Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Min 2019 är inte ens med i den kampanjen påstår de. Jag frågade de i förra veckan men de hade ingen info.
Jag laddar till 100% ibland då jag ej hört annat.
Jag laddar till 100% ibland då jag ej hört annat.
-
Letar E-tron 55 från 2021, vill ha S line, max 8000 mil och gärna lite extra lull lull.
Vad tror ni man kan landa en sådan för, bör väl vara 50k prutmån på de flesta på blocket, vill lägga max 400k.
Bör väl inte gå under 300k de närmsta 3 åren om den sköts ordentligt ?
En E-Tron 55 bör väl vara mest bang for the buck beg.köp, eller finns det någon annan premium suv som tappat 50-60% på 3 år med några tusen mil på mätaren ?
Vad tror ni man kan landa en sådan för, bör väl vara 50k prutmån på de flesta på blocket, vill lägga max 400k.
En E-Tron 55 bör väl vara mest bang for the buck beg.köp, eller finns det någon annan premium suv som tappat 50-60% på 3 år med några tusen mil på mätaren ?
Du ska lägga 400 och få tillbaka 300 om 3 år? Tror det kan vara utmanande.TorbenTorben skrev: ↑22 aug 2024 15:06Letar E-tron 55 från 2021, vill ha S line, max 8000 mil och gärna lite extra lull lull.

Finns två st S-Line under 8000 mil, från 2021 och senare på Blocket. Båda här hos Möller Uppsala. En vanlig och en SB. Tyvärr ingen med svart grill.
https://www.blocket.se/annons/1001451668
https://www.blocket.se/annons/1000837978
Känslan är väl att de inte vill pruta jättemycket nuförtiden. Hårdare konkurrens numera.
Känslan är väl att E-Tron inte tappat särskilt mycket i pris sen i vintras. Om något alls. Nån som har koll på statistiken?
-
300 är kanske lite väl optimistiskt men vem vet, lite räntesänkningar så bör man väl kunna få ut +250k efter 3 år och 3000 mil.
Kollar även på IX40 och de är minst 200k dyrare med likvärdig utrustning och typ samma räckvidd, där lär värdefallet bli större.
Denna hade jag gärna köpt för runt 400k....
https://www.blocket.se/annons/1001731350
Kollar även på IX40 och de är minst 200k dyrare med likvärdig utrustning och typ samma räckvidd, där lär värdefallet bli större.
Ja den var fin. Men jag tycker ärligt talat E-Tron är lite för dyr just nu. Kändes som ett bättre köp för ett 6-12 månader sen.TorbenTorben skrev: ↑22 aug 2024 15:46300 är kanske lite väl optimistiskt men vem vet, lite räntesänkningar så bör man väl kunna få ut +250k efter 3 år och 3000 mil.
-
Nej det vet jag inte. Beror väl på vad man är ute efter. Jag tänkte nog utifrån min personliga situation och ett byte från en 2018 Model S. Det kändes rimligare för 6-12 månader sen.
-
En i4 för 399K kanske? Har ju samma praktiska halvkombibaklucka som en e-tron SB.
Vet dock inte vad Speed is on är för en bilhandlare...
https://www.blocket.se/annons/1000821569
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Fulaste I4 i Sverige, kan förstå prissättningen 
Nä, en M50 för 400 hade varit intressant

-
Om jag kommer ihåg rätt så verkar en del motorpress tycka att eDrive40 är roligare att köra än M50 eftersom den väger mindre och har mer dynamiska köregenskaper. Se t.ex:TorbenTorben skrev: ↑22 aug 2024 19:38Fulaste I4 i Sverige, kan förstå prissättningen
viewtopic.php?p=734453#p734453
Konsensus verkar vara att de blå accenterna går att foliera bort.
viewtopic.php?p=811844#p811844
Fälgarna är 17''. Jag tror bilfirman har misslyckats med fotograferingen och fått bilder som gör att hjulen ser både mindre och rätt mycket ljusare ut på bild än vad de gör i verkligheten. Tror alltså bilen exteriört skulle se helt ok ut med de blå accenterna (och njurarna) folierade. Och om man vill ha en separat uppsättning vinterhjul så behöver man ju ändå skaffa ett par fälgar med däck till. Då kanske man kan köpa ett par mörkare fälgar att ha till sommardäcken och ta fälgarna som följer med bilen till vinterdäcken...
Så typ misslyckad fotografering av bilfirman skulle kunna ge Nice Price för dig (eller ngn annan)...

...om det nu inte är en privatimport.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nu har jag fått på mina Hankook ion EVO på bilen (e-tron GT) efter punktering av gamla Goodyear FI-däcken. Kan bara säga att det är en väldigt stor skillnad i ljudnivå. Då råkade jag dessutom köra hem bilen med nedfällt baksäte. Men jag är verkligen imponerad av dessa däck. Resan gick på Stockholms större leder med den kassa asfalten som är där. Nu saknar jag inte min e-tron 55 alls
.
Dessutom lite ovetenskapligt så var förbrukningen den lägsta jag sett på bilen annat än när man rullat nedför en backe. Blev ngt på 1,45 med hastighet runt 70-80.
Hade jag vetat om skillnaden hade jag bytt däcken när jag fick bilen för ett år sedan. Återstår test i lite högre hastighet på motorvägen bara, var max 90 km/h idag. Men tror inte jag blir besviken. Om de inte slits oväntat fort så är det 5 av 5 i betyg.

Dessutom lite ovetenskapligt så var förbrukningen den lägsta jag sett på bilen annat än när man rullat nedför en backe. Blev ngt på 1,45 med hastighet runt 70-80.
Hade jag vetat om skillnaden hade jag bytt däcken när jag fick bilen för ett år sedan. Återstår test i lite högre hastighet på motorvägen bara, var max 90 km/h idag. Men tror inte jag blir besviken. Om de inte slits oväntat fort så är det 5 av 5 i betyg.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag hade också Goodyear F1 innan jag bytte till Ion Evo. Jag mätte precis före och efter bytet på motorvägen utanför Uppsala och fick en skillnad på 3 dB till Hankookdäckens fördel.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Kan tänka mig det. Såg ngt tyskt test där de mätte upp 5db lägre utanför bilen när den körde förbi. Var en model Y om jag inte missminner. Den hade Michelin Pilot sport innan. Med en logaritmisk skala så är det ju en hel del. Har man en bil där däckljudet är dominerande är det ju helt rätt val. Börjar ju komma en del alternativ har jag sett men Hankook är dessutom lite billigare än de mer klassiska märkena.
Nu har jag fått återkallelse i appen på detta. Så verkar som att alla ska bytas. Samtidigt som det ligger återkallelse på bromsslangar fram. Är det sk porsche-kvalitet på GTn?Legato skrev: ↑05 jan 2024 12:04Steg i rätt riktning iaf!Nect skrev: ↑05 jan 2024 10:50Låter som okej iaf trots dålig info om inlämningLegato skrev: ↑05 jan 2024 08:03Min värmare är lagad nu iaf.
Provade Audi i Hammarby Sjöstad denna gång. Blandad upplevelse...
Positivt
* Felet åtgärdat och det ganska snabbt, 1,5 dygn.
* Bilen tvättad vid utlämning!
Negativt
* Inlämningsprocessen var usel. Fick SMS att lämna bilen på Plan 1 och checka in via automat. Kommer dit och Plan 1 verkar enbart vara för internt bruk. Velar mycket men parkerar till slut på Plan 2. Väldigt trångt och frustrerande med en stor och dyr bil. Inga automater. Kommer in och då visar sig automaterna vara inne. Fungerar ej. Går till handläggare. Berättar att man fick SMS om att lämna på Plan 1. Får ett trött "Jaså" tillbaka och inser direkt att det kommer bli samma för nästa nya kund...
* Erbjöds ej lånebil, men frågade inte heller, så det kanske erbjuds om man frågar.
* Blir uppringd inför hämtning. Jag svarar "Ja det är Bosse". "Detta är från Audi, men jag sökte Otto."Var tvungen att kolla om förra ägaren hette Otto, men nej, ett mysterium var Otto kom ifrån
![]()
Lång text på negativt, men ändå en ganska bra helhetsupplevelse och iaf bättre än förut. Får 7/10!
Min Q8 är inlämnad igen nu på verkstad då de inte fixade värmeproblemet förra gången (trots att de sa det). Men denna gång fick jag suverän hjälp och bemötande. Så det verkar vara helt upp till personen man pratar med. De var även ärlig med att de har ingen aning om när den kan bli lagad då de och Tyskland inte kan hitta felet…
Då de redan visste att de kommer få betalt av Audicentralt så var det inga problem med lånebil denna gång då vi bokande in inlämningen och lånebilen i förväg. Och de gjorde ett undantag så att jag får ha bilen i en vecka till att börja med (bilen får annars bara bokas en dag för de som har service)
Var lite lustigt med min också för övrigt, de hade bytt "värmeenheten" tror jag han uttryckte det som, men han sa också att de inte hade någon aning om varför den gått sönder. Bara hålla tummarna att det inte upprepas![]()
Jag hämtade ut en etron 55 s-line lagerbil i veckan efter fyra år med Polestar 2. Efter många Audi före P2:an känns det här väldigt bra! Jag trodde jag skulle sakna den lite modernare touchen med Android Automotive, men allt funkar ju så himla bra i audin med bra rattknappar mm.
Byggkvalitet och komfort är på en helt annan nivå än P2, men man ska inte jämföra de två bilarna. Q6 som vi först siktade på känns inte lika påkostad. Dessutom mycket nytt i den nya plattformen som jag tror kommer ta tid att få fason på. P3 var absolut ett alternativ, men betydligt dyrare med matchande utrustning och litet bagage.
Förbrukning överraskar positivt med ca 2,4kW/mil vid laglig körning på E4 på 21" skodda med Bridgestone-däck. Inte den snålaste vargen, men det är mycket vikt och frontarea som ska förflyttas.
Byggkvalitet och komfort är på en helt annan nivå än P2, men man ska inte jämföra de två bilarna. Q6 som vi först siktade på känns inte lika påkostad. Dessutom mycket nytt i den nya plattformen som jag tror kommer ta tid att få fason på. P3 var absolut ett alternativ, men betydligt dyrare med matchande utrustning och litet bagage.
Förbrukning överraskar positivt med ca 2,4kW/mil vid laglig körning på E4 på 21" skodda med Bridgestone-däck. Inte den snålaste vargen, men det är mycket vikt och frontarea som ska förflyttas.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
- Sportbilsentusiasten
Min E-klass har akustikpaket och den har tjockare rutor än standard. En plast/gummiliknande massa mellan två glasrutor
Men den har även extra ljudisolering i dörrar, golv och hatthylla.
Stor skillnad mot en E-klass utan akustikpaket.
Har kört etron, den är tyst men alla uppfattar buller olika.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
Åter till frågan om beg E-Tron eller ej, vad tror ni om denna, för strax över 400k ?
https://www.blocket.se/annons/1001863058
Har tappat minst 50% sedan ny, bör väl inte sjunka mer än 40k om året framöver ?
Har tappat minst 50% sedan ny, bör väl inte sjunka mer än 40k om året framöver ?
Segt att inte kunna få ladda 100% i sin bil på långresor. 22 mil är inte mycket längre än vad jag kommer i vår lilla city-bil Mini. Blir ju till att undvika mjukvaruuppdatering på verkstadsbesöken för dessa e-tron-ägare (om de inte vill tappa räckvidd på bilen).taliz skrev: ↑22 aug 2024 07:30https://carup.se/bjorns-elbil-brandfarl ... p-av-audi/
Hur ser ni som kör etron på detta?
Kan man strunta i det eller voidar dom garantin då?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Om räckvidden framöver bara ligger kring 22 mil pga reducerad laddning till 80% för att undvika brandrisk så lär begpriset falla som en sten. Undvik.TorbenTorben skrev: ↑25 sep 2024 08:34Åter till frågan om beg E-Tron eller ej, vad tror ni om denna, för strax över 400k ?
-
Detta ska väl åtgärdas, fick för mig att alla E-tron 55 från 2021 ska få nya batteri utbytta på garantin.
Beg priset har redan fallit som en sten, -50/60% på 3år......
Beg priset har redan fallit som en sten, -50/60% på 3år......
Ja, man ska nog inte lita på att Audi kommer byta batterier i dem. De lär försöka fördröja/krångla sig ur det så gott de kan eftersom det förstås vore svindyrt för dem.-AG- skrev: ↑25 sep 2024 11:07Om räckvidden framöver bara ligger kring 22 mil pga reducerad laddning till 80% för att undvika brandrisk så lär begpriset falla som en sten. Undvik.TorbenTorben skrev: ↑25 sep 2024 08:34Åter till frågan om beg E-Tron eller ej, vad tror ni om denna, för strax över 400k ?
Garantin är ju bara 2 år på dessa, dvs den har löpt ut på så gott som samtliga. Där är många saker som går sönder och är dyra att fixa. Tex läcker vatten in från de med taklucka vilket leder till elektronikproblem som kostar tiotusentals kronor att fixa(maskinförsäkring täcker inte vattenskada...). Motorerna går sönder(svindyrt). LED-bakrampen går söder. AC strular. Luftfjädringen är dyr att fixa. Etc etc.
Dessutom är försäkringen svindyr. 2000-3000kr/månad för de flesta.
Så.. det finns en god anledning till att de rasat, och fortsätter rasa..
-
Ajdå, låter illa, är de verkligen så pass dåliga ?
Btw så kostar Helförsäkring 708kr per månad på mig med 5000kr självrisk.
Motorerna lär väl täckas in i maskinskada.
Btw så kostar Helförsäkring 708kr per månad på mig med 5000kr självrisk.
Senast redigerad av TorbenTorben, redigerad totalt 1 gånger.
Dyra är nog ordet du söker.

Få bilar är ju problemfria, det är bara frågan om hur mkt de kostar att "driva".
Det är ju en bekväm och relativt praktisk bil, samt märket Audi ser ju bra ut på uppfarten(tycker många iaf..).
Med det sagt tror jag priset idag hålls upp mycket pga vår svaga krona.
I USA kan man idag köpa etron för motsvarande 200k, dvs halva priset mot här.
Men här går de på export idag. Skulle kronan stärkas(är väl inte mkt som talar för det å andra sidan) så kan nog priserna gå ner mkt mer.
-
Jämföra med priser i US känns väl lite missvisande, där kan du också tex köpa en M3P 2021 för Usd 15000, här det dubbla.
Grattis, då kanske det kan vara värt risken.TorbenTorben skrev: ↑25 sep 2024 13:35Btw så kostar Helförsäkring 708kr per månad på mig med 5000kr självrisk.
Har för mig där varit något tjafs mellan Audi och försäkringsbolag där bolagen inte velat täcka det då de menar att är ett ursprungligt/designfel. Men de flesta har hittills fått dem utbytta på garanti/goodwill AFAIK.