Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
Strax efter Brexit så släpper alltså de brittiska politikerna fram självkörande bilar...
Nu slipper de oket av EU, och kan göra som de vill. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

frippan skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Nu är det inte EU som begränsar självkörande bilar utan FN, och även UK har skrivit under det avtalet också.
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
frippan skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Nja, regelverket kommer från FN men implementeringen i EU står EU för, inte FN. USA är också med i FN men ändå är det helt andra regler och implementering där.
Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.

Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
frippan skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Jo, som så mycket har det med tolkningar att göra. EU väljer att tolka saker mer strikt och konservativt. USA, Kina och nu UK verkar tolka mer frikostigt och framåt.

Kan säga grattis till de brittiska medborgarna som slipper EU i detta fallet (precis som USA och Kina)! :)
I usa bestraffar man i efterhand med skadestånd om någon klantar till det. I Europa vill man hellre lagstifta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nån som har upplåst artikel?
Vilket år blir elbilen billigare än en fossilbil?
Experterna: Då blir elbilen billigare än en bensin- eller dieselbil
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.
Vissa menar att skiftet redan skett, andra pekar ut ett specifikt år.

www.di.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
De fossildrivna bilarnas tid är snart förbi. Och snart kan elbilen vara billigare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, enligt experterna Di pratat med.

http://www.di.se
Grundkriteriet är ju att det finns en elbil som man tycker motsvarar den fossilbil man jämför med. Det är ju en tidsfråga.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:
Låt för bövelen artikeln vara låst!
Annars tar de bort miljöbonusen och tokhöjer skatten.

Nej för bövelen. Det är svindyrt att köpa elbil och dyrt att äga, men vad gör man inte för miljön ( fingers crossed :D )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Zalman3 skrev:

http://www.di.se

”2025 räknar vi med att inköpspriserna är i paritet med varandra. Det som driver priset nedåt är att man tror att batteripriserna fortsätter att sjunka. Om man däremot räknar med den så kallade Total Cost of Ownership där alla inköps- och driftkostnader räknas så sker det några år tidigare och flera elbilsmodeller är billigare redan i dag. Och allt fler kommer att bli det ganska fort”, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Med 70.000kr i elbilsstöd är en ID4 redan idag i prisparitet med en fossilbil.

Och per mil är ID4 billigast.
Screenshot_20210429-072313_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Känns som att man får dra bort ett antal år från alla sånna här framtidscenarios kring elbilar. Även de minst pessimistiska har ju när man kollar bakåt hela tiden missat utvecklingens acceleration rejält.
Säger dom 2025 säger jag 2023 eller 2024. :) Det är väldigt snart, men med tanke på att det nu släppa enormt många elbilar från massor av tillverkare är 2023/2024 inte alls omöjligt. Min tro är att under 2025 går vi upp över 50% elbilar i försäljningssiffrorna.
Det är högt räknat då hybriderna har så stor del idag, men jag tror det kommer skifta rätt snabbt snart.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.

De ligger även högt upp i försäljningslistorna.

Eldriven A6 är på gång men det ryktas om att den eldrivna varianten kommer kosta som en S6, dvs från 800kkr.

Helst hade vi velat ha en eldriven 3-serie, men även A4 funkar bra. Har svårt att tro att den får en billigare ersättare tidigare än 2025 om man tittar på TCO.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Är väl främst en biltyp som saknas på marknaden, en kombi motsvarande en Passat/A4/3/v60/C.
Är den även populär i övriga världen eller EU? Jag har fått för mig att den biltypen är ett nordisk fenomen. Personligen klarar jag mig lika gärna med en crossover-SUV, typ Model Y eller ID4.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
Är den även populär i övriga världen eller EU? Jag har fått för mig att den biltypen är ett nordisk fenomen. Personligen klarar jag mig lika gärna med en crossover-SUV, typ Model Y eller ID4.
Ja Tyskland är ett starkt kombiland, sen säljs det en hel del även i andra länder även om den procentuella andelen är låg. Suven har ju tagit marknadsandelar och det är en tråkig utveckling. Men som sagt, ska man absolut köra elbil så är det väl kompromissa som gäller i dagsläget. Risken finns att även vi plockar ut en SUV.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.

Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.

ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.

Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.

Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jerka skrev:
Jag förstår inte riktigt hur folk räknar som tycker elbilar är i prisparitet redan nu.

Kolla på en Opel Mokka-E till exempel. Kostar från 399 900 kr. Vanliga Opel Mokka kostar från 199 000. Det är dubbla priset! Även efter bonus blir det 130 000 kr extra för elvarianten.

ID4 som det står om ovan kostar från 446 900 kr. En Tiguan kostar från 249 900. Återigen en prisdiff på c:a 200 000 kr före bonus. Hos Volvo är det rent absurt - XC40 P8 Recharge kostar från 674 900 mot vanliga XC40 som kostar från 284 000.

Så här ser det ut överallt. Mercedes, Peugeot, Skoda, Audi - alla som har lanserat elbilar har gjort det på en prisnivå som ligger rejält över instegsmodellerna för motsvarande fossilbil. Okej, i många fall får man mer för pengarna i form av utrustning, och nästan alltid i form av prestanda, så det är kanske orättvist att jämföra med den billigaste fossilmodellen. Men faktum kvarstår ändå: det finns inga elbilar på låg- eller ens mellannivå prismässigt. Alla är dyra.

Om elbilarna är i prisparitet inköpsmässigt redan 2025 äter jag upp min hatt. Det är bara 4 år dit. Inte en chans att jag kan köpa en eldriven Volvo för samma pris som en bensindriven redan då.
Det är som jag ser ganska stor skillnad på de bilar du jämför med. Speciellt i motorstyrka.
Det man kan säga är väl att det är svårt att hitta motsvarande elbil för de billigare och svagare motoralternativen hos de flesta märken. Men jämför man med de bilar som har motsvarande utrustning och motorstyrka skiljer det inte mycket.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerka skrev:

Lösningen är ju att driva upp inköpspriset för fossilbilarna. Flytta över kostnader från drift till inköp.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

markuswesterberg skrev:
Det är enbart en fråga om utbud och efterfrågan. Priserna är inte satta enligt "produktionskostnad + marginal"-principen. Det är marknadsprissättning och ännu så länge är det alldeles för få, om än många fler än för ett par år sedan, valbara modeller och märken. För att marknaden ska vara lika konkurrensutsatt som för ICE-bilar så behövs det ju typ 10-20 ggr så många elbilsmodeller som det finns idag. Jag tror vi kan hamna där, kanske om 3 år. Och, viktigt att tänka på, det bör vara billigare att tillverka en elbil än en fossilbil. Just nu kämpar ju de flesta biltillverkarna med enorma omställningskostnader för avveckling av fossilt och utveckling av el. De kostnaderna tar de höjd för, enorm höjd, vilket avspeglas i elbilspriserna. Inte i fossilbilspriserna. Ge det 3 år. OK, kanske 5. Men då bör vi vara där. Dagen då ID3 kostar som en Golf. Om Golfen ens finns kvar då...
Anledningen till att golf fortfarande finns är ju att man inte vill lämna walkover på marknaden för fossilbilar.
Alla har dom ju egna problem. Tesla kämpar ju med enorma etableringskostnader när man ju behöver investera i massor med kapacitet för att genomföra sina planer.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Fredrik j skrev:
markuswesterberg skrev:
Anledningen till att golf fortfarande finns är ju att man inte vill lämna walkover på marknaden för fossilbilar.
Alla har dom ju egna problem. Tesla kämpar ju med enorma etableringskostnader när man ju behöver investera i massor med kapacitet för att genomföra sina planer.
Japp. Att Tesla inte behövt ta in mer kapital än de gjort för sina enorma utvecklings- och etablingskostnader är bevis nog på att det finns cash att tjäna i marginalerna på elbilar. Jag är ganska övertygad om att en M3 hade gått att sälja för halva priset mot idag, och de hade ändå tjänat nästan dubbelt upp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tesla kan ju inte sälja fler bilar än man tillverkar. Halva priset skulle innebära halverade intäkter.

Hur stora är teslas investeringskostnader jämfört med dom stora tillverkarna egentligen?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Fredrik j skrev:
Tesla kan ju inte sälja fler bilar än man tillverkar. Halva priset skulle innebära halverade intäkter.

Hur stora är teslas investeringskostnader jämfört med dom stora tillverkarna egentligen?
Jo, det är ju det jag menar. :) Utbudet är för litet, i Teslas fall är kapaciteten för liten, så marknadspriset blir därefter. Så länge tillverkarna KAN ta ut ett högt pris så är det ju självklart att de gör det i en marknadsekonomi. Men så snart utbudet ökar och konkurrensen hårdnar så får vi se lägre priser. Tesla gör såklart allt de kan för att hinna med att tjäna så mycket pengar de bara kan innan de tvingas sänka priserna och marginalerna. Precis som alla andra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:

Du jämför äpplen och päron.
Jag specade upp en Tiguan med 200hk diesel och motsvarande utrustning som min ID4, den kostade då 442k vad jag minns.
Efter bonus har min ID4 kostat 429k.

Visst går det att köpa billigare avgasbilar i många fall, men vem vill ha en basutrustad ny bil?
Det är ju bara ett lockpris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag jämförde min Mercedes sedan E-klass med en Tesla Model 3 SR+. I princip bytte jag bil och betalar nu 3400kr/mån mot tidigare 2000 - 2500 kr/mån i månaden för dieseln. Jag betalar alltså lite drygt 1500kr för en ny bil istället för en gammal. Bilarna är ju annars helt jämförbara.
Vet inte vad en ny Mercedes skulle kosta men gissar på mellan 500-600kkr? Så det är ju också ganska lika. Räknar man med drivmedel så vinner elbilen så klart.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Ja, men det är ju exakt det som är min poäng. Jämför man med topputrustade, dyra bilar med stor motorstyrka, då är elbilen ett konkurrenskraftigt alternativ. Men majoriteten av nybilsköpare köper inte dessa modeller. Elbilarna måste komma ner till prisparitet även jämfört med instegsmodellerna innan elbilsrevolutionen kan bli komplett.
Skriv svar