Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!).
Det är inget fel på maskinen, fast den funkar inte... Humor.
99% av utmaningen med autonoma bilar (eller AI utanför en sandbox i allmänhet) är "det inte finns i träningsdatat" i kombination med "världen är stor"... Annars funkar det kanon!
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.
Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.
Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Jag kan tänka en regel till - lyft blicken och se vad som händer några meter längre fram. Så centrera inte benhårt mellan linjerna här och nu, utan ta hänsyn till de linjer som kommer.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.
Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.
Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Fast det är den inte ensam om. Tycker att Svensson som kör manuellt även lägger sig i mitten på den typen av vägar.
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
[...]
Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Som havandes under 30 år bevittnat försök att programmera komplexa skeenden utifrån sensortolkning är min observation att "följ dessa enkla regler" enkelt i tanken men svårt i praktiken. Funkar knappt ens för robotdammsugare och -gräsklippare. Av det vi känner till idag är det bara AI som funkar (litegrann). Mata datorn med massor av sensordata (videosnuttar, ratt och pedalvinklar) och låt den själv klura ut vad som är rätt tolkning av världen och rätt agerande. Sammanställ resultatet i en stor datablob och ladda ned i klienterna.
Som Nicke Nyfiken nämner har Tesla gjort en stor utrensning i koden av "om detta, gör så"-regler, de har enligt uppgift identifierat att detta är en återvändsgränd. Blir ett sluttande plan av regler på regler på regler.
En soft-assistent som också tar hänsyn till djuret bakom ratten är jag inte odelat positiv till, Airbus har detta i sin autopilot (till skillnad från Boeing) och det har orsakat ett antal olyckor då det blivit oklart för piloterna vem det är som egentligen styr. Och då är de ändå, till skillnad från teslapiloterna, utbildade på systemet. Dessutom lägger det ytterligare en dimension i ett redan komplext träningsdata.
Det bästa jag tror man skulle kunna göra i dagsläget, är att lägga till en enorm datakapacitet i bilen så att den kan träna sig själv medan du kör, om den lagrade alla situationer där du tagit över, t.ex. 2+1-väg och tränade en individuell modell, som har högre prioritet. Tyvärr ganska dyrt och strömkrävande med den processorkapaciteten, men säg en resväska full med GPU:er, Ryzen-kärnor och SSD för ~100 tkr i frunken skulle säkert komma en bit.
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 23 jul 2024 13:35
av Lurkern
Ja, jag irriterar mig nu i utlandet på vägarna som ofta har sidostrecken som sträcker sig utåt dikeskanten åt höger när man kan svänga vänster. AP tenderar ett svänga mot mitten av vägen när det saknas streck mellan vägen och denna tillfälliga vägren.
Sen har vi vinterväglag helt utan vägmarkeringar.
Enda sättet är som Tesla gör, tror jag. Men det blir ett kämpande, och konkurrenterna har nog redan börjat följa i spåren iom de generalla framstegen inom AI.
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Ja exakt så.
Lösningen är tillsvidare att koppla ur den momentant när en fil blir två…
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Fast det är den inte ensam om. Tycker att Svensson som kör manuellt även lägger sig i mitten på den typen av vägar.
1->2 ?
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 25 jul 2024 10:06
av Elmil
Intressant uppdatering från 20.7 till 20.9
Har Tesla äntligen hittat en åtgärd mot spökbromsningarna?
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 25 jul 2024 15:51
av holden
Hade en hemsk spökbromsning vid möte med en buss idag, så 20.9 har inte åtgärdat sådant.
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 25 jul 2024 19:00
av evert11
Ja.. det är helt fruktansvärt. Måste vara den sämst implementerade farthållaren utan konkurrens.
Man ser ju klart och tydligt i displayen att mötande lastbil eller traktor kommer i sin egen fil, med en tydlig linje mellan.
Ändå får bilen TOKSPEL var och varannan gång, blinkar, tjuter och bromsar så man är helt säker på att det måste vara allmän dödsfara.
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 27 jul 2024 16:22
av mikebike
Nu har jag haft en väntande speluppdatering i flera veckor. Under den tiden har jag laddat ned och installerat två mjukvaruuppdateringar.
Nu har jag inget intresse av några speluppdateringar, men brukar inte dessa laddas ned samtidigt som de andra?
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 27 jul 2024 22:43
av jpetters
mikebike skrev:
Nu har jag haft en väntande speluppdatering i flera veckor. Under den tiden har jag laddat ned och installerat två mjukvaruuppdateringar.
Nu har jag inget intresse av några speluppdateringar, men brukar inte dessa laddas ned samtidigt som de andra?
Nej, har varit en separat uppdatering sedan ett år eller något sådant.
Re: Senaste version 2024.20
Postat: 28 jul 2024 07:21
av Gustafsson
2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.
Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.
Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Hade liknande funktion i en V90 jag hade, var nära att smälla i avkörningsbarriären vid en avfart mellan nuvarande körfält och avfarten.
2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Och äntligen något som gör AAKEE glad, förbättrad skyltavläsning:
2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Och äntligen något som gör AAKEE glad, förbättrad skyltavläsning:
IMG_4760.png