Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 jan 2021 12:39
Bonus? Laddhybriderna får väl inte så mycket bonus? Det intressanta är väl om dom skulle drabbas av hög malus.
Är ju inte direkt en stor bonus men man ska inte underskatta den psykologiska effekten av att ligga på rätt sida strecket. Har svårt att tro att man med styrmedel kommer ta död på hybriden inom det närmsta.Fredrik j skrev:Bonus? Laddhybriderna får väl inte så mycket bonus? Det intressanta är väl om dom skulle drabbas av hög malus.
På en leasingbil är det ju bara kostnad/månad som gäller. Vilken sida om ett sträck den hamnar just för dagen är väl ändå mindre intressant?dd88 skrev:Är ju inte direkt en stor bonus men man ska inte underskatta den psykologiska effekten av att ligga på rätt sida strecket. Har svårt att tro att man med styrmedel kommer ta död på hybriden inom det närmsta.Fredrik j skrev:Bonus? Laddhybriderna får väl inte så mycket bonus? Det intressanta är väl om dom skulle drabbas av hög malus.
Fredrik j skrev:Bonus? Laddhybriderna får väl inte så mycket bonus? Det intressanta är väl om dom skulle drabbas av hög malus.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... i-sverige/KIA Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid
39.294 kronor i bonus
Den populära laddbara familjekombin Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid belönas med den prestigefyllda utmärkelsen Teknikens Världs Stora Bilpris 2021.
https://www.kia.com/se/kopa/kia-privatleasing/Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
Kör en Kia laddhybrid
— fr. 2 995 kr/mån
Nu säljs ju inte alla hybrider som leasing, och det är inte bara bonus som lockar.Fredrik j skrev:På en leasingbil är det ju bara kostnad/månad som gäller. Vilken sida om ett sträck den hamnar just för dagen är väl ändå mindre intressant?dd88 skrev:Är ju inte direkt en stor bonus men man ska inte underskatta den psykologiska effekten av att ligga på rätt sida strecket. Har svårt att tro att man med styrmedel kommer ta död på hybriden inom det närmsta.Fredrik j skrev:Bonus? Laddhybriderna får väl inte så mycket bonus? Det intressanta är väl om dom skulle drabbas av hög malus.
Det kan man väl inte vara helt nöjda med hos Tesla. Någon som vet hur det blev i Norge, blev det en ökning eller minskning?Zalman3 skrev:https://www.vibilagare.se/nyheter/histo ... gens-elbilTesla har totalt registrerat 21 procent färre nya bilar 2020 jämfört med 2019.
https://teslamag.de/news/deutscher-auto ... eren-32833Tysk bilmarknad 2020: Tesla säljer 56 procent mer, annars alla utom Fiat i rött.
Det är också redan klart att elbilspionern var den enda tillverkaren som kunde öka sin tyska försäljning avsevärt under Corona år 2020:
Alla andra förlorade i vissa fall betydligt tvåsiffriga procent, framför allt Smart med minus 67,3 procent. Suzuki var också mycket svag
med 44,8 procent färre nyregistreringar. Annars lyckades endast Fiat uppnå en minimal ökning på 0,2 procent.
Svenssons skrev:Gissar att Model S/X inte kommer att säljas i några större tal under januari och februari. Mellan 0-5 per månad och modell skulle jag tro.
Lagerstatus hos Tesla just nu och inga nya bilar lär vara påväg ännu då fabriken kom igång nyligen:
De lär komma ungefär en månad plus/minus en vecka efter beställning/påbörjad tillverkning. Tillverkning tar kanske två veckor, leverans till Europa tar kanske två veckor och sedan tar leverans till Service Center en vecka till.backe skrev:Svenssons skrev:Gissar att Model S/X inte kommer att säljas i några större tal under januari och februari. Mellan 0-5 per månad och modell skulle jag tro.
Lagerstatus hos Tesla just nu och inga nya bilar lär vara påväg ännu då fabriken kom igång nyligen:
Normalt sett skulle det vara ett gäng på väg med båt nu va, för leverans i mars? Om det nu blir en refresh, när kan dom rimligen börja dyka upp i Sverige? Byggs dom fortfarande ihop i Europa?
Tack för svar.Svenssons skrev:De lär komma ungefär en månad plus/minus en vecka efter beställning/påbörjad tillverkning. Tillverkning tar kanske två veckor, leverans till Europa tar kanske två veckor och sedan tar leverans till Service Center en vecka till.backe skrev:Svenssons skrev:Gissar att Model S/X inte kommer att säljas i några större tal under januari och februari. Mellan 0-5 per månad och modell skulle jag tro.
Lagerstatus hos Tesla just nu och inga nya bilar lär vara påväg ännu då fabriken kom igång nyligen:
Normalt sett skulle det vara ett gäng på väg med båt nu va, för leverans i mars? Om det nu blir en refresh, när kan dom rimligen börja dyka upp i Sverige? Byggs dom fortfarande ihop i Europa?
Mars lär bli kaotiskt som vanligt...
Utgår från det för annars blir det högre skatt. "Slutmonteringen" består väl i princip av montering av batteripack och 4 hjul som skickas tillsammans med resten av bilen.backe skrev:Tack för svar.Svenssons skrev:De lär komma ungefär en månad plus/minus en vecka efter beställning/påbörjad tillverkning. Tillverkning tar kanske två veckor, leverans till Europa tar kanske två veckor och sedan tar leverans till Service Center en vecka till.backe skrev:Svenssons skrev:Gissar att Model S/X inte kommer att säljas i några större tal under januari och februari. Mellan 0-5 per månad och modell skulle jag tro.
Lagerstatus hos Tesla just nu och inga nya bilar lär vara påväg ännu då fabriken kom igång nyligen:
Normalt sett skulle det vara ett gäng på väg med båt nu va, för leverans i mars? Om det nu blir en refresh, när kan dom rimligen börja dyka upp i Sverige? Byggs dom fortfarande ihop i Europa?
Mars lär bli kaotiskt som vanligt...
Troligen blir det kaos om det hänt något roligt med S/X
Visste du förresten om man gör slutmontering i Europa på S fortfarande?
Ska vi gissa på 6st provbilar?Zalman3 skrev:Vad är "VOLVO ÖVRIGA EL 6"???
Volvo C40 eller XC20?Fredrik j skrev:Ska vi gissa på 6st provbilar?Zalman3 skrev:Vad är "VOLVO ÖVRIGA EL 6"???
Om man tidigare registrerat 6 st provbilar som gått på bensin har det inte varit lika uppenbart utan kanske drunkna i mängden.
dd88 skrev:Missade HYUNDAI IONIQ EV 5, kul! Lär synas hos handlarna snart då.
En minskning med makalösa 99%!!!!Alfred skrev:Rätt tydligt att VW körde hård kampanj på ID.3 innan årsskiftet.
2569 i december att jämföra med 25 i januari.
Fast det är ju fortfarande nästan lika många bilar som alla Tesla tillsammans. 32 M3 och 1 X, ingen S?Zalman3 skrev:En minskning med makalösa 99%!!!!Alfred skrev:Rätt tydligt att VW körde hård kampanj på ID.3 innan årsskiftet.
2569 i december att jämföra med 25 i januari.
Tror det blir väldigt ryckig försäljning i år.
Nu väntar väl en del och vill ta ut sin elbil i april för att få 70.000 kr i stöd.
VW låg ändå efter Tesla (25+3+2 mot 32+1) men som alltid i denna tråd så måste vi påminna om att det inte går att jämföra Tesla månad för månad. Början av kvartalet är alltid sämre än sista månaden i kvartalet pga Teslas transport och leveranser från Fremont och Shanghai. Detta kommer ändras när Berlin är igång men tills dess är det kvartal för kvartal som gäller för Tesla.VoltAmpere skrev:Fast det är ju fortfarande nästan lika många bilar som alla Tesla tillsammans. 32 M3 och 1 X, ingen S?Zalman3 skrev:En minskning med makalösa 99%!!!!Alfred skrev:Rätt tydligt att VW körde hård kampanj på ID.3 innan årsskiftet.
2569 i december att jämföra med 25 i januari.
Tror det blir väldigt ryckig försäljning i år.
Nu väntar väl en del och vill ta ut sin elbil i april för att få 70.000 kr i stöd.
Skulle inte nya Ioniq vara ett helt nytt märke? Jag tror de fem bilarna är just Hyundai Ioniq som har funnits på marknaden några år, skulle inte bli allt för exalterad av de siffrorna.Zalman3 skrev:dd88 skrev:Missade HYUNDAI IONIQ EV 5, kul! Lär synas hos handlarna snart då.
HYUNDAI IONIQ EV
5 st bilar!