Ser nu ut som även 2014.14.7 dragits tillbaka.... verkar riktigt segt att få ut denna version....
Var har du sett det? Den är ju på väg ut först sen sent igår till icke-Tesla-anställda. Så jag tänkte att det är första lilla vågen och så blir det några till ikväll/imorgon.
Ser nu ut som även 2014.14.7 dragits tillbaka.... verkar riktigt segt att få ut denna version....
Var har du sett det? Den är ju på väg ut först sen sent igår till icke-Tesla-anställda. Så jag tänkte att det är första lilla vågen och så blir det några till ikväll/imorgon.
Det står nu minus på rollout på samma sätt som för version .6:
Re: Senaste version 2024.14
Postat: 21 maj 2024 22:42
av flamman
Nu skickades det ut 2024.14.7 till ett gäng bilar enligt TeslaFi så utrullningen är igång igen.
Dock nästan bara till USA. Samt majoritet hade 2024.14.7.
Så troligtvis bugg i .6 och kanske att FSD(s) 14.3 stökar till det (första gången som den är med i en version för övriga världen.)
Re: Senaste version 2024.14
Postat: 21 maj 2024 23:10
av mussla
De verksr hitta rätt mycket buggar efter utrullning.
Någon som har erfarenhet av att rapportera buggar. Brukar tesla fixa buggar som man rapporterar?
Någon mer på 2024.14.6 som upplever att man inte kan dutta på blinkers spaken och få tre blinkningar längre utan den går igång och är igång tills man slår av den? Eller har jag missat att de ändrat denna funktion?
Kolla i menyn så inte "automatisk avstängning" eller vad det heter, är förkryssad. För då försvinner 3-blink funktionen. Ibland ändras enstaka inställningar vid uppdateringar.
Vet inte var denna inställning är?
Men efter att ha kört med denna ett tag känns det som blinkersen försöker vara "smart", den blinkar t.ex. tills man gjort filbyte klart, osv. Men däremot verkar den inte riktigt kunna med att blinka ut från cirkulationsplats, och veta när den ska sluta.
Någon mer på 2024.14.6 som upplever att man inte kan dutta på blinkers spaken och få tre blinkningar längre utan den går igång och är igång tills man slår av den? Eller har jag missat att de ändrat denna funktion?
Kolla i menyn så inte "automatisk avstängning" eller vad det heter, är förkryssad. För då försvinner 3-blink funktionen. Ibland ändras enstaka inställningar vid uppdateringar.
Vet inte var denna inställning är?
Men efter att ha kört med denna ett tag känns det som blinkersen försöker vara "smart", den blinkar t.ex. tills man gjort filbyte klart, osv. Men däremot verkar den inte riktigt kunna med att blinka ut från cirkulationsplats, och veta när den ska sluta.
Har jag missat att de gjort den "smart"?
Den finns under Reglage>Belysning.
Den är smart nog att förstå filbyten, men inte tillräckligt för rondeller. Finns utvecklingspotential där.
Någon mer på 2024.14.6 som upplever att man inte kan dutta på blinkers spaken och få tre blinkningar längre utan den går igång och är igång tills man slår av den? Eller har jag missat att de ändrat denna funktion?
Kolla i menyn så inte "automatisk avstängning" eller vad det heter, är förkryssad. För då försvinner 3-blink funktionen. Ibland ändras enstaka inställningar vid uppdateringar.
Vet inte var denna inställning är?
Men efter att ha kört med denna ett tag känns det som blinkersen försöker vara "smart", den blinkar t.ex. tills man gjort filbyte klart, osv. Men däremot verkar den inte riktigt kunna med att blinka ut från cirkulationsplats, och veta när den ska sluta.
Har jag missat att de gjort den "smart"?
Den funktionen har funnits länge. Verkar som Tesla ändrade så den är aktiv/på i 2024.14.
Och den funkar inte så bra ut ur rondeller. Jag har den aktiv, den funkar utmärkt i alla andra tillfällen.
Någon mer på 2024.14.6 som upplever att man inte kan dutta på blinkers spaken och få tre blinkningar längre utan den går igång och är igång tills man slår av den? Eller har jag missat att de ändrat denna funktion?
Kolla i menyn så inte "automatisk avstängning" eller vad det heter, är förkryssad. För då försvinner 3-blink funktionen. Ibland ändras enstaka inställningar vid uppdateringar.
Vet inte var denna inställning är?
Men efter att ha kört med denna ett tag känns det som blinkersen försöker vara "smart", den blinkar t.ex. tills man gjort filbyte klart, osv. Men däremot verkar den inte riktigt kunna med att blinka ut från cirkulationsplats, och veta när den ska sluta.
Har jag missat att de gjort den "smart"?
Den funktionen har funnits länge. Verkar som Tesla ändrade så den är aktiv/på i 2024.14.
Och den funkar inte så bra ut ur rondeller. Jag har den aktiv, den funkar utmärkt i alla andra tillfällen.
Använder den också hela tiden och tycler den överlag fungerar fint, synd att den inte fattar rondeller men stängs i alla fall av direkt när man slår på AP vilket jag oftast slår på så fort jag kan och det är lämpligt.
Har du inte "advanced" tror jag inte du kan få den allra första testutrullningen, men då testutrullningen är så begränsad och troligen börjar med anställdas bilar blir det ingen skillnad i praktiken.
Tänker att de släpper en beta till ett 100-tal bilar som har advanced och det finns miljoner bilar att välja mellan så det blir som att köpa en extra rad på lotto för att öka chansen att vinna.
När versionen väl släpps i så stort antal att den når oss så betecknas den som "skarp" och tas emot av alla bilar oavsett inställningen.
Re: Senaste version 2024.14
Postat: 25 maj 2024 07:10
av Dinsdale
Jag fick .6, upplever att farthållaren nu tvärbromsar vid korsningar om det står bilar och väntar på att köra ut, utöver det gamla vanliga att den bromsar till efter möten på 30 och 40-vägar. Hände även en gång att den bromsade till hårt då en bil körde in på ett avtagsfält, strax före att jag skulle passera.
Två gånger har den på smalare landsväg även varnat för förestående kollision (rödmarkerat mötande fordon) trots att det inte alls förelegat någon fara (mötande kör på sin sida, jag på min). Det enda positiva i den upplevelsen är att den då varnat och bromsat före mötet, istället för sekunden efter som den brukar göra.
.6 verkar hur som helst ha en väldigt buggig farthållare. Får nästan lägga ett ärende i appen och be dem uppdatera bilen till .8 för att se om det blivit bättre.
Har du inte "advanced" tror jag inte du kan få den allra första testutrullningen, men då testutrullningen är så begränsad och troligen börjar med anställdas bilar blir det ingen skillnad i praktiken.
Tänker att de släpper en beta till ett 100-tal bilar som har advanced och det finns miljoner bilar att välja mellan så det blir som att köpa en extra rad på lotto för att öka chansen att vinna.
När versionen väl släpps i så stort antal att den når oss så betecknas den som "skarp" och tas emot av alla bilar oavsett inställningen.
Det där känns som en trolig teori! Ligger också (delvis) i linje med hur Tesla beskriver ”Advanced”-inställningen.
I fallet med 2024.14 så skulle det så innebära att man (primärt? Endast?) hade chans (eller risk om man frågar folk här i forumet ) på 2024.14.3 som gick till en liten mängd bilar. Efterföljande versioner har gått till fler och gissningsvis även till folk med Standard.
Någon variant av adaptivt kurv-ljus på g:
”Headlights now adapts for curves in the road ahead of you and illuminate farther when you’re driving on a motorway.”
Oklart om det kommit i denna version men nu fungerar läsning av hastighetskyltar på motorväg utmärkt. Körde en sträcka på autobahn med dynamisk skyltning och det fungerade helt felfritt.
Även när skyltningen ändrades med 3-400m kvar så läste bilen det korrekt.
Både begränsad hastighet och fri fart gick lika bra.
Någon variant av adaptivt kurv-ljus på g:
”Headlights now adapts for curves in the road ahead of you and illuminate farther when you’re driving on a motorway.”
Jag tycker min bil redan visar sådana tendenser med .8
Oklart om det kommit i denna version men nu fungerar läsning av hastighetskyltar på motorväg utmärkt. Körde en sträcka på autobahn med dynamisk skyltning och det fungerade helt felfritt.
Även när skyltningen ändrades med 3-400m kvar så läste bilen det korrekt.
Både begränsad hastighet och fri fart gick lika bra.
Med 2024.8.9 fungerar det väldigt dåligt i min bil i alla fall.
I tisdag körde jag ut på E4 norrut från Haga Norra. Det är 50 som ändras till 70 när man kommer ut på E4. Först efter Järva krog blir det 80.
Bilen visade följande hastigheter: