Re: Senaste version 2024.14
Postat: 12 maj 2024 11:34
Någon som fått 2024.14.6 än?
Samma funktion på SuC när man trycker på knappen innan laddning.xms67 skrev: ↑12 maj 2024 11:47Hehe, jag har nu sist av alla i denna del av galaxen upptäckt att min Teslaknapp på laddkabeln öppnar luckan när det ska laddas... Jag har bara använt den för att lossa laddkabeln efter laddning. Då gör det inte så mycket att Tesla försämrat denna funktion. Tråkigt och onödigt, men inget som kommer störa mig i vardagslivet.
Aaaa... du menar när bilen är låst?enoch85 skrev: ↑12 maj 2024 10:46Med denna lösning slipper jag även öppna dörren.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 maj 2024 19:26Om man öppnat dörren för att böja sig in och trycka på skärmen så lär bilen inte sova, eller hur?enoch85 skrev: ↑11 maj 2024 15:21Det har hänt flera ggr att det inte funkar att trycka på luckan. Speciellt om bilen sover. MQTT funkar alltid.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 maj 2024 11:37Vad är problemet med att trycka på laddluckan för att öppna?
Varför skulle man böja sig in i bilen och trycka på skärmen för att öppna laddluckan?![]()
Jag kanske haft tur, men att trycka på laddluckan har alltid funkat för mig när bilen är olåst.
Bra att du hittat ett sätt som funkar för dig. Jag tycker inte man ska göra saker mer komplicerade än man behöver, därav mina frågor.![]()
![]()
Ja, kul att de som inte är ”legacy” får uppdateringar… Min bil förklarades ”legacy” 2 år efter refreshen och har inte fått några funktioner värda att skriva hem om på tre år.Gustafsson skrev: ↑12 maj 2024 22:03Det har varit en bra tid för Teslaägare ett tag nu.
Plötsligt har man adaptivt matrisljus, handsfree baklucka, fartkameror i navigatorn, å lite till, bättre app på g mm. Alla klart positiva för ”user experience”.
Har blivit lite roligare ha Tesla helt enkelt.
Ja, fartkameror i navigatorn hade min V60 för över 10 år sedan, och det är många som har trott att Tesla också haft det tidigare.spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 09:21Ja, kul att de som inte är ”legacy” får uppdateringar… Min bil förklarades ”legacy” 2 år efter refreshen och har inte fått några funktioner värda att skriva hem om på tre år.Gustafsson skrev: ↑12 maj 2024 22:03Det har varit en bra tid för Teslaägare ett tag nu.
Plötsligt har man adaptivt matrisljus, handsfree baklucka, fartkameror i navigatorn, å lite till, bättre app på g mm. Alla klart positiva för ”user experience”.
Har blivit lite roligare ha Tesla helt enkelt.
En fundering bara… Vilka av de där funktionerna trodde du att hightech-bilen redan hade när du beställde den, och vad är det som sticker ut jämfört med konkurrenterna?
Living in the past…mikebike skrev: ↑13 maj 2024 09:54Ja, fartkameror i navigatorn hade min V60 för över 10 år sedan, och det är många som har trott att Tesla också haft det tidigare.spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 09:21Ja, kul att de som inte är ”legacy” får uppdateringar… Min bil förklarades ”legacy” 2 år efter refreshen och har inte fått några funktioner värda att skriva hem om på tre år.Gustafsson skrev: ↑12 maj 2024 22:03Det har varit en bra tid för Teslaägare ett tag nu.
Plötsligt har man adaptivt matrisljus, handsfree baklucka, fartkameror i navigatorn, å lite till, bättre app på g mm. Alla klart positiva för ”user experience”.
Har blivit lite roligare ha Tesla helt enkelt.
En fundering bara… Vilka av de där funktionerna trodde du att hightech-bilen redan hade när du beställde den, och vad är det som sticker ut jämfört med konkurrenterna?
Jag skulle hellre ha den mjukvaruversion jag hade i augusti 2002, med fungerande farthållare och valbar torkarautomatik.Gustafsson skrev: ↑12 maj 2024 22:03Det har varit en bra tid för Teslaägare ett tag nu.
Plötsligt har man adaptivt matrisljus, handsfree baklucka, fartkameror i navigatorn, å lite till, bättre app på g mm. Alla klart positiva för ”user experience”.
Har blivit lite roligare ha Tesla helt enkelt.
AP stängs la inte av permanent? Bortkopplad ca 1 vecka hörde jag senast.
Visste nog rätt bra vilka funktioner bilen hade. Trodde inte jag skulle få matrisljusfunktionen, men visste att hårdvaran fanns. Överraskad av bakluckefunktionen. Klart nice. Fartkameror hade jag inte förväntat mig, trodde det var en principsak, då googlemaps haft dem länge och jag har noterat att man ibland hunnit förbi kameran innan googlemaps varnar, opålitlig!spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 09:21Ja, kul att de som inte är ”legacy” får uppdateringar… Min bil förklarades ”legacy” 2 år efter refreshen och har inte fått några funktioner värda att skriva hem om på tre år.Gustafsson skrev: ↑12 maj 2024 22:03Det har varit en bra tid för Teslaägare ett tag nu.
Plötsligt har man adaptivt matrisljus, handsfree baklucka, fartkameror i navigatorn, å lite till, bättre app på g mm. Alla klart positiva för ”user experience”.
Har blivit lite roligare ha Tesla helt enkelt.
En fundering bara… Vilka av de där funktionerna trodde du att hightech-bilen redan hade när du beställde den, och vad är det som sticker ut jämfört med konkurrenterna?
2024.14 har inte rullat ut brett än så det är nog därför du inte fått den (jag har inte fått den heller).
ah, bra tillägg.
Det har varit kört länge. Sedan december 2021 när man började med Ryzen. Då var Raven-refreshen 2.5 år gammal.Nicke Nyfiken skrev: ↑13 maj 2024 18:37Jomen nu är det kört om man har en legacy X. Det är så gott som redan fastslaget som ett faktum i tråden.![]()
Bakluckeöppning använder sig av UWB, så ingen bil/telefonkombination utan stöd för det kommer få det.spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 20:17Jag vet inte vad du vill säga med ovanstående förutom att vara dryg. Du kan väl förklara vad du menar?Nicke Nyfiken skrev: ↑13 maj 2024 18:37Jomen nu är det kört om man har en legacy X. Det är så gott som redan fastslaget som ett faktum i tråden.![]()
Det har varit kört länge. Sedan december 2021 när man började med Ryzen. Då var Raven-refreshen 2.5 år gammal.
Det är bara att kolla på release notes. Visual updates i v12 är bara för Ryzen. Det finns inget relevant som funkar på legacy s/x. Audible och ett nytt spel...
Det är ju knappast ett problem rent tekniskt att tillhandahålla blindspot, baklucke-öppning, visa fartkameror, car wash mode et.c för legacy s/x med MCU2/HW3.
Det borde väl funka lika bra med fob istället för UWB. Mina dörrar på MX vet ju var jag är kring bilen till och med.Jaegaern skrev: ↑13 maj 2024 21:17Bakluckeöppning använder sig av UWB, så ingen bil/telefonkombination utan stöd för det kommer få det.spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 20:17Jag vet inte vad du vill säga med ovanstående förutom att vara dryg. Du kan väl förklara vad du menar?Nicke Nyfiken skrev: ↑13 maj 2024 18:37Jomen nu är det kört om man har en legacy X. Det är så gott som redan fastslaget som ett faktum i tråden.![]()
Det har varit kört länge. Sedan december 2021 när man började med Ryzen. Då var Raven-refreshen 2.5 år gammal.
Det är bara att kolla på release notes. Visual updates i v12 är bara för Ryzen. Det finns inget relevant som funkar på legacy s/x. Audible och ett nytt spel...
Det är ju knappast ett problem rent tekniskt att tillhandahålla blindspot, baklucke-öppning, visa fartkameror, car wash mode et.c för legacy s/x med MCU2/HW3.
Men ja, det andra borde lätt ha skickats ut till alla med MCU2.
Min superdupergamla Y från 21 får inte heller allt nytt pga just MCU2.
.. och bara därför jag skrev sådär igår så började 2024.15.6 rullas ut i Europa i natt.flamman skrev: ↑13 maj 2024 20:08ah, bra tillägg.
2024.14.5 och 2024.14.6 har FSDS 12.3.6 i sig. 12-byggen av FSD har (hittills) aldrig skickats utanför USA/Canada. Så vi får nog hålla oss till tåls ett tag till (vecka/veckor?) innan 2024.14 kommer hit i större omfattning (på ett annan 2024.14-bygge).
Din bil har radar vid dörrarna så vitt jag vet. Det är väl dem som beslutar om dels hur mycket de ska öppnas, samt om du är nära. Men jag kan ha fel, det är bara så jag förstått legacy model x. Senaste modellerna har väl ingen radar på sidor och dörrar och öppnar alltid "det minsta möjliga".spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 22:30Det borde väl funka lika bra med fob istället för UWB. Mina dörrar på MX vet ju var jag är kring bilen till och med.Jaegaern skrev: ↑13 maj 2024 21:17Bakluckeöppning använder sig av UWB, så ingen bil/telefonkombination utan stöd för det kommer få det.spacecoin skrev: ↑13 maj 2024 20:17Jag vet inte vad du vill säga med ovanstående förutom att vara dryg. Du kan väl förklara vad du menar?Nicke Nyfiken skrev: ↑13 maj 2024 18:37Jomen nu är det kört om man har en legacy X. Det är så gott som redan fastslaget som ett faktum i tråden.![]()
Det har varit kört länge. Sedan december 2021 när man började med Ryzen. Då var Raven-refreshen 2.5 år gammal.
Det är bara att kolla på release notes. Visual updates i v12 är bara för Ryzen. Det finns inget relevant som funkar på legacy s/x. Audible och ett nytt spel...
Det är ju knappast ett problem rent tekniskt att tillhandahålla blindspot, baklucke-öppning, visa fartkameror, car wash mode et.c för legacy s/x med MCU2/HW3.
Men ja, det andra borde lätt ha skickats ut till alla med MCU2.
Min superdupergamla Y från 21 får inte heller allt nytt pga just MCU2.