Sida 38 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 24 maj 2021 23:01
av Kriper
Elbilforever skrev:
Vi er på!
Krumelur?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 24 maj 2021 23:17
av Franz
dd88 skrev:
Car.info kan säkert hjälpa till med att ta fram en lista på alla bilar. Anlita sen ett ombud och gör upp ett avtal hur ersättning ska se ut, skicka ett brev till alla ägare och starta en arbetsgrupp som för er talan med ombudet. Bygg ett case och ta det sen till rätten.

Har funkat förut.
Det är tekniskt inte särskilt svårt men Transportstyrelsen tillåter inte att vi (Car.info) gör sådant.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 10:45
av VarroF

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 13:15
av taliz
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.

Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 14:02
av MWall
taliz skrev:
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.

Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 14:42
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.

Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.
Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 15:29
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.

Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.
Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".
Vet inte. För ett par år sen hyllades 85-packet på det här forumet som extremt tillförlitligt och stabilt med låg degradering. Sen kom "nerfningen" som en blixt från klar himmel.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 18:54
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se vad Tesla gör.
Jag skulle tro att de förhalar det så långt som möjligt.
När det inte längre är möjligt/garantierna gått ut så höjer de hastigheten igen.
Alla är då nöjda, tills batterierna börjar fallera på löpande band. Men då har ju garantin gått ut = inte längre någon kostnad för Tesla.

Sen kan det säkert bli ramaskri om att batterierna borde hålla bättre etc, och då kan ju Tesla hänvisa till att de försökt hantera det genom att justera ner hastigheterna men blivit förbjudna att göra det.
Du beskriver just batteribilens död. Håller inte batterierna som tänkt så är det ju bara skit.
Knappast. Det kommer bara vinklas till att det är gamla bilar med tidig cellteknik.
Dagens bilar kommer hålla bättre.
Titta på tidiga Leaf, de har i många fall halverad räckvidd mot vad de hade som nya. Ändå är det ingen som hänvisar till det och proklamerar "batteribilens död".
Vet inte. För ett par år sen hyllades 85-packet på det här forumet som extremt tillförlitligt och stabilt med låg degradering. Sen kom "nerfningen" som en blixt från klar himmel.
Kanske om man är naiv. Men jag borde nog satt "dagens bilar kommer hålla bättre" inom citationstecken(tydligare att jag menade att det är hur det kommer vinklas).

Hursomhelst så det ju väldigt sällan ny teknik är perfekt från start och battericeller lär utvecklas i många decennier till, om inte århundraden. Under tiden kommer det dyka upp tekniker som verkade bra i början, men mindre bra efterhand. Men i det stora hela blir det ju ändå allt bättre.
Det bör inte dröja alltför länge innan vi har batterier som är så stora(och billiga) att det inte kräver att man "maxar" dem för att få den prestanda man behöver.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 19:41
av Robin_j
Prova suc idag för första gången på länge maxade ut med 5 % batteri på massiva 66 kw :roll: dök till 40 kw redan efter 40 % batteri
p85+ 2014

Med varmt batteri...
Blir nog inte bil semester för första gången iår om vi inte ska konstant och ladda... Och köpa många glassar

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 25 maj 2021 21:20
av VjB
viewtopic.php?f=45&t=25291&p=529669#p529669

Så har vi samlat 9 idag, första dagen. Bra!

Gärna fler! Bara till att Skicka pm till mig

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 26 maj 2021 20:38
av VjB
VjB skrev:
viewtopic.php?f=45&t=25291&p=529669#p529669

Så har vi samlat 9 idag, första dagen. Bra!

Gärna fler! Bara till att Skicka pm till mig

17 st dag 2

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 27 maj 2021 20:31
av VjB
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 maj 2021 11:36
av wheels

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 maj 2021 12:05
av frippe
wheels skrev:
Låter på tesla Norges uttalande att de är aningens okunniga inom den norska juridiken. Eller spelar de bara ett spel för att dra ut på det hela.

Tycker det är konstigt att inga stora juridiska prövningar skett i USA, landet som bygger på skadestånd, mer eller mindre. Eller har jag bara missat det.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 maj 2021 13:39
av Jwe
En advokatfirma EDWARD C. CHEN sköter det i USA

https://static1.squarespace.com/static/ ... Dkt.+1.pdf

Tidigare fanns det uppgifter om att coronaepidemin förhalade processens gång.
Har för mig att Tesla hade svårt att hålla sig inom tidsgränser för svaromål?
Samma taktik i Norge i vart fall.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 maj 2021 14:08
av dd88
Pissigt beteende att medvetet förhala för att dra ut på processen.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 28 maj 2021 19:02
av VjB

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 31 maj 2021 12:29
av senz
VjB skrev:
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
Till var är tråden flyttad?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 31 maj 2021 13:27
av fth
senz skrev:
VjB skrev:
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
Till var är tråden flyttad?
Hit :D ;)

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 02 jun 2021 23:01
av VjB
fth skrev:
senz skrev:
VjB skrev:
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
Till var är tråden flyttad?
Hit :D ;)

/fth

viewtopic.php?f=43&t=25291&start=40

Tibor flyttade den till sektionen för ägare. Jag som trådstartare önskade aldrig det. Enligt Tibor var det flera som önskade det?

Sedan dess har det inte tillkommit så många. Första dagarna rasslade till 20 st. Konspiration? ;-)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 03 jun 2021 17:08
av e5m1r
VjB skrev:
fth skrev:
senz skrev:
VjB skrev:
dag 3: 20 st. Redaktionen har flyttat tråden
Till var är tråden flyttad?
Hit :D ;)

/fth

viewtopic.php?f=43&t=25291&start=40

Tibor flyttade den till sektionen för ägare. Jag som trådstartare önskade aldrig det. Enligt Tibor var det flera som önskade det?

Sedan dess har det inte tillkommit så många. Första dagarna rasslade till 20 st. Konspiration? ;-)
Fast det är inte mer än rätt
Då får bara ägare uttala sig annars kan vem som helst kladda i tråden ?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 03 jun 2021 19:34
av mans71
VjB skrev:

Tibor flyttade den till sektionen för ägare. Jag som trådstartare önskade aldrig det. Enligt Tibor var det flera som önskade det?
Du tror inte att det beror på detta då?

viewtopic.php?f=45&t=25291&start=10#p529902

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 09 jun 2021 22:18
av VjB
Då är första mailet skickat till all som anmält sig. Där är flera som skrivit pm, men inte angivit sin mailadress. VG gör det, om ni vill vara med.

viewtopic.php?f=45&t=25291