Ngnstans mellan Duster och RS performance finns en sweet spot för de flesta. Övriga behöver en Plaid.taliz skrev: ↑19 jun 2024 00:21Du suktar efter en Dacia Duster hör jag.Verdi_ skrev: ↑18 jun 2024 23:34Mervärdet av 925 hästar istället för 671 är nära noll. Det finns ju egentligen ingen verklig nytta. Det är bara bragging rights och siffer-fäktning det handlar om.
Men sen kommer det alltid finnas nån tomte som hävdar saker som att "omkörningar går snabbare". Ja jo. Men om det är avgörande för en omkörning så är marginalen alldeles för liten ändå.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
En 992 GT3 RS har 525 hästar och det räcker bevisligen väldigt långt. 671 eller 925 hästar i en elbil... Well. Vad gör det ens för skillnad? Det är ju en bruksbil för allmän väg. I hastigheter under 200 km/h så blir skillnaden ytterst marginell.
Men det är klart, det finns ju alltid nån som måste ha det värsta för att kunna sova om natten.
Men det är klart, det finns ju alltid nån som måste ha det värsta för att kunna sova om natten.
Jag som har en GT (vanliga) ser mest det större batteriet som ngt jag skulle vilja ha. 150hk till och 0,5 s snabbare till hundra är inte så intressant. Fjädringen som höjs när man öppnar dörren hade också varit trevligt. Trångt och lågt insteg i denna bil. Men om priset var irrelevant hade man ju tagit värstingmodellen under förutsättning att räckvidd och komfort var likvärdiga.Verdi_ skrev: ↑19 jun 2024 08:37En 992 GT3 RS har 525 hästar och det räcker bevisligen väldigt långt. 671 eller 925 hästar i en elbil... Well. Vad gör det ens för skillnad? Det är ju en bruksbil för allmän väg. I hastigheter under 200 km/h så blir skillnaden ytterst marginell.
-
Audi e-tron: Possible HV battery thermal overload and fire, Code: 93U9, 93V2 + 93VN
Hur ser påverkan & hanteringen ut för detta i Sverige?
Någon som kan kommentera information utifrån varje årsmodell, 2019, 20, 21, 22, ....?
https://www.audiworld.com/forums/attach ... 6896-1.pdf
https://car-recalls.eu/audi-e-tron-hv-b ... -fire-kba/
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 7-2926.pdf
Hur ser påverkan & hanteringen ut för detta i Sverige?
Någon som kan kommentera information utifrån varje årsmodell, 2019, 20, 21, 22, ....?
https://www.audiworld.com/forums/attach ... 6896-1.pdf
https://car-recalls.eu/audi-e-tron-hv-b ... -fire-kba/
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 7-2926.pdf
Jag har span på en välutrustad 2024, men den saknar akustikrutor. Förutom utrymmen är komfort anledningen att jag tittar på Q8.
Har någon testat med/utan akustikrutor? Eller någon som kör utan och kan berätta om ljudnivån? Vi hade akustikrutor på förra bilen (A4) och det var toppen.
Det är lite långt att åka och prova den här bilen, så jag vill inte åka i onödan.
Har någon testat med/utan akustikrutor? Eller någon som kör utan och kan berätta om ljudnivån? Vi hade akustikrutor på förra bilen (A4) och det var toppen.
Det är lite långt att åka och prova den här bilen, så jag vill inte åka i onödan.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Har utan och bilen är tyst jämfört med alla andra bilar jag haft. Så för mig känns det onödigt.lawe skrev: ↑19 aug 2024 12:26Jag har span på en välutrustad 2024, men den saknar akustikrutor. Förutom utrymmen är komfort anledningen att jag tittar på Q8.
Väldigt skönt att kunna prata med alla i bilen i normal samtalston och man hör varandra bra (även mellan fram och baksäte).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag har haft etrons både med och utan. Tystare i tunnlar och mindre ljud från bilar runt omkring i trafiken. Men inte någon större skillnad så jag skulle inte avstå från köp om den i övrigt är välutrustad. Men värt extrakostnaden om man får speca själv. Tycker jaglawe skrev: ↑19 aug 2024 12:26Jag har span på en välutrustad 2024, men den saknar akustikrutor. Förutom utrymmen är komfort anledningen att jag tittar på Q8.

Kan bara instämma, hade utan på min och bilen var väldigt tyst avseende tex vägljud men man kunde reagera på att när man tex körde om en lastbil eller dylikt så lät det från sidan så att säga. Men upplevde bilen som helhet som supertyst trots avsaknad av dubbelglas.David_H skrev: ↑19 aug 2024 12:53Jag har haft etrons både med och utan. Tystare i tunnlar och mindre ljud från bilar runt omkring i trafiken. Men inte någon större skillnad så jag skulle inte avstå från köp om den i övrigt är välutrustad. Men värt extrakostnaden om man får speca själv. Tycker jaglawe skrev: ↑19 aug 2024 12:26Jag har span på en välutrustad 2024, men den saknar akustikrutor. Förutom utrymmen är komfort anledningen att jag tittar på Q8.
Det är lite långt att åka och prova den här bilen, så jag vill inte åka i onödan.![]()
Tror generellt att den värsta ljudboven i Sverige är lågprofildäck och vår grova asfalt. Mot det hjälper dubbelglas lite då ljudet kommer upp från hjulhusen primärt. Hörs tydligt i min GT som är väldigt tyst på fin asfalt men låter en hel del från bakhjulen (305mm) på grövre asfalt, särskilt jmf e-tron/Q8. De senare har ju tjock stoppning i hjulhusen för dämpning.
Med det sagt skulle jag alltid välja till detta vid ny bil beaktat den rätt försumbara kostnaden det är på så dyra bilar. Blir ju alltid lite bättre med.
Går det inte eftermontera?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det är nog ingen omöjlighet om det skulle upplevas som ett problem. Det finns att läsa om de som gjort det på andra Audi-modeller och det var då bara glaset som skiljde. Allt annat lika (i de fallen) .
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Man får lägga ngt lockande innanför varje ruta, parkera på en mörk parkering över natten så har man löst demonteringen av sidorutorna så kan man sen be om dubbelglas på verkstaden.
Men hur förklarar man att tjuven slog sönder bägge sidorutorna?

Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Går väl inte att öppna dörren utifrån om bilen är låst så jag tänkte mig ngt som lockar på varje plats. Obs skämt, man ska inte göra så, det är typ försäkringsbedrägeri.lawe skrev: ↑20 aug 2024 11:07
Blev lite sugen på att byta själv faktiskt och själva glasen verkar inte var särskilt mycket dyrare. Sen ska det passa men det verkar som ngn påpekat vara fallet på andra audis iaf.
Att det passar är nog inga problem. Jag har svårt att tänka mig att Audi har olika tjocklekar på glasen, men det är ju enkelt att be någon här plocka fram skjutmåttet och kolla på sin bil. Frågan är var man får tag på rutorna? Det vimlar inte av Q8-delar på bildelsbasen och det lär nog kosta en slant att köpa nytt från Audi.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Åkte på punktering igår på e4:an och slutar med 4 nya sommardäck. Planen var till våren annars. Men nu blir det iaf Hankook ion evo som ju ska vara väldigt bra både gällande rullmotstånd och ljudnivå som speciellt EV-däck. Ska bli intressant att se om de levererar. Konstigt att man kan se fram emot ngt sådant som dessutom tömde plånboken rätt rejält
.

- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tycker min Model 3 LR har behaglig ljudnivå med Hankook Ion Evo. På en E-Tron borde det knappt längre höras något däckljud över huvud taget med Ion Evo.macky skrev: ↑20 aug 2024 15:22Åkte på punktering igår på e4:an och slutar med 4 nya sommardäck. Planen var till våren annars. Men nu blir det iaf Hankook ion evo som ju ska vara väldigt bra både gällande rullmotstånd och ljudnivå som speciellt EV-däck. Ska bli intressant att se om de levererar. Konstigt att man kan se fram emot ngt sådant som dessutom tömde plånboken rätt rejält.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag tycker min Model 3 LR har behaglig ljudnivå med Hankook Ion Evo. På en E-Tron borde det knappt längre höras något däckljud över huvud taget med Ion Evo.Niklas Z skrev: ↑20 aug 2024 16:06[quote=macky post_id=811680 time=<a href="tel:1724160120">1724160120</a> user_id=6756]
Åkte på punktering igår på e4:an och slutar med 4 nya sommardäck. Planen var till våren annars. Men nu blir det iaf Hankook ion evo som ju ska vara väldigt bra både gällande rullmotstånd och ljudnivå som speciellt EV-däck. Ska bli intressant att se om de levererar. Konstigt att man kan se fram emot ngt sådant som dessutom tömde plånboken rätt rejält.
[/quote]
Det låter bra. Har en e-tron GT och den är inte i nivå med e-tron 55/q8. Man hör de bakre däcken rätt mycket på dålig motorväg medan vindbruset är väldigt lågt. Kanske lite mer som en Tesla. Så hoppas att däcken kan bidra en del.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har bara kört e-tron en gång och det var en 55 med 19-tums ballongdäck och den gick ju betydligt tystare än någon annan elbil jag kört. Det var inte mycket däckljud i den. Minns dock inte vad det var för fabrikat på däcken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Etrons fyrhjulsdrift är inte som quattro på vanliga bilar. Det räcker att däcken parvis byts så du behöver ej byta alla fyra om du inte vill.
Jag har 20” på mina vdäck och sdäck och de går väldigt tyst. Continental sport contact 6 tror jag sommardäcken är.
Jag har 20” på mina vdäck och sdäck och de går väldigt tyst. Continental sport contact 6 tror jag sommardäcken är.
GT är ju en helt annat bil. Den bullrar rätt rejält.
Mer än en Model S, nästan som en gammal 3a.
Slutet är kanske nära för Q8-etron nu.
https://www.electrive.com/2024/08/21/au ... els-plant/This week, the VW subsidiary Audi started the statutory consultation process with employees, which is mandatory in Belgium before possible mass redundancies. Various options remain on the table, but the union expects the worst.
https://carup.se/bjorns-elbil-brandfarl ... p-av-audi/
Hur ser ni som kör etron på detta?
Kan man strunta i det eller voidar dom garantin då?
Hur ser ni som kör etron på detta?
Kan man strunta i det eller voidar dom garantin då?