Re: Aktien TSLA
Postat: 26 jan 2022 21:58
Jämför med Nasdaq Composite så ser ni att TSLA (liksom under typ 90% av handelsdagar utan specifika nyheter) bara följer index.
/fth
/fth
Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.Zalman3 skrev:Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.
Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?
Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?
Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?
Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.
Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Tror ni på att Roboten Optimus blir en succé?Sabbe skrev:
https://alltomelbil.se/nya-rekord-for-t ... lonsamhet/
Roboten Optimus kommer att bli ett viktigt verktyg inom framtidens produktionsindustri för att tackla bristen på arbetskraft. Som ett exempel nämner Elon att den skulle kunna stå för tunga lyfta vid produktionslinan. Den har potential att på sikt bli större än fordonstillverkningen inom Tesla, avslutar Elon.
Ja, antingen det eller en Model Y LR/P+ ”plaid” som är både dyrare och med längre räckvidd/bättre prestanda.Sabbe skrev:Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.Zalman3 skrev:Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.
Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?
Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?
Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?
Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.
Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Färre batterier? Alltså lägre kapacitet? Hur ska de då få samma räckvidd? För att den är lättare? Det ger väldigt lite räckvidd på långdistans iaf.Sabbe skrev:Model Y med 4680 kommer förmodligen ha färre batterier men ha samma räckvidd och pris som Model Y med 2170.Zalman3 skrev:Elon säger att Texas byggda MY får 4680 batterier.
Det väcker frågor.
Så man kommer sälja Kalifornien och Texas byggda MY samtidigt.
Men hur är konfigurationen?
Kommer 4680 versionen vara mycket bättre och därmed dyrare?
Eller tvärdör försäljningen av bilar med 2170 batterier?
Och hur går det med Berlin byggda MY?
Är folk så sugna på att köpa den sista MY med 2170 batteri?
Risken är stor för en rejäl Osborne effekt. Både i USA och i Europa, och rentav i Kina.
Vilket kan bli illa, då "alla" vill ha 4680, men Tesla kan inte rampa upp produktionen av MY 4680 bilar så fort.
Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.flamman skrev:Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.htmlAudi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.
Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
Exakt så. Jag tror att skillnaden på att äga en sådan bil blir minimal, möjligen mer strul pga barnsjukdomar. Billigare för Tesla att bygga så mer marginal per bil.flamman skrev:Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Har Tesla gott om 4680 batterier?
Drew Baglino, SVP of Powertrain for Tesla, said that “4680 cells are not a constraint to our 2022 volume plans.” He added that he expects the first vehicles equipping the 4680 cells to be delivered by the end of Q1 2022.
100 kWh för att nå 600km räckvidd med en liten q4 låter mest dyrt för slutkund eller kommer ge låg marginal till Audi om de prisar den lågt. Model Y har ju numera 565km räckvidd (med 19” däck och inte riktig WLTP-räckvidd men det förstår inte gemene slutkund skillnaden på) med ett batteri runt 80 kWh.Peter Andersson skrev:Konkurrenterna kommer ju nu med 100kWh batteri.flamman skrev:Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Exempelvis så pratas det om att Audi Q4 får ett 100kWh batteri.https://www.motor.es/noticias/audi-q4-s ... 70947.htmlAudi Q4 Sportback e-tron kommer 2022 med ett nytt batteri och 600 km autonomi.
Varumärket arbetar redan på ett batteri med tjugo moduler , vilket gör att kapaciteten kan ökas med 8 mer än de nuvarande 12 av de största, och når nästan 100 kWh och därför också den maximala autonomin. Vi vet att målet är att överstiga 600 kilometer i framdrivningsversionerna och att quattro-fyrhjulsdriften finns kvar på cirka 550 kilometer, vilket är en elektrisk kompakt.
Om alla Texas MY bilar har 4680 batterier, då måste ju produktionen rampas upp snabbt.dd88 skrev:Beror ju på vad deras planer är, lösryckt ur sitt sammanhang så kan ju planen vara att leverera 100 bilar.
Så vad är planen?
Elon har ju hypat 4680 batterier till skyarna.
Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd.
Bra skrivet!flamman skrev:Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Det tror inte jag.FinaFisken skrev:Bra skrivet!flamman skrev:Jag tror det finns ett missförstånd bland tesla-fans. 4680 är inte en produkt till slutkund på det sättet som vissa verkar tro (”jag vill ha en tesla med tillvalet 4680, det är den produkten jag vill ha”). 4680 är en (av väldigt många) teknologier som Tesla använder för att få sina bilar kostnadseffektiva och bra. Battery day var inte menat till slutkunder ”nu lanserar vi produkten 4680 till er” utan till investerare osv. ”Kolla vad bra vi är och teknologiskt före andra och vi kommer bli ännu bättre än alla andra”.
På vilket sätt Tesla kommer utnyttja försprånget med strukturellt pack och 4680 är det ingen som vet. Många verkar tror att det kommer leda till en Model Y med 100kw pack men det tror jag är ett missförstånd. Varför skulle de släppa en sådan slutprodukt? En Model Y för 800-900’ (grov gissning) är nog fel slutprodukt för dem, lång range är tänkt till de exklusivare modellerna och inte till volymprodukterna Y och 3, åtminstone inte under uppskalningen av 4680. På några års sikt kommer det såklart ändra sig.
Tesla kommer ha svårt nog att skala upp 4680-tillverkningen till alla modeller som den är tänkt till.
Jag tror inte Tesla kommer berätta för kunden vilken dimension på battericellen hen får. Om 4680 har bättre prestanda så tror jag de kommer att mjukvarubegränsa de bilarna om de samtidigt säljer 2170 för att undvika att kunderna ratar 2170-bilar. Så kanske ser vi bättre siffror först när även alla model 3-linor har fått 4680.
dd88 skrev:Har bara kollat sammanfattningen och eftersom det inte fanns något konkret så fokuserade han på fluffet.
Inga nya fordon till marknaden i år iaf.