Sida 357 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 18:38
av Fredrik j
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.

Re: Artikel i media

Postat: 13 jun 2021 22:58
av taliz
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Problemet för macken med elbilar är ju att de som bor i trakten kommer "tanka hemma" i framtiden. Dvs de har ingen anledning att använda förbi macken, förutom för att handla... men då kan de likväl besöka en större butik(om det finns en i närheten som är öppen..).
Därför är nog framtiden snabbladdare och self service kiosker för landsbygden.
Exakt. Du träffar väldigt rätt i att beskriva kärnan i varför det kommer ske en död/nedläggning för en hel del mackar i framtiden som har fel läge och marknadsunderlag.
Dom mackarna hade ju inte ens överlevt om bensinförsäljningen ökade. Det handlar bara om lättillgänglig varuhandel idag. Tankar gör ju dom flesta på automatstation.
Det är inte sällan så att det är antingen eller. Det finns en bemannad mack, eller så finns det en automatstation. Inte både och.
Främst i/kring städer man kan välja.

Re: Artikel i media

Postat: 14 jun 2021 05:49
av Fredrik j
Dom bemannade mackarna i mindre samhällen har haft det lika tufft som livsmedelshandlare eller butiker generellt. Förr kunde det ju finnas flera konkurrenter på varje ort. Numera har ju ofta allt, livsmedel, kiosk, postkontor, bensinmack fått slås ihop till en verksamhet.
Med rätt läge klarar dom sig utan bensinförsäljning. Med fel läge hjälper det inte med fördubblad bensinförsäljning.
Precis som med närbutiken så saknar man den inte förens den är borta. Då är det för sent att stödja den genom att handla där och man får längre när man vill kompletteringshandla.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 08:41
av fth
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 08:55
av Fredrik j
fth skrev:
Det är väl ingen direkt överraskning för dom flesta här på TCS, men nu börjar tydligen läckor bekräfta att det i princip var Volvo som dikterade villkoren för bonus/malus så att det skulle passa deras produktion.

https://www.dagensps.se/foretagare/volv ... rKhl6Xp44I

/fth
När det finns ömsesidiga intressen blir det ju inte så svåra förhandlingar.

Samma med etanolsatsningen när det begav sig. Det spelade ju Saab rakt i händerna. Ingen slump.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 09:23
av LarsL
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 11:26
av Fredrik j
LarsL skrev:
Nackdelen är ju att man gör sig själv (Sverige) en björntjänst. Istället borde intern industri styras emot att bli konkurrens kraftig inte stöd eller bidragsberoende.
Hur hade elbilsförsäljningen sett ut utan stöd?

Dödar man sin industri kommer den inte tillbaka. Ska vi gissa på att man vill ha en omställning, inte en avveckling?

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 12:17
av LarsL
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 12:28
av Fredrik j
LarsL skrev:
Dumt stöd hjälper inte, se varven. Mm måste hjälpa sin industri att ställa om till den nya ordningen så mycket det bara går.
Genom att anpassa bonus/malus nu men samtidigt sätta en dead line när man ska ha ställt om menar du?

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:08
av fth
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:13
av Credde
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:19
av martinot
fth skrev:
Norges Automobil-Forbund (NAF.no) har gjort ett test av laddhastighet och räckvidd under sommarförhållanden:

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-sommer-2021

Testet har dykt upp i diverse svenska media också, t.ex. här:

https://www.dagensps.se/motor/biltester ... gJuCH5J7p2

Rätt intressant test, men varför dom väljer att jämföra bilarnas laddtid x-80% är för mig helt obegripligt, vad menar dom att man skall använda den siffran till? :?

Varför skulle man t.ex. vilja jämföra laddtid för Ioniq 5 från 6 till 80% med MX 30 från 2 till 80%, det är ju verkligen äpplen och päron?

Den uppenbara jämförelsen som borde ha gjorts är ju förstås att kombinera dessa två tabeller, laddtid och uppmätt räckvidd, så att man får en direkt jämförbar siffra för laddhastighet i km/h, så det var jag förstås tvungen att göra själv. ;)

Den kombinerade tabellen är riktigt intressant, och visar att Ioniq 5 och e-tron GT är riktiga "laddmonster", men också att det bästa långfärdsloket i detta test inte helt förvånande är Model 3 LR:
test.jpg
Ioniq 5 och Model 3 LR delar alltså på samtliga "förstaplatser" i den här kombinerade tabellen.

Överlägsen vinnare i laddhastighet km/h är Ioniq med 1173 km/h, mycket imponerande att hålla den genomsnittliga hastigheten ända upp till 80% SoC.

Vinnare i "combined rank" (kombination av placeringar för laddhastighet km/h och faktisk räckvidd) är inte helt oväntat Model 3 LR, lägger man dessutom till det överlägsna laddnätverket så blir försprången som långfärdslok förstås ännu större för Teslan.

/fth
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:19
av dd88
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:24
av fth
Credde skrev:
Snyggt gjort. Imponerande av BMW IX3 att kamma hem combined 2 plats, ganska najs med 10 mil extra räckvidd jämfört med WLTP.
Bra KPI, jag lade till den också, genomgående imponerande verklig räckvidd, som minst 97% av WLTP (Xpeng), och som mest 124% (BMW):
test2.jpg
/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:26
av fth
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:29
av fth
dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:33
av fth
fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 17:57
av martinot
fth skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
Intressant. Håller med om att jämföra laddning typ 10%-80% bara är intressant mellan samma bilmodeller. Speciellt när vi talar om olika stora batterier.

Det mest intressanta är ju först i kombinationen med räckvidd som du säger. Var hittar man den kombinerade tabellen som du visar i ditt inlägg?
Den kombinerade tabellen gjorde jag själv, det var bara att kopiera dom två tabellerna från testet och merga ihop dom med lite formler.

Det går tyvärr inte att ladda upp Excel-filer här på TCS, men jag kan förstås lägga upp det som ett Google Sheet om intresse finns?

/fth
Sagt och gjort, här kan ni leka med siffrorna som ni vill! ;)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

/fth
Tackar!

Snyggt jobbat med sammanställningen (något NAF själva borde gjort)! :D

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 18:00
av martinot
fth skrev:
dd88 skrev:
Med tanke på att Ioniq 5 är en stor SUV så är jag imponerad över hur väl den presterar.

Definitivt årets elbil.
Helt klart mycket imponerande siffror för Ioniq 5!

Jag är lite fundersam över den något blygsamma totala räckvidden, särskilt med tanke på att man inte har tillgång till SuC, men under förutsättning att man kan hitta bra snabbladdare under färd så bör den extrema laddhastigheten göra att den funkar som långfärdslok trots detta.

/fth
Jo, lite det konceptet som gjort att e-tron är så effektiv i praktiken så länge som Ionity finns längs vägen, trots att den är väldigt törstig (stora "fyrkantiga" och tunga SUV:ar drar alltid mycket soppa, och än mer kännbar blir den höga förbrukningen när de istället för fossilbränsle går på el).

Är verkligen imponerad av batterikemin hos E-GMP. Extremt bra jobbat av Hyundai. Även VAG och PPE imponerar måste sägas (i detta fallet i form av e-tron GT).

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 18:22
av taliz
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 18:26
av martinot
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 18:38
av taliz
martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/

Re: Artikel i media

Postat: 15 jun 2021 18:41
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Laddhastigheten i E-GMP har nog inte så mkt med kemin att göra, mer att det är 800V.
Etron GT bygger på J1-plattan(samma som Taycan).
PPE är inte lanserad än.
Ok. Hört att Taycan skall vara föregångaren till PPE (lite av PPE 0.5), och skall bygga på den (har dock inga direkta insikter eller kontakter hos VAG för att verifiera det, så ta det inte för sanning).

Men är PPE en nyare förbättrad plattform av den hos Taycan, så kommer den ju ha stora chanser att ta ett stort kliv förbi även E-GMP. Ser väldigt mycket fram emot PPE.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
Tack! :)

Re: Artikel i media

Postat: 16 jun 2021 15:42
av Zalman3
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD

Re: Artikel i media

Postat: 16 jun 2021 23:40
av martinot
Zalman3 skrev:
Vilka krafter står bakom vätgas?
Bland annat oljegiganten Shell!


Företaget är fortfarande i stort sett okänt - men det är bland världens bästa inom produktion, lagring och distribution av vätgas. Bakom kulisserna arbetar företaget med oljegiganten Shell för att bygga ett nätverk av tankstationer för vätgas. Ord kommer långsamt runt i insidercirklar. Sannolikheten för en kraftig ökning är extremt hög.
https://www.investor-praemien.de/gratis ... TZ3MPLtIcD
Är rätt vanligt att företag inom vätgas (men faktiskt mer ofta än vad man först tror inom vindkraft) har kopplingar till och samarbeten med olje/gasindustrin.