Sida 38 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 14:33
av HelectriC
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
nej nej nej, Polestar och alla andra icke-Tesla kommer gå i konkurs, ingen vill väl ha nåt annat än Tesla?

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 14:33
av Fredrik j
Det är inte att svänga om. Volvo kommer också i eldrivet utförande. Först ut är xc40 strax efter polestar2. Det är ju deklarerat.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 14:38
av Walker
Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 14:45
av HelectriC
Walker skrev:
Ja, då passar jag på att be om ursäkt för att några av oss som (konstigt nog) hänger här och gillar bilarna och tänket från Tesla, öppet ger uttryck gör vår uppskattning. Givetvis borde vi inte sprida detta och speciellt inte i ett teslaforum. Dumt av oss. Förlåt.
tänker du på att lyfta Tesla till skyarna och inte se ett enda problem med Tesla men bara se problem hos övriga elbilsproducenter? Ja, ok, ursäkt accepterad! Får hoppas det blir lite mer nyanserat från nu då.

Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 14:58
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 15:36
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 16:42
av taliz
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Vad tror ni om andrahand värdet på en polestar vs en Volvo?
De jag tänker på är om bilen kommer vara mer svår att sälja (mindre betalt) en dag vs om de hade stämplat Volvo i fronten.

Jag detta är ju spekulation såklart men är de en för eller nackdel tror ni?
Det blir ju lite knasigt nu när tex VW(Audi, Seat, Skoda etc) och Mercedes ändå väljer att lansera bilarna under befintliga märken.
Troligen kommer även Volvo svänga om ganska snabbt och lansera tex XC40 inom något år efter PS2. Då tror jag få kommer välja PS2. XC40 blir antagligen mer praktisk och lite lägre prissatt, därmed högre efterfrågan på både som ny och beggad.
Om säg 5-6 år är nog Polestar ett överspelat kapitel och då blir nog bilarna mindre attraktiva. Men det är ju fortfarande en elbil under Volvos paraply så efterfrågan lär ändå finnas(såvida det inte gått helt åt skogen för hela Volvo...).

Du är medveten om att det körs en himla massa Saabar i Sverige trots att bolaget gick i konkurs 1800-frös-ihjäl...? Tvärtom tror jag att Polestar istället kommer att fortsätta med lite mer high-end performance bilar och lämna de vanliga vardagsbilarna åt Volvo. Lite som de gör med t.ex. nya S60 som då finns som S60 Polestar med lite mer umpf i.
Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Jag tror du skulle bli förvånad om du insåg hur många delar som PS2 delar med XC40 och andra volvomodeller. Hur funkar det med verkstäder och reservdelslager till Tesla tycker du, med tanke på ägarnas lite smått uppgivna känsla?
Du verkar inte förstå poängen. Det var inte vad som rent praktiskt finns idag, för det finns ju tex inga Saab-handlare eller märkesverkstäder etc sedan många år. Poängen var vad som har funnits. Alla svenskar känner till Saab.

Försök förklara Polestar för en typisk Volvo-kund. "Jo men det är faktiskt en Volvo egentligen".
Volvo säljer extremt bra i Sverige, medan de är ett uddamärke internationellt. Vad beror det på? Tradition, märkeskännedom, jante etc. Många skaffar en för att grannarna också kör Volvo, "en bra bil"(men inte för bra).
Det kommer aldrig hända med Polestar. Återigen, extremt få har historiskt lyckats med att bryta ut och skapa separata lyxbilsmärken. Polestar får därmed ses som ett experiment, och tittar man på historiken är det troligt att det inte överlever ett decennium.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 17:22
av Fredrik j
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 21:44
av Geni87
Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 21:54
av Fredrik j
Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 22:28
av joel80
Eftersom Polestar länge varit kopplat till Volvo är det många som ser det rätt synonymt. Man har kunnat skaffa "polestaroptimering" till sin Volvo länge och det har funnits "Polestar edition" och färger.
Polestar som varumärke är rätt känt av de flesta som haft med Volvo att göra senaste årtiondet.

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 22:39
av Geni87
Fredrik j skrev:
Geni87 skrev:
Fredrik j skrev:
Polestar är ett varumärke inom geely-koncernen.
Vilket Volvo också är. Men Polestar är ändå skapat av Volvo och ägs till 50% av Volvo (som sen ägs av Geely). Ser man på bilarna så har Polestarbilarna betydligt mycket mer gemensamt med Volvos bilar än med bilarna från övriga Geelykoncernen. :)
Det är det jag menar. Volvo och Polestar är två varumärken kontrollerade av Geely. Man får komma ihåg det när man kommenterar dom som om det var två fristående företag. Givetvis delar man många komponenter och inte bara mellan dessa två utan med fler varumärken. Att så mycket att utvecklingen av Geelys bilar sker i Göteborg är ett styrkebesked för svensk ingenjörskonst. Geely värderar sin svenska gren högt. Man har nu fyra kontor i göteborg. Volvo Cars, CEVT, Polestar och GVAT.
Absolut, jag vet dock inte om jag skulle benämna Volvo som ett "kontor". :) Volvo är ju en komplett biltillverkare som "in-house" har förmågan att utveckla, tillverka och leverera bilar. De andra tre skulle man nog kunna kalla kontor. Polestars kontor hamnade ju för övrigt på Volvos område, och inte nere på exempelvis Lindholmen. Det tyder ju på att det främst är mellan Volvo och Polestar som utbytet kommer ske, och kanske inte lika mycket mellan Polestar direkt till Geely (via CEVT). Eller så fanns det bara en lämplig lokal där...

Men visst är det ett fantastiskt fint fordonskluster vi har här i GBG. :)

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 22:50
av iAkita
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?

Re: Polestar 2

Postat: 03 sep 2019 23:43
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 00:28
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?

Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 01:07
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 08:00
av Stevvee
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 10:35
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Ligger det i Acura och Infiniti intresse att sälja utanför Nordamerika ?
Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild

Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 11:07
av Stevvee
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:14
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:36
av Legato
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:

Saab hade tillverkat miljontals bilar i decennier, dvs det var ett minst sagt inarbetat varumärke. Massvis med återförsäljare, verkstäder, reservdelslager etc etc.
Polestar har inte sålt en enda bil än och ingen "svensson" har en aning om vad det är.
En S60 Polestar heter fortfarande Volvo. Även en AMG GT heter fortfarande Mercedes. Mercedes försökte med Maybach men det fallerade. Att helt ta bort moderbolaget är det få som lyckats med. Undantaget är väl Lexus.
Acura, Infinity, DS?
Vågar du kalla dom lyckade?
Acura säljs inte ens i EU, knappt Infiniti(i inte y) heller.
DS är helt nytt.
Tja, Infiniti (ingen auto-korrekt denna gången) och Acura säljer ungefär som Tesla i Nordamerika. Med tanke på det får man väl ändå säga att de lyckats. Eller du kanske tycker att Tesla misslyckats med sin försäljning i Nordamerika?
De är väldigt små spelare som inte har någon tillväxt att tala om. Båda har misslyckats att etablera sig utanför Nordamerika, trots att de haft 30 år på sig.
Tesla växer magnituder snabbare, i år säljer Tesla fler bilar än Acura & Infiniti gör tillsammans.
Det där är lite väl förenklat. I Japan säljs det ju massor av Acura/Infiniti, bara det att de säljs som Honda/Nissan.

Samma situation i många andra länder. Har själv haft en Honda Legend från 88. Acura Legend var den första lyxbilen från Acura/Infiniti/Lexus i USA. Den säljs fortfarande på ett antal marknader, men i USA heter den inte längre Acura Legend, utan istället Acura RLX.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 12:56
av Stevvee
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 15:16
av Legato
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:

Nej det är klart, de vill nog inte sälja så många högmarginalprodukter som möjligt... eller? Bild
Ja jag vet inte alls hur deras kapacitet är eller vad deras intresse är. Det är
många mindre bilföretag som INTE har målet att sälja bilar över hela världen och spruta ur flera 100 i minuten. Men eftersom du var så säker kanske du visste deras mål ?
Du menar att Nissan och Honda inte vill konkurrera med Toyota? Det är inte för inte som alla tre etablerade sina lyxmärken ungefär samtidigt i slutet på 80-talet...
Acura var först ut och fokus var USA. Succén som blev utav detta gjorde att Toyota hakade på med Lexus och Nissan infiniti. Både infiniti och Acura har haft fokus På USA hela tiden och sen även den egna marknaden medan man däremot varit mindre intresserade utav Europa, varför? Kan bara dom svara upp på.
Det handlade inte så mycket om "fokus". Som jag skrev tidigare så var det rebranding av existerande modeller i början. Anledningen var initialt att USA hade infört volymbaserade strafftullar. Man kringgick detta genom att lansera nya varumärken och därmed få lägre tullkostnader.

Re: Polestar 2

Postat: 04 sep 2019 15:21
av Jeppe_E
Jo men nu är det ju faktiskt så att våra filterbubblor är sjukt små. Jag försöker verkligen att tänka på det, men det är svårt när man är helt övertygad om att allting i världen borde ju ligga i linje för ens egna tyckande och tänkande. För så fel ute kan man väl ändå inte vara?

Jo, det kan vi.

Polestar 2

Postat: 11 sep 2019 20:51
av taliz
Ganska säker på att jag tidigare i tråden spekulerat om att PS2 inte kommer vara i närheten så effektiv som Model 3.
Fick just lite vatten på min kvarn:
"An executive for Volvo’s Polestar candidly admitted that “Tesla is far ahead of everyone else on energy efficiency” and they are going to have to catch up or find other ways to compete."