Sida 38 av 44

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 18:24
av kontakten2
Jag begriper inte varför min AP lägger sig över högra linjen. Den ritar upp dom fint i displayen men ändå korsar den... försöker styra mot den ytters svagd men tillslut kopplar den ut.
Klipper en del linjer annars men då e de jag som kör. Imiterar den detta? :o :roll: ;)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 18:30
av Machris
Sådan förare sådan AP :D

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 19:05
av leiflodde
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.

Men har en fråga angående funktionen AP, och är att när man aktiverar bl.a. farthållaren 1 drag mot mig och med 2 drag aktiveras full AP så lång funkar det men om jag bara vill stänga av AP och inte farthållaren hur gör jag då?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 19:08
av chpaulin
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.

Men har en fråga angående funktionen AP, och är att när man aktiverar bl.a. farthållaren 1 drag mot mig och med 2 drag aktiveras full AP så lång funkar det men om jag bara vill stänga av AP och inte farthållaren hur gör jag då?
Litet ryck i ratten funkar :)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 19:52
av leiflodde
chpaulin skrev:
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.

Men har en fråga angående funktionen AP, och är att när man aktiverar bl.a. farthållaren 1 drag mot mig och med 2 drag aktiveras full AP så lång funkar det men om jag bara vill stänga av AP och inte farthållaren hur gör jag då?
Litet ryck i ratten funkar :)
Jo den känner jag till men man vill ju inte skrämma andra :)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 20:36
av kanylbullen
Häromdagen stängde jag av auto lane change för jag upplevde att den gärna försökte köra ner i diket när jag blinkade höger för att svänga av en landsväg. Första tio milen med detta avstängt bröts direkt autopiloten när jag började blinka, men så igår så fortsatte den plötsligt medan jag blinkade och så har det varit sedan dess...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 22:21
av Martinen
kanylbullen skrev:
Häromdagen stängde jag av auto lane change för jag upplevde att den gärna försökte köra ner i diket när jag blinkade höger för att svänga av en landsväg. Första tio milen med detta avstängt bröts direkt autopiloten när jag började blinka, men så igår så fortsatte den plötsligt medan jag blinkade och så har det varit sedan dess...

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Testade nu själv ett antal gånger.
Med med auto lane change avstängd, så stänger den endast av om den känner att man har handen på ratten.
Men behöver vara röra den ytterst lite. Men om man inte rör den alls så stängs inte autosteer av.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 22:23
av Martinen
leiflodde skrev:
chpaulin skrev:
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.

Men har en fråga angående funktionen AP, och är att när man aktiverar bl.a. farthållaren 1 drag mot mig och med 2 drag aktiveras full AP så lång funkar det men om jag bara vill stänga av AP och inte farthållaren hur gör jag då?
Litet ryck i ratten funkar :)
Jo den känner jag till men man vill ju inte skrämma andra :)

Brukar tryckta spaken fram och sen tillbaka igen.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 23:22
av TiborBlomhall
ovelundkvist skrev:
Det märkliga är att media helt verkar ha missat detta?!? När jag söker på artiklar om självkörande bilar är det enda jag hittar en artikel i Ny Teknik om bilmässan i Tokyo, där inte ens Teslas lanserade autopilot nämns
Jag har hört att Tesla Sverige ska fixa en liten autopilot jippo för pressen den här veckan. Hoppas de skriver nåt efter den. :roll:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 02 nov 2015 23:31
av ovelundkvist
Se där, bra initiativ av dem!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 06:08
av Martinen
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.
Har du förresten kollat om det står att den fortfarande kalibrerar.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 06:38
av leiflodde
Martinen skrev:
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.
Har du förresten kollat om det står att den fortfarande kalibrerar.
Var kollar man det?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 07:01
av Martinen
leiflodde skrev:
Martinen skrev:
leiflodde skrev:
Har skrivit tidigare att jag inte får upp någon "hjälp" att parkera som beskrivs här då jag testade idag men samma sak inget P.
Har du förresten kollat om det står att den fortfarande kalibrerar.
Var kollar man det?
Settings och sen driver assistance.
Direkt under autosteer så stod det "autopark is calibrating" I flera dagar på min.
Så länge den inte lyckats kalibrera sig, så aktiveras den nog inte.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 08:45
av danni
Martinen skrev:
leiflodde skrev:
Martinen skrev:
Har du förresten kollat om det står att den fortfarande kalibrerar.
Var kollar man det?
Settings och sen driver assistance.
Direkt under autosteer så stod det "autopark is calibrating" I flera dagar på min.
Så länge den inte lyckats kalibrera sig, så aktiveras den nog inte.
Min säger att den fortfarande kalibrerar men fungerar ändå.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 16:04
av Martinen
danni skrev:

Min säger att den fortfarande kalibrerar men fungerar ändå.

Ok det är ju åxå lite skummt.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 18:12
av Martinen
Det var väldigt disigt i morse. Första 15-20 minuterna så kunde jag inte aktivera autosteer

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 19:44
av mahulkp
Martinen skrev:
Det var väldigt disigt i morse. Första 15-20 minuterna så kunde jag inte aktivera autosteer
Jag var i Köpenhamn och Malmö igår och idag och man såg knappt handen framför sig ibland. Inga problem med dimman, passerade Öresundsbron 2 ggr i riktigt tjock dimma och AP fungerade perfekt hela tiden.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 nov 2015 22:28
av Martinen
mahulkp skrev:
Martinen skrev:
Det var väldigt disigt i morse. Första 15-20 minuterna så kunde jag inte aktivera autosteer
Jag var i Köpenhamn och Malmö igår och idag och man såg knappt handen framför sig ibland. Inga problem med dimman, passerade Öresundsbron 2 ggr i riktigt tjock dimma och AP fungerade perfekt hela tiden.
Hmm skummt.
Här va det dimma blandat med regn i morse. Linjerna syntes sporadiskt i skärmen, men aldrig tillräckligt bra för att kunna få igång autosteer.
Först halvvägs till Malmö började det funka.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 11:57
av Martinen
Nu har jag testat autoaparkering igen. Denna funkar riktigt bra och parkerar nästan lika bra som jag gjorde för nått år sedan. :D
Det jag hade ca 75 cm framför och bakom bilen, så den fick joxa fram och tillbaka ett par gånger innan den kom in.

Jag noterade en annan sak. När den autoparkerar så visar den inte bara stop när man är mindre än 30 cm från bilen framför. Vet inte hur långt ner den går, men den visade vid nåt tillfälle att det bara var 20cm kvar.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 13:17
av danni
Jag gav autoparkeringen ett eldprov idag i Linnéstan i Göteborg, på en trång enkelriktad gata med parkerade bilar på bägge sidor. Gick galant och så fort att jag knappt hann bli rädd. Grym funktion!

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 13:37
av Martinen
Ja jag är väldigt imponerad.
Framförallt att man inte behöver gasa själv. Andra fabrikat jag sett så måste man själva växla och gasa.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 19:36
av joel80
danni skrev:
Jag gav autoparkeringen ett eldprov idag i Linnéstan i Göteborg, på en trång enkelriktad gata med parkerade bilar på bägge sidor. Gick galant och så fort att jag knappt hann bli rädd. Grym funktion!
Undrar om den hade reagerat om någon sprungit ut mellan bilarna.. och isåfall om den reagerat snabbare än du själv skulle kunnat...

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 20:55
av danni
Idag fick jag prova en till sak. Det var typiskt göteborgskt höstväder - mörkt, regnigt, och allmänt jävligt. Den sortens väder där gatlampor, strålkastare och reflektioner precis överallt i allt vatten gör att man knappt ser något alls runt bilen. Köerna ringlade sig täta pga olyckor på E6:an... Så rätt vad det är, i kökörningen, så säger bilen "autosteer aborting" och piper ilsket. Efter det gick det inte slå på autopiloten igen, vilket inte är särskilt förvånande med tanke på den dåliga sikten. Vad som däremot förvånade mig var att jag inte kunde slå på någon farthållare alls, utan då fick upp ett meddelande om att sikten från frontkameran var för dålig. Jag trodde faktiskt att den adaptiva farthållaren mest gick på data från radarn.
joel80 skrev:
danni skrev:
Jag gav autoparkeringen ett eldprov idag i Linnéstan i Göteborg, på en trång enkelriktad gata med parkerade bilar på bägge sidor. Gick galant och så fort att jag knappt hann bli rädd. Grym funktion!
Undrar om den hade reagerat om någon sprungit ut mellan bilarna.. och isåfall om den reagerat snabbare än du själv skulle kunnat...
Man får hoppas det. Vill du vara frivillig att prova? ;)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 21:15
av Martinen
Har också råkat ut tidigare för att adaptiva farthållaren inte går att aktivera när kameran är skymd. Tycker det är skumt.
Sen om det ju är så att man inte kan v ha adaptiv farthållare, så kunde man ju haft möjligheten att aktivera vanlig farthållare.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 05 nov 2015 23:30
av Martinen
Hade lite folk med i bilen idag. Det var första gången dom var med sedan nya uppdateringen.
Jävligt roligt att bara släppa ratten och se hur dom reagerade.
Jag gjorde det såklart På en väg som svängde lite också så att dom tydligt kunde se att eet var bilens styrde själv.