Sida 4 av 11

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 16:23
av esteen
jeppe_sthlm skrev:
Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Vilket skulle inte gälla?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 16:25
av jeppe_sthlm
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 16:41
av esteen
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Det syftar nog på den som gjordes förra veckan och att det nu är 40 000SEK rabatt mot en 2021.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 16:48
av sebiva
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 16:49
av vigge50
esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Den verkar inte gälla för Sverige än va?
Vilket skulle inte gälla?
Zalmam3 har tagit en tysk artikel och översätt den, anledningen till att priserna står i Euro.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 23 nov 2020 17:04
av esteen
sebiva skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)

Det är inte lätt att hänga med.
Jag beställde en "kinabil" i lördags och enligt Tesla så var det ett fel på sidan i fredags.
Vet inte om någon lyckades beställa till det priset, jag lyckades inte på lördag morgon, fick bara ett felmeddelande.

Hur som, hoppas mitt val av bil är rätt, tror ändå på LFP batteriet.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 24 nov 2020 01:12
av iohrlund
esteen skrev:
sebiva skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Tyckte mig inte se någon prissänkning sen förra veckan, men jag minns inte riktigt vad priset var då
Nu är det tillbaka på samma nivå som början på förra veckan (priserna var ner 10' för SR+ lagerbilarna under fredagen, då var den billigaste nere på 539', nu 549'). Däremot så har de höjt "grundpriset" med 10' sedan dess, nu är prisjusteringen 40' istället men samma slutpris. Det är inte lätt att hänga med, och ännu svårare att hitta någon logik i prissättningen! :)

Det är inte lätt att hänga med.
Jag beställde en "kinabil" i lördags och enligt Tesla så var det ett fel på sidan i fredags.
Vet inte om någon lyckades beställa till det priset, jag lyckades inte på lördag morgon, fick bara ett felmeddelande.

Hur som, hoppas mitt val av bil är rätt, tror ändå på LFP batteriet.
Vi hade en liggande beställning på en ny M3 LR, men när vi i fredags fick se att SR-lagerbilarna gått ner 10 000 kr till så ringde vi vår kontaktperson på Tesla och bytte till en sådan. Så nu väntar vi istället på en Vit/Svart SR+ med dragkrok som vi får ge 551 000 kr för inkl allt. Tur för oss att "ett fel på sidan" sparade oss 10 000 kr!

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 24 nov 2020 20:43
av esteen
Det här hittade jag på ett tyskt Tesla forum.
Lite oroande måste jag säga...

TM3 SR + LFP battery 85kW @ 25% SoC
TM3 SR + LFP battery 63kW @ 50% SoC
TM3 SR + LG-NCA battery 41kW @ 45% SoC on V3
TM3 LR Panasonic-NCA battery 209 kW @ 20% SoC on V3

Finns flera kurvor där som visar att man aldrig kommer över 100kW.

Om det stämmer vet jag inte men ingen har ju kunnat testa eller få det bekräftat heller.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 24 nov 2020 21:16
av jeppe_sthlm
Hmm...det där ser ju inget vidare ut. Ungefär som min nerfade 85:a. Dags att googla lite

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 24 nov 2020 21:27
av esteen
jeppe_sthlm skrev:
Hmm...det där ser ju inget vidare ut. Ungefär som min nerfade 85:a. Dags att googla lite
Nej, det är oroväckande samtidigt som man inte vet vad laddaren kan ge.
Finns ett annat test som visar att 40-99 tar 45 min med LFP och 60 min med NCA.
Personligen skulle det vara mer intressant hur laddningen från 10-60 är, kanske vanligare när man är ute och åker.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 24 nov 2020 21:28
av esteen

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 25 nov 2020 12:40
av renes

De laddar till 99% och eftersom LFP klarar 100% utan degenerering så kanske sista delen av laddkurvan (90-100) är betydligt snabbare på LFP än nickel. Vore intressant att se hur de jämför 20-80% eller så.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 28 nov 2020 16:39
av esteen
Har sökt en del och hittat in på ett Kinesiskt forum där det finns en del intressant.
Tydligt är att den toppar på runt 80kW på V3... får hoppas på en uppdatering senare som ger högre effekt.

Översättning i Chrome fungerar fint...
https://www.xiaote.com/r/5fc1c7ad75317b1b59c0f347

Finns mycket mer på forumet också men tydlgit att man inte når högre i toppeffekt men kurvan är plattare så det går jämnt ut till 80% men det är ju lite ointressant.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 28 nov 2020 18:40
av jeppe_sthlm
De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+



Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 28 nov 2020 20:29
av esteen
jeppe_sthlm skrev:
De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+



Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)
Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.
De sälja inte i Norge av någon anledning men alla andra länder i Norden.

Får hoppas på lite tester nästa helg från andra som fått i Europa.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 10:20
av kenjon
Någon får ta med sej sin och åka till Norge och hälsa på Björn.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 10:22
av Zalman3
esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+



Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)
Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.
De sälja inte i Norge av någon anledning men alla andra länder i Norden.

Får hoppas på lite tester nästa helg från andra som fått i Europa.
Har Norge höga tullar mot Kina?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 10:58
av Snillet
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 11:54
av iohrlund
Snillet skrev:
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället Bild

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 11:56
av esteen
Zalman3 skrev:
esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+



Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)
Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.
De sälja inte i Norge av någon anledning men alla andra länder i Norden.

Får hoppas på lite tester nästa helg från andra som fått i Europa.
Har Norge höga tullar mot Kina?
Vet inte om det kan vara orsaken...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 11:58
av esteen
iohrlund skrev:
Snillet skrev:
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället Bild

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.
Det var tidigaste datumet jag hört i Sverige.
Vet att de börjar leverera i Tyskland 5/12.
Ska bli intressant och se vad som dyker upp på Youtube då.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 12:03
av Fredrik j
esteen skrev:
Zalman3 skrev:
esteen skrev:
jeppe_sthlm skrev:
De börjar iofs på 27% om översättningen stämmer. Sen vet man ju fortfarande inte hur varmt batteriet var.

Dock det det ju ut att vara en saftig skillnad mot en amerikansk SR+



Om bara Nyland kunde få vantarna på en Kina-bil och göra en test som man kunde lita på :-)
Ja, tyvärr lär Nyland inte få den i första taget.
De sälja inte i Norge av någon anledning men alla andra länder i Norden.

Får hoppas på lite tester nästa helg från andra som fått i Europa.
Har Norge höga tullar mot Kina?
Vet inte om det kan vara orsaken...
Om så hade varit hade ju polestar2 drabbats.

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 12:22
av vigge50
iohrlund skrev:
Snillet skrev:
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället Bild

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.
Är det bara fram det är dubbelglas?

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 12:51
av mikebike
vigge50 skrev:
iohrlund skrev:
Snillet skrev:
Fick tips från Jeppe_sthlm att haka på denna tråd istället Bild

Infogar tidigare inlägg.

Vi kommer få vår silvergrå met. M3 SR+ med LiFePO4 batteri levererad måndagen den 7 december. Spännande o se om man gjorde ett bra val Bild

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Du verkar få din väldigt tidigt! Vår leverans 11:e december blev ombokad till 20:e för att bilen inte skulle hinna komma till den 11:e. Ska bli intressant att se hur du upplever bilen och om du får dubbelglas fram.
Är det bara fram det är dubbelglas?
Det verkar så...

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Postat: 29 nov 2020 16:00
av bylund
Zalman3 skrev:
Har Norge höga tullar mot Kina?
Norge har inte tull på elbilar.