Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 mar 2019 21:00
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Nja dom som står bakom fixar väl special deals till sig själva.Verdi skrev:Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
taliz skrev:Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
Lol skaplig marginal dom måste ha där.helix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det alltså 20kr milen
I USA får man lite gratis laddning.Verdi skrev:Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
De kanske laddar med Audi premium elektroner som är specialanpassade till Audihelix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen
Alltså, det Audi verkar syssla med är i princip rent bedrägeri?joel80 skrev:Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq. De kortet ska ju fungera till en stor mängd leverantörer över hela Europa vilket skulle göra en Europa semester så mycket enklare jämfört med idag då det finns olika appar och kort i olika länder.mati skrev:Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.vigge50 skrev:Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Nu gjorde jag bara en snabb googling men Audi påstår att kortet ska funka på 72 000 laddpunkter runt om i Europa. Så ja, en stor mängd olika leverantörer i flera olika länder. Om du ska ta en road trip genom Europa så kan det vara värt att skaffa det en månad och acceptera en högre kostnad mot att det blir betydligt smidigare. Nu utgår jag förvisso från att andra länder är som Sverige att vanligt Visa och Mastercard ej funkar på de flesta laddarna men det kanske är annorlunda i andra länder?bylund skrev:Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.vigge50 skrev:Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Det där är något som jag är väldigt trött på. Du har aldrig hört talas om skattesänkningar?Mickep skrev:Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker.
De totala inkomsterna av skatt på bilar och bränsle är betydligt mindre än 140 miljarder. Kanske runt hälften. Och den sänkningen skulle ske gradvis under åtminstone 10-20 år och inte inom en eller två mandatperioder.Under alliansregeringens första sju år så har stora skattesänkningar genomförts. Förmögenhetsskatten har avskaffats, fastighetsskatten har sänkts, ett så kallat jobbskatteavdrag har införts och ett stort antal skatteavdrag har införts. Totalt har skatterna sänkts med omkring 140 miljarder kronor.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.