. Brukar räkna på 50% efter tre år och 6 000 mil.taliz skrev: ↑17 okt 2023 20:21Hmm ja, tex dessa är väl tecken på att priserna på kvd inte är helt tokiga.Nect skrev: ↑17 okt 2023 20:04Möller Bil har ett gäng ute på blocket nu med bra villkor (Lägre ränta 5,75%, 6 månader fri försäkring, service avtal samt nya 20” vinterdäck) på sina begagnade e-trons!taliz skrev: ↑17 okt 2023 17:17Hmm blev inte barnsjukdomarna fixade på service?Moelito skrev: ↑16 okt 2023 18:38Yes, jag åkte på det för kanske två år sedan. Bilen vägrade helt enkelt starta med felklder som en julgran.. Fick hämtas med bärgare. Det var standardfelet, kylväska över högspänningsomvandlaren och främre elmotor, båda bytta på garanti.
Det är batteripackets köldmedium som om jag fattat det rätt, läcker ut via någon slags övertrycksventil rätt över främre elmotorn och i mitt fall även över spänningsomvandlaren.
Hade ju en av de väldigt tidiga bilarna, var förbeställd långt innan leveranserna startade. Hade en hel uppsjö av barnsjukdomarMen beställde en ny som jag fick för en vecka sedan iaf.. Hoppas på bättre flyt nu
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Nu när priserna sjunker så dramatiskt blir man ju lite sugen på en beggad för reapris.. men är där forfarande massa problem är det ju inte så lockande.
Hade jag inte leasat en skulle jag nappa på en sån. Billigare än förmånsvärdet.![]()
Handlarna verkar förstå vartåt det barkar.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106937479
https://www.blocket.se/annons/uppsala/a ... /108493248
Men det är klart, ju dyrare bil ju mer faller de i kronor räknat. Köper hellre en sådan än en gammal Model 3 för samma pengar.
Jag tycker dock bilen är ganska trevlig så kanske öppnar det upp för en sån som mig.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag tycker fortfarande efter 4,5 år att E-tron är trevlig att köra.
Trodde dock begagnatpriset skulle hålla sig lite bättre, men nu behåller jag nog bilen minst 10-12 år istället.
Alla tankar på bilbyte har försvunnit.
Audi skötte uppgraderingarna bra tyckte jag, får se hur felfri den blir framöver.
Så här långt har den fungerat väldigt fint och ingen försämring av räckvidden.
Trodde dock begagnatpriset skulle hålla sig lite bättre, men nu behåller jag nog bilen minst 10-12 år istället.
Alla tankar på bilbyte har försvunnit.
Audi skötte uppgraderingarna bra tyckte jag, får se hur felfri den blir framöver.
Så här långt har den fungerat väldigt fint och ingen försämring av räckvidden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Min Model S har rasat från 1,2 miljoner till under 400 tkr på fem år också. Det är ännu sämre.Off Grid Byggaren skrev: ↑17 okt 2023 22:16Jag tycker fortfarande efter 4,5 år att E-tron är trevlig att köra.
Trodde dock begagnatpriset skulle hålla sig lite bättre, men nu behåller jag nog bilen minst 10-12 år istället.
Alla tankar på bilbyte har försvunnit.
Audi skötte uppgraderingarna bra tyckte jag, får se hur felfri den blir framöver.
Så här långt har den fungerat väldigt fint och ingen försämring av räckvidden.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag tror att många begagnatkunder har ett absolut maxtak på 300 000 till 400 000:- vad de kan finansiera.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Håller med. Eftersom jag har tjänstebil så tog jag ut en ny men förlängde den första med över ett år för att vänta in faceliften. Är ju inga stooora förändringar förutom räckvidden. Tycker iof att det uppdaterade chassit känns lite trevligare men inget man byter bil för om man redan har en e-tron.Off Grid Byggaren skrev:Jag tycker fortfarande efter 4,5 år att E-tron är trevlig att köra.
Trodde dock begagnatpriset skulle hålla sig lite bättre, men nu behåller jag nog bilen minst 10-12 år istället.
Alla tankar på bilbyte har försvunnit.
Audi skötte uppgraderingarna bra tyckte jag, får se hur felfri den blir framöver.
Så här långt har den fungerat väldigt fint och ingen försämring av räckvidden.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Håller inte med. Vi har haft en lång period med absurt höga begagnatpriser på Model Y (och tidigare även på många andra elbilar). Jag tycker det verkar finnas gott om köpare som bestämt sig redan i förväg för att alltid köpa nytt eller alltid köpa begagnat, istället för att anpassa sig efter rådande priser på respektive produkt.Off Grid Byggaren skrev: ↑17 okt 2023 22:30Jag tror att många begagnatkunder har ett absolut maxtak på 300 000 till 400 000:- vad de kan finansiera.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Skulle jag köpa en Model Y idag så skulle jag alla dagar köpa nytt. Skulle jag köpa en fullsmetad Taycan så skulle jag alla dagar köpa begagnat.
Dock blir det såklart betydligt färre som idag är billiga att betala mycket för en bil. Kombinationen lågkonjunktur och höga räntor är såklart brutal för alla typer av kapitalvaror.
Tyvärr är det ju också helt logiskt att elbilar generellt tappar i attraktivitet på denna marknad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑18 okt 2023 09:24Håller inte med. Vi har haft en lång period med absurt höga begagnatpriser på Model Y (och tidigare även på många andra elbilar). Jag tycker det verkar finnas gott om köpare som bestämt sig redan i förväg för att alltid köpa nytt eller alltid köpa begagnat, istället för att anpassa sig efter rådande priser på respektive produkt.Off Grid Byggaren skrev: ↑17 okt 2023 22:30Jag tror att många begagnatkunder har ett absolut maxtak på 300 000 till 400 000:- vad de kan finansiera.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Skulle jag köpa en Model Y idag så skulle jag alla dagar köpa nytt. Skulle jag köpa en fullsmetad Taycan så skulle jag alla dagar köpa begagnat.
Dock blir det såklart betydligt färre som idag är billiga att betala mycket för en bil. Kombinationen lågkonjunktur och höga räntor är såklart brutal för alla typer av kapitalvaror.
Tyvärr är det ju också helt logiskt att elbilar generellt tappar i attraktivitet på denna marknad.
Det är väl också så att företag sällan köper begagnat vilket i viss mån håller uppe nybilsförsäljningen.
Dessutom tror jag att många vill byta till elbil eller laddhybrid vilket gör att andrahandsvärdet på dessa hålls uppe.
Som exempel ska vi byta ut en Kia laddhybrid mot en ny Model Y och andrahandsvärdet på Kian är orimligt bra.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Fler företag hade nog valt begagnat om inte reglerna för förmånsbeskattning ser ut som de gör där man får betala full förmån även om bilen är begagnad och kostar hälften av vad den gjorde som ny.JoeMad skrev: ↑18 okt 2023 10:52Legato skrev: ↑18 okt 2023 09:24Håller inte med. Vi har haft en lång period med absurt höga begagnatpriser på Model Y (och tidigare även på många andra elbilar). Jag tycker det verkar finnas gott om köpare som bestämt sig redan i förväg för att alltid köpa nytt eller alltid köpa begagnat, istället för att anpassa sig efter rådande priser på respektive produkt.Off Grid Byggaren skrev: ↑17 okt 2023 22:30Jag tror att många begagnatkunder har ett absolut maxtak på 300 000 till 400 000:- vad de kan finansiera.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Skulle jag köpa en Model Y idag så skulle jag alla dagar köpa nytt. Skulle jag köpa en fullsmetad Taycan så skulle jag alla dagar köpa begagnat.
Dock blir det såklart betydligt färre som idag är billiga att betala mycket för en bil. Kombinationen lågkonjunktur och höga räntor är såklart brutal för alla typer av kapitalvaror.
Tyvärr är det ju också helt logiskt att elbilar generellt tappar i attraktivitet på denna marknad.
Det är väl också så att företag sällan köper begagnat vilket i viss mån håller uppe nybilsförsäljningen.
Dessutom tror jag att många vill byta till elbil eller laddhybrid vilket gör att andrahandsvärdet på dessa hålls uppe.
Som exempel ska vi byta ut en Kia laddhybrid mot en ny Model Y och andrahandsvärdet på Kian är orimligt bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
När jag hade förmånsbil var det billigare att köra en äldre bil, men sedan kom någon på att bilparken förnyas fortare om man "tvingar" företagen att köpa eller leasa nya bilarBanane skrev: ↑18 okt 2023 11:38Fler företag hade nog valt begagnat om inte reglerna för förmånsbeskattning ser ut som de gör där man får betala full förmån även om bilen är begagnad och kostar hälften av vad den gjorde som ny.JoeMad skrev: ↑18 okt 2023 10:52Legato skrev: ↑18 okt 2023 09:24Håller inte med. Vi har haft en lång period med absurt höga begagnatpriser på Model Y (och tidigare även på många andra elbilar). Jag tycker det verkar finnas gott om köpare som bestämt sig redan i förväg för att alltid köpa nytt eller alltid köpa begagnat, istället för att anpassa sig efter rådande priser på respektive produkt.Off Grid Byggaren skrev: ↑17 okt 2023 22:30Jag tror att många begagnatkunder har ett absolut maxtak på 300 000 till 400 000:- vad de kan finansiera.
Så det finns helt enkelt inga köpare i högre begagnat prisnivåer. Undantaget vissa sportbilar.
De som har möjlighet verkar gå på helt nya bilar.
Skulle jag köpa en Model Y idag så skulle jag alla dagar köpa nytt. Skulle jag köpa en fullsmetad Taycan så skulle jag alla dagar köpa begagnat.
Dock blir det såklart betydligt färre som idag är billiga att betala mycket för en bil. Kombinationen lågkonjunktur och höga räntor är såklart brutal för alla typer av kapitalvaror.
Tyvärr är det ju också helt logiskt att elbilar generellt tappar i attraktivitet på denna marknad.
Det är väl också så att företag sällan köper begagnat vilket i viss mån håller uppe nybilsförsäljningen.
Dessutom tror jag att många vill byta till elbil eller laddhybrid vilket gör att andrahandsvärdet på dessa hålls uppe.
Som exempel ska vi byta ut en Kia laddhybrid mot en ny Model Y och andrahandsvärdet på Kian är orimligt bra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Nyfiken:
Är det någon som egentligen vet vad "Audi virtual cockpit plus" innebär?
Förstår det som att det "bara" tillför något slags "e-tron läge" på displayen. Men vad visas egentligen i det läget? Använder ni det och har det något värde?
Är det någon som egentligen vet vad "Audi virtual cockpit plus" innebär?
Förstår det som att det "bara" tillför något slags "e-tron läge" på displayen. Men vad visas egentligen i det läget? Använder ni det och har det något värde?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också....

Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Audi e-tron
Mjo, fast allt det du skriver ovan (utom möjligen då e-tron-läget) har man ju även om man inte valt till "Audi Virtual Cockpit Plus".samuelsu skrev: ↑18 okt 2023 12:28Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också....Sen finns inte heller den fina batterigrafen man har på Tesla när man navigerar - det hade ju kunnat vara ett alternativ att visa i etron-klustret.
Så jag är nyfiken på vad man egentligen får "extra" iom tillvalet.
Håller dock helt med om att det är katastrof att de inte visar batteri-procenten. På vår resa till Spanien vet jag inte hur många gånger jag fick klicka mig in under laddning på mittenskärmen för att få se exakt batteriprocent

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
På Q8:an har de åtminstone lagt in en genväg till batteriprocenten. Ett tryck så kommer man dit.Legato skrev: ↑18 okt 2023 12:50Mjo, fast allt det du skriver ovan (utom möjligen då e-tron-läget) har man ju även om man inte valt till "Audi Virtual Cockpit Plus".samuelsu skrev: ↑18 okt 2023 12:28Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också....Sen finns inte heller den fina batterigrafen man har på Tesla när man navigerar - det hade ju kunnat vara ett alternativ att visa i etron-klustret.
Så jag är nyfiken på vad man egentligen får "extra" iom tillvalet.
Håller dock helt med om att det är katastrof att de inte visar batteri-procenten. På vår resa till Spanien vet jag inte hur många gånger jag fick klicka mig in under laddning på mittenskärmen för att få se exakt batteriprocent![]()
Men man kan fundera hur svårt det är att få dit % i klustret lika som Q4 har.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Med tanke på att de inte ens bemödat sig om att uppdatera grafiken i 3D-läget i backkameran till en modell av en Q8 istället för en e-tron och att de håller på att byta plattform för mjukvarusystemen så har nog mjukvaruuppdateringar haft obefintlig prioritet. Det är som säljaren sa till mig när jag hämtade ut den, det är grillen som är ny. Men jag är nöjd ändå, jag väntade mig inte något annatNect skrev: ↑18 okt 2023 16:51På Q8:an har de åtminstone lagt in en genväg till batteriprocenten. Ett tryck så kommer man dit.Legato skrev: ↑18 okt 2023 12:50Mjo, fast allt det du skriver ovan (utom möjligen då e-tron-läget) har man ju även om man inte valt till "Audi Virtual Cockpit Plus".samuelsu skrev: ↑18 okt 2023 12:28Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också....Sen finns inte heller den fina batterigrafen man har på Tesla när man navigerar - det hade ju kunnat vara ett alternativ att visa i etron-klustret.
Så jag är nyfiken på vad man egentligen får "extra" iom tillvalet.
Håller dock helt med om att det är katastrof att de inte visar batteri-procenten. På vår resa till Spanien vet jag inte hur många gånger jag fick klicka mig in under laddning på mittenskärmen för att få se exakt batteriprocent![]()
Men man kan fundera hur svårt det är att få dit % i klustret lika som Q4 har.