Re: Artikel i media
Postat: 03 aug 2021 10:52
Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Japp, men lite dåligt statistiskt underlagVoltAmpere skrev:Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
Jag tycker dagens industri och Zalman3 är precis lika larvig fast från olika håll med cherry-Pilkington ur statistiken. Varför valde du just juni-juli?Zalman3 skrev:Försäljning i Sverige juni-juli.
För stora rubriker behöver man inte ha bra underlagRemuz skrev:Japp, men lite dåligt statistiskt underlagVoltAmpere skrev:Från 11 bilar i juli -20 till 6 bilar i juli -21 är ju 45% ner...
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
Man hade väl artikeln färdigskriven och fick justera lite. Dom dyker ju upp efter varje kvartal.dd88 skrev:Frågan är om det är lika illa som när analytiker i branschen brer på:
https://www.jato.com/teslas-model-3-con ... r-in-june/Tesla’s Model 3 continues to perform well becoming Europe’s second best-selling car in June
Sen är det även intressant att den näst bäst säljande bilen fick utrymme i rubriken och inte den bäst säljande…
Det pratas allt mera om att MEB elbilsplattform redan är omodern, och Ford har inte ens fått ut någon bil på den plattformen.
Volkswagenkoncernen – som tidigare legat långt efter i elektrifieringen av personbilar – lägger nu i överväxeln. Biljätten förbereder sig på den största omställningen i företagets historia.
Målet är att bli större än Tesla i tillverkning av elbilar. Svenska Dagbladet berättar i dag om resan men sår också tvivel.
År 2020 var Tesla mer än dubbelt så stor som VW-koncernen på elbilar.
Tesla sålde 500 000 rena elbilar
VW 230 000
GM 211 000
Renault-Nissan-Mitsubishi 191 000
Hyundai-Kia 145 000 bilar
enligt analysföretaget EV-volumes.
Tesla kommer kraftigt att öka sin produktion 2022, med två nya fabriker (Austin och Berlin) och en årsgammal i Kina (Shanghai), som kommer att öka i produktion.
EV-volumes räknar med att Tesla kommer att sälja tre miljoner elbilar om fyra år och då kommer att fortsätta vara dubbelt så stor som VW på elbilsmarknaden.
Klart är dock att utbudet och därmed konkurrensen på elbilsmarknaden fortsätter öka. Ett tecken på det är VW-koncernens satsning och dess nya elbilsplattform PPE och snart SSP, som kommer att ersätta den nyligen lanserade MEB-plattformen; MEB är koncernens första rena elbilsplattform – men är redan omodern.
Hyundai-Kias offensiva satsning på elbilar, som matchar Tesla i prestanda, är ett annat tecken.
I've had my Mach-E for a little over a week, and I'm finding the Phone as a Key to be a bit unreliable. It mostly works, but a couple of times the door would not open for me, so I had to enter the code on the door to get in.
Once I was in the vehicle I could not start it. I restarted the FordPass app on my phone, and after waiting for a bit I was able to turn on the car.
I am the primary driver of the car, but my wife has no patience for unreliable technology, so I gave her the one key fob that you get.
Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...Hmpftfhdns skrev:Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Svenssons skrev:Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...Hmpftfhdns skrev:Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.
Se den fetmarkerade texten, artikeln pekar specifikt ut batteriet. Visst blir förlusterna lite mindre just i kabel och elektronik innan men det är inte där de större förlusterna ligger och inte det som artikeln pekar på som sagt var.MWall skrev:Svenssons skrev:Kan man ladda battericeller med dubbla spänningen bara för att man tar in dubblar inkommande spänningen? Om inte så är det exakt samma ström som går genom cellerna och exakt samma värmeutveckling i just battericellerna...Hmpftfhdns skrev:Hur menar du? P=U*I — så med dubbla spänningen behövs bara halva strömmen för samma effekt, vilket innebär färre elektroner som krockar och skapar värme, vilket leder till mindre värmeutveckling. Det var väl rätt sagt eller tänker jag för enkelt?sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Litiumbattericeller laddas med ca 4.2 V, aldrig högre oavsett om elbilen laddas med 400V eller 800V. Strömstyrkan till en cell halveras inte bara för att bilen kan ladda med 800V. Det är exakt samma värmeutveckling i batterierna oavsett spänningen bilen laddar med givet att det är samma typ av batterier.
800V borde ju ha mindre värmeutveckling från kontakten och in till batteriet dock. Om det nu spelar någon roll?
Journalister har nästan alltid otur, eller är extremt okunniga om de saker de skriver om. Finns journalister som är ärliga och kunniga kring det de skriver om, men tyvärr så känns det som att ofta så inte är fallet.sven-labil skrev:Dagens Industri i en artikel om Ioniq 5:
"Det är strömstyrkan som gör att batteriet blir varmt vid snabbladdning och värmeutvecklingen har varit ett problem och begränsat hastigheten. Med 800-voltsystemet blir det problemet mindre och laddtiderna kan i det närmaste halveras."
Är det vad Hyundai säger eller har Jan-Erik försökt tänka själv och haft otur? Det är ju vanligt att motorjournalister verkar ointresserade av hur bilar fungerar men jag blir ändå sur...
Hmpftfhdns skrev:Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994.
Spännande! Visste inte ens om att det funnits några danska elbilar!Hmpftfhdns skrev:Hittade till min förvåning en artikel om en elbil i Teknikens Värld från 1 september 1994.
Din far har 100% i rätt i det han säger, men det är inte det som är problemet med snabbladdning. Värmeproblemet vid snabbladdning ligger hos cellerna, och styrelektronikens värme påverkar inte batteripaketet. Det har alltså inte varit värmeutvecklingen hos de andra komponenterna som varit begränsningen för laddhastighet, utan värmeutvecklingen i batteripaketet.Aida skrev:Så här svarade min käre gamle far som är elektronikingenjör på frågan om huruvida 800 volt kan höja laddtakten och minska värmeutvecklingen:
”Jag tror att högre spänning ger lägre värmeutveckling trots allt
Där finns ju laddregulator och elektronik som inte är så glada för hög ström. Pga inre mot-stånd i halvledare som tyristorer, MOS-fet’ar genereras mer förluster och värme som ju kräver större kylflänsar vid högre strömgenomgång. Där är alltid ett inre motstånd i en halv
ledare som genererar värme som måste bort...
Lättare att konstruera en halv-
ledare som tål spänning än hög ström. Dessutom, -hög ström kräver ”grövre grejor” överallt i hela kedjan vilket oxå ökar på vikten. Kanske inte så mycket men varje kilo och hekto räknas ju totalt sett...”
Vad tror ni om det?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kw med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.Hmpftfhdns skrev:Tänkte att jag tänkte för enkelt![]()
Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?