Som sagt, när Tesla kör i Level 3, så blir jag imponerad. Innan dess så har man en mindre attraktiv produkt för de som vill kunna koppla av i bilen och läsa en bok på motorvägen. Apropå dåligt väder: Nu när du har en Tesla kan du ju testa hur NoA inte funkar när det regnar eller snöar. När det är lite blött på vägen så står det "Poor weather detected, Navigate on Autopilot is unavailable".
Jag har kört Tesla tidigare en del. Har bara sett det problemet någon enstaka gång vid regn. Det som påverkar mest på motorväg är när det kastas upp mycket vatten från andra bilar. Jag brukar hålla bra avstånd men det är ju filer vid sidan med.
Mercedes har tom regnsensorer i hjulhusen. Vägbanan ska helst vara torr för att det ska fungera. Inget större problem i riktigt låg hastighet att det kastas upp vatten men vid högre hastighet har den nog jätteproblem.
Blev annars lite chockad med Teslan jag har nu för torkarautomatiken fungerar perfekt. Helljusautomatiken är fortfarande oanvändbar men något har utvecklats iaf.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 00:00
av spacecoin
Jordad skrev:
Blev annars lite chockad med Teslan jag har nu för torkarautomatiken fungerar perfekt. Helljusautomatiken är fortfarande oanvändbar men något har utvecklats iaf.
Härligt att vi är överens om en sak i alla fall Jag har gett upp på både torkarna och helljuset personligen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 04:12
av BrooklynS
Till och med den vanliga autopiloten funkar bra på både snö och regn, förutom när vindrutan dränks i vatten eller snömoln från mötande.
Helljus och vindrutetorkare funkar jättebra i 90% av situationerna, ungefär som på de flesta andra bilar jag kört - men - där den hakar upp sig är att den ibland inte fattar att det är en mötande bil och låter bli att blända av. Enkelt att göra med spaken men irriterande att man aldrig vet när. Att dutta en extra gång med vindrutetorkarknappen gör man på de flesta bilar utan att tänka på det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 07:16
av Remuz
spacecoin skrev:
Remuz skrev:
Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
"Typ jobba", working hard or hardly working?
Kändes inte rimligt att sitta och rita slides vilket är mitt jobb, men kanske läsa lite och ha nåt möte...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 10:42
av Bjelke
Remuz skrev:
spacecoin skrev:
Remuz skrev:
Aha, kan skippa sovandet då. Får jag glo på film eller typ jobba, men bara vara redo att ta över så kan jag vara nöjd.
"Typ jobba", working hard or hardly working?
Kändes inte rimligt att sitta och rita slides vilket är mitt jobb, men kanske läsa lite och ha nåt möte...
Det jobbiga är ju hur man ska ha en dator i knät och ändå kunna ta över körningen tillräckligt snabbt, ska
man slänga datorn i sätet/knät bredvid så kan det blir lite onödigt spännande kanske, men om man kan
fixa något att slajda över den på så funkar det nog (ett tillbehör man skulle kunna tjäna en förmögenhet på
i början om man får till det bra, men mest troligt något som biltillverkaren tar fram gissar jag)…
Vad pratar man om för tider här egentligen?
(En bok är ju lättare att hantera och film på skärmen lär ju hanteras automatiskt osv)…
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 11:07
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Det jobbiga är ju hur man ska ha en dator i knät och ändå kunna ta över körningen tillräckligt snabbt, ska
man slänga datorn i sätet/knät bredvid så kan det blir lite onödigt spännande kanske, men om man kan
fixa något att slajda över den på så funkar det nog (ett tillbehör man skulle kunna tjäna en förmögenhet på
i början om man får till det bra, men mest troligt något som biltillverkaren tar fram gissar jag)…
Vad pratar man om för tider här egentligen?
(En bok är ju lättare att hantera och film på skärmen lär ju hanteras automatiskt osv)…
Jag tror egentligen inte en dator skulle vara något större problem, som du säger är det ju bara att slänga över datorn i passagerarsätet. Vad jag hittar i regelverket verkar det som att man skall minst ha 10 sekunder på sig att ta över innan bilen går in i “minimum risk maneuver” läget där den skall börja sakta ner osv, vid stora problem skall ju dock systemet kunna gå in i det läget tidigare för att inte krocka såklart. Däremot är det 4 sekunder som är gränsen för när den skall börja kräva att du tar över lite mer intensivt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 11:45
av Remuz
Jag ser framför mig hur jag kopplar datorn till HUD så det projiceras på rutan, sedan när bilen vill ha hjälp så slås det av och man får ta över körningen. Innan dess ritar jag slides på hela rutan och har en virtuell penna i handen för att göra det
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 14:11
av Jordad
Världens krokigaste väg. Mycket bättre än när de har kört där innan.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 14:13
av Zalman3
Tesla has started pushing its Full Self-Driving Beta v10 software, a version that CEO Elon Musk called “mind-blowing”, to its early access fleet.
Kikade på Gali, han verkar vara rätt nöjd med V10, klart bättre. Men självklart en del kvar att putsa på.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 sep 2021 15:07
av Jordad
Frunkpuppy är inte lika hypad.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 12 sep 2021 10:08
av Nicklas
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 12 sep 2021 10:15
av Nicklas
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 12 sep 2021 20:53
av spacecoin
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".
Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?
Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.
Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?
En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 12 sep 2021 21:39
av RagWal
spacecoin skrev:
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".
Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?
Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.
Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?
En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skuäymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 12 sep 2021 23:12
av Jordad
RagWal skrev:
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
I USA är det extremt mycket stoppskyltar och ofta är det häckar och parkerade bilar och annat som blockerar sikten.
Problemet är inte lika vanligt här men jag har en korsning jag kör i ofta där man måste sticka ut nosen och ofta tvingas backa tillbaka igen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 13 sep 2021 09:27
av spacecoin
RagWal skrev:
spacecoin skrev:
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".
Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?
Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.
Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?
En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Vet inte vilka lägen man tänker sig, men visst finns det fall där man inte ser förrän man är ute i vägen i tex skuäymd korsning (dåligt klippt häck tex). Då hoppas man ju på att den passerande traffiken håller undan. Ofta hinner man ju inte backa men det har väl hänt iaf för mig.
Vi får vänta och se hur dom tänker sig använda detta helt enkelt. Det ska bli intressant.
Jag har suttit och begrundat den här Elon-tweeten ett tag:
"With 10.1, it will creep forward with more confidence & quickly reverse back a little (just as a person would) if it sees danger".
Finns det folk som beter sig så här i trafiken? Känns inte helt stabilt... Det har jag då aldrig sett i alla fall... Vad händer om det är en bil bakom? Vad händer om föraren trycker på gasen när bilen bestämmer sig för att backa?
Helt klart ett sensorproblem som man försöker jobba runt. Varje gång någon säger "like humans do" i samband med autonoma bilar blir jag lite trött.
Vill man inte fixa sensorerna, så verkar det väl rimligare och säkrare att anpassa navigeringen så man undviker dessa situationer som sensorerna inte klarar genom att åka andra vägar?
En utmaning där kanske är att Tesla inte har några kartor som innehåller den här infon om blinda hörn... Här har vi ett exempel där crowd-sourced "hd-maps" som "live"-uppdateras hade varit användbart för Tesla.
Det där tycker jag på riktigt är bra för då är det faktiskt bättre än människor på just den delen. Så många gånger som jag fått gå över linjen för någon dåre åker för långt ut när de haft dålig sikt och får panik när de ser att det kommer bilar samt stannar med nosen delsvis i körfältet medan flertalet bilar måste navigera runt dem. Sen hade ju sidokameror längst fram på bilen såklart varit ännu bättre såklart.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 14 sep 2021 18:57
av Jordad
OfarligTesla skrev:
Det där tycker jag på riktigt är bra för då är det faktiskt bättre än människor på just den delen. Så många gånger som jag fått gå över linjen för någon dåre åker för långt ut när de haft dålig sikt och får panik när de ser att det kommer bilar samt stannar med nosen delsvis i körfältet medan flertalet bilar måste navigera runt dem. Sen hade ju sidokameror längst fram på bilen såklart varit ännu bättre såklart.
Jag tror mycket av problemet är att det är inte bara sikten åt sidorna som är dålig utan avstånsbedömningen är fortfarande inte perfekt och det i kombination med att bilen genomför farliga manövrar överdrivet långsamt(antagligen för att ge föraren handlingsutrymme) gör att den inte klarar vissa korsningar ännu.
Två korta videos från James Locke från en helt blind men lite lugnare utfart. Det klarar den bra men det är en trottoar som det gör det enklare. Hade inte trottoaren varit där hade det varit bra om den kan backa i värsta fall.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 15 sep 2021 16:39
av spacecoin
"Ford Motor Company, Argo AI and Walmart are working together to launch an autonomous vehicle delivery service in Miami, Austin, Texas, and Washington, D.C. — Walmart’s first multi-city autonomous delivery collaboration in the U.S. The last mile delivery service will use Ford self-driving test vehicles equipped with the Argo AI Self-Driving System to deliver Walmart orders to customers."
Jag kör med EAP till ca 90%.
Skulle man sätta in en Eye Gaze mätare( som jag förut sålde som som styrning för totalförlamade. Exempelvis Hans Norberg, förlamad hockeyspelare hade en sådan).
Så tror jag på att jag tittar något lite mindre på vägen än utan EAP.
Är jag därmed en sämre bilförare?
Mitt svar är att jag tror att så inte är fallet.
Dels har jag upptäckt att EAP håller ett större avstånd till framförvarande bil än när jag kör utan EAP.
Dels är jag piggare med EAP.
Och en trött förare är en farligare förare.
Därmed hävdar jag att EAP gör mig till en säkrare förare.