fth skrev: ↑01 dec 2023 17:23
spacecoin skrev: ↑01 dec 2023 17:13
Antingen är han IQ-fiskmås eller så har han ljugit hejvilt. Går det under "frikort" eller hur tänker du?
Jag tror vi börjar prata förbi varandra lite, jag är alltså också helt säker på att han har medvetet ljugit, överdrivit, förvanskat etc, men det motsäger inte öht min tes.
Vad jag menar är alltså att Elon är
helt uppriktig i det att han gör dessa saker för att uppnå ett "högre" syfte.
Det betyder
inte att jag tycker det "högre" syftet motiverar många av dom tveksamma saker han har gjort och sagt, bara att den bakomliggande drivkraften alltså inte är krass egoism, girighet eller dyl.
OK, bra. Då är jag med. För mig är det sekundärt varför han beter sig som han gör.
Om någon slår mig på käften på stan så spelar det inte så stor roll för mig om det gjordes av religiös övertygelse eller om det var för att hen använde droger och trodde jag var ett hot.
Din teorier om Elons interna motiv kombinerat med hans beteende låter väldigt mycket som en beskrivning av en psykopat, är du medveten om det?
Nästan 12/12 skulle jag säga av ett typiskt test:
https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/psykopati
* Impulsivitet
* Asocialt beteende,
* Bristande känsloliv
* Manipulativ
* Tendens att ljuga ofta
* Ytligt charmig och karismatisk
* Grandios självuppfattning
* Ansvarslöshet
* Bristande kontroll över sitt eget beteende
* Parasiterande livsstil
* Behov av spänning
* Promiskuitet
Utöver denna lista så är det ju typiskt för psykopater att ha en idiot till farsa och en utcheckad mamma:
"Det finns ingen exakt orsak till vem som blir en psykopat och varför. Förmodligen orsakas psykopati av en komplex kombination av genetik och miljöfaktorer. Pisano et al. (2017) skriver att barn i dysfunktionella miljöer och uppväxtförhållanden kan vara en bidragande faktor till utvecklingen av psykopatiska egenskaper.
Föräldrarnas relation till barnet är av betydelse för att barnet ska knyta an. Föräldrar med inkonsekvent beteende, aggression och fysisk bestraffning kan ha negativa effekter på barnets senare utveckling som person. Vidare menar Alzeer et al. (2019), att en otrygg anknytning hos barn korrelerar med psykopatiska egenskaper i ung ålder, där känslomässig försummelse, rädsla och avvisande kan ha negativa följder. Likaså kan trauman och övergrepp förstärka psykopatiska drag."
Något allvarligt fel är det på honom i alla fall, tyvärr. Det vore roligare om han var en bättre förebild för våra barn.