Re: Aktien TSLA
Postat: 06 maj 2022 10:13
Har inte sålt eller köpt någonting. men jag får ändå betala 4500 i schablonskatt i år. svettigt!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... har-gangenMytbildningen som uppstår kring ekonomin – ett slags urban legends – är ofta så övertygande att siffror blir ointressanta. Att det inte går att räkna hem vare sig en trea i Vasastan, Tesla-aktien eller bitcoin med traditionell analys hindrar inte dessa tillgångar från att rusa mot stratosfären.
Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar. Det går självfallet att räkna hem Tesla-aktien. Det som imo gör aktier i extrema snabbväxare som Tesla så intressanta är att de är oerhört svåra att värdera. Det är inga problem att räkna fram ett värde på $100 per aktie och inte heller några problem att räkna fram $10.000 per aktie, allt med rimliga antaganden. Det finns så otroligt många faktorer som var och en har stor påverkan på aktiens motiverade nuvärde/NPV.MWall skrev:Cervenka ifrågasätter Tesla-aktien och ger en rätt banal men ändå intressant förklaringsmodell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... har-gangenMytbildningen som uppstår kring ekonomin – ett slags urban legends – är ofta så övertygande att siffror blir ointressanta. Att det inte går att räkna hem vare sig en trea i Vasastan, Tesla-aktien eller bitcoin med traditionell analys hindrar inte dessa tillgångar från att rusa mot stratosfären.
Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknadenspacecoin skrev:Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."
Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Legato skrev:Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknadenspacecoin skrev:Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."
Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.Legato skrev:Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknadenspacecoin skrev:Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."
Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Den egentliga skulden för stora traditionella biltillverkare är svår att få grepp om då lån och leasingprogram räknas in som skuld. Hur Fords skuld ser ut tex: https://www.barrons.com/articles/ford-m ... 1606676484TiborBlomhall skrev:Skulle de 13 andra ha samma skuldsättning som Tesla skulle deras skuldstapel vara endast $91 B hög. Nu är den 8 ggr högre.
Fredrik j skrev:Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.Legato skrev:Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknadenspacecoin skrev:Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."
Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Visserligen ordnade det upp sig till slut men kallduschen skakade om många och min försiktighet mot hög belåning sitter i.
Reagerar också på yngre människor som kallt räknar med konstant avkastning.
Jag tycker det finns tydliga parallella symtom mellan IT-bubblan och vad som nu händer runt elbilar. Fullkomligt ologiska fenomen anses som helt normala. Tänker t.ex. på förhållandet mellan värdering av polestar vs. värderingen av Volvo cars.MWall skrev:Fredrik j skrev:Och är man lite äldre så minns man tydligt 90-talskrisen och hur hopplöst det kändes när man inte kände någon i sin egen generation som fortfarande hade ett jobb.Legato skrev:Det håller jag till 100% med om. Är "glad" att jag var med under IT-kraschen, en erfarenhet som gör att man blir mörkrädd ofta när man hör folk diskutera aktier/bostäder idag. Å andra sidan har den erfarenheten gjort att man missat mycket av uppgången i både TSLA och bostadsmarknadenspacecoin skrev:Här har han ju en poäng dock tycker jag:Legato skrev:Är verkligen långt ifrån odelat positiv till Tesla-aktien och är innerligt trött på den (i mina ögon) otroliga naivitet som är vanlig bland de största haussarna men jag tycker ändå Cervenka är ute och cyklar.
"I Sverige möter nu en hel generation aktie- och bostadsklippare en verklighet de aldrig upplevt: stigande räntor och fallande priser. Det kommer bli ett jobbigt uppvaknande."
Alla 30-40 åringar som varit klippare i 10 år på vinst-varje-gång-hjulet... Det ska bli spännande att se vad som händer hur som helst.
Minns fortfarande hur man gick som 25-åring på gatorna i Helsingfors med mobilen i högsta hugg och ringde "KÖP, KÖP, KÖP!" ordrar till Teletrade i FramFab, Adcore mfl vid det första stora raset. Några månader senare var man inte så kaxig...
Visserligen ordnade det upp sig till slut men kallduschen skakade om många och min försiktighet mot hög belåning sitter i.
Reagerar också på yngre människor som kallt räknar med konstant avkastning.
Jag var färdig Dataingenjör våren 1998. Hade jobbat i ca 2 år när allt rasade. Satt dock på ett stabilt ställe med industrikunder ute i landsorten och inte på ett trendigt Framfab- eller Icon Medialab-kontor i Stockholms innerstad. Var min smala lycka. Jag blev aldrig arbetslös men alla som följt locktonerna från Stockholm under åren innan kraschen blev arbetslösa. Känslan var att jag var "yngst" under nästan 10 år. Återväxten var usel där i början på 00-talet.
Har nog format mig som person mer än jag själv reflekterat över. Känslan av att ingenting är säkert och att jag när som helst kan bli arbetslös är stark. Spelar ingen roll hur stor efterfrågan det är på konsultmarknaden. Nästan som att jag ser en överdriven efterfrågan som en varningssignal. Jag tror även att jag nog hade satsat mer pengar i TSLA-aktien om jag inte börjat mitt vuxenliv med den monumentala kraschen som var.
+1 Men det här är ju NÅGOT HELT NYTT!Fredrik j skrev:Jag tycker det finns tydliga parallella symtom mellan IT-bubblan och vad som nu händer runt elbilar. Fullkomligt ologiska fenomen anses som helt normala. Tänker t.ex. på förhållandet mellan värdering av polestar vs. värderingen av Volvo cars.
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... jahr-48379
Rapport: Teslas kapacitet i Kina ökar till 1,5 miljoner elbilar/år med 2:a fabriken.
Trots de 22 dagarna av corona-stängning från slutet av mars gör Teslas Gigafactory i Kina redan vd Elon Musk glad igen - den kommer tillbaka starkt och kan kanske sätta nya rekord detta kvartal, sa han en dag efter den begränsade omstarten i mitten av april. Tidigare har det gått rykten om att Tesla planerar att öka kapaciteten på sin Kinafabrik till 1 miljon elbilar per år 2022 och att ytterligare en ska byggas i närheten. I själva verket verkar båda vara korrekta.
1 + 0,5 miljoner Tesla-kapacitet i Kina
Det framgår bland annat av en rapport från nyhetsbyrån Reuters , som redan i februari rapporterade om de nya byggplanerna. Då talades det om en planerad Tesla-kapacitet i två kinesiska fabriker på totalt 2 miljoner per år. I ett brev till myndigheterna i Shanghai ska företaget ha tackat dem för deras intensiva stöd för att återstarta gigafabriken där. Och enligt Reuters bekräftade Tesla att ytterligare en fabrik med en årlig kapacitet på 450 000 elbilar kommer att byggas i närheten.
Blev 846MWall skrev:Nu har den varit ner på $844. Nån som köpte?
Grattis till din dubblering av investerat kapital om x antal dagar!Tellus skrev:Blev 846MWall skrev:Nu har den varit ner på $844. Nån som köpte?
Köpte för $802 i mitten av mars och sålde för $1104 i början på april.MWall skrev:$809 nu. Köpläge under $800? Eller vad har vi för magiska nummer nu?