Re: Väntrum Model 3
Postat: 18 feb 2022 12:53
Fick regnr idag. Ser ut att vara Panasonic batteriet i min M3P. Tillverkat 13 Jan enligt transportstyrelsen.
Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
För mig är det rätt lika för halvförsäkring på tesla m3 kontra helförsäkring på en e-golf. Skiljer mer efter år 3HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.
Fan, det är nästan så jag funderar på att skippa Teslan och ta nåt annat.
Du tjänar sällan på att vara trogen ditt försäkringsbolag, hör med trygg-hansa, de var de enda som hade ett rimligt pris för mig.HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.
Fan, det är nästan så jag funderar på att skippa Teslan och ta nåt annat.
Tja,JOhlsson skrev:Hur är det idag på levererade M3:or gällande stänkskydd vs ppf (tröskellådor och/eller bakom bakdörr). Ingår något av det?
Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Värmer inte förvärming upp tillräckligt så att torkarbladen tinar?
Har inte haft eluppvärmd vindruta på någon bil men heller inte haft problem med att parkeringsvärmaren inte lyckas tina torkarna. Om det inte varit mycket snö förstås.
Snygg! Hämtar min Tisdag den 1 Mars.m05erili skrev:M3P upphämtad idag. Mycket bra skick, hittade inget att anmärka på.
Ryzen: ja
15v batteri: ja
Värme vid torkare: ja
Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Värmer inte förvärming upp tillräckligt så att torkarbladen tinar?
Har inte haft eluppvärmd vindruta på någon bil men heller inte haft problem med att parkeringsvärmaren inte lyckas tina torkarna. Om det inte varit mycket snö förstås.
Men det har jag inte saknat alls faktiskt o inte haft problem med.. skulle hellre se att de löser den totalt Ursula ”regnsensorn” som snarare är: torkar när jag fan känner för det, än så klart jag ska se till att du kan köra trafiksäkert i regnet..Fredrik j skrev:Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Värmer inte förvärming upp tillräckligt så att torkarbladen tinar?
Har inte haft eluppvärmd vindruta på någon bil men heller inte haft problem med att parkeringsvärmaren inte lyckas tina torkarna. Om det inte varit mycket snö förstås.
Det är väl för att få bättre väghållning? Däcket kan inte röra sig lika mycket i sidled sett från fälgen.Tellus skrev:Snyggt!
Men varför har Tesla sådan "stretch" på däcken. Alltså för breda fälgar i förhållande till däckbredd.
Är det modernt i USA?
Det hade jag också ännu hellre haft, men det tror jag dessvärre aldrig kommer hända. Där jag bor regnar det ju betydligt fler dagar om året än vad det är frost eller minusgrader. En riktig regnsensor står nog som #1 på min önskelista.metchristian skrev:Men det har jag inte saknat alls faktiskt o inte haft problem med.. skulle hellre se att de löser den totalt Ursula ”regnsensorn” som snarare är: torkar när jag fan känner för det, än så klart jag ska se till att du kan köra trafiksäkert i regnet..Fredrik j skrev:Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.
Polestar har gjort likadant, sjukt lätt att skrapa fälgarna mot trottoarkanter eftersom de sticker utanför däcken.HelectriC skrev:Det är väl för att få bättre väghållning? Däcket kan inte röra sig lika mycket i sidled sett från fälgen.Tellus skrev:Snyggt!
Men varför har Tesla sådan "stretch" på däcken. Alltså för breda fälgar i förhållande till däckbredd.
Är det modernt i USA?
ME3 skrev:Vår parkeringsplats är 2,30 meter bred. Inga problem att perkera vår Ford Fiesta där precis, men lite orolig blir jag inför M3:an… hur ser det ut för er andra utrymmesmässigt som har p-platser och inte eget garage/uppfart?
Ah, misstänkte det! Knappt så man kommer ut ur bilen, eller?sunq skrev:ME3 skrev:Vår parkeringsplats är 2,30 meter bred. Inga problem att perkera vår Ford Fiesta där precis, men lite orolig blir jag inför M3:an… hur ser det ut för er andrautrymmesmässigt som har p-platser och inte eget garage/uppfart?
Min parkering är i mitten av dessa tre. Väldigt tight. För vår del så MÅSTE parkeringen nedanför min plats backa in och slicka väggen och den parkeringen ovanför köra rakt in och slicka väggen för att alla tre bilar ska kunna stå med OK avstånd från varandra.
2,30 är väldigt tight
Backa in är bra förutom att det bli omöjligt att lasta in/ut av bagaget.pejvic skrev:Man borde införa regler för hur folk ställer sig. Vi vågar inte det i vår BRF. i fallet ovan så borde inte 17 FÅ köra in bilen.
Hur plats 19 ser ut framgår inte men om det är en vägg upptill så borde den köra in och slicka väggen där.
Dvs bör de två nedersta bilarna varar tvungna att backa in.
Vi har liknande i vårt garage där "plats 17" vägrar att backa in. Dåligt för både 17 och 18. Som tur är står jag inte på det partiet.
Trist att man skall behöva ha Sentry i sitt eget garage.
Det är inte jättesvårt att ha en sån regel men kanske lättast att införa det när pplatsen byter ägare/hyresgäst. Det är generellt annars alltid bäst att backa in på p-platser.
Av säkerhetsskäl.
hehe, är ganska tydligt på ritningen att det är betongvägg vid plats 19 också, men det är ju självklart tydligt om man jobbar med ritningar som jag gör.pejvic skrev:Man borde införa regler för hur folk ställer sig. Vi vågar inte det i vår BRF. i fallet ovan så borde inte 17 FÅ köra in bilen.
Hur plats 19 ser ut framgår inte men om det är en vägg upptill så borde den köra in och slicka väggen där.
Dvs bör de två nedersta bilarna varar tvungna att backa in.
Vi har liknande i vårt garage där "plats 17" vägrar att backa in. Dåligt för både 17 och 18. Som tur är står jag inte på det partiet.
Trist att man skall behöva ha Sentry i sitt eget garage.
Det är inte jättesvårt att ha en sån regel men kanske lättast att införa det när pplatsen byter ägare/hyresgäst. Det är generellt annars alltid bäst att backa in på p-platser.
Av säkerhetsskäl.