Nu har vi bytt från den Polestar 2 Launch Edition som vi kört sedan hösten 2020 till en Q8 55 e-tron S-line. Vi har hunnit med några hundra mil på Q8:an så intrycken har börjat sätta sig. Vi har kört många Audi S-line före P2:an, så det är lite som att komma hem igen. Än så länge har vi bara kört pendling till stugan (15 mil) + stadskörning och inget snabbladdning, så räckvidd och laddprestanda har jag inte utforskat ännu (och är inte så viktigt för oss). Det är två väldigt olika bilar, men jag tänker att det kan vara bra med lite reflektioner ändå.
Det jag oroade mig mest för att sakna från P2:an var enpedalskörningen och Google. Det var ju liksom de två stora grejorna med P2:an när den lanserades.
Q8:an har Pre Sense och den gör ett jättebra jobb med att anpassa rekuperationen. Den känner av att det kommer hastighetssänking, rondell, framförvarande bil etc. och ofta räcker det med att förstärka rekuperationen med vänster rattpaddel för att t.ex. klara sig förbi fartkameran. Att stanna helt kräver fot på bromsen. Saknar jag enpedalskörningen? Nä. Faktiskt inte. Pre Sense är ju smartare och assisterar, med enpedalskörningen får jag sköta allt själv. I stadstrafik är är P2:an roligare med sin enpedalskörning (och mindre, styvare, mer effekt), men på landsväg tycker jag Pre Sense gör ett bättre jobb. Återigen, det är två väldigt olika bilar. Q8:an är grymt komfortabel medan P2:an är kvick och rolig.
MMI:t då? ÄR inte det lite gammeldags i Q8? Jomenvisst, men det kanske är därför det funkar så bra. Det är helt enkelt mognare och "pysslar om mig bättre" än vad P2:an gjorde. Det är många små sublima detaljer som höjer intrycket. Visst hade det varit perfekt med Google Maps även i HUD, men navigeringen i Audis MMI tycker jag funkar bra (men vi använder den inte jätteofta). Andra kanske tycker annorlunda, men jag tycker det fungerar fint.
Hastighetsplinget är enkelt att stänga av med en alltid synlig genväg och Pilot Assist (som det heter i P2) gör ett mycket bättre jobb i Q8 där den styr lugnt och fint medan P2:an är nervös och ryckig.
När släpvagnen ska kopplas märks plattformens ålder. Ingen elektrisk automatik här inte! In i bagaget och hämta dragkrok för att montera manuellt är det som gäller. Själv har jag flyttat dragkroken inkl. hållaren till frunken eftersom vi har hundbur bak. Tur att vi inte behöver dragkroken jätteofta....
Vi valde mellan Q6 och Q8. Priserna var jämförbara men Q8 kändes betydligt mer välbyggd och påkostad i interiören. Sedan var jag inte särskilt sugen på ännu en bil med ett nyutvecklat MMI. Q8 har också betydligt bättre reglage och knappar. Sparivern har inte slagit till där på samma sätt som i Q6. Jag gillar nog helt enkelt den lite mer traditionella Audi-stilen när det kommer till att bygga inredning.
Framförallt trivs vår hund betydligt bättre nu
