Re: The Boring Company
Postat: 01 jun 2018 20:40
Henrik Torphammar skrev:
Ja det där var verkligen ett genombrott i leksaksbranschen. Haha.Jerker skrev:Henrik Torphammar skrev:
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.Zalman3 skrev:
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.Jordad skrev:Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Fact checking brukar verkligen gå att lita till. Sällan att han har fel. Dina siffror stämmer verkligen inte heller. Det kommer inte bli några 20000 i timmen. 650m var för hela kontraktet ja men mycket av det var byggkostnad. Sedan linjen togs i bruk har den gått i förlust konstant och det har skett två konkurser. LVCVA som äger centret där Boring Company har byggt de första mindre tunnelsystemet har köpt hela monorailen för 24m efter senaste konkursen. Anledningen till köpet är att monorailen har haft ensamrätt på vissa sträckningar och LVCVA har nu hävt restriktionerna viljet gör att Boring kommer kunna expandera fritt under Las Vegas. LVCVA kommer under tiden hålla monorailen öppen tills dess att den inte fyller någon funktion.iAkita skrev:Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
Systemet är designat för att kunna utökas till 20 000 i timmen. En snabb googling skulle räcka för att du skulle upptäcka det alldeles själv. Att så inte kommer ske i närtid, då inte ens nuvarande kapacitet utnyttjas fullt ut, det är en annan sak.Jordad skrev:Fact checking brukar verkligen gå att lita till. Sällan att han har fel. Dina siffror stämmer verkligen inte heller. Det kommer inte bli några 20000 i timmen. 650m var för hela kontraktet ja men mycket av det var byggkostnad. Sedan linjen togs i bruk har den gått i förlust konstant och det har skett två konkurser. LVCVA som äger centret där Boring Company har byggt de första mindre tunnelsystemet har köpt hela monorailen för 24m efter senaste konkursen. Anledningen till köpet är att monorailen har haft ensamrätt på vissa sträckningar och LVCVA har nu hävt restriktionerna viljet gör att Boring kommer kunna expandera fritt under Las Vegas. LVCVA kommer under tiden hålla monorailen öppen tills dess att den inte fyller någon funktion.iAkita skrev:Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
Fact checking har varit fantastisk under många år nu med att behandla information försiktigt och inte dra förhastade slutsatser. Däremot har även han självklart fel ibland. Ingen är ofelbar.iAkita skrev:Systemet är designat för att kunna utökas till 20 000 i timmen. En snabb googling skulle räcka för att du skulle upptäcka det alldeles själv. Att så inte kommer ske i närtid, då inte ens nuvarande kapacitet utnyttjas fullt ut, det är en annan sak.
Hur vet du att Fact checking verkligen går att lita på i vanliga fall när du inte ifrågasätter det han skriver ens i så uppenbara fall som detta?