Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Postat: 14 sep 2021 13:05
Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det tar väl lika lång tid som för Tesla att öppna SuCGustafsson skrev:Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?
jpetters skrev:
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
martinot skrev:Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Fattar jag de rätt att de är Tyskland detta gäller.. I sådan fall kanske de undviker öppnar i just Tyskland.MWall skrev:martinot skrev:Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Låtom oss hoppas och låtom oss bedja.
Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.ChristerSjo skrev:De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Inte i min värld. Man bryter upp det i COGS (Cost of Goods Sold/Kostnad Såld vara), OPEX (Overhead kostnad) och CAPEX (Investeringar som blir kostnader i form av avskrivningar men har en direkt kassaflödes effekt. Avskrivningar hamna som kostnader inom OPEX).Remuz skrev:Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.ChristerSjo skrev:De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.Mickep skrev:Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.Klintan skrev:Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
En adapter för CCS kan ju innebära två saker/tolkas på två sätt.OfarligTesla skrev:Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.Klintan skrev:Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Magic Dock-adaptern som kommer vara integrerad med SuC i USA. Kommer den bara vara en CCS-adapter eller en kabel som gör det lättare för andra att nå fram?OfarligTesla skrev:Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.Klintan skrev:Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Är det en slump att just sista dagen i kvartalet är en torsdag?Klintan skrev:Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022.
Det har funnits uppgifter om att Norge är ett av länderna som piloten ska expandera till:chaffis75 skrev:Spännande, undrar vilken marknad. Ska man utmana de så ska man ju välja Norge, annars tror jag på Tyskland..
Tänker på de europeiska marknaderna nu..
Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..Maw skrev:Det har funnits uppgifter om att Norge är ett av länderna som piloten ska expandera till:chaffis75 skrev:Spännande, undrar vilken marknad. Ska man utmana de så ska man ju välja Norge, annars tror jag på Tyskland..
Tänker på de europeiska marknaderna nu..
viewtopic.php?f=45&t=27752#p585543
https://electrek.co/2021/12/06/tesla-ex ... vs-norway/
Kanske presenteras något imorgon om SuC-öppnandet?
Nja, Norge är väl bättre än Nederländerna men de båda är nog de länderna där det finns flest andra väl utbyggda nätverk. Så det hade inte varit någon vidare jämförelse med andra länder som Sverige som har en mycket sämre utbyggnad av snabbladdare.chaffis75 skrev:Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..
Jag skulle också tro att länder som Sverige är anledningen till att Tesla öppnar SuC nätverket så himla försiktigt i utvalda pilot-länder. Skulle de göra samma sak här så skulle alla SuC:ar bli översvämmade av icke-Teslor, just eftersom SuC är så extremt mycket bättre här än alla andra laddnätverk tillsammans. I länder som Norge, Nederländerna eller Tyskland är det ju inte så. Där har ju Tesla konkurrens. Men inte här.OfarligTesla skrev:Nja, Norge är väl bättre än Nederländerna men de båda är nog de länderna där det finns flest andra väl utbyggda nätverk. Så det hade inte varit någon vidare jämförelse med andra länder som Sverige som har en mycket sämre utbyggnad av snabbladdare.chaffis75 skrev:Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..