Sida 378 av 421

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 11:25
av joel80
LarsL skrev:
Esterox skrev:
joel80 skrev:
d3marcus skrev:
joel80 skrev:
Tydligen en Tesla som smällt rakt in i en TMA-bil uppåt Sundsvall idag. Bild

Bild
Är väl liknande som utreds i USA. Teslor som inte automatbromsat för blåljusbilar som parkerat på ovanliga ställen.
Eller förare... hur kan man missa en TMA-bil? Bild Då har man litat lite för mycket på bilen.

I kommentarerna skriver han som var på plats att det inte blev några allvarliga personskador. Skyddskudden gjorde sitt jobb och Tesla ska ju ha rätt bra säkerhet.
Bra säkerhet är väll inte att dundra in i stillastående Bil oavsett auto pilot eller ej.
Säkerhetssystemen från Mobileye och även Tesla har svårt att detektera stillastående fordon. Någon kanske vet varför? Men det är så i alla fall.
Tesla är inte ensam om det.
Enda som verkar fått det att funka är de med lidar. Bilar jag haft som bara har radar och kamera har missat att dektera bilar vid rödljus etc. Jag har såklart qlltid varit med och bromsat men man ser ju i instrumentpanelen på de flesta om bilen ser ett fordon framför sig.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 11:32
av LarsL
joel80 skrev:
Tesla är inte ensam om det.
Enda som verkar fått det att funka är de med lidar. Bilar jag haft som bara har radar och kamera har missat att dektera bilar vid rödljus etc. Jag har såklart qlltid varit med och bromsat men man ser ju i instrumentpanelen på de flesta om bilen ser ett fordon framför sig.
Finns det fordon med lidar som är ute i handeln? Svindyra specialfordon kan ju ha annat som gör att de klarar av mer än de fordon som faktiskt går att sälja till allmänheten.

Ett kamera system borde ju inte ha några som helst problem att detektera en bil även om den står still. Bild analysen att känna igen en bil känns ju inte som jättesvår.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 11:41
av joel80
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Tesla är inte ensam om det.
Enda som verkar fått det att funka är de med lidar. Bilar jag haft som bara har radar och kamera har missat att dektera bilar vid rödljus etc. Jag har såklart qlltid varit med och bromsat men man ser ju i instrumentpanelen på de flesta om bilen ser ett fordon framför sig.
Finns det fordon med lidar som är ute i handeln? Svindyra specialfordon kan ju ha annat som gör att de klarar av mer än de fordon som faktiskt går att sälja till allmänheten.

Ett kamera system borde ju inte ha några som helst problem att detektera en bil även om den står still. Bild analysen att känna igen en bil känns ju inte som jättesvår.
Nej, inte vad jag vet, menade att de testfordon som kör med lidar inte verkar ha problemet.

Håller med om att det "borde" funka med kamera i de flesta lägen. Men uppenbarligen gör det inte det. :/

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 12:05
av Zalman3
Xpeng P5.

Kinesiska bilar börjar ha både 5G och Lidar.
Europeiska biltillverkare hänger inte med i teknikutvecklingen. USAs biltillverkare är "stranded assets".

The P5 is the world’s first mass-produced smart EV equipped with automotive-grade LiDAR technology, powered by XPeng’s full-stack in-house developed autonomous driving system XPILOT.
https://ir.xiaopeng.com/news/news-detai ... fault.aspx

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 13:00
av BrooklynS
Zalman3 skrev:
Tesla har chipsbrist, ökade sin försäljning med ca 20%
Q2 till Q3.

Opel har chipsbrist. Stänger fabriken resten av året.

Märkligt att elbilar har hyfsat gott om chip, medans fossilbilar inte alls kan få tag på chip. :roll:
Opel stoppar produktion av Grandland på grund av chippbrist

Tyska fabriken stänger av produktionslinan fram till 2022.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... chippbrist


Det man läser i kommentarerna:
brist på material är en ren lögn.
Det är inte särskilt svårt. Tillverkare MÅSTE prioritera elbilarna eftersom de annars får böter.

De traditionella biltillverkarna har också långa avtal med underleverantörer och kan inte hux flux byta chip till ett som faktiskt går att få tag på. Tesla har en snabbare adaption men givetvis prioriterar även de och låter S/X vänta så längre 3 och Y säljer så många som bara går att tillverka.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 13:01
av BrooklynS
VAG-handlarna får tex inte fram tex minibussar men elbilar är inga problem att få tag på från fabriken. Utsläppsböter är inte att leka med.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 14:14
av dhogborg
LarsL skrev:
Säkerhetssystemen från Mobileye och även Tesla har svårt att detektera stillastående fordon. Någon kanske vet varför? Men det är så i alla fall.
Saker längs med vägen reflekterar radar lika bra eller bättre än fordon framför dig. Radarn kan inte utröna om dessa saker är vid sidan om vägen eller i körbanan, så alla ekon som rör sig mot bilen i samma fart som bilen anses vara "brus" från miljön runt om bilen.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 14:32
av LarsL
dhogborg skrev:
LarsL skrev:
Säkerhetssystemen från Mobileye och även Tesla har svårt att detektera stillastående fordon. Någon kanske vet varför? Men det är så i alla fall.
Saker längs med vägen reflekterar radar lika bra eller bättre än fordon framför dig. Radarn kan inte utröna om dessa saker är vid sidan om vägen eller i körbanan, så alla ekon som rör sig mot bilen i samma fart som bilen anses vara "brus" från miljön runt om bilen.
Ja, det är begripligt och bra då att Tesla tar bort radarn.

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2021 17:29
av martinot
Zalman3 skrev:
Kinesiska bilar börjar ha både 5G och Lidar.
Europeiska biltillverkare hänger inte med i teknikutvecklingen. USAs biltillverkare är "stranded assets".
Är det Tesla som du/kineserna avser?

Re: Artikel i media

Postat: 04 okt 2021 23:00
av SwedishAdvocate
Esterox skrev:
joel80 skrev:
d3marcus skrev:
joel80 skrev:
Tydligen en Tesla som smällt rakt in i en TMA-bil uppåt Sundsvall idag. Bild

Bild
Är väl liknande som utreds i USA. Teslor som inte automatbromsat för blåljusbilar som parkerat på ovanliga ställen.
Eller förare... hur kan man missa en TMA-bil? Bild Då har man litat lite för mycket på bilen.

I kommentarerna skriver han som var på plats att det inte blev några allvarliga personskador. Skyddskudden gjorde sitt jobb och Tesla ska ju ha rätt bra säkerhet.
Bra säkerhet är väll inte att dundra in i stillastående Bil oavsett auto pilot eller ej.
Tycker jag med.

Och det är därför jag personligen är skeptisk till dagens olika former av "Auto Pilot"-system. Personligen vill jag inte använda mig av "Auto Pilot" eller liknande. Jag tycker att bilkörningen blir för tråkig. Det blir som att sitta och kolla på när färg torkar. Och om du dessutom av någon anledning är trött... Vad kommer hända då? Uppenbarligen så riskerar man somna... Sen om det är det som hänt i fallet ovan eller ifall föraren som istället tappade medvetandet av något medicinskt skäl känns ju onekligen rätt intressant att få reda på...

Visst har det varit nära att jag själv orsakat en olycka några gånger under ~25 år med körkort. Men. Jag orsakade aldrig någon olycka. Och. De misstagen kommer jag inte göra om igen. Och jag kan ju så klart lova att damma rakt in i en TMA-bil... Det är fullkomligt komplett j#vla omöjligt att jag någonsin kommer 'lyckas' med det...

Den här videon (nedan) har tyvärr en rätt kontroversiell titel (och har postats i åtminstone en annan tråd). Och jag har inte sett riktigt hela – den är rätt lång. Men tyvärr så kan jag inte se att det jag sett innehåller några sakfel... Och tyvärr är den rätt tänkvärd...


Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 10:39
av Credde
Tesla dömt att betala $137 miljoner till tidigare anställd för rasism (hostile work environment, racism)

https://www.cnbc.com/2021/10/05/tesla-m ... acism.html

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:06
av Jordad
Credde skrev:
Tesla dömt att betala $137 miljoner till tidigare anställd för rasism (hostile work environment, racism)

https://www.cnbc.com/2021/10/05/tesla-m ... acism.html
Här Teslas kommentar till domen:
Hi Team,

Earlier today, a jury in San Francisco decided that in late 2015 and early 2016 Tesla failed to make sure that one contract employee (Owen Diaz) was not racially harassed while he worked at the Tesla Fremont factory. I heard the testimony of every witness. I was at the defense table for Tesla every day during the trial because I wanted to hear firsthand what Mr. Diaz said happened to him. It’s important to understand the facts of this case. Here is what the jury heard:

Mr. Diaz never worked for Tesla. He was a contract employee who worked for Citistaff and nextSource.
Mr. Diaz worked as an elevator operator at the Fremont factory for nine months, from June 2015 to March 2016.
In addition to Mr. Diaz, three other witnesses (all non-Tesla contract employees) testified at trial that they regularly heard racial slurs (including the n-word) on the Fremont factory floor. While they all agreed that the use of the n-word was not appropriate in the workplace, they also agreed that most of the time they thought the language was used in a “friendly” manner and usually by African-American colleagues. They also told the jury about racist graffiti in the bathrooms, which was removed by our janitorial staff;
There was no witness testimony or other evidence that anyone ever heard the n-word used toward Mr. Diaz.
Mr. Diaz made written complaints to his non-Tesla supervisors. Those were well-documented in the nine months he worked at our factory. But he didn’t make any complaints about the n-word until after he was not hired full-time by Tesla – and after he hired an attorney.
The three times that Mr. Diaz did complain about harassment, Tesla stepped in and made sure responsive and timely action was taken by the staffing agencies: two contractors were fired and one was suspended (who had drawn a racially offensive cartoon). Mr. Diaz himself testified that he was “very satisfied” with the results of one of the investigations, and he agreed that there was follow-up on each of his complaints.
Even though Mr. Diaz now complains about racial harassment at Fremont, at the time he said he was being harassed, he recommended to his son and daughter – while they were all living together in the same home – that they work at Tesla with him.
While we strongly believe that these facts don’t justify the verdict reached by the jury in San Francisco, we do recognize that in 2015 and 2016 we were not perfect. We’re still not perfect. But we have come a long way from 5 years ago. We continue to grow and improve in how we address employee concerns. Occasionally, we’ll get it wrong, and when that happens we should be held accountable.

The Tesla of 2015 and 2016 (when Mr. Diaz worked in the Fremont factory) is not the same as the Tesla of today. Since then, Tesla has added an Employee Relations team, dedicated to investigating employee complaints. Tesla has added a Diversity, Equity & Inclusion team dedicated to ensuring that employees have the equal opportunity to excel at Tesla. And Tesla now has a comprehensive Employee Handbook (replacing the Anti-Handbook Handbook) where all of our HR policies, employee protections, and ways to report issues are published in one easy-to-find online document.

We acknowledge that we still have work to do to ensure that every employee feels that they can bring their whole self to work at Tesla. And as I posted in July, we will continue to remind everyone who enters the Tesla workplace that any discriminatory slurs – no matter the intent or who is using them – will not be tolerated.

Thank You For All You Do For Tesla

Valerie
VP, People

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:15
av dd88
Ofräscht svar. Sista stycket hade varit tillräckligt.

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:21
av fth
dd88 skrev:
Ofräscht svar. Sista stycket hade varit tillräckligt.
Jag tycker det var ett balanserat och sakligt svar som tydligt indikerar att målsägaren är en "gold digger" (mycket framgångsrik sådan också om domen håller för prövning i högre instans).

Oerhört märklig dom, iaf från de fakta jag har lyckats gräva fram, hela rättssystemet i USA är ju iofs rätt märkligt jämfört med många andra länder.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:25
av dd88
fth skrev:
dd88 skrev:
Ofräscht svar. Sista stycket hade varit tillräckligt.
Jag tycker det var ett balanserat och sakligt svar som tydligt indikerar att målsägaren är en "gold digger" (mycket framgångsrik sådan också om domen håller för prövning i högre instans).

Oerhört märklig dom, iaf från de fakta jag har lyckats gräva fram, hela rättssystemet i USA är ju iofs rätt märkligt jämfört med många andra länder.

/fth
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:29
av fth
dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
Jag är rätt övertygad om att dom kommer ta målet till nästa instans, och att skadeståndet kommer bli $0 eller iaf en bråkdel av aktuell summa.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:32
av fth
dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
P.S. hela målet bygger ju på "svartmålning" från målsägandens sida, Tesla å sin sida bemöter och kommenterar bara anklagelserna.

Vad specifikt i "Regarding Today’s Jury Verdict" tycker du är svartmålning?

Inget, vad jag kan se.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:40
av dd88
fth skrev:
dd88 skrev:
Om det hade varit balanserat och sakligt så hade dom inte försökt svartmåla målsägande utan tagit målet till nästa instans. Här använder man sin plattform för att utmåla honom som en gold digger, är det rimligt när domstol har dömt till hans fördel? Samtidigt som man indirekt erkänner att det funnits problem förr genom att säga att vi är bättre nu.
P.S. hela målet bygger ju på "svartmålning" från målsägandens sida, Tesla å sin sida bemöter och kommenterar bara anklagelserna.

Vad specifikt i "Regarding Today’s Jury Verdict" tycker du är svartmålning?

Inget, vad jag kan se.

/fth
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism? Vet inte om jag kan hålla med där.

Som du skrev själv, dom ger bild av att målsägande enbart är ute efter pengar. Tycker själv att skadeståndet är på tok för högt, men att skriva av sig i ren spite för att man förlorade målet är ofräscht.



Nu är detta från UK, men strukturell rasism är på global skala
07229688-DBBF-4E24-8B41-5EC8C76DEB4A.jpeg

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:42
av MWall
Olyckligt ordval. "Svartmåla". :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:45
av fth
dd88 skrev:
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism? Vet inte om jag kan hålla med där *

Som du skrev själv, dom ger bild av att målsägande enbart är ute efter pengar. Tycker själv att skadeståndet är på tok för högt, men att skriva av sig i ren spite för att man förlorade målet är ofräscht.
Jag tycker inte alls det är fel att stämma en arbetsplats för rasism, och jag är övertygad om att problemet är stort, i USA, men även här och på andra platser.

Jag tycker dock att i det här fallet tydligt framgår att Tesla som företag verkar ha gjort vad som förväntas av dom.

När Tesla (i mina ögon) sakligt bemöter anklagelserna en och en så framstår målsäganden absolut som gold digger.

Jag är dock övertygad om att det beror på att det faktiskt är på det viset, inte för att Tesla vinklar sitt inlägg.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 11:49
av fth
dd88 skrev:
Är det svartmålning att stämma en arbetsplats för rasism?
Det tycker jag inte alls.

Det är de specifika anklagelserna i stämningen som är svartmålning, påståenden om systematisk rasism, att klagomål ignorerats etc., trots att bevisligen många åtgärder vidtagits under tiden Diaz var anställd, åtgärder som Diaz också sade sig vara nöjd med.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 12:01
av dd88
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 14:14
av renes
dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 14:17
av Fredrik j
renes skrev:
dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?
Tycker också att sista stycket hade räckt och sen gå vidare.

Re: Artikel i media

Postat: 05 okt 2021 14:18
av dd88
renes skrev:
dd88 skrev:
Tesla har säkert gjort vad dom kan, tycker även skadeståndet är orimligt, det säger jag inget om.

Det är snarare deras uttalande som jag tycker är ofräscht. Påminner om Göran Lambertz.
Har du något förslag på hur de borde uttalat sig istället? Vad precis borde de ha sagt och vad borde de ha förtigit?
Hade räckt med detta:
We do recognize that in 2015 and 2016 we were not perfect. We’re still not perfect. But we have come a long way from 5 years ago. We continue to grow and improve in how we address employee concerns. Occasionally, we’ll get it wrong, and when that happens we should be held accountable.

The Tesla of 2015 and 2016 (when Mr. Diaz worked in the Fremont factory) is not the same as the Tesla of today. Since then, Tesla has added an Employee Relations team, dedicated to investigating employee complaints. Tesla has added a Diversity, Equity & Inclusion team dedicated to ensuring that employees have the equal opportunity to excel at Tesla. And Tesla now has a comprehensive Employee Handbook (replacing the Anti-Handbook Handbook) where all of our HR policies, employee protections, and ways to report issues are published in one easy-to-find online document.

We acknowledge that we still have work to do to ensure that every employee feels that they can bring their whole self to work at Tesla. And as I posted in July, we will continue to remind everyone who enters the Tesla workplace that any discriminatory slurs – no matter the intent or who is using them – will not be tolerated.

Thank You For All You Do For Tesla

Valerie
VP, People