Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Ibland kan man få knarr pga skit mellan fälg och hjulnav
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Legato skrev: ↑02 maj 2024 10:59Tack för svar. Var det verkligen bara lite knarrande? Från min låter det ordentligt. Verkligen över natt också, hörde inget och sen efter hjulbyte kraftigt knarrande. Misstänker att det kom in skit i den vid hjulbytet.Off Grid Byggaren skrev: ↑01 maj 2024 17:45Jag fick båda spindellederna utbytta redan innan 2-års garantin fick ut. Var lite knarrande ljud.Legato skrev: ↑30 apr 2024 22:08Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...macky skrev: ↑21 maj 2022 08:32Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?
Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Vill minnas att mekanikern nämnde ojämn kvalitet i början, nu skulle de vara bättre. Det är ju väldigt effektiv servostyrning på e-tron, finns nog risk att de slits ut med mycket rattande och så tung bil.
Beställde spindelled för den ringa summan av 300:-. Får hoppas det är det som är felet...![]()
Ja det hördes väldigt svagt. Men teknikern fick filma spindellederna i verkstaden, och skicka för godkännande till Audi innan han fick byta ut dem minns jag nu.
Sedan var deras hjulinställning utrustning trasig, så de fick köra över till VW verkstaden intill där det fixades.
Tog en extra dag, men hade fått en e-tron som lånebil så det gjorde inget.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Tack för input!macky skrev: ↑02 maj 2024 12:01Ja påminner om de missljud jag hade. Vill minnas att det var strax efter garanti och att jag hade påpekat det tidigare utan åtgärd då de inte kunde återskapa ljudet då. Minns inte att de nämnde det som ngt som de normalt skulle byta på goodwill utan snarare att jag gnällde lite och mitt tidigare påpekande. Teknikern som var med och testade var lite öppnare med att det förekom.Legato skrev: ↑30 apr 2024 22:08Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...macky skrev: ↑21 maj 2022 08:32Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.Off Grid Byggaren skrev:Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.
Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.
Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.
20220520_215445.jpg
Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?
Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Är det på GT:n du har det?
Nej det är på en Fatboy från 2019. Håller på att dra igång lite bilhandel som sidoverksamhet, har två Fatboys där

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Bilen vibrerar vid kraftig acceleration. Någon som känner igen detta?
Inte alltid, men ibland känns det riktigt obehagligt när man drar på.
Inte alltid, men ibland känns det riktigt obehagligt när man drar på.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Sommardäck innan de blivit varmt ute kan ju skapa lite ståplattor som behöver köras bort men antar att det inte är ngt sådant. Om du är bra på att kunna återskapa det är det ju bara att svänga förbi audi när du har en så ny bil. Jag upplevde det aldrig på min e-tron 55 iaf. Jobbiga är ju att problemen oftast inte vill visa sig när det sitter en tekniker med

Re: Audi e-tron
macky skrev: ↑03 maj 2024 11:06Sommardäck innan de blivit varmt ute kan ju skapa lite ståplattor som behöver köras bort men antar att det inte är ngt sådant. Om du är bra på att kunna återskapa det är det ju bara att svänga förbi audi när du har en så ny bil. Jag upplevde det aldrig på min e-tron 55 iaf. Jobbiga är ju att problemen oftast inte vill visa sig när det sitter en tekniker med.
Näe exakt. Intermittenta fel är de värsta att hitta.
Har dock uppstått nu när jag har sommardäcken och oftast när de är kalla, så du är nog något på spåret.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Jag har en Etron 55 2019 som jag precis slog till på men regenereringen i låg hastighet bak låter en hel del, är det normalt ?
Sedan vad har ni hört kring 93U9 & 93V2 kampanjen som kom för några månader sedan ?
Sedan vad har ni hört kring 93U9 & 93V2 kampanjen som kom för några månader sedan ?
Re: Audi e-tron
Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.
Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Det är just det som är grejen, jag har ingen Etron att jämföra med. Jag körde en Mach-E länge och den lät inget alls t ex.
Att det är lite regenereringsljud kan jag stå ut med då den är väldigt tyst i övrigt men bara som du säger så att det inte är en motor som är påväg att ge upp. Jag googlade lite med för att hitta om det finns videos med ljud när de kör denna bil men har inte hittat så mycket.
Att det är lite regenereringsljud kan jag stå ut med då den är väldigt tyst i övrigt men bara som du säger så att det inte är en motor som är påväg att ge upp. Jag googlade lite med för att hitta om det finns videos med ljud när de kör denna bil men har inte hittat så mycket.
Re: Audi e-tron
Bor du i Stockholmsområdet så är du välkommen till Tyresö för att få höra både hur det ska och inte ska låta på en e-tronZogge skrev: ↑06 maj 2024 17:27Det är just det som är grejen, jag har ingen Etron att jämföra med. Jag körde en Mach-E länge och den lät inget alls t ex.
Att det är lite regenereringsljud kan jag stå ut med då den är väldigt tyst i övrigt men bara som du säger så att det inte är en motor som är påväg att ge upp. Jag googlade lite med för att hitta om det finns videos med ljud när de kör denna bil men har inte hittat så mycket.

Om inte så skulle jag ta bilen till Audi för felsökning. Lär inte handla om några stora pengar, men åker du på byte av bakre motorn så handlar det om nästan 100.000:- för ny motor och 60-70.000:- för begagnad...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har Audi inte 8 års garanti på drivlinan som de flesta andra?Legato skrev: ↑06 maj 2024 16:38Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.
Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Bara på batteri, inte på drivlina.taliz skrev: ↑07 maj 2024 10:27Har Audi inte 8 års garanti på drivlinan som de flesta andra?Legato skrev: ↑06 maj 2024 16:38Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.
Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
10 år / 15000 mil på maskinskada sade de idag. Det var bakre motorn som nu ska bytas.
Re: Audi e-tron
Fast då är det ingen garanti utan försäkring med självrisk?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Så är det men man är "safe" fram tills dess för en mindre peng iallafall. Nu hade jag precis köpt den med 12 mån garanti från en handlare så för mig blev det garanti ändå.
Vad tror ni förresten om att ha en Etron även efter maskinskadan gått ut? Min tanke när jag köpte denna var att jag har den till batteriet börjar bli för dåligt, säg 25000 mil som jag gissar att den kommer nå ~60% SOC vid. Är det några stora saker förrutom motorerna fram och bak som man behöver oroa sig för mer än att någon sak här och där behöver lagas? Eller kommer det bli ett svart hål för plånboken bara ? Det är en väldigt trevlig bil att köra och åka i så det är lite synd att släppa den redan om 2 år / 15000 mil tänker jag men man vill ju inte riska hundratusentals kronor i reparationer heller.
Re: Audi e-tron
Jag tror riskerna är kraftigt överdrivna.Zogge skrev: ↑15 maj 2024 08:17Så är det men man är "safe" fram tills dess för en mindre peng iallafall. Nu hade jag precis köpt den med 12 mån garanti från en handlare så för mig blev det garanti ändå.
Vad tror ni förresten om att ha en Etron även efter maskinskadan gått ut? Min tanke när jag köpte denna var att jag har den till batteriet börjar bli för dåligt, säg 25000 mil som jag gissar att den kommer nå ~60% SOC vid. Är det några stora saker förrutom motorerna fram och bak som man behöver oroa sig för mer än att någon sak här och där behöver lagas? Eller kommer det bli ett svart hål för plånboken bara ? Det är en väldigt trevlig bil att köra och åka i så det är lite synd att släppa den redan om 2 år / 15000 mil tänker jag men man vill ju inte riska hundratusentals kronor i reparationer heller.
Håller fortfarande på och dealar med KVD och reparationsfirma ang "min" bakre motor. 60k som nämnt för begagnad, men nu tror firman att det räcker att byta enskilda komponenter i motorn för en totalkostnad på ca 20k.
Att du ska få 40% degradering låter extremt osannolikt. Har aldrig ens hört talas om ett modernt batteri som är så degraderat. Jag har tre Teslor med 24-31.000 mil styck, de ligger alla under 15% degradering. Större risk är i så fall att enskilda celler ger upp och i värsta fall att hela packet behöver bytas, men jag skulle gissa att det handlar om ett par procents risk max.
Anta 2% risk och 200k kostnad i värsta fall. Det är 4.000:- i väntevärde. En ganska liten peng i sammanhanget IMO.
Personligen tror jag långmilade "premium"-EVs kommer utvecklas mycket bra sett till andrahandsvärde kommande år. Jag tror som sagt riskerna är kraftigt överdrivna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
OK, frågan är ju som sagt om risken är 2% på bägge elmotorerna eller om det är högre men absolut det är ju mindre pengar ändå. Jag lägger undan 3000 kr i månaden till reparationer vilket kommer bygga upp över tid. Fördelen med Etron är att det går att byta individuella moduler rätt enkelt med i batteriet.
Min har ungefär 91% SOC när vi kollade som hastigast. Den kördes tom med 2-3km kvar på range och tankade upp den till 100% vilket i kW motsvarar ungefär 91% från när den var ny. Men det var kanske någon kW kvar i batteriet så det är kanske upp till 93% kvar i batteriet just nu på 5 år /12k mil. 60% kanske är lite aggresiv minskning som du säger och jag kommer bara köra 20-80% AC charge 99% av tiden med.
Min har ungefär 91% SOC när vi kollade som hastigast. Den kördes tom med 2-3km kvar på range och tankade upp den till 100% vilket i kW motsvarar ungefär 91% från när den var ny. Men det var kanske någon kW kvar i batteriet så det är kanske upp till 93% kvar i batteriet just nu på 5 år /12k mil. 60% kanske är lite aggresiv minskning som du säger och jag kommer bara köra 20-80% AC charge 99% av tiden med.
Re: Audi e-tron
Alltid kul med turer när sommarvärmen kommit. Körde vanliga rutten till landet idag med GT:n och var nära nog idealiska förhållanden med 20-25 grader och väldigt svag sid/motvind. Första biten genom Stockholm ned till Södertälje 70-100km/h landade på 1.6kWh/mil och nere i Nyköping med 7 mil i 115 på mätaren så var det 1.82 i total förbrukning för hela sträckan. 13 mil körda och 29% av batteriet. Tror min gamla tjock e-tron klarade 36% av batteriet som bäst på samma sträcka. Räknar man på det så verkar jag få ut angivna kWh efter 2 år och 4000 mil. Buffern kanske är konsumerad men det märks inte
. Detta med 21” och 305mm bakdäck. FL med 20% mer batteri och några % effektivare drivlina blir ngt. Dessutom ännu snabbare laddning.

Re: Audi e-tron
Min etron 55 drog 1.8-1.9 per mil påväg hem från jobbet igår, detta med AC och allt på. Det är skillnad på att köra i 20-24 grader mot -10. Då är det 2.7-2.8 eller så.
20 tums däck i comfort läge och 30-50-70 km/h.
20 tums däck i comfort läge och 30-50-70 km/h.
Re: Audi e-tron
Ja och både GT och e-tron 50-55 värmer batteriet en hel del för att det ska må bra. Så kortare sträckor på vintern drar det extra mycket. GT:n har ju förvärmning inför snabbladdning så kan tyckas onödigt att göra det vid kortkörningar. Får jag gissa så är det en Porschegrej att den ska kunna ge full effekt och då måste ha upp temperaturen i batteriet varje gång.
Re: Audi e-tron
Som återkoppling så var det ett lager som gav missljud men de bytte hela bakmotorn.
Motorn kostade ny bak 59k och jobbet 20k.
Motorn kostade ny bak 59k och jobbet 20k.
Re: Audi e-tron
Facelift officiell.
671, 845 respektive 912 hk. I övrigt samma som Taycan gällande drivlinan typ.
https://www.motor1.com/news/723641/audi ... -car-ever/
Det är lite liknande hur Tesla gjort med S. Nuvarande basmodell har typ samma prestanda som tidigare P.
Nya etron S samma som tidigare RS.
671, 845 respektive 912 hk. I övrigt samma som Taycan gällande drivlinan typ.
https://www.motor1.com/news/723641/audi ... -car-ever/
Det är lite liknande hur Tesla gjort med S. Nuvarande basmodell har typ samma prestanda som tidigare P.
Nya etron S samma som tidigare RS.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
De lyfter ju instegsmodellen rätt ordentligt. Jämför man med Taycan så är ju GT i s modell nu en bra bit över 4S och kanske mer som GTS. Tror att 679 hk skulle räcka bra för mig.taliz skrev: ↑18 jun 2024 20:42Facelift officiell.
671, 845 respektive 912 hk. I övrigt samma som Taycan gällande drivlinan typ.
https://www.motor1.com/news/723641/audi ... -car-ever/
Det är lite liknande hur Tesla gjort med S. Nuvarande basmodell har typ samma prestanda som tidigare P.
Nya etron S samma som tidigare RS.
Re: Audi e-tron
Mervärdet av 925 hästar istället för 671 är nära noll. Det finns ju egentligen ingen verklig nytta. Det är bara bragging rights och siffer-fäktning det handlar om.
Men sen kommer det alltid finnas nån tomte som hävdar saker som att "omkörningar går snabbare". Ja jo. Men om det är avgörande för en omkörning så är marginalen alldeles för liten ändå.
Men sen kommer det alltid finnas nån tomte som hävdar saker som att "omkörningar går snabbare". Ja jo. Men om det är avgörande för en omkörning så är marginalen alldeles för liten ändå.
Re: Audi e-tron
Du suktar efter en Dacia Duster hör jag.Verdi_ skrev: ↑18 jun 2024 23:34Mervärdet av 925 hästar istället för 671 är nära noll. Det finns ju egentligen ingen verklig nytta. Det är bara bragging rights och siffer-fäktning det handlar om.
Men sen kommer det alltid finnas nån tomte som hävdar saker som att "omkörningar går snabbare". Ja jo. Men om det är avgörande för en omkörning så är marginalen alldeles för liten ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.