Re: Aktien TSLA
Postat: 27 jan 2022 15:56
Är väl folk som tar hem saker efter risker för räntehöjningar.
den kan gå ned med 80%.
den kan gå ned med 80%.
Jag tror många hade förväntat sig positiva nyheter med roadmappen. Nu blev det ju tvärt om istället och fokus på earnings call låg på FSD/robotaxis, Optimus och värmepumpar för hus snarare än bilproduktion. Det kan nog göra en del investerare nervösa att företagsledningen inte verkar ha fokus på kärnverksamheten i det här läget när två nya fabriker ska rampa upp.Peter Andersson skrev:Elon lyckades med att prata ner kursen
895,37 USD −42,04 (4,48 %)i dag
27 jan. 09:46 GMT−5 • Ansvarsfriskrivning
Ja, den typen av användningsfall skulle jag också vilja ha självkörning till. Ungefär som en inbyggd privatchaufför i min egen bil.tor skrev:OM robottaxi skulle bli verklighet skulle jag använda den som min privata taxi. Köra barn till aktiviteter, hämta/lämna någon kompis, köra mig när jag inte kan. Vi kanske kan klara oss med en bil i familjen helt plötsligt? Det skulle orsaka mer mil på bilen eftersom den skulle gå tom en del.
Jag skulle inte vilja låta den gå som robottaxi åt andra.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.Maw skrev:Elon gjorde ju jämförelsen med just kollektivtrafik. Enligt honom skulle Robotaxis bli billigare än subventionerade bussar och tunnelbanor, därav taxan $2 per 10 miles. Hur det ska gå ihop sig kan jag inte förstå och antagligen har Elon inte ens tänkt på den lilla detaljen. Han bara förutsätter att Tesla ska tjäna flera gånger mer på detta än på bilförsäljning och att alla kommer använda det eftersom han tror att det kommer att vara billigare än kollektivtrafik. $2 per 10 miles är väl t o m billigare än att hyra en elsparkcykel och åka motsvarande sträcka? Uppenbarligen så har Elon inte alls tänkt igenom ekonomiska fundamenta av det här. Jag förmodar att du inte heller har gjort det Jordad, eller kan du visa en liten kalkyl där Elons siffror går ihop?Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Jag tycker att det är väldigt synd att Elon svävar ut i sånt här med Tesla istället för att fokusera på det som Tesla gör jättebra, utveckla och producera bilar. Det är nog dags att Tesla hittar en ny kapten till skutan...
Elon kunde istället skapa ett nytt start up som håller på med humanoida robotar, robotaxis, värmepumpar till hus och uthyrning av Dojo och investera en liten del av sin förmögenhet på det. Han skulle kunna kalla det nya företaget Optimus..
Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?Jordad skrev:Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.flamman skrev:Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!![]()
Elon sa specifikt att att det skulle kosta ca $2 för en 10 miles resa för slutanvändaren. Hur ska han och du få ihop den kalkylen?Jordad skrev:Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.
Maw skrev:Elon sa specifikt att att det skulle kosta ca $2 för en 10 miles resa för slutanvändaren. Hur ska han och du få ihop den kalkylen?Jordad skrev:Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.
Jag klipper in Elons uttalande om detta igen om du missade det förra gången:Jordad skrev:Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Går det att tolka det på något annat sätt än att Elon menar att robotaxis kommer ersätta kollektivtrafiken?I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
Det är därför Tesla kommer att sno min idé om flygande mattor som drivs på magi. Nästa Tesla-day blir om flyg/vtol. Det är därför dom ska öppna fabrik i Isfahan, Iran härnäst. Persiska mattor har både kvalitet och magi.MWall skrev:Visst, elen kanske kommer från "förnybart" men det är inte gratis ut miljösynpunkt heller. Det är inte råvaror och energi till alla miljontals robotaxis som behövs heller. Och hur påverkar det livsmiljöerna i städer med sån trafikökning. Allt som blir "för billigt" överanvänds. Tror vi skulle se förbud ganska snart. Åtminstone i Europa.
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....Jordad skrev:Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.flamman skrev:Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!![]()
Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.spacecoin skrev:Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?Jordad skrev:Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
55.000 personer per timme klarar LAS Vegas loop.MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Man kan göra optimerade enkelriktade system med tunnlar i mängder av nivåer och säkerheten blir långt mycket högre än vanlig trafik. Borings första test var 200km/h.MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
[JM] skrev:Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Eller Dennispaketet och södra länken.
Jag har det på tungan....
Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden. Tesla kan säkert hyra ut träningstid med framöver som tex Google gör.Maw skrev:Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Dojo kan man kanske tro på som projekt men värdet av en bunt Dojo-CPU:er utan adekvat integration och kompilator-teknik är noll om man inte får det att funka bättre än off-the-shelf prylar, vilket Elon hintade var fallet. Massiv downplay/walk-back. "Vi får se om FSD-teamet vill använda det". "Det behövs inte för FSD".Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.spacecoin skrev:Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?Jordad skrev:Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
FSD tjänar Tesla pengar på redan idag. Kunder köper det och använder det.
Optimus framstår kanske tokig men det är den logiska slutsatsen om man redan utvecklar robotiserade fordon och har en processor i massproduktion vars formatet tillåter andra tillämpningar.
Marknaden kommer troligtvis vara väldigt volatil fram till FEDs nästa möte 10/3.Pontus skrev:Köpte mer på 860, hoppas det inte var dumt...