Sida 37 av 40

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 14 sep 2021 13:05
av Gustafsson
Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 14 sep 2021 13:34
av Nect
Gustafsson skrev:
Kan någon skicka ett PM när tråden återgått till ämnet?
Det tar väl lika lång tid som för Tesla att öppna SuC :lol:

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 13:06
av jpetters

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 13:16
av MWall
jpetters skrev:

Kan du förklara? Fattar inte. Pristak på 44 cent? Men det andra?

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 13:19
av Mickep
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 16:21
av martinot
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 16:45
av MWall
martinot skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.

Låtom oss hoppas och låtom oss bedja.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 17:24
av Mickep
Ionity bara: Nein!

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 17:34
av ChristerSjo
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 18:10
av LarsL
Hade ju varit bättre med en fast Max marginal emot spotpriset istället.

Eller kanske ännu hellre att man måste sälja till samma pris till alla kunder vid samma tidpunkt.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 18:15
av chaffis75
MWall skrev:
martinot skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
Kan ju helt klart bli något som sätter stopp för planerna att öppna upp SuC.

Låtom oss hoppas och låtom oss bedja.
Fattar jag de rätt att de är Tyskland detta gäller.. I sådan fall kanske de undviker öppnar i just Tyskland.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 19:03
av Remuz
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 28 sep 2021 19:26
av ChristerSjo
Remuz skrev:
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
Tolkar det som att laddbyggarna (inkl tesla) är emot ett tak på 44 cent/kwh mot att staten tar 100% av alla kostnader.
De tar investeringarna (CAPEX) och overheaden (OPEX) men inte driftskostnaderna.

Om elpriset rusar i höjden eller abonnemangen sticker iväg står operatörerna med byxorna nere och får sälja till förlust.
Kanske tappar topic helt nu igen men OPEX är ju operativa kostnader, dvs driften.
Inte i min värld. Man bryter upp det i COGS (Cost of Goods Sold/Kostnad Såld vara), OPEX (Overhead kostnad) och CAPEX (Investeringar som blir kostnader i form av avskrivningar men har en direkt kassaflödes effekt. Avskrivningar hamna som kostnader inom OPEX).

Om nu OPEX är det du säger är ju operatörerna dumma i huvudet som inte accepterar det då de får 44 cent rakt ner i ficka som ren vinst (de har ju inga finansieringskostnader då investeringarna är betalda). Detta då riskfritt för alla kostnader kommer att tas av någon annan.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 24 jan 2022 22:15
av Klintan
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 24 jan 2022 23:05
av OfarligTesla
Klintan skrev:
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png
Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 24 jan 2022 23:44
av [JM]
OfarligTesla skrev:
Klintan skrev:
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png
Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.
En adapter för CCS kan ju innebära två saker/tolkas på två sätt.
Till NA teslaägare så dom kan ladda på CCS-laddare.
Eller en till icketeslor med CCS så dom kan ladda på NA SuC.
Obs jag vet inte vad som avses ovan eller om det redan finns något av alternativen.
Ville bara belysa att texten går att tolka på två sätt.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 06:34
av Klintan
OfarligTesla skrev:
Klintan skrev:
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022. Kommer med en adapter för andra bilar på SuC under Q4, åtminstone för USA-marknaden som ju inte använder CCS.
https://driveteslacanada.ca/supercharge ... sion-more/
Screenshot_20220124-220959~2.png
Hur får du det till att det kommer en adapter för andra bilar? Det som sägs är att Tesla lanserar en CCS-adapter även i NA, på samma sätt som vi har en CCS-adapter här.
Magic Dock-adaptern som kommer vara integrerad med SuC i USA. Kommer den bara vara en CCS-adapter eller en kabel som gör det lättare för andra att nå fram?
Bild

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 06:40
av mati
Klintan skrev:
Piloten ska utökas till flera marknader före slutet på Q1 2022.
Är det en slump att just sista dagen i kvartalet är en torsdag? :geek: :lol:

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 06:59
av chaffis75
Spännande, undrar vilken marknad. Ska man utmana de så ska man ju välja Norge, annars tror jag på Tyskland..

Tänker på de europeiska marknaderna nu..

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 07:21
av Maw
chaffis75 skrev:
Spännande, undrar vilken marknad. Ska man utmana de så ska man ju välja Norge, annars tror jag på Tyskland..

Tänker på de europeiska marknaderna nu..
Det har funnits uppgifter om att Norge är ett av länderna som piloten ska expandera till:
viewtopic.php?f=45&t=27752#p585543

https://electrek.co/2021/12/06/tesla-ex ... vs-norway/


Kanske presenteras något imorgon om SuC-öppnandet?

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 09:06
av OfarligTesla
[quote="Klintan"]Magic Dock-adaptern som kommer vara integrerad med SuC i USA. Kommer den bara vara en CCS-adapter eller en kabel som gör det lättare för andra att nå fram?

Det har vi ingen aning om, däremot är det ju mest sannolikt att de som sprider rykten inte blandar termerna de själva kommit på hej vilt och när de då säger CCS-adapter så menar de en likvärdig adapter med den vi har här. Hade de menat den som gör att andra kan ladda på SuC hade de förmodligen använt termen ”Magic Dock”. Det jag vände mig mot var att du menade att det mest sannolika var att de helt övergett alla tidigare termer de använt och nu syftar CCS-adapter på adaptern som kommer är för att andra skall ladda på SuC istället för vad det syftat på tidigare.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 11:15
av Klintan
Jag nämnde adapterbiten mest i förbifarten, det viktiga är ändå att fler marknader får öppna SuC under Q1? En förhoppning är att kablar ändras så att det blir lättare att ladda framöver.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 12:12
av chaffis75
Maw skrev:
chaffis75 skrev:
Spännande, undrar vilken marknad. Ska man utmana de så ska man ju välja Norge, annars tror jag på Tyskland..

Tänker på de europeiska marknaderna nu..
Det har funnits uppgifter om att Norge är ett av länderna som piloten ska expandera till:
viewtopic.php?f=45&t=27752#p585543

https://electrek.co/2021/12/06/tesla-ex ... vs-norway/


Kanske presenteras något imorgon om SuC-öppnandet?
Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 12:22
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..
Nja, Norge är väl bättre än Nederländerna men de båda är nog de länderna där det finns flest andra väl utbyggda nätverk. Så det hade inte varit någon vidare jämförelse med andra länder som Sverige som har en mycket sämre utbyggnad av snabbladdare.

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Postat: 25 jan 2022 13:52
av mati
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
Ja funkar de i Norge så bör de ju funka på andra marknader också..
Nja, Norge är väl bättre än Nederländerna men de båda är nog de länderna där det finns flest andra väl utbyggda nätverk. Så det hade inte varit någon vidare jämförelse med andra länder som Sverige som har en mycket sämre utbyggnad av snabbladdare.
Jag skulle också tro att länder som Sverige är anledningen till att Tesla öppnar SuC nätverket så himla försiktigt i utvalda pilot-länder. Skulle de göra samma sak här så skulle alla SuC:ar bli översvämmade av icke-Teslor, just eftersom SuC är så extremt mycket bättre här än alla andra laddnätverk tillsammans. I länder som Norge, Nederländerna eller Tyskland är det ju inte så. Där har ju Tesla konkurrens. Men inte här.