Sida 37 av 39

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:31
av jonasl
Hade det inte öppnats för alla tror jag inte vi sett den massiva utbyggnaden som varit 2023 och definitivt inte jättestationerna med 40 platser.

Men min vanliga käpphäst. Nu har jag faktiskt sluppit köa, men har egentligen inga större problem med det. Däremot är jag inte alls förtjust i tanken på stökiga köer och konflikter. Fixa köhantering i appen, Elon.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:36
av Verdi_
Ett stort problem med att ha öppet för märken som har kontakten på "fel" ställe är att det inte går att se i appen om det finns en ledig plats eller inte. Kan mycket väl vara ett antal blockerade laddare som står som lediga i teorin...

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:38
av jonasl
Och det kommer ju också ta lång tid att komma till rätta med, lär ju ta en evighet innan alla V2/V3 är uppdaterade.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:41
av fth
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 15:36
Ett stort problem med att ha öppet för märken som har kontakten på "fel" ställe är att det inte går att se i appen om det finns en ledig plats eller inte. Kan mycket väl vara ett antal blockerade laddare som står som lediga i teorin...
Håller med, det är nog f.n. det största problemet med öppnandet, det är i princip alltid någon/några stolpar som är oanvändbara på dom stationer som har öppnat för andra märken.

På hårt belastade stationer får man idag förutsätta att det är kö om appen säger att det är typ 1-3 platser lediga.

/fth

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:43
av Knix
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 15:36
Ett stort problem med att ha öppet för märken som har kontakten på "fel" ställe är att det inte går att se i appen om det finns en ledig plats eller inte. Kan mycket väl vara ett antal blockerade laddare som står som lediga i teorin...
Stationer har visat kötid i julhelgen även med lediga platser, så jag skulle tro att de har löst det.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:43
av fth
jonasl skrev: 02 jan 2024 15:38
Och det kommer ju också ta lång tid att komma till rätta med, lär ju ta en evighet innan alla V2/V3 är uppdaterade.
Tja, jag vet inte det, när Tesla gick över till CCS i Europa för några år sedan tog det inte många veckor innan alla stationer i hela Europa fick två kablar på v2.

Om/när Tesla bestämmer sig för att t.ex. förlänga kablarna på befintliga stationer så kan det gå mycket snabbt.

/fth

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:48
av jonasl
Fast å andra sidan är det fortfarande gott om v2.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 15:56
av fth
jonasl skrev: 02 jan 2024 15:48
Fast å andra sidan är det fortfarande gott om v2.
Det bör inte vara några problem att förlänga kablarna på dom heller, och det är ju bara CCS-kabeln som behöver bytas ut.

/fth

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 16:01
av mans71
Lite synd att förlänga kablarna när dom idag är precis perfekt långa om bara laddluckan sitter på rätt plats. Om det trots allt blir lösningen hoppas jag att dom samtidigt löser hur man i så fall undviker att släpa dom i smutsen så att man måste brottas med smutsiga kablar.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 16:08
av Verdi_
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 16:13
av mans71
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 16:08
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.
Du tänker att man skulle sätta två SuC i bredd helt enkelt så att det inte spelar någon roll vilken sida man parkera på? Skulle iofs funka men rätt dyrt gissar jag.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 16:22
av Verdi_
mans71 skrev: 02 jan 2024 16:13
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 16:08
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.
Du tänker att man skulle sätta två SuC i bredd helt enkelt så att det inte spelar någon roll vilken sida man parkera på? Skulle iofs funka men rätt dyrt gissar jag.

Ja det kräver ju lite mer plats men många stationer är ju redan sådana, åtminstone delvis. Det är bara där man måste backa in mot laddaren som det krånglar.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 16:48
av mikebike
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 15:36
Ett stort problem med att ha öppet för märken som har kontakten på "fel" ställe är att det inte går att se i appen om det finns en ledig plats eller inte. Kan mycket väl vara ett antal blockerade laddare som står som lediga i teorin...
Dessutom släpar uppdateringen efter ganska rejält ibland.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 17:09
av Verdi_
mikebike skrev: 02 jan 2024 16:48
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 15:36
Ett stort problem med att ha öppet för märken som har kontakten på "fel" ställe är att det inte går att se i appen om det finns en ledig plats eller inte. Kan mycket väl vara ett antal blockerade laddare som står som lediga i teorin...
Dessutom släpar uppdateringen efter ganska rejält ibland.
Man får klicka upp info-popupen för att få en mer aktuell bild. Den släpar också men inte alls lika segt som siffran på kartan.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 18:56
av Sportbilsentusiasten
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 18:58
av Sportbilsentusiasten
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 16:08
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.
Hur byggs en station ”rätt”?

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 19:06
av Knix
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:58
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 16:08
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.
Hur byggs en station ”rätt”?
Genomfartsladdare brukar fungera. Då kan man köra in på fel håll och parkera lite länger fram i rutan. Risken är dock att man blockerar platsen framför sig, men det går ju lösa genom att göra rutorna lite längre. Samma hade fungerat där man backar in om man hade satt stolparna på långsidan.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 19:06
av Verdi_
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:58
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 16:08
Bygger man stationerna "rätt" så behövs inga långa kablar. Se bara på mackarna, slangarna är ju inte särskilt långa men passar ändå alla bilar.
Hur byggs en station ”rätt”?
Så att man kan stå åt båda hållen. Som på en bensinmack.

Re: När är det kö?

Postat: 02 jan 2024 23:46
av Sportbilsentusiasten
Tack för svar, ska kolla nästa gång jag besöker 421-centret i V Frölunda

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 07:18
av Bjelke
fth skrev: 02 jan 2024 15:43
jonasl skrev: 02 jan 2024 15:38
Och det kommer ju också ta lång tid att komma till rätta med, lär ju ta en evighet innan alla V2/V3 är uppdaterade.
Tja, jag vet inte det, när Tesla gick över till CCS i Europa för några år sedan tog det inte många veckor innan alla stationer i hela Europa fick två kablar på v2.

Om/när Tesla bestämmer sig för att t.ex. förlänga kablarna på befintliga stationer så kan det gå mycket snabbt.

/fth
Den gången var ju Tesla tvungna att agera snabbt, model 3 hade ju CCS liksom…
Nu är dom inte tvungna på samma sätt, inte så länge försäljningen av bilarna går bra iaf, men
börjar problemen på SuC påverka försäljningen av bilar så kanske dom agerar.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 07:40
av frippe
Bjelke skrev: 03 jan 2024 07:18
fth skrev: 02 jan 2024 15:43
jonasl skrev: 02 jan 2024 15:38
Och det kommer ju också ta lång tid att komma till rätta med, lär ju ta en evighet innan alla V2/V3 är uppdaterade.
Tja, jag vet inte det, när Tesla gick över till CCS i Europa för några år sedan tog det inte många veckor innan alla stationer i hela Europa fick två kablar på v2.

Om/när Tesla bestämmer sig för att t.ex. förlänga kablarna på befintliga stationer så kan det gå mycket snabbt.

/fth
Den gången var ju Tesla tvungna att agera snabbt, model 3 hade ju CCS liksom…
Nu är dom inte tvungna på samma sätt, inte så länge försäljningen av bilarna går bra iaf, men
börjar problemen på SuC påverka försäljningen av bilar så kanske dom agerar.
Är inte längden på kablarna begränsat på V2 och V3 utifrån att de ska vara hanterbara och vilken laddeffekt du ska kunna få ut av dem? Trodde det var det som var en av de bidragande orsakerna till att de var så pass korta, laddarna sitter en bit bort och längre kablar behöver väl vara grövre för att klara av att hålla förluster inom en acceptabel nivå. Men kan ha fel här.

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 08:49
av R_Edvinsson
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:56
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 09:04
av jpetters
Bjelke skrev:
fth skrev: 02 jan 2024 15:43
jonasl skrev: 02 jan 2024 15:38
Och det kommer ju också ta lång tid att komma till rätta med, lär ju ta en evighet innan alla V2/V3 är uppdaterade.
Tja, jag vet inte det, när Tesla gick över till CCS i Europa för några år sedan tog det inte många veckor innan alla stationer i hela Europa fick två kablar på v2.

Om/när Tesla bestämmer sig för att t.ex. förlänga kablarna på befintliga stationer så kan det gå mycket snabbt.

/fth
Den gången var ju Tesla tvungna att agera snabbt, model 3 hade ju CCS liksom…
Nu är dom inte tvungna på samma sätt, inte så länge försäljningen av bilarna går bra iaf, men
börjar problemen på SuC påverka försäljningen av bilar så kanske dom agerar.
Försäljningen är ju redan påverkad, av något, och Berlin går inte på maxfart utifrån installerad kapacitet.
Sen är det ju många andra faktorer som påverkar med högre räntor, ingen parkeringsassistance, etc. Kanske brist på batterier.

En "kollaps" av laddnätverket om ett år kan nog få rejäl påverkan på försäljningstillväxten. Denna julhelg var det precis på gränsen (Sverige / Tyskland / Österrike).

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 09:15
av mikebike
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jan 2024 18:56
mans71 skrev: 29 dec 2023 21:35
Förslag på lösning: Bara öppna SUC för bilar med laddlucka vänster bak. Det skapar då en standard. Elbilsvärlden behöver det. Med bensin så är det ok med lucka lite var stans - man är ju borta inom 5 minuter iaf. Med en elbil tar det i värsta fall 50+ minuter.
Bra förslag!
I USA har nu de flesta tillverkare anamat Tesla laddnätverk.
Så det är rimligt att de även byter till rätt laddposition tids nog.
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
20230828_164131.jpg
:lol:

Re: När är det kö?

Postat: 03 jan 2024 09:34
av HenrikC
R_Edvinsson skrev: 03 jan 2024 08:49
I länder med högertrafik är laddlucka på höger sidan givetvis den enda rimliga lösningen.
Framförallt ser man det i storstäder och i villaområden där bilarna står parkerade längs med smågatorna med laddaren på trottoaren.
Där släpar ägarna laddkabeln över bilen och för laddare likt Quello med fasta kablar blir det än mer tydligt hur galet det är med laddluckan ut mot vägen.

Tesla tänkte fel och flera andra hängde på. 🤷‍♂️
Det är ett svenskt problem. Här få man inte parkera mot körriktningen vilket man får i många andra andra länder. Bara att ändra lagen.