Sida 359 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 19 jun 2021 10:59
av Zalman3
Kolgruvearbetare får Tesla smilet.


Re: Artikel i media

Postat: 19 jun 2021 11:13
av Zalman3
VW är kaxiga. VW Bubbla kör om en Tesla M3.
Kan ses som att VW är på väg att köra om Tesla på elbilsmarknaden.
Great Beetle: VW-klassiker med Porsche-teknik sägs ha överträffat Tesla Model 3 i rallyt.
https://teslamag.de/news/toller-kaefer- ... holt-38161
Screenshot_20210619-111053_Chrome.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2021 19:02
av taliz
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... a-bussdepa

Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2021 08:42
av StefL
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... a-bussdepa

Inte en enda laddstation?
Trafikborgarrådet nämner inget om det heller, bara att bussarna ska "vila" där.
Är Stockholm verkligen så efter?
I Malmö är de flesta stadsbussar man ser nu elbussar. Depåerna är fulla med laddstationer.
Åker man förbi och ser det öppna P-däcket överst ser där dock ut att finnas ett stort antal laddstationer. Det syns från Essingeleden så det är enkelt att konstatera om man passerar.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2021 11:21
av fth
Volvo börjar också med "megacasting":

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... ar-7016977

(artikeln tillfälligt upplåst till 13:00 idag)

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2021 11:28
av Zalman3

På gång: 38 jättefabriker i Europa ska bygga batterier till elbilar.

Efterfrågan på elbilar ökar och Europa är på god väg att bli en av världens hetaste marknader för elbilar. En allt större andel väljer en elbil när de köper en ny bil och för Europas biltillverkare är elektrifieringen högsta prioritet.

Med elektrifieringens omställning finns också ett växande behov av elbilsbatterier. Här finns gemensamma krafter inom Europa med en målsättning att bli helt självförsörjande på batterier. Europakommissionen vill uppnå målet redan 2025. Och vi är på god väg.

Enligt EU-organisationen Transport & Environment (T&E) finns det just nu 38 pågående byggprojekt av nya batterifabriker inom Europa. När fabrikerna står klara beräknas de kunna komma upp till en produktionskapacitet på 1000 GWh till 2029-2030. Det motsvarar batterier till 16,7 miljoner elbilar årligen, uppger T&E för nyhetsbyrån AP.

– Med tanke på den enormt ökande av efterfrågan finns det mycket att vinna på att bryta batteritillverkarnas oligopol. De måste också säkerställa tillgång till material vilket kommer att avgöra batteriernas pris och tillgänglighet, säger Eric Kirstetter, analytiker på konsultföretaget Roland Berger.

En stor aktör är svenska Northvolt. Till 2024 räknar man med att nå en årlig produktion på 32 GWh vilket motsvarar batterier till omkring 600 000 elbilar. Till 2030 räknar man med en kapacitet på 250 GWh inom Europa. Northvolt har dessutom skapat flera samarbeten med fordonstillverkare som BMW, Scania, Volkswagen och Volvo vilket kommer resultera i flera samägda fabriker i Europa.

Fler jobb och mer lokala resurser
Fabrikerna kommer göra det möjligt och lönsamt att bryta råmaterial som litium lokalt inom Europa. Tyskland och Tjeckien är två länder som pekas ut med stora tillgångar. Europakommissionens målsättning är dessutom att bygga fabriker som är mer miljövänliga än de i Asien och USA.

De europeiska fabrikerna beräknas sysselsätta omkring 800 000 personer. Men man påtalar också att det finns en enorm kompetensbrist och att det finns stora utbildningsbehov för att säkra upp personal för framtiden.

https://alltomelbil.se/pa-gang-38-jatte ... l-elbilar/

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2021 11:33
av martinot
fth skrev:
Volvo börjar också med "megacasting":

https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ca ... ar-7016977

(artikeln tillfälligt upplåst till 13:00 idag)

/fth
Spännande projekt! :)

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2021 00:33
av Zalman3

Why this Tesla taxi fleet won’t be allowed to operate in NYC.

The Taxi and Limousine Commission blocked electric transit startup Revel from launching a fleet of 50 Model Y Tesla taxis.

https://nypost.com/2021/06/22/nyc-bans- ... -licenses/

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2021 05:52
av Zalman3
Nån som har hela artikeln?

Därför är fokus på vätgas en dålig idé.

Vätgas är nu i ropet i debatten. Det låter som en bra idé men kan vara den sämsta klimat­politiken någonsin, skriver Johan Ehrenberg.

https://www.etc.se/klimat/darfor-ar-fok ... -dalig-ide

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2021 09:11
av Zalman3

Scientifically proven: driving a Tesla gets you more dates.

A new study from money.co.uk has found that Tesla drivers are seen as up to 110% more attractive and more likely to get matched on dating apps than any other car owner.
https://www.whichev.net/2021/06/23/scie ... ore-dates/

Re: Artikel i media

Postat: 23 jun 2021 11:41
av Kubi
Hyundai Motor Group meddelade igår att affären där man köper majoriteten av robottillverkaren Boston Dynamics nu är genomförd.
https://feber.se/samhalle/boston-dynami ... rs/426472/

Ska bli intressant och se vad dom kan göra tillsammans för varandra!

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2021 20:45
av Mats79
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2021 21:02
av Fredrik j
Mats79 skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2021 21:37
av Gargamel
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2021 22:02
av Mats79
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.
Klart det ska reduceras där det finns behov för andra transportslag som är mer yteffektiva, inget snack om det. Särskilt i innerstadsmiljö där
platserna redan är så extremt subventionerade. Sätt marknadshyror på parkeringsplatserna på gatumark för att hitta balansen på tillgång och efterfrågan.

Cykelparkeringsplatserna tar ändå upp så lite plats så de är ett mindre problem eftersom en bilplats är minst 10 cykelplatser. I stadsmiljö är det ju såklart viktigare att förbättra och underlätta för gående och cyklande men att sen och satsa på de många kvarvarande parkeringsplatserna för elektrifiering. En mäktig förändring väntar.

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2021 22:32
av Gargamel
Mats79 skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.
Klart det ska reduceras där det finns behov för andra transportslag som är mer yteffektiva, inget snack om det. Särskilt i innerstadsmiljö där
platserna redan är så extremt subventionerade. Sätt marknadshyror på parkeringsplatserna på gatumark för att hitta balansen på tillgång och efterfrågan.

Cykelparkeringsplatserna tar ändå upp så lite plats så de är ett mindre problem eftersom en bilplats är minst 10 cykelplatser. I stadsmiljö är det ju såklart viktigare att förbättra och underlätta för gående och cyklande men att sen och satsa på de många kvarvarande parkeringsplatserna för elektrifiering. En mäktig förändring väntar.
Så du tycker inte att upp emot ett par hundra i timman är dyrt nog?

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 00:05
av Mats79
Gargamel skrev:
Mats79 skrev:
Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm ... gsavgifter

Moderattomte på Lidingö som vill bromsa allt, backa in i framtiden och vägrar ta ansvar och faktiskt göra något.

Moderaterna i Stockholm däremot tänker tvärtom och tillsammans i det blågröna styret gör de riktiga åtgärder som främjar övergång till elbilism. I intervjun är det ju Daniel Helldén som deltar i debatten men styret är ju blågrönt. Bara det att ALLA parkeringsplatser i hela Stockholms stad ska vara försedda med laddinfra till 2030 är en helt otrolig målsättning som givetvis kan bli tuff att nå men där har man verkligen lagt ribban högt och visar på vilken väg man ska gå.
Man kommer säkert nå målet genom att kraftigt reducera antalet parkeringsplatser i stockholms stad.
Det görs det redan i rasande fart, många p-platser omvandlas till cykelställ.
Klart det ska reduceras där det finns behov för andra transportslag som är mer yteffektiva, inget snack om det. Särskilt i innerstadsmiljö där
platserna redan är så extremt subventionerade. Sätt marknadshyror på parkeringsplatserna på gatumark för att hitta balansen på tillgång och efterfrågan.

Cykelparkeringsplatserna tar ändå upp så lite plats så de är ett mindre problem eftersom en bilplats är minst 10 cykelplatser. I stadsmiljö är det ju såklart viktigare att förbättra och underlätta för gående och cyklande men att sen och satsa på de många kvarvarande parkeringsplatserna för elektrifiering. En mäktig förändring väntar.
Så du tycker inte att upp emot ett par hundra i timman är dyrt nog?
Ingen parkering på gatumark i Stockholm kostar ett par hundra kronor per timme. Högsta kostnaden är 50 kr för en timme men då även begränsat till max en timmes parkering. Annars max 26 kr per timme eller 75 kr för ett helt dygn. Nattetid dessutom oftast helt gratis. Boendeparkering i Stockholms innerstad kostar som mest 1100 kr för en hel månad. Det är extremt billigt. Alla priser hittar du här https://parkering.stockholm/betala-park ... -avgifter/

Fundera istället på vad marknaden är beredd att betala för 10 kvm i innerstan och jämför det ovanstående priser.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:05
av Jerker
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:15
av metchristian
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
Ja de där va mig en fjantig artikel…
Har ALDRIG stängt av fläkten eller sänkt värmen i kupén.
Kört sträcken Uppsala- Göteborg flera ggr med min tesla model 3, laddar alltid 2 korta stopp (Arboga o Mariefred) mer för o ta 2 korta 10-15 min paus än för laddningen i sig. Så tvivlar att enyaq skulle va så mkt sämre än en model 3. Riktigt dålig journalistik.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:23
av Remuz
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:24
av Zalman3
Vem står bakom Högsta växeln?

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:25
av Esterox
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
ja han skriver tyst och bekväm på motorväg. Den är inte tyst på motorväg! Finns bra många bilar som är tystare.

Sen borde resan gått fortare med 2 stopp och klimat på.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:26
av metchristian
Remuz skrev:
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
Jag tror det där speglar väl första resan för de som inte är så intresserade och därmed läst på ordentligt. Jag tänker typ mina föräldrar eller dylikt. Jag fick mycket skit en gång när jag påstod att det är så det kommer bli för 90% av de som skaffar elbil efter early-adopters tagit slut, men jag gissar på det ändå. Löses lämpligen med smart navigation i bilen som ger typ den info som tesla gör så hela resan är planerad och klar. Här ser jag Teslas stora försprång, inkl SuC. Dom bygger ett ekosystem, vilket Apple visat är det folk vill ha.
Ja, det kan möjligen va sant.. men åker man långt i en elbil för fösta gången så tar man väl reda lite på sånt. Men absolut är smart navigationen ett megaviktigt instrument i det hela o ja tesla har stort försprång.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 08:41
av fth
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
Det där var nog en av de dummaste artiklar i elbilshatar-kategorin jag läst :roll:

Man undrar ju lite om författaren är dum i hela huvudet eller om det bara är lögn och propaganda som vanligt (mest troligt).

Är det någon här som vid något tillfälle kört långkörning med klimatanläggningen avslagen och igenimmade rutor?

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2021 09:41
av Remuz
fth skrev:
Jerker skrev:
Vad kan man annat än att bara sucka åt sånt här trams?

https://hogstavaxeln.se/2021/06/20/road ... motormisar
Det där var nog en av de dummaste artiklar i elbilshatar-kategorin jag läst :roll:

Man undrar ju lite om författaren är dum i hela huvudet eller om det bara är lögn och propaganda som vanligt (mest troligt).

Är det någon här som vid något tillfälle kört långkörning med klimatanläggningen avslagen och igenimmade rutor?

/fth
Inte ens med X60D, sommardäck i snöstorm slog jag av klimatanläggningen. Det var 2017 på e20 då det var en stretch att klara Arboga -> Jung med 60kWh.