Sida 36 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:00
av Jeppe_E
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:08
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:28
av taliz
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:33
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart. :)
Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:35
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart. :)
Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.
Nja dom som står bakom fixar väl special deals till sig själva.
Audi med etron kommer väl med nått tex?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:40
av Zalman3
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:45
av Verdi
Zalman3 skrev:
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:46
av helix
Ingår inget vid köp av E-tron förutom att man slipper fast månadsavgift första året. Månadsavgiften är en fast kostnad och inget man kan ladda för.

Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 21:49
av taliz
Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:

"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."

Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 22:02
av helix
taliz skrev:
Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:

"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."

Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....

Det står att det är specialpris på 3.50kr/kWh om man är kund hos Audi Charging Service och laddar på Ionity, men då måste man ha ett abonnemang som kostar 199kr/månad (1 år gratis månadsavgift om man köper en E-tron, men man får fortfarande betala för laddningen). Som jag tolkar det skulle alla kunna skaffa ett sådant abonnemang oavsett om man har en Audi eller inte. Utan abonnemang kanske det kostar 5kr/kWh istället, men det vet vi inte än då det forfarande är provperiod som kostar 80kr/session fram till mitten av 2019.

Det här är prislistan från Audi Charging Service
ionity_se.png

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 22:05
av helix
Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen :shock:

Ionitys laddnätverk

Postat: 25 mar 2019 22:07
av taliz
helix skrev:
Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det alltså 20kr milen :shock:
Lol skaplig marginal dom måste ha där.
Är ju inte så svårt å fixa betydligt bättre pris själv från Bee.
Men det kanske är taktiskt... få folk att använda det ”egna” nätet..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 01:33
av joel80
Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 05:05
av Zalman3
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för. :lol:
I USA får man lite gratis laddning.
"Audi will give e-tron owners 1,000 kWh of charging, at no additional cost, to use at Electrify America fast-charging stations within the first four years of ownership."

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 05:38
av nek0
helix skrev:
Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen :shock:
De kanske laddar med Audi premium elektroner som är specialanpassade till Audi :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 06:26
av Bjelke
joel80 skrev:
Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Alltså, det Audi verkar syssla med är i princip rent bedrägeri? :shock:
Typ "-Gå med i vår klubb och du får betala ett högre pris än icke medlemmar"
Jippi....not.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 06:48
av mati
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 07:05
av vigge50
mati skrev:
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq. De kortet ska ju fungera till en stor mängd leverantörer över hela Europa vilket skulle göra en Europa semester så mycket enklare jämfört med idag då det finns olika appar och kort i olika länder.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 07:13
av mati
Jo, visst. Men hur mycket ska man vara beredd att betala för en sådan tjänst? Som sagt, det finns ju laddbrickor som möjliggör samma sak, fast utan grundavgift. Det är möjligen en smula krångligare, men vansinnigt mycket billigare. E-tron charging service är enbart för folk som inte bryr sig om vad det kostar eller som inte har koll.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 07:50
av Zalman3
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?

Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 08:52
av bylund
vigge50 skrev:
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 09:12
av vigge50
bylund skrev:
vigge50 skrev:
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.
Nu gjorde jag bara en snabb googling men Audi påstår att kortet ska funka på 72 000 laddpunkter runt om i Europa. Så ja, en stor mängd olika leverantörer i flera olika länder. Om du ska ta en road trip genom Europa så kan det vara värt att skaffa det en månad och acceptera en högre kostnad mot att det blir betydligt smidigare. Nu utgår jag förvisso från att andra länder är som Sverige att vanligt Visa och Mastercard ej funkar på de flesta laddarna men det kanske är annorlunda i andra länder?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 09:17
av Mickep
Det är ung som att vara medlem i shell och betala medlemskap för att få tanka en aning billigare. det är vansinne. man kan ha en medlemskort för att få mindre debitering, men den skall givetvis vara gratis. Sedan kan vi inte förutsätta att suc kommer vara billiga i all framtid heller. om musk tvingas bort (föga troligt) för att öka lönsamheten kan höjda laddpriser inte vara en helt orimligt åtgärd. Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker. Det kan nog vara så at vi kommer se liknande milkostnader i framtiden som för icebilar. (fast då måste inköpspriset ned)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 09:33
av Verdi
Mickep skrev:
Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker.
Det där är något som jag är väldigt trött på. Du har aldrig hört talas om skattesänkningar?

https://www.svd.se/sankta-skatter-har-g ... ll-valfard
Under alliansregeringens första sju år så har stora skattesänkningar genomförts. Förmögenhetsskatten har avskaffats, fastighetsskatten har sänkts, ett så kallat jobbskatteavdrag har införts och ett stort antal skatteavdrag har införts. Totalt har skatterna sänkts med omkring 140 miljarder kronor.
De totala inkomsterna av skatt på bilar och bränsle är betydligt mindre än 140 miljarder. Kanske runt hälften. Och den sänkningen skulle ske gradvis under åtminstone 10-20 år och inte inom en eller två mandatperioder.

För övrigt så är en skattesänkning ibland inte alls så dyr för staten som det låter. Det är inte företagsekonomi det här utan nationalekonomi.

1. Sverige (dess medborgare) slipper köpa in en massa bensin och diesel från utlandet. Det ger ett större handelsnetto för oss. Mer pengar stannar inom landet vilket leder till ett högre välstånd.
2. Pengar som folk sparar på billigare bränsle och mindre skatt går inte upp i tomma intet heller. Det ökar antagligen konsumtionen vilket leder till högre momsintäkter, lägre arbetslöshet (vilket i sin tur minskar bidragsutgifter och ökar skatteintäkter) och så vidare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 mar 2019 09:37
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?

Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.