Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.Svenssons skrev:Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.martinot skrev:Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.Svenssons skrev:Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.frippan skrev:Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.martinot skrev:Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.Svenssons skrev:Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.Svenssons skrev:Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.frippan skrev:Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.martinot skrev:Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.Svenssons skrev:Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Artikel i media
I usa bestraffar man i efterhand med skadestånd om någon klantar till det. I Europa vill man hellre lagstifta.martinot skrev:Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.Svenssons skrev:Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.frippan skrev:Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.martinot skrev:Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.Svenssons skrev:Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)!
Re: Artikel i media
Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
www.di.seExperterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Grundkriteriet är ju att det finns en elbil som man tycker motsvarar den fossilbil man jämför med. Det är ju en tidsfråga.Zalman3 skrev:Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
http://www.di.seExperterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
Re: Artikel i media
Låt för bövelen artikeln vara låst!Zalman3 skrev:Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Annars tar de bort miljöbonusen och tokhöjer skatten.
Nej för bövelen. Det är svindyrt att köpa elbil och dyrt att äga, men vad gör man inte för miljön ( fingers crossed

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Artikel i media
Zalman3 skrev:Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
http://www.di.seExperterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.
”2025 räknar vi med att inköpspriserna är i paritet med varandra. Det som driver priset nedåt är att man tror att batteripriserna fortsätter att sjunka. Om man däremot räknar med den så kallade Total Cost of Ownership där alla inköps- och driftkostnader räknas så sker det några år tidigare och flera elbilsmodeller är billigare redan i dag. Och allt fler kommer att bli det ganska fort”, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Re: Artikel i media
Med 70.000kr i elbilsstöd är en ID4 redan idag i prisparitet med en fossilbil.
Och per mil är ID4 billigast.
Och per mil är ID4 billigast.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Känns som att man får dra bort ett antal år från alla sånna här framtidscenarios kring elbilar. Även de minst pessimistiska har ju när man kollar bakåt hela tiden missat utvecklingens acceleration rejält.
Säger dom 2025 säger jag 2023 eller 2024.
Det är väldigt snart, men med tanke på att det nu släppa enormt många elbilar från massor av tillverkare är 2023/2024 inte alls omöjligt. Min tro är att under 2025 går vi upp över 50% elbilar i försäljningssiffrorna.
Det är högt räknat då hybriderna har så stor del idag, men jag tror det kommer skifta rätt snabbt snart.
Säger dom 2025 säger jag 2023 eller 2024.

Det är högt räknat då hybriderna har så stor del idag, men jag tror det kommer skifta rätt snabbt snart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.
De ligger även högt upp i försäljningslistorna.
Eldriven A6 är på gång men det ryktas om att den eldrivna varianten kommer kosta som en S6, dvs från 800kkr.
Helst hade vi velat ha en eldriven 3-serie, men även A4 funkar bra. Har svårt att tro att den får en billigare ersättare tidigare än 2025 om man tittar på TCO.
De ligger även högt upp i försäljningslistorna.
Eldriven A6 är på gång men det ryktas om att den eldrivna varianten kommer kosta som en S6, dvs från 800kkr.
Helst hade vi velat ha en eldriven 3-serie, men även A4 funkar bra. Har svårt att tro att den får en billigare ersättare tidigare än 2025 om man tittar på TCO.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Är den även populär i övriga världen eller EU? Jag har fått för mig att den biltypen är ett nordisk fenomen. Personligen klarar jag mig lika gärna med en crossover-SUV, typ Model Y eller ID4.dd88 skrev:Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.
Re: Artikel i media
Ja Tyskland är ett starkt kombiland, sen säljs det en hel del även i andra länder även om den procentuella andelen är låg. Suven har ju tagit marknadsandelar och det är en tråkig utveckling. Men som sagt, ska man absolut köra elbil så är det väl kompromissa som gäller i dagsläget. Risken finns att även vi plockar ut en SUV.LarsL skrev:Är den även populär i övriga världen eller EU? Jag har fått för mig att den biltypen är ett nordisk fenomen. Personligen klarar jag mig lika gärna med en crossover-SUV, typ Model Y eller ID4.dd88 skrev:Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Re: Artikel i media
Det är som jag ser ganska stor skillnad på de bilar du jämför med. Speciellt i motorstyrka.Jerka skrev:Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Det man kan säga är väl att det är svårt att hitta motsvarande elbil för de billigare och svagare motoralternativen hos de flesta märken. Men jämför man med de bilar som har motsvarande utrustning och motorstyrka skiljer det inte mycket.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Lösningen är ju att driva upp inköpspriset för fossilbilarna. Flytta över kostnader från drift till inköp.Jerka skrev:Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Artikel i media
Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Re: Artikel i media
Anledningen till att golf fortfarande finns är ju att man inte vill lämna walkover på marknaden för fossilbilar.markuswesterberg skrev:Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Alla har dom ju egna problem. Tesla kämpar ju med enorma etableringskostnader när man ju behöver investera i massor med kapacitet för att genomföra sina planer.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Artikel i media
Japp. Att Tesla inte behövt ta in mer kapital än de gjort för sina enorma utvecklings- och etablingskostnader är bevis nog på att det finns cash att tjäna i marginalerna på elbilar. Jag är ganska övertygad om att en M3 hade gått att sälja för halva priset mot idag, och de hade ändå tjänat nästan dubbelt upp.Fredrik j skrev:Anledningen till att golf fortfarande finns är ju att man inte vill lämna walkover på marknaden för fossilbilar.markuswesterberg skrev:Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Alla har dom ju egna problem. Tesla kämpar ju med enorma etableringskostnader när man ju behöver investera i massor med kapacitet för att genomföra sina planer.
Re: Artikel i media
Tesla kan ju inte sälja fler bilar än man tillverkar. Halva priset skulle innebära halverade intäkter.
Hur stora är teslas investeringskostnader jämfört med dom stora tillverkarna egentligen?
Hur stora är teslas investeringskostnader jämfört med dom stora tillverkarna egentligen?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 479
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Artikel i media
Jo, det är ju det jag menar.Fredrik j skrev:Tesla kan ju inte sälja fler bilar än man tillverkar. Halva priset skulle innebära halverade intäkter.
Hur stora är teslas investeringskostnader jämfört med dom stora tillverkarna egentligen?

Re: Artikel i media
Du jämför äpplen och päron.Jerka skrev:Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.
ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.
Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.
Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.
Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Jag jämförde min Mercedes sedan E-klass med en Tesla Model 3 SR+. I princip bytte jag bil och betalar nu 3400kr/mån mot tidigare 2000 - 2500 kr/mån i månaden för dieseln. Jag betalar alltså lite drygt 1500kr för en ny bil istället för en gammal. Bilarna är ju annars helt jämförbara.Jerka skrev:Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.
Vet inte vad en ny Mercedes skulle kosta men gissar på mellan 500-600kkr? Så det är ju också ganska lika. Räknar man med drivmedel så vinner elbilen så klart.
Re: Artikel i media
Ja, men det är ju exakt det som är min poäng. Jämför man med topputrustade, dyra bilar med stor motorstyrka, då är elbilen ett konkurrenskraftigt alternativ. Men majoriteten av nybilsköpare köper inte dessa modeller. Elbilarna måste komma ner till prisparitet även jämfört med instegsmodellerna innan elbilsrevolutionen kan bli komplett.