Sida 37 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 22:28
av Jerker
Nyckeln till Zoen är tydligen "vattentät" upptäckte jag i somras då jag badade med den i fickan på badbyxorna utan vara medveten om det i ungefär 15 minuter. Den har inte uppvisat någon bristande funktionalitet sedan dess.
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 22:35
av Legato
Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).
Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 22:54
av Jeppe_E
Legato skrev:Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).
Min XC60-nyckel har varit 65 meter under ytan utan problem. En riktig aktivitetsnyckel, redan 2011. Dykning är ju en aktivitet?

Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 22:56
av Fredrik j
Den mesta av "fickburen" elektronik är väl fukttålig idag även om man inte alltid sticker ut näsan och kallar den vattentät?
En vanlig bilnyckel tål ju en hel del. Min har varit i fickan på en genomvåt jacka t.ex.
Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 23:03
av Geni87
Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).
Min XC60-nyckel har varit 65 meter under ytan utan problem. En riktig aktivitetsnyckel, redan 2011. Dykning är ju en aktivitet?

65 meter!?

Re: Polestar 2
Postat: 25 aug 2019 23:15
av Jeppe_E
Geni87 skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).
Min XC60-nyckel har varit 65 meter under ytan utan problem. En riktig aktivitetsnyckel, redan 2011. Dykning är ju en aktivitet?

65 meter!?

Jupp.. Gullmarsfjorden. Några meter kvar till botten på drygt 90-95 meter.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 07:14
av Jerker
Legato skrev:Jerker skrev:
Vad som är lite mer uppseendeväckande är att i den andra fickan låg min mobiltelefon som inte heller den lät sig bekommas av att vistas under vatten så länge. Det är en Oneplus 6.

Inte så uppseendeväckande. Den ska klara vatten, den är bara inte IP-klassad. Finns många Youtube-klipp där de testar och den klarar vatten (kollade inför mitt eget köp, har en jag också).
Ja, det är ju bara att konstatera att det har hänt mycket på den fronten sedan mobiltelefonerna introducerades på bred front. I slutet av 90-talet hade jag en Nokia (9110, tror jag) som jag tappade i diskvattnet en dag. Den var uppe ur vattnet igen efter bara ett par sekunder men var tvärdöd. Jag lämnade in den och spelade dum och sa att den bara hade lagt av, men den kom i retur med kommentaren "Fuktskadad, omöjlig att reparera".

Vill minnas att det var problem med mobiler på den tiden, att de kunde bli fuktskadade bara av att man hade dem i byxfickan när man tränade och blev svettig.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 09:17
av chaffis75
Så praktiskt att de kommer med en vattentät nyckel. Hade inte en aning om att Volvo hade sådan nyckel. Vi hade en diskution om detta senast igår då vi skulle åka och bada, man vill ju inte lämna nyckeln på stranden helt obevakad.
Tesla modell 3 har ju också en bra lösning med sitt rfid kort som borde funka hur bra som helst att bada med.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:32
av connu
Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:41
av Jeppe_E
connu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
1: Care by Volvo = 10000 kr/mån
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:47
av HelectriC
Jeppe_E skrev:connu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
1: Care by Volvo = 10000 kr/mån
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling,
ingen förändring i prestanda.
beror ju lite på vad man menar med prestanda. Det är ju minst lika viktigt att komma 100 till 0, som andra vägen och bättre bromsar är en del av performancepaketet, så nog tycker jag det är mer än bling. Sen är det andra dämpare, som jag vill påstå definitivt leder till bättre prestanda.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:51
av Jeppe_E
HelectriC skrev:Jeppe_E skrev:connu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
1: Care by Volvo = 10000 kr/mån
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling,
ingen förändring i prestanda.
beror ju lite på vad man menar med prestanda. Det är ju minst lika viktigt att komma 100 till 0, som andra vägen och bättre bromsar är en del av performancepaketet, så nog tycker jag det är mer än bling. Sen är det andra dämpare, som jag vill påstå definitivt leder till bättre prestanda.
Ja, kortsiktigt tänkt av mig. För MIG hade det inte gett något mer än bling, jag hade inte utnyttjat de ställbara dämparna och de kraftigare brembobromsarna. De guldiga bältena är dessutom asfula. Men det är klart, de där guldiga ventilhattarna... det är en sådan sak som kan få mig att välja till ett performancepaket

Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:55
av connu
Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 13:59
av taliz
connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Blir du uttråkad av en platt-tv på väggen också? Föredrar inbyggd tjocktv i rejäl tv-bänk?

Model 3 är sjukt kul att köra. Man vänjer sig snabbt vid inredningen också, likt man snabbt vande sig med platt-tv.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 14:34
av HelectriC
connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
nej, det stämmer inte. Alla varianter som släpps i år/nästa år har AWD. Samma motorer. Skillnaden med performance är andra bromsar, dämpare, hjul och några interiördetaljer.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 14:55
av Jeppe_E
connu skrev:Well, i detta fallet är det tack vare att "performance" versionen har AWD, släpps 2020 och har lite bättre bromsar o sånt.
Har för mig den "vanliga" bilen släpps 1 år senare och då har den endast främre motor, inte lika bra bromsar (But its a volvo so it should still be good)
Ärligt talat så kommer jag nog vänta tills Polestar2 kommer ut innan jag skaffar elbil.
Jag tycker Tesla Model 3 är en bra elbil, men den är så "bare" på insidan att jag blir uttråkad av tanken att sitta i den o pendla.
Tesla model S är cool, men vill inte lägga typ 1mille på den (Polestar2 bör hamna på runt 600-700tkr).
Vist, kommer inte få typ 3-4sekunder på 0-100km/h men 4.7s för 0-100km/h duger för Polestar2
Nej. Även den vanliga bilen som släpps 2020 har 4WD och samma 0-100 som performance-tillägget. Det är ett tillvalspaket som innefattar 20" hjul, brembobromsar, öhlinsdämpare och lite guldigt bling.
Jag förhandsbokade en Polestar 2, men valde att köpa en Model 3. Gillar den luftiga och rena kupén, förmodligen mer än den lite mörkare och trängre PS2.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 15:13
av connu
Huh, okay
Det är ju ännu bättre, kanske man kan spara lite pengar på att INTE behöva köpa performance versionen eftersom den är enda som släpps
Tack för infon, mucho appreciato

Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 15:42
av Jeppe_E
connu skrev:Huh, okay
Det är ju ännu bättre, kanske man kan spara lite pengar på att INTE behöva köpa performance versionen eftersom den är enda som släpps
Tack för infon, mucho appreciato

Om du inte förhandsbokat bilen ännu, så är mitt förslag att du gör det. Någonting säger mig att väntetiden kan bli lång. Hundra tusen bilar för de första marknaderna är inte jättelite, men inte jättemycket heller.
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 20:04
av zed
Jeppe_E skrev:connu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
1: Care by Volvo = 10000 kr/mån
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Tror också förmånsvärdet hamnar därimellan. Frågan är väl vad skatteverket kan tänkas tycka är en jämförbar förbränningsbil. Om XC40 har samma platta kanske XC40 T5 AWD R-Design skulle vara en kandidat. Med rabatt skulle det bli kring 4700/mån så dryga tusenlappen mer än 3LR. Men risken finns väl att Skatteverket fegar ur när det skrivits om alla pengar som "stjäls" ur stadskassan för att rabattera lyxbilar...men man kan ju hoppas...
Re: Polestar 2
Postat: 26 aug 2019 21:35
av Stevvee
zed skrev:Jeppe_E skrev:connu skrev:Har 2 frågor till er
Fråga 1:
Vad tror ni det skulle kosta att leasa Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
/Månad
Fråga 2:
Vad tror ni förmånsvärdet skulle hamna på för Polestar 2?
(Performance versionen, alltså den som släpps 2020)
Bonus fråga:
Hur bra tror ni autopiloten på Polestar 2 är mot Teslas? Båda är ju Autonomy lvl 2. Dock har Teslas AI haft mer tid på sig. Men på andra sidan så använder Polestar2 Nvidias & Volvos nya Autonomous software (Och Polestar2 är första bilen som ska använda den vad jag förstår)
1: Care by Volvo = 10000 kr/mån
2: Kanske någonstans mitt emellan en TM3 LR AWD och TM3P
Performance-versionen innebär bara lite bling, ingen förändring i prestanda.
Tror också förmånsvärdet hamnar därimellan. Frågan är väl vad skatteverket kan tänkas tycka är en jämförbar förbränningsbil. Om XC40 har samma platta kanske XC40 T5 AWD R-Design skulle vara en kandidat. Med rabatt skulle det bli kring 4700/mån så dryga tusenlappen mer än 3LR. Men risken finns väl att Skatteverket fegar ur när det skrivits om alla pengar som "stjäls" ur stadskassan för att rabattera lyxbilar...men man kan ju hoppas...
Med tanke på att volvohybriderna har fått lyxen att jämföras med framhjulsdriven bil istället för AWD så kan det nog tänkas att man fortsättningsvis ger fördel åt Volvo.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2019 14:45
av Klintan
chaffis75 skrev:Zalman3 skrev:chaffis75 skrev:Jag var och tittade på bilen i Göteborg förra fredagen och för mig fick jag väldigt mycket vill ha, mer än när jag provade tesla.
Nackdelen är att den inte går att köpa idag och när den väl kommer så finns de bara I dyr modell typ modell 3 LR.
Ja de finns både för och nackdelar man kan lista men de handlar väldigt mycket om känsla och förväntningar tillslut tror jag.
Några fördelar jag ser.
Bättre baksäte.
Elbaklucka
Stor baklucka dock är nog utrymmena liknande.
Mer traditionell bil.
Stort service nät (polestar folket sa att de kommer används Volvo verkstäder)
Takräcke som kan ha takbox (modell 3s är ju böjda

)
Bättre drag vikt.
Ja man kan nog sammanfatta de som mer praktisk bil även om de verkligen inte är den traditionella Svensson V70.
Dessutom lär Polestar 2 vara betydligt mer unik, modell 3 ser ut att bli en dussin bil i Sverige
Och ja tesla har sitt laddnätverk som kommer vara saknat, däremot dess 0—100 siffra är inget som berör mig, tänker mest att de nog drar upp försäkrings kostnaden.
Bättre dragvikt säger du, vad är dragvikten för Polestar 2?.
Ingen fantastisk skillnad men 1400 kg ska den få dra.
I nyhetsbrevet som kom nu anger de 1500 kg dragvikt, går framåt.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2019 21:30
av Zalman3
Fick ett mejl idag från Polestar, där man säger att dragvikten är 1500kg för Polestar 2.
Dragkrok till Polestar 2
Visste du att du kommer kunna välja till en infällbar dragkrok till din Polestar 2,
med kapacitet för 1500 kg på bromsat släp.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2019 13:54
av chaffis75
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Polestar 2
Postat: 03 sep 2019 14:16
av taliz
chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2019 14:31
av Jeppe_E
taliz skrev:chaffis75 skrev:Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.
Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).
Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.