Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

lawe

Re: Audi e-tron

Inlägg av lawe »

Nu har vår Q8 55 rullat 2000 mil. Inte ett enda fel eller bugg som jag upptäckt. 0%. Zero. Mycket uppskattat!

Förbrukning är hög (särskilt för mig som mest kör i raskt tempo på glestrafikersd E4 i Norrland), men det var jag beredd på och det stör mig inte.

Den kommer sannolikt inte bli en kanonaffär för mitt företag där jag har den på finansiell leasing... Men uj vilken trevlig bil! Kommer bli svårt att byta. Neue Klasse kanske när det blir dags?

Det var allt för idag 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag kört 6 år och 1 månad totalt 8700 mil med min Audi e-tron 55 utan några problem. Några garantiåtgärder har utförts.

Fick nyligen ett stenskott som blev en spricka i vindrutan, så det får bli en ny vindruta vilket är välbehövligt.

Andrahandsvärdet på dyra elbilar är lågt. Tittar runt på lite olika nya elbilar, men trivs så bra med min trotjänare och hittar ingen bilförsäljare som kommer med något vettigt inbytespris, förutom Porsche Macan med 75 års kampanjen, som är lite väl dyr och trång.

Körde upp en liten traktor till Ångermanland nyligen, laddningen är lika snabb fortfarande som när den var helt ny. Fast batteriet har förstås degraderats en bit, men ingen praktiskt skillnad för min del. Fick ju nyare mjukvara som låste upp en del kapacitet i batteriet och ny BMS-mjukvara år 2022 som gjorde susen.
.
Sundsvall.jpg
Screenshot_IONITY.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Hur är det nu med begagnade etron 55 från 2022 och framåt, har de fått mer räckvidd / upplåsta batterier ? Är försäkring galet dyrt ? Osv
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

elnice87 skrev: 11 jun 2025 20:44
Hur är det nu med begagnade etron 55 från 2022 och framåt, har de fått mer räckvidd / upplåsta batterier ? Är försäkring galet dyrt ? Osv
Uppgraderingarna har alla fått vad jag förstår, så det bör vara lika fram till Q8 e-tron kom. 2022 bilarna hade väl allt fixat redan vid leverans.

Min helförsäkring med 1500 mil har årspremie: 11 002 kr för år 2025
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev: 11 jun 2025 19:59
Nu har jag kört 6 år och 1 månad totalt 8700 mil med min Audi e-tron 55 utan några problem. Några garantiåtgärder har utförts.

Fick nyligen ett stenskott som blev en spricka i vindrutan, så det får bli en ny vindruta vilket är välbehövligt.

Andrahandsvärdet på dyra elbilar är lågt. Tittar runt på lite olika nya elbilar, men trivs så bra med min trotjänare och hittar ingen bilförsäljare som kommer med något vettigt inbytespris, förutom Porsche Macan med 75 års kampanjen, som är lite väl dyr och trång.

Körde upp en liten traktor till Ångermanland nyligen, laddningen är lika snabb fortfarande som när den var helt ny. Fast batteriet har förstås degraderats en bit, men ingen praktiskt skillnad för min del. Fick ju nyare mjukvara som låste upp en del kapacitet i batteriet och ny BMS-mjukvara år 2022 som gjorde susen.
.

Sundsvall.jpg
Screenshot_IONITY.jpg
Saknar den laddkurvan från min gamla 55:a.
Har varit uppe i som mest 149 kW med min Q8 50.
Och vid 65% isch så stegar den ner effekten. Vid 80% ligger man runt 90 kW.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Off Grid Byggaren skrev: 11 jun 2025 20:58
elnice87 skrev: 11 jun 2025 20:44
Uppgraderingarna har alla fått vad jag förstår, så det bör vara lika fram till Q8 e-tron kom. 2022 bilarna hade väl allt fixat redan vid leverans.

Min helförsäkring med 1500 mil har årspremie: 11 002 kr för år 2025
För jämförelse, vad kostar din ID.4 i försäkring?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Id4 med 1500 mil och helförsäkring 14 490:-

Men det är företagsförsäkring, och kostar då mer än privat som jag har på Audin.

Fast jag får nog kolla runt noga vid nästa förfallodatum, ser att försäkringskostnaden dragit iväg en hel del senaste året.

Den var 12 500:- förra året.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

ok, tack
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Speedy83

Inlägg av Speedy83 »

Har börjat fundera så smått på en etron 55 då det är dags för bilbyte och eventuell övergång till eldrift.

Nu ör väl folk kanske lite baise i denna tråd men samtidigt mycket kunskap tänker jag så vad är tankarna om att köpa en 2019-20 55:a idag som ligger kring 9-11k/mil?

Är det en vettig idé sett till vad man får för pengarna och vad finns för risker nu när milen börjar läggas på. När det gäller fossilbil ser jag dem som lagom inkörda vid dessa miltal men med el känns allt nytt och oroande…särskilt om man ska sälja om 3-5 år. Ingen kan ju spå i framtiden iofs 😜

Hur funkar det med ruttplanering osv i dessa är den för planering av laddstopp osv vetjur det fungerar i Tesla är det liknande upplägg i denna?
lawe

Inlägg av lawe »

Jag kör Q8 55 (som ju i mycket är samma bil som de äldre) och stortrivs med den. Det är en mycket välbyggd och komfortabel bil där allt som hör bilkörning till fungerar utmärkt. Adaptiv farthållare och pre sense är toppen. I princip allt man behöver komma åt under körning sköts med spakar och ratt som på äldre Audi. För mig duger det gott med Android Auto utöver det.

Visst kan man sakna keyless entry, snabbare profilbyten etc etc, men som bil betraktat är jag supernöjd!

Jämfört med tidigare P2 slipper jag en halvfärdig mjukvara som uppdateras OTA med fixar och nya buggar.

Ruttplanering var bättre i Polestar, men det funkar OK även i Audin. Jag kör den inbyggda på längre resor och Google maps för kortare navigeringar då den har bättre röststyrning. Ibland använder jag bägge när jag snabbt behöver hitta något medan inbyggda navigeringen är igång.

Manuell dragkrok är lite trist, men flyttar man förvaringen till frunken (vi har hundbur bak) funkar det för oss.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

De är ju rätt prisvärda som begagnade nu.

Ha inte så höga förväntningar på ruttplaneraren, den funkar bra på sträckor med många laddare som Audi verkar ha någon buisness med. Men det går inte att välja laddoperatör.

Den funkar också bra för att räkna fram räckvidd till en destination och tar då cirka 50 km marginal.

ABRP är ju elegant och med Android auto så känns det rätt modernt i bilen.

Välj en försäkring med 15 års maskinskada så bör det vara lugnt med en lågmilare.

Audi har mycket utrustning som tillbehör, så kolla att den har det du önskar. Rumpvärme i bak är inte standard till exempel.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Speedy83

Inlägg av Speedy83 »

Tack för svar,

Låter ju ganska lovande ändå! Keyless entry är ju lite surt att inte ha, finns ju på min Tiguan från 2014 ;)

Sedan är ju paketen mycket att ha koll på som sagt då det känns som man får läsa noga för att säkerställa att man får med det man vill ha även om jag har ganska låga krav :)

Ska kolla lite hur det ser ut med försäkring för maskinskada och vad de ligger på.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

En stor fördel är att den ser ut som en vanlig bil med om du frågar mig…

Annars är de flesta designade för att verkligen sticka ut.

Jag har svårt att hitta en ersättare till min nu när den ska lämnas tillbaka i vår. Funderar seriöst på att köpa en begagnad nu när de har tappat väldigt mycket i värde.

Annars ligger BMW iX 60 närmast, men har så otroligt svårt för den designen…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
lawe

Inlägg av lawe »

Håller med; Den ser ut som en, och funkar lika bra, som en vanlig premiumbil. Den är inte bäst på att vara en rullande digital plattform, men som bil är den riktigt bra.

Jag vet faktiskt inte heller vad jag skulle byta till om jag skulle behöva göra det i närtid.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Ja det är svårt att hitta någon lämplig ersättare för e-tron.

Jag hamnade bredvid en Kia EV9 på Ionity, då känns min Audi e-tron liten.....

Men jag funderar på en smidigare mindre bli, och det verkar ju komma en del intressanta modeller framöver.

Några år till kör jag gärna med bilen.
20250710_123604.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Skriv svar