Sida 349 av 381

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 02 apr 2024 20:55
av Legato
DanneB skrev: 02 apr 2024 17:38
Legato skrev: 28 mar 2024 18:38
Vet i tusan om allt verkligen rullar på som vanligt. Har haft en förfrågan i typ 10 dagar nu för några relativt enkla grejer (tror jag) men fortfarande inte fått något kostnadsförslag.

Tycker man brukar få respons väldigt snabbt normalt...
Har du fått något svar ännu? La in ett service-ärende 23/3, men inte hört något ännu. Dagen jag bokade är om två dagar, så får se hur det blir med det. Frugan behöver bilen strax efter det, så ville ha den fixad innan dess.
Fick kostnadsförslag idag. Dock första tid om mer än tre veckor.

Har aldrig, under åtta års ägande, fått vänta i närheten av lika länge för "småfix".

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 02 apr 2024 21:17
av Jojo
Beror väl lite grann vad saken gäller. Hade ett problem med dörren, fick Mobile Service inom någon vecka. Tyvärr gick det inte lösa ärendet, varför jag fick en ny tid på Service Center, två veckor fram i tiden. La sedan till min spruckna ruta, varför tiden framflyttades ytterligare någon vecka. Sedan började bilen krångla ytterligare, då fick jag en tid dagen därpå (vilket jag uppskattade väldigt mycket) för att lösa saken omgående.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 02 apr 2024 23:55
av perla1975
Harry Haffa skrev: 07 mar 2024 17:41
perla1975 skrev: 05 mar 2024 11:31
dstr skrev: 03 mar 2024 22:06
Teslasemitruck skrev: 03 mar 2024 22:04
Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Kan du utveckla?
Hitills har det under januari och februari sålts knappt 1600 model y. En uppgång sedan förra året.

För att nå förra årets siffror behöver det säljas drygt 2000 model y i mars vilket då är en kraftfull nedgång sedan förra året.

Blir spännande att se.
Du vet alltså inte hur Tesla arbetar med sina leveranser märker jag.
De har ALLTID en rush i slutet av kvartalen och har ALLTID haft så..

Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 01:48
av martinot
perla1975 skrev: 02 apr 2024 23:55
Harry Haffa skrev: 07 mar 2024 17:41
perla1975 skrev: 05 mar 2024 11:31
dstr skrev: 03 mar 2024 22:06
Teslasemitruck skrev: 03 mar 2024 22:04
Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Kan du utveckla?
Hitills har det under januari och februari sålts knappt 1600 model y. En uppgång sedan förra året.

För att nå förra årets siffror behöver det säljas drygt 2000 model y i mars vilket då är en kraftfull nedgång sedan förra året.

Blir spännande att se.
Du vet alltså inte hur Tesla arbetar med sina leveranser märker jag.
De har ALLTID en rush i slutet av kvartalen och har ALLTID haft så..

Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.
Är inte unikt för Tesla.

Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 06:38
av Dinsdale
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 08:26
av dstr
perla1975 skrev: 02 apr 2024 23:55
Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.
Globalt backar Teslas försäljning 9%, Q1 2023 vs Q1 2024.

I Sverige backar den bara 7%, "tack vare strejken"?

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 12:48
av WilleTesla
Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 12:53
av Collin87
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 16:56
av Pontus
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 17:12
av Collin87
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 21:48
av martinot
WilleTesla skrev: 03 apr 2024 12:48
Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.
Japp. Det är sådana här dumheter som kan få mig att byta jobb. :)

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 22:02
av backe
WilleTesla skrev: 03 apr 2024 12:48
Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.

Företagspolicys är det alltid någon som tycker är idiotisk, många gånger jag hamnat nån krona eller gram co2 på fel sida och fått bita i det sura äpplet. Har dock aldrig varit någon som tvingat mig att ta ut en förmånsbil.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 22:26
av Nicke Nyfiken
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 03 apr 2024 23:23
av Collin87
Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38

Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 00:02
av Nicke Nyfiken
Collin87 skrev: 03 apr 2024 23:23
Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53


Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...
Jag trodde han skämtade. :oops:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 00:20
av Nect
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 00:02
Collin87 skrev: 03 apr 2024 23:23
Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56

Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...
Jag trodde han skämtade. :oops:
Ganska billigt, två drivlinor för priset av en :lol:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 07:55
av dstr
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 08:08
av Fredrik j
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 10:49
av Pontus
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Kommer snart ett svar "inte på den modellen med den utrustningen om man skulle beställa 12 dec kl 12:45 så det så!" :)

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 11:49
av backe
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 12:00
av dstr
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad
Nej, det kan man inte.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 12:07
av Legato
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 12:08
av Delta
Jag trodde att denna tråden handlade om strejken...

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 12:16
av backe
Legato skrev: 04 apr 2024 12:07
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.
Vart har jag skrivit något annorlunda? Jag försökte förklara skillnaden på två olika erbjudanden och att de flesta skulle välja en betydligt större mer välutrustad bil för samma peng.

Jag skrev EX40 med liknande spec och någon här drog upp en EX30 utan utrustning och kortare räckvidd.

En EX40 med liknande spec ligger i dagsläget 4-6000 kr över Teslas erbjudande.
Denna är den billigaste AWD Long range på Volvoshemsida och ligger ca 5000 kr över erbjudandet Tesla hade, och då är det ändå en mindre bil, klart det blir svårt för de flesta att välja denna då.

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Postat: 04 apr 2024 12:21
av Legato
backe skrev: 04 apr 2024 12:16
Legato skrev: 04 apr 2024 12:07
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55


Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.
Vart har jag skrivit något annorlunda? Jag försökte förklara skillnaden på två olika erbjudanden och att de flesta skulle välja en betydligt större mer välutrustad bil för samma peng.

Jag skrev EX40 med liknande spec och någon här drog upp en EX30 utan utrustning och kortare räckvidd.

En EX40 med liknande spec ligger i dagsläget 4-6000 kr över Teslas erbjudande.
Denna är den billigaste AWD Long range på Volvoshemsida och ligger ca 5000 kr över erbjudandet Tesla hade, och då är det ändå en mindre bil, klart det blir svårt för de flesta att välja denna då.
Ok, missade att du växlade mellan EX30/40. Låter orimligt att den senare med utrustning skulle vara dubbelt så dyr, men ok.