Sida 38 av 44
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 20:33
av Maw
martinot skrev:Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.
Med tanke på att Tesla är extremt långt från en så dominerande position så har jag svårt att tro att de är beredda att ta ekonomiskt ofördelaktiga beslut för att undgå konkurrenslagstiftningen.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 20:41
av martinot
Maw skrev:martinot skrev:Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.
Med tanke på att Tesla är extremt långt från en så dominerande position så har jag svårt att tro att de är beredda att ta ekonomiskt ofördelaktiga beslut för att undgå konkurrenslagstiftningen.
Säg inte det. Finns många starka lobbyorganisaioner som gärna ser att politiker begränsar Tesla och deras affärsmodell.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 21:04
av Maw
martinot skrev:Maw skrev:martinot skrev:Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.
Med tanke på att Tesla är extremt långt från en så dominerande position så har jag svårt att tro att de är beredda att ta ekonomiskt ofördelaktiga beslut för att undgå konkurrenslagstiftningen.
Säg inte det. Finns många starka lobbyorganisaioner som gärna ser att politiker begränsar Tesla och deras affärsmodell.
Det spelar ingen roll, Tesla är inte ens dominerande på elbilsmarknaden och elbilsmarknaden är bara typ 2% av hela bilmarknaden. På drivmedelssidan är Tesla ännu mindre, inte ens 1% av bildrivmedlet som säljs varje år är el och Teslas SuCnätverk kanske bedömt kan stå för max 5 % av den totala laddningen som sker.
Det är inte ens skuggan av en monopolsituation

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 21:11
av martinot
Maw skrev:martinot skrev:Maw skrev:martinot skrev:Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.
Med tanke på att Tesla är extremt långt från en så dominerande position så har jag svårt att tro att de är beredda att ta ekonomiskt ofördelaktiga beslut för att undgå konkurrenslagstiftningen.
Säg inte det. Finns många starka lobbyorganisaioner som gärna ser att politiker begränsar Tesla och deras affärsmodell.
Det spelar ingen roll, Tesla är inte ens dominerande på elbilsmarknaden och elbilsmarknaden är bara typ 2% av hela bilmarknaden. På drivmedelssidan är Tesla ännu mindre, inte ens 1% av bildrivmedlet som säljs varje år är el och Teslas SuCnätverk kanske bedömt kan stå för max 5 % av den totala laddningen som sker.
Det är inte ens skuggan av en monopolsituation

Inte i dag. Men jag tänkte att beslut som fattas nu påverkar ju var de står om 10 år.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 21:49
av Maw
martinot skrev:Maw skrev:martinot skrev:Maw skrev:martinot skrev:Kanske något som talar för att Tesla inte borde öppna upp SuC, så att de inte riskerar framtida åtal, böter eller forcerad uppsplittring av bolaget om det blir för framgångsrikt.
Med tanke på att Tesla är extremt långt från en så dominerande position så har jag svårt att tro att de är beredda att ta ekonomiskt ofördelaktiga beslut för att undgå konkurrenslagstiftningen.
Säg inte det. Finns många starka lobbyorganisaioner som gärna ser att politiker begränsar Tesla och deras affärsmodell.
Det spelar ingen roll, Tesla är inte ens dominerande på elbilsmarknaden och elbilsmarknaden är bara typ 2% av hela bilmarknaden. På drivmedelssidan är Tesla ännu mindre, inte ens 1% av bildrivmedlet som säljs varje år är el och Teslas SuCnätverk kanske bedömt kan stå för max 5 % av den totala laddningen som sker.
Det är inte ens skuggan av en monopolsituation

Inte i dag. Men jag tänkte att beslut som fattas nu påverkar ju var de står om 10 år.
Ja, men om de skulle bli så dominerande så kanske det är större "risk" för en splittring med ett stängt nätverk än med ett öppet. Sen är det ifs inte säkert att en splittring är negativt för värdet på bolagen och det kan ju även vara något som sker på aktieägarnas begäran helt utan att konkurrensmyndigheterna är inblandade. Men där är vi säkert inte heller idag
Edit: Eller så är öppnandet av SuC en förberedelse för börsintroduktion av SuC-nätverket som eget bolag

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 06 nov 2021 22:59
av martinot
Tror du har fel där. De kan ju knappast anklagas för monopol med ett laddnätverk som bara deras egna bilar kan ladda på.
När de öppnar upp för alla elbilar och då direkt använda sin position för att konkurrera med andra, kan ju göra Ionity & Co sura och vilja fälla de för att ha "monopol".
En frivillig splittring är ju upp till Tesla själva om det höjer värdet på deras bolag.
Det jag avsåg var splittring av Tesla som ett tvång av en statsmakt eller EU.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 12:32
av Mickep
De kan mycket väl handla om monopol om de tränger undan andra.blir ett företag dominerade är det ett problem.(spelar ingen roll om de är bättre än alla andra). Risken finns att åtgärder görs för att förhindra det. Exempelvis splittra företag som är vertikalt integrerade. Känns som det har hänt tidigare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:05
av Walker
Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:12
av olarsson
Ödeshög någon timme tidigare, fullt med väntande bilar. Man hoppas ju att öppnande för andra märken innebär en rejäl utbyggnad i kapacitet också.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:12
av martinot
Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Intressant!
Ingen bra indikation om framtiden för Teslaägare på SuC.
Men på den positiva sidan för dig, som nu blir icke-Tesla-ägare, så är det ju bara en fördel om Tesla öppnar upp SuC i Sverige.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:15
av Maw
Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Är det verkligen ett bra ordval för beteckning på elbilister som valt något annat än Tesla?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:29
av MWall
Maw skrev:Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Är det verkligen ett bra ordval för beteckning på elbilister som valt något annat än Tesla?
Men sluta. Han skojade ju.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:31
av MWall
olarsson skrev:Ödeshög någon timme tidigare, fullt med väntande bilar. Man hoppas ju att öppnande för andra märken innebär en rejäl utbyggnad i kapacitet också.
Det blir nog tyvärr något vi får vänja oss vid. Kö...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:35
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Är det verkligen ett bra ordval för beteckning på elbilister som valt något annat än Tesla?
Men sluta. Han skojade ju.
Ok, kanske är överkänslig ikväll

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:36
av RagWal
Både Ödeshög och Arboga är V2. V3 skulle göra stor skillnad. Förhoppningsvis kan Tesla uppgradera dessa till V3 utan en massa grävarbeten.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:44
av martinot
MWall skrev:olarsson skrev:Ödeshög någon timme tidigare, fullt med väntande bilar. Man hoppas ju att öppnande för andra märken innebär en rejäl utbyggnad i kapacitet också.
Det blir nog tyvärr något vi får vänja oss vid. Kö...
Jo, som dessutom finns en risk kommer bli värre om de öppnar upp SuC. Förhoppningsvis står Tesla vid sitt ord att de inte kommer tillåta andra elbilar att ladda om det är kö. Men vi får avvakta och se helt enkelt.
På ett sätt så skall de ju bli spännande följa, och se om det urartar i kaos, eller om Tesla bygger ut mer än vad som tillkommer i bilars laddbehov.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:44
av wector
Är det någon av de 10 i piloten som är V2 ens?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 19:49
av Remuz
Jag laddade vid 11 i Norrköping, vi var 3st. Jag, en blå Y med P-badge (streck under dual motor) samt en vit S. Ösregn och svinlångt till allt, så det var inte toppen, men ingen kö iaf...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 20:55
av Walker
MWall skrev:Maw skrev:Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt! Hade det varit öppet för pöbeln så hade jag varit rädd på riktigt.
Mvh en som säljer sin 3’a i morgon i väntan på Ioniq 5
Är det verkligen ett bra ordval för beteckning på elbilister som valt något annat än Tesla?
Men sluta. Han skojade ju.
Tack! (Jag hade hoppats på att man skulle förstå det när jag skrev att jag själv kommer att tillhöra pöbeln, men icke…)
Vad gäller mina framtida laddningar och hur ofta jag använt publika sådana så kommer jag nog att använda Ionity vid de få tillfällena. SuC är inget jag varit beroende av under 4600 mil.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 20:56
av Walker
RagWal skrev:Både Ödeshög och Arboga är V2. V3 skulle göra stor skillnad. Förhoppningsvis kan Tesla uppgradera dessa till V3 utan en massa grävarbeten.
Med längre kablar?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 22:16
av bonath
...men då får elektronerna längre väg...

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 22:37
av RagWal
bonath skrev:
...men då får elektronerna längre väg...

Nä så kan vi inte ha det. Ju kortare desto bättre.

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 22:55
av themax
Walker skrev:Kl 17 Arboga idag, sista dagen på höstlovet = tvärfullt!
Kom från Norge ikväll och hade behövt ladda i Karlstad som var smidigast för fortsatt resa. Men det var fullt så jag toppade lite i Grums. Där var jag ensam vid halvsextiden ikväll. Sen halvfullt i Arboga vid 8.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 22:59
av Bruno
Remuz skrev:Jag laddade vid 11 i Norrköping, vi var 3st. Jag, en blå Y med P-badge (streck under dual motor) samt en vit S. Ösregn och svinlångt till allt, så det var inte toppen, men ingen kö iaf...
Fullt kl 17 idag...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 07 nov 2021 23:05
av R_Edvinsson
Klart är att det är toppar på populära helger, och då ganska korta sådana när helt plötsligt halva sverige verkar förflytta sig.
Jobbat norrut en vecka och passerat SuC i Enköping, Mora, Sälen ett antal ggr.
Sälen passerades 5-6ggr/dag i 3 dagar och såg faktiskt inte en bil ladda.
Så gissningsvis finns det destinationsladdare så det räcker trots lov och hyfsat med Teslor i området.
Dock ändras nog det ganska rejält lagom när de stora loven närmar sig.
Mora och Enköping hade 1-2bilar båda gångerna jag passerad dem, kvällstid tisdag och Lördag.
Så kanske att man helt enkelt bara anpassar sina restider lite så slipper man bekymra sig nämnvärt.