Sida 38 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 mar 2019 15:28
av zyax
joel80 skrev:
Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.

Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 mar 2019 17:15
av taliz
zyax skrev:
joel80 skrev:
Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.

Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.
Undra hur mkt det skulle påverka andrahandsvärdet om Nissan bytte till CCS.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 28 mar 2019 19:21
av zyax
taliz skrev:
zyax skrev:
joel80 skrev:
Ionity klarar tyvärr inte av en av de vanligaste elbilarna i Sverige/Europa. Synd att man inte sätter nån ChaDeMo eller ett par vid stationerna också. Nog för att Nissan för länge sen borde fattat att byta till EU-standard på de bilar dom säljer i Europa... Men som det nu är har en väldigt stor del av elbils Europa ingen användning av Ionity.

Fast å andra sidan kanske det pushar Nissan till att ändra sig.. Hm..
Jag har själv en Leaf och önskar inget hellre än att Chademo förbjuds så vi slipper konkurrerande standarder i Europa.
Undra hur mkt det skulle påverka andrahandsvärdet om Nissan bytte till CCS.
Ja, det kan man undra, bruksvärdet försämras dock inte och vår Leaf går nog tills dess att den är skrot...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 15:38
av Geni87
05-mar skrev:
58 live 52 building
69 live 50 building

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 16:21
av mati
När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland. Där är ju det statliga bidraget kopplat till laddarens effekt. Denna politik verkar fungera ganska bra. Men även i Nederländerna, Österrike och Schweiz ser det riktig trevligt ut.
CCSgt100kW.PNG
Här i Sverige är vi långt efter, till och med Norge verkar inte hänga med riktigt. Fast kartan kanske inte är riktigt komplett när det gäller de nordiska länderna.
CCSgt100kW_norden.PNG

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 16:27
av fth
mati skrev:
När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland.
Det där ser ju riktigt bra ut, nu behöver Tesla bara leverera CCS-adaptern så man kan använda dom också, då blir man ju planeringen lite mer flexibel för långresorna!

(sen blir det säkert mest SuC ändå, man är ju snål ;) )

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 17:02
av taliz
Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 17:25
av fth
taliz skrev:
Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
Tyvärr är det nog så, jag gick in på https://ccs-map.eu/ och klickade lite slumpmässigt på dom som är markerade som "Fast", dom fem första jag klickade på var från fem olika leverantörer/laddnätverk (be.energised, LastMileSolution, DEW21, innogy eRoaming, allego) :roll:

Det finns ju "metanätverk" som ChargeMap som man kan använda för att ladda på många olika nätverk, dom tar ju en slant emellan, men det kan det nog vara värt för att slippa krångla med dussintals appar/taggar/kort.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 29 mar 2019 17:45
av mati
taliz skrev:
Ser bra ut!
Men... är det massa olika bolag med olika betallösningar?
Nej, jag valde ad-hoc laddning, Plugsurfing RFID och Maingau Energi som sökfilter. Båda brickorna kan fås även om man inte bor i Tyskland. Det räcker alltså med dessa två, troligen med en av dem, för att kunna ladda på dessa ställen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 01 apr 2019 23:07
av Hertsh
fth skrev:
mati skrev:
När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland.
Det där ser ju riktigt bra ut, nu behöver Tesla bara leverera CCS-adaptern så man kan använda dom också, då blir man ju planeringen lite mer flexibel för långresorna!

(sen blir det säkert mest SuC ändå, man är ju snål ;) )

/fth
+1. Önskar att den adaptern kommer SNART. Först skulle den vara standard på alla S/X från Feb och nu är det helt tyst... *håller tummarna*

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 apr 2019 09:10
av kenny
Är det någon som mot förmodan har någon indikation på när stationen i Malmö/Vintrie är tänkt att öppnas för bruk? Jag svängde förbi där i lördags för att spana lite och vid min snabba koll så såg den helt komplett ut, typ som att det mest handlar om att den ska aktiveras. Jag hoppas ju lite på nu i april då jag läste nånstans att en öppnats i december, nästa i februari, så då känns april som det passar i mönstret. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 apr 2019 09:25
av mati
kenny skrev:
Är det någon som mot förmodan har någon indikation på när stationen i Malmö/Vintrie är tänkt att öppnas för bruk? Jag svängde förbi där i lördags för att spana lite och vid min snabba koll så såg den helt komplett ut, typ som att det mest handlar om att den ska aktiveras. Jag hoppas ju lite på nu i april då jag läste nånstans att en öppnats i december, nästa i februari, så då känns april som det passar i mönstret. ;)
Det undrar jag också. Det är samma med laddaren i Buddikate West i norra Tyskland. Den har stått färdig sedan i december och skulle öppnas i januari. Men den är fortfarande inte aktiv. Jag antar att det inte är Ionity som är bromsklossen i de här fallen. Gissningsvis har det med inkopplingen av elen att göra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 02 apr 2019 09:36
av gellerstam
mati skrev:
När man inte bara tittar på Ionity så finns det numera en ganska trevlig samling CCS-laddare med >100kW framförallt i Tyskland. Där är ju det statliga bidraget kopplat till laddarens effekt. Denna politik verkar fungera ganska bra. Men även i Nederländerna, Österrike och Schweiz ser det riktig trevligt ut.

Här i Sverige är vi långt efter, till och med Norge verkar inte hänga med riktigt. Fast kartan kanske inte är riktigt komplett när det gäller de nordiska länderna.
CCSgt100kW_norden.PNG
Om man ändrar till till >99kW så skulle det rassla in en bunt laddare i Sverige/Dalarna...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2019 22:14
av peterohman
Jag testade IONITY laddarna i Varberg härom veckan med min i3s. Gjorde en liten film:
https://youtu.be/uPeklI9tAv8

Fick inte QR-kod scanning att funka. Fick starta laddningen manuellt via appen. Trots att jag reggat kreditkort fick mata in CVV kod och köra bankid. Men efter lite meck gick det bra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 apr 2019 09:07
av Markus
Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 apr 2019 10:21
av Lophornis
Markus skrev:
Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Malmö har också sina på plats.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 apr 2019 11:04
av rasssta
Verkar som att Ionity vaknat upp ur vinterdvalan nu.

Uppdateringar hittills idag:

New charging site inserted: Bierset, Haute Valise, BE
New charging site inserted: Apeldoorn-Zuid , Zuiderpark, NL
New charging site inserted: Bodegraven, Oud-Bodegraven, NL
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu North , Savoie, BE
New charging site inserted: Le Roeulx / Thieu South , Savoie, BE
New charging site inserted: Riedener Wald West, Binsbach, DE
New charging site inserted: Tolnegen Noord, Garderbroek, NL
New charging site inserted: Froyennes South, Froyennes, BE
New charging site inserted: Froyennes North, Mont Garni, BE

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 apr 2019 11:11
av TiborBlomhall
Markus skrev:
Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Bild
Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 apr 2019 13:24
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut. :lol:
Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 apr 2019 07:49
av RagWal
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut. :lol:
Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!
Och de verkar helt ha optimerat bort ytterbackspeglarna så luftmotståndet borde vara extremt lågt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 apr 2019 10:33
av Jeppe_E
RagWal skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag måste då säga att de där blåa elbilarna från Audi(?) ser asfula ut. :lol:
Fast de har iaf sett till att de är återvinningsbara!
Och de verkar helt ha optimerat bort ytterbackspeglarna så luftmotståndet borde vara extremt lågt.
Med den frontalytan??? :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 apr 2019 10:36
av mati
Är ni säkra på att det är Audi-bilar? Jag tycker att de ser ut som Tesla Semi som ligger på taket. Kanske nya Tesla pick-up. :P

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 apr 2019 13:31
av Geni87
Självklart är det Danmarksfärjor (elektriska?!), det står ju på. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 apr 2019 20:01
av Leo
Äh de har fokuserar på Lastutrymme, vad då Frunk, där ligger faktiskt Tesla i lä :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 apr 2019 08:58
av kenny
Varje gång denna tråden kommer upp bland "nya inlägg" blir jag skitglad och hoppas att någon skrivit att Malmöstationen öppnat. Men nej, det är ni som diskuterar containers, varje gång. ;)