Sida 362 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 00:18
av LarsL
Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 07:49
av wilfried
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 09:08
av fth
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 09:13
av heldiggrisen
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Sen blir det intressant att veta hur man definierat ”elladningsstation”?
Räcker det med 1x50kW? Någon som sett definitionen?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 09:23
av 12man
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Skönt att artikeln är bakom betalvägg

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 09:40
av Rubiks
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Vad händer med Trafikverkets mål att ha en snabbladdare närmare än 50 km från aktuell position som innebär 100 km mellan laddarna nu då? Kommer alla planer få göras om och laddarna flyttas för att nå upp till kravet på 60 km mellan laddarna?

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 10:45
av martinot
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 10:48
av Fredrik j
martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 10:53
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Absolut. Dessa snabbtågsprojekt är ett gigantiskt slöseri av våra skattepengar på något som kommer ha extremt liten betydelse och nytta i framtiden.

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 11:54
av Gargamel
Fredrik j skrev:

Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..

Re: Artikel i media

Postat: 16 jul 2021 22:18
av Swede1
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.
Ok, klent med ac laddning alltså, det verkar som de håller på att bygga/få igång sex 180 kW laddare i Svolver, borde underlätta framöver för turisterna. Lite sugen är man, sagolik natur.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 07:11
av themax
Gargamel skrev:

Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
Eller ställa alla bilar i fem år och ha helt gratis busstrafik.


Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 08:01
av Jerker
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 08:14
av Fredrik j
Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 08:20
av Jerker
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.
Ja, jag vet inte riktigt vad det är som behövs. Det går ju långsamt att bygga batterifabriker. Det som skulle behövas är att det byggs snabbare, så att det inte längre är flaskhalsen för en elbilskonvertering i stor skala. Antar att mer pengar skulle möjliggöra 3-skift vid arbetsplatserna och dessutom fler anställda byggare. Det går ju uppenbarligen att bygga stora projekt snabbare, det visade Tesla i Kina och kinesiska staten har ju bevisat det många ggr om.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 09:13
av Fredrik j
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 10:07
av Jerker
Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 11:46
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.
Så du menar att man har miljardkontrakt men saknar pengar till att uppföra byggnader? Då är det väl snarare statliga krediter man bör diskutera?

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 22:03
av Zalman3

Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html

Re: Artikel i media

Postat: 17 jul 2021 22:35
av Fredrik j
Zalman3 skrev:

Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.


http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Vad har man för agenda på cornucopia? Är man emot stoppet för Cementa att producera cement på Gotland?

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... ktigt.html

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2021 08:31
av dd88
Den där bloggen har kommit upp tidigare här på forumet (tror att skribenten är medlem) och det är typisk amerikansk retorik, dvs vinklar allt för att passa skribentens åsikter.

Även om jag i sak kan hålla med om vissa saker så förstör det helheten till den grad att det blir kontraproduktivt.

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2021 10:40
av fth
Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2021 13:48
av martinot
fth skrev:
Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth
Grymt bra blog och dokumentation av genomförandet!

Något av en liten inspiration för TCS och deras kommande Ystad-Happaranda-race. Gillade speciellt infografiken "Driving vs. Charging" på slutet med körtid/laddtid i staplarna på ett snyggt och lättöversiktligt sätt.

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2021 22:51
av Tellus
fth skrev:
Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth
Tesla bäst, Nissan sämst och lite annat skräp mittimellan :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 18 jul 2021 23:55
av Zalman3
Hur snabbt "laddar" en fossilbil?

Om vi ​​är lite noga och beräknar medeleffekten för påfyllningssessionen får vi en vild effekt på drygt 18 300 kW (18,3 MW). Figuren kan hjälpa till att illustrera varför vi har elbilens fördelar: Gapet mellan bensinpumpen och de 350 kW blixtladdarna är stort. Elbilens effektivitet och det faktum att vi kan ladda hemma hjälper, men det är fortfarande mycket lättare att fylla på bensin än att snabbt ladda elbilen.

https://www.tu.no/artikler/test-lei-av- ... utt/511950