Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Re: Senaste version 2024.26

Inlägg av Ilduce77 »

Syntax skrev: 02 aug 2024 12:43
carlf skrev: 28 jul 2024 18:41
BrooklynS skrev: 28 jul 2024 18:26
Hoppas på att ruttplaneringen blir bättre igen, nu är den sjukt buggig, går inte att ha undvik trafikfunktionen aktiverad. Den försöker leda om dig på småvägar med över en timmes extra tidsåtgång mellan Sorsele och Arvidsjaur… för att ta ett exempel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Just sträckan Sorsele-Arvidsjaur kanske inte är den bästa måttstocken på hur en sån här mjukvara funkar ute där det faktiskt finns trafik på riktigt ;)
Jag har ett exempel från en sydsvensk Europaväg där Tesla alltid vill leda in mig på en liten smal och kurvig länsväg genom skogen med låg hastighet... Troligen för att den är några meter kortare, men körmässigt ett solklart sämre alternativ. Helt otroligt. Europavägens nuvarande sträckning har dessutom funnits i typ tio år. Om det är någon tröst så gör Google Maps likadant...
Jag var i Norge förra veckan..
En gång ledde bilens navigator in mig på en skolgård och dagen efter ville den att jag skulle svänga 90 grader mitt i en 20 km lång tunnel och vidare på en evakueringsväg, som var stängd med stålportar..
Screenshot_2024-08-05-18-54-47-55_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

2024.26.3.1
Schemalagd laddning.
Verkar som att väljer man "stoppa senast" startar laddningen omgående.
Tidigare funktion med avfärd och ladda vid lågtariff så räknade bilen ut när laddning behövde starta. Det var då enkelt att styra till att ladda på natten som ofta har lägre elpris.

Nu får man välja när laddning skall starta och separat när förkonditionering skall starta.
Känns sämre men får testa mer.
Lättare dock att få översikt för laddning på olika platser.

Antar att texten "starta en gång i veckan" betyder en gång per dag när man valt alla dagar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare

Inlägg av zsh »

Ilduce77 skrev: 05 aug 2024 18:55
Hoppas på att ruttplaneringen blir bättre igen, nu är den sjukt buggig, går inte att ha undvik trafikfunktionen aktiverad. Den försöker leda om dig på småvägar med över en timmes extra tidsåtgång mellan Sorsele och Arvidsjaur… för att ta ett exempel.

Just sträckan Sorsele-Arvidsjaur kanske inte är den bästa måttstocken på hur en sån här mjukvara funkar ute där det faktiskt finns trafik på riktigt ;)
Jag har ett exempel från en sydsvensk Europaväg där Tesla alltid vill leda in mig på en liten smal och kurvig länsväg genom skogen med låg hastighet... Troligen för att den är några meter kortare, men körmässigt ett solklart sämre alternativ. Helt otroligt. Europavägens nuvarande sträckning har dessutom funnits i typ tio år. Om det är någon tröst så gör Google Maps likadant...
En gång ledde bilens navigator in mig på en skolgård och dagen efter ville den att jag skulle svänga 90 grader mitt i en 20 km lång tunnel och vidare på en evakueringsväg, som var stängd med stålportar..
Förra veckan, Hotell Spekeröd....istället för en enkel sväng i rondellen fram till hotellet, så navigerar Tesla runt genom ett industriområde, en viadukt/cykelbana ut på en grusväg. Den korta riktiga vägen finns på kartan, så det är inte så att det är nybyggt direkt
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

zsh skrev: 05 aug 2024 23:23
Ilduce77 skrev: 05 aug 2024 18:55

Förra veckan, Hotell Spekeröd....istället för en enkel sväng i rondellen fram till hotellet, så navigerar Tesla runt genom ett industriområde, en viadukt/cykelbana ut på en grusväg. Den korta riktiga vägen finns på kartan, så det är inte så att det är nybyggt direkt
Detta har inget med 2024.26 att göra. Navigation har egna uppdateringar.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lite OT eftersom min bil ligger kvar på 2024.20.9 men måste ändå skriva några rader om min upplevelse i söndags då jag körde Malmö - Göteborg i väldigt varierande väder med mycket regn av och till.

Måste säga att vindrutetorkarautomatiken fungerade i princip helt perfekt. Bästa funktionaliteten någonsin på min bils drygt tvååriga livstid. Ungefär lika bra som en Model S med riktig regnsensor. ;)

Behövde bara dutta på knappen vid två eller tre tillfällen för att starta vindrutetorkarna under tre timmars körning. Och det var pga stänk från framförvarande bil när det inte regnade. Också fick de tokspel vid ett tillfälle när de gick på högsta hastigheten i kanske två minuter när det slutat regna.

I övrigt fungerade de perfekt. Jag är helt nöjd som de fungerar nu. Mer begär jag absolut inte. :D

Men jag har varit nöjd vid tidigare tillfällen (även om det inte fungerat lika bra som nu), men så har det kommit en uppdatering som sabbat precis allt. Räknar tyvärr med att det blir samma sak igen. :cry:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Det med torkarna är nog fortfarande bara tur/omständigheter, mina torkare är sämre än någonsin med 20.9 ..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tnjo skrev: 06 aug 2024 19:33
Det med torkarna är nog fortfarande bara tur/omständigheter, mina torkare är sämre än någonsin med 20.9 ..
Ja, det beror på dagsform och månfas. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Monark1954 skrev: 05 aug 2024 21:07
2024.26.3.1
Schemalagd laddning.
Verkar som att väljer man "stoppa senast" startar laddningen omgående.
Tidigare funktion med avfärd och ladda vid lågtariff så räknade bilen ut när laddning behövde starta. Det var då enkelt att styra till att ladda på natten som ofta har lägre elpris.

Nu får man välja när laddning skall starta och separat när förkonditionering skall starta.
Känns sämre men får testa mer.
Lättare dock att få översikt för laddning på olika platser.

Antar att texten "starta en gång i veckan" betyder en gång per dag när man valt alla dagar.
Rekommenderar Tibber i kombination med en modern laddbox istället för Teslas halvmesyr. Du får dessutom Grid rewards. Funkar även klockrent med solpaneler om du har det (räknar ut när det lönar sig att ladda på dagen vs natten).
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Nicke Nyfiken skrev: 06 aug 2024 17:45
Lite OT eftersom min bil ligger kvar på 2024.20.9 men måste ändå skriva några rader om min upplevelse i söndags då jag körde Malmö - Göteborg i väldigt varierande väder med mycket regn av och till.

Måste säga att vindrutetorkarautomatiken fungerade i princip helt perfekt. Bästa funktionaliteten någonsin på min bils drygt tvååriga livstid. Ungefär lika bra som en Model S med riktig regnsensor. ;)

Behövde bara dutta på knappen vid två eller tre tillfällen för att starta vindrutetorkarna under tre timmars körning. Och det var pga stänk från framförvarande bil när det inte regnade. Också fick de tokspel vid ett tillfälle när de gick på högsta hastigheten i kanske två minuter när det slutat regna.

I övrigt fungerade de perfekt. Jag är helt nöjd som de fungerar nu. Mer begär jag absolut inte. :D

Men jag har varit nöjd vid tidigare tillfällen (även om det inte fungerat lika bra som nu), men så har det kommit en uppdatering som sabbat precis allt. Räknar tyvärr med att det blir samma sak igen. :cry:
Håller med. Tycker också torkar-automatiken funkar bra.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

flamman skrev: 06 aug 2024 21:44

Den har alltid fungerat ok hos mig men nu de sista är den utan anmärkning.

Skönt att de blev så bra tillslut 👍
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 06 aug 2024 21:44

4 mils körning i skymning och mörker ikväll. 6 torkningar på torr ruta. Snarare mer ofta än mer sällan jämfört med tidigare. Dock var det länge sedan den "toktorkade" vid vackert väder.

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Synd att klockan nu i appen för scheman är 12tim AM o PM. Trodde det följde bilens klocka.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 06 aug 2024 22:06
4 mils körning i skymning och mörker ikväll. 6 torkningar på torr ruta. Snarare mer ofta än mer sällan jämfört med tidigare. Dock var det länge sedan den "toktorkade" vid vackert väder.
Ja, jag tror hyllningarna kommer minska nu när vi kommer in i mörkare tider igen. Men de har helt klart ändrat något så den inte toktorkar på torr ruta. Ett svep eller två är det ibland, men den verkar fatta att om det inte blir någon skillnad då kan den sluta vifta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Men ni som fortfarande har problem, hur ofta tvättar ni bilen?
Jag tvättar regelbundet och har som sagt inga problem.
Men med tanke på hur rutan ser ut i övrigt efter en tids körning så är de inte konstigt om de inte är rent framför kamerorna.
Att bara köra med spolarvätskan och torkare räcker inte.
Senast redigerad av Tomsgbg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Tomsgbg skrev: 07 aug 2024 13:29
Men med tanke på hur rutan ser ut i övrigt så är de inte konstigt om de inte är rent framför kamerorna.
Att bara köra med spolarvätskan och torkare täcket inte.
Min MY 2021 med 2024.20.9 brukar väl hantera nederbörd godkänt men minst något torrtorkningssvep har det varit vid nästan varje längre resa. Jag bytte vindruta förra veckan och hade en torrtorkning inte så långt efteråt och den rutan var garanterat väldigt ren :lol:
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Men med tanke på hur rutan ser ut i övrigt så är de inte konstigt om de inte är rent framför kamerorna.
Att bara köra med spolarvätskan och torkare täcket inte.
Kan säga att så skitig ruta med massa utsmetade insekter som jag hade i söndags, när automatiken fungerade bättre än någonsin, tror jag aldrig jag haft tidigare. Vågar inte rengöra rutan nu när det fungerar så bra. :lol:

Teorin om att dålig auto -funktion skulle bero på skitig ruta köper jag inte. Jag har varit väldigt noggrann med rengöring framför kamerorna när jag har haft problem med vindrutetorkarna just för att utesluta den orsaken, men det har aldrig hjälpt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Utifrån extremt litet underlag så har jag en upplevelse av att när jag hällde i någon vätska i spolartanken för att få renare ruta(ta bort insekter etc.) så blev torkarna extra tokiga. Funderar på om det blev någon hinna som störde?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Lophornis skrev: 07 aug 2024 11:58
Synd att klockan nu i appen för scheman är 12tim AM o PM. Trodde det följde bilens klocka.
Ja det där är ju helt galet, de tänkte nog inte på det. Jag känner mig trygg med att tillräckligt många andra ska klaga så det blir justerat i någon framtida uppdatering. :D

Jag brukar ha inställt på att starta laddning vid 00:00, nu stod det "Startar laddning vid 12.00 på förmiddagen".
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Majstro
Teslaägare

Inlägg av Majstro »

Eftersom detta med torkarna verkar variera stort mellan olika bilar kan jag bara berätta min upplevelse. Hämtade ut bilen i januari, upplevde torkarna som sämre och sämre med varje uppdatering i början. Men framåt maj (som jag minns det) började de bli bättre. Körde ToR till Italien i juni med stopp några dagar i Östterrike, totalt 433 mil.

Hela vägen ner funkade torkarna perfekt, men i Österrike helt plötsligt så torrtorkade de precis hela tiden vid varje aktivering av farthållaren, gick inte många sekunder mellan torkningarna även om det var torrt och strålande sol. Anledningen var en fjäril eller annan stor insekt som hade smetat ut sig på vindrutan i höjd med kamerorna. Så fort jag rengjorde rutan försvann torrtorkandet och resten av resan funkade de perfekt igen, trots rätt mycket insekter på rutan bitvis.

Jag antar att det beror på var smutsen sitter och hur stora fläckarna är om det spelar roll eller inte. Fjärilen var rejält utsmetad...
MY LR '23 QS
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Men med tanke på hur rutan ser ut i övrigt efter en tids körning så är de inte konstigt om de inte är rent framför kamerorna.
Att köra 20 mil i regn borde väl hjälpa?

Historiskt sett så har jag haft mest problem när bilen varit nytvättad, troligen p.g.a. av vax i bilshampoot.

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

När det behövs tvättar jag min bil, precis som alla andra bilar jag någonsin ägt

Och torkarna betedde sig bra för mig fram till 20.9 och jag har inte ändrat mitt tvättmönster
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Lite OT eftersom min bil ligger kvar på 2024.20.9 ....

Själv fick vi den versionen idag....
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Fick 2024.20.9 igår. Nedladdad och klar nu.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Några på Facebook hävdar att med senaste mjukvaran så plingar det även när man aktiverar och avaktiverar farthållaren?

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 10 aug 2024 21:23
Några på Facebook hävdar att med senaste mjukvaran så plingar det även när man aktiverar och avaktiverar farthållaren?
Det har det väl gjort länge? Ett pling för farthållare och två för AP?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar