Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 05 feb 2019 09:28
Nej, jag har den nya 40 kWh modellen. Vet inte om man uppdaterade mjukvaran vid 3000-milaservicen, men det påverkade i så fall inte SOH (kollade omedelbart före och efter servicen)
Lite frågor då jag själv kör samma modell, om du/annan Leaf-ägare känner till det...HenrikC skrev:Nej, jag har den nya 40 kWh modellen. Vet inte om man uppdaterade mjukvaran vid 3000-milaservicen, men det påverkade i så fall inte SOH (kollade omedelbart före och efter servicen)
32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Tänk på att rapidgate bara är en liten del att laddningen tar tid. Ditt batteri lever ett helt liv i högre temperaturer och åldras snabbare. Antagligen inget problem för ägare nummer ett eller vid leasing dock.HenrikC skrev:- Inte haft Rapidgateproblem med den eftersom jag inte kört längre resor än att två snabbladdningar räckt.
taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Så 10000kr extra per år i mitt fallVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Plus kostnad för halvförsäkring.Jeppe_E skrev:Så 10000kr extra per år i mitt fallVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Jag skulle kunna teckna en sådan och köra bra mycket billigare än min XC60 som väl kostar en 7500 kr/mån med service&drivmedel. Säg att man har en elkostnad på 500 kr/månad och så ytterligare 800 för extramilen. Då skulle det kosta 5300 kr/månad. Hmm.. synd att den är så makalöst ful
Jeppe_E skrev:Så 10000kr extra per år i mitt fallVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Jag skulle kunna teckna en sådan och köra bra mycket billigare än min XC60 som väl kostar en 7500 kr/mån med service&drivmedel. Säg att man har en elkostnad på 500 kr/månad och så ytterligare 800 för extramilen. Då skulle det kosta 5300 kr/månad. Hmm.. synd att den är så makalöst ful
Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
På vilket sätt är de billigare? För jag är jättetrög nu som inte ser att 32 kr/mil + 2 kr/mil i el är dyrare än alla de som du nämnt förutom Kia Ceed (fast det där med bränslekostnad är ju lite individuellt)nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Milkostnaden beräknad på 2000 mil och köra en Leaf 2kr/mil? Tjänare det vill jag seJeppe_E skrev:På vilket sätt är de billigare? För jag är jättetrög nu som inte ser att 32 kr/mil + 2 kr/mil i el är dyrare än alla de som du nämnt förutom Kia Ceed (fast det där med bränslekostnad är ju lite individuellt)nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Med det aktuella övermilsavtalet sjunker ju milkostnaden med ökat milantal.nek0 skrev:Milkostnaden beräknad på 2000 mil och köra en Leaf 2kr/mil? Tjänare det vill jag seJeppe_E skrev:På vilket sätt är de billigare? För jag är jättetrög nu som inte ser att 32 kr/mil + 2 kr/mil i el är dyrare än alla de som du nämnt förutom Kia Ceed (fast det där med bränslekostnad är ju lite individuellt)nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.Verdi skrev:Vad vill du?nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annatVerdi skrev:taliz skrev:32kr/mil + el....Verdi skrev:Såg nåt erbjudande om 12 månader och max 1500 mil för 4000:-/mån på blocket. 62 kWh-modellen inklusive vinterhjul. Synd att jag är så fäst vid i3:an.
Ja, men det är ändå billigare än nästan allt annat. Dessutom kostar övermilen bara 10:-/mil.
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?nek0 skrev:Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.Verdi skrev:Vad vill du?nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Förlåt att jag ställde så svår fråga att du inte kan svara på den. Kommer inte upprepas.Verdi skrev:Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?nek0 skrev:Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.Verdi skrev:Vad vill du?nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
nek0 skrev:Förlåt att jag ställde så svår fråga att du inte kan svara på den. Kommer inte upprepas.Verdi skrev:Har du privatleasing med garanterat restvärde på de där då? Och så jävla mycket billigare lär de ju inte vara heller för den delen. 32 + el är ~35 kr/mil. Och jag skrev inte att de var billigare än ALLA. Så jag frågar igen. Vad vill du?nek0 skrev:Frågade vilka nästan alla andra du menade . När mestmotor testade blev alla testade bilar billigare än Nissan.Verdi skrev:Förstår fortfarande inte vad du ville. Bevisa att jag hade fel?nek0 skrev:Undrar vad du menar med allt annat
Här har du 5 konkurrenter som alla är billigare
Jämför själv: Så står sig elbilarna mot bensinbilarna
Bilmodell Bränsle Milkostnad Månadskostnad
Ford Focus Bensin 36:– 6.026:–
Hyundai Kona Electric El 35:– 5.877:–
Kia Ceed Bensin 33:– 5.454:–
VW e-Golf El 35:– 5.834:–
VW Golf Bensin 38:– 6.293:–
Vad vill du?
I nuläget med sparkade VD Ghson eller vad han nu hette, och med resultatet av den så kallade uppgraderingen av Nissan Leaf nu 2019 ser det segt ut?Grimlos skrev:https://electrek.co/2019/02/21/lg-vw-ba ... gafactory/
Apropå detta med LG. Nu har ju Nissan lite möjligheter i och med att de behöll sin batteriproduktion.
Frågan är hur pass framåt de är med elbilar i övrigt. De har ju massor av kompetenta Suvar/crossovers sedan evigheter,
om de bara kunde få tummen ur och elektrifiera fler modeller.
Oljemaffian trycker på.Grimlos skrev:Fattar ärligt inte vad Nissan håller på med. De har enorm erfarenhet av att bygga elbilar och har inte släppt en helt ny modell efter Leafen gen 1, nuvarande bygger ju på samma bottenplatta och delar mycken annan teknik.
Varför lanserade de inte en SUV eller crossover redan 2015 - 17? En 4WD Qashqai med 62 kWh till rimligt pris, mums.