Model Y - Senaste nytt...
Moderator: Redaktion
Model Y - Senaste nytt...
Som förväntat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y - Senaste nytt...
Vet någon vilken typ av batteri det är i model Y? Kan man ladda den fullt varje dag utan att det tar skada? (Har för mig att det är så för vissa model 3or från Kina, men kan ha fel)
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Då blir prisskillnaden 3LR vs YLR 120 tusen. Så mycket skiljer det väl ej i andra länder.Skabb1 skrev:Med andra ord samma batteri som i de M3 LR ger 20 000 kr rabatt för.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Hjälp mig förståSkabb1 skrev:Med andra ord samma batteri som i de M3 LR ger 20 000 kr rabatt för.

Vilket batteripack är detta? ”even smaller than the LG pack” säger de i videon.
Är det alltså ett förra generationens LR batteri?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej det verkar vara det mindre LG batteriet.Dizzycap skrev:Hjälp mig förstå![]()
”Mindre” i den menig att det är mindre än de senare (Panasonic) batterierna? Eller finns det ell LG som är större än 74,5kwh.OfarligTesla skrev:Nej det verkar vara det mindre LG batteriet.Dizzycap skrev:Hjälp mig förstå![]()
Sorry för basic frågor, men det är fasen o-Googlebart det här

- OfarligTesla
- Teslaägare
Dizzycap skrev:”Mindre” i den menig att det är mindre än de senare (Panasonic) batterierna? Eller finns det ell LG som är större än 74,5kwh.
Sorry för basic frågor, men det är fasen o-Googlebart det här
Det är dels mindre än både de senaste och förra generationens Panasonicbatterier men också mindre än det LG batteriet som verkar komma i Q4 till Model 3 (och kanske Model Y också i närtid). Det verkar helt enkelt vara samma LG batteri som kommer i Model 3 LR nu i Q3.
Nej, LFP finns (ännu) bara i M3 SR+ MIC. Det "mindre" LG-batterier är NCM-celler, vilket sitter i så gott som alla andra elbilar från övriga tillverkare.Matte skrev:Vet någon vilken typ av batteri det är i model Y? Kan man ladda den fullt varje dag utan att det tar skada? (Har för mig att det är så för vissa model 3or från Kina, men kan ha fel)
Att LFP inte skulle ta skada/slitas vid 100% ställer jag mig förövrigt väldigt tveksam till. Det är nog (påtagligt) mindre skadligt än för NCM/NCA, men helt safe tror jag inte det är.
Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Du vet att man kan justera vinkeln på ryggstödet bak?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Ryggstödet i baksätet ska ju gå att ställa i ett par olika lutningar, testade du det?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Jag blev också tveksam till baksätet. Nu sitter ju inte jag i bak, men tre barn ska in där.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Är det verkligen lika mycket plats för benen? De siffrorna jag hittar säger att det skiljer ca 7 cm mellan Model Y och ID4 vilket ju är väldigt mycket.iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Nej, det missade jag. Det skulle nog hjälpt en del men även själva formen passade inte min rygg alls. Sätet stöttade på helt fel ställen och jag kände av ryggen direkt. Sen kan jag inte begripa varför de gjort stolsdynan så kort. Det är ju inte direkt ont om plats där bak.wannabee skrev:Ryggstödet i baksätet ska ju gå att ställa i ett par olika lutningar, testade du det?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det låter väldigt konstigt men om det står så så är det säkert så. Jag upplevde det inte alls som större än ID4. Sen är baksätet i ID4 placerat betydligt högre än framsätena. Det bidrar kanske till att skapa mer känsla av rymd att man har lättare att se framåt. Det påverkar dock inte benutrymmet positivt, så jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag upplever ID4 som minst lika rymlig. Oavsett vilket så var det klasskillnad på hur bekvämt jag sitter, men det kan ju variera från individ till individ.OfarligTesla skrev:Är det verkligen lika mycket plats för benen? De siffrorna jag hittar säger att det skiljer ca 7 cm mellan Model Y och ID4 vilket ju är väldigt mycket.iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Edit: Sen sitter jag i princip aldrig bak i min egen bil så det skulle inte vara en deal breaker för mig.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Grattis, fin bil.ETS skrev:Hemma med min MY Long Range (med stänkskydd)![]()
Efter 10 mils körning... JÄKLAR va bra !
Går det beställa acceleration boost i appen ?
MYP -22 | MIB | svart/svart
En lastbil med 7st MY står just nu i Tystberga på väg norrut… Någon lycklig mottagare som är med på forumet månne..? 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Blixten skrev:En lastbil med 7st MY står just nu i Tystberga på väg norrut… Någon lycklig mottagare som är med på forumet månne..?
Är inte heller så superförtjust i baksätet på vår M3 (och lite korta sittdynor i framsätet) som är samma som i MY. Däremot så tycker jag faktiskt att baksätet i Teslan är lite bättre jämfört med det i vår Mercedes E-klass (som jag inte gillar alls). Som tur är frugan kort, och vår dotter inte så kräsen gällande säten. Så aldrig fått några direkta klagomål från de (vilket de annars brukar vara snabba med om annat) som tur är. Mest jag som är känslig och lite kräsen med säten... 
Vet inte om denna publicerats innan (ber om ursäkt isf.), men genomgång av utrymmen och säten i MY av Björn Nyland:

Vet inte om denna publicerats innan (ber om ursäkt isf.), men genomgång av utrymmen och säten i MY av Björn Nyland:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Grattis!ETS skrev:Hemma med min MY Long Range (med stänkskydd)![]()
Efter 10 mils körning... JÄKLAR va bra !

inte designen på X & Y riktigt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vet inte om jag missuppfattade dig, men det är verkligen inte samma baksäte i Y som i 3. I Y känns det bredare eftersom hjulhusen inte stjäl lika mycket plats. Mittdelen är klart bredare och sätet är mycket plattare i Y. 2 st sitter inte lika bekvämt i Y, 3 sitter bekvämare. Sedan sitter man lite högre i Y vilket gör att benvinkeln/lårstödet är något bättre och man har mycket mer plats med fötterna under framstolarna.martinot skrev:Är inte heller så superförtjust i baksätet på vår M3 (och lite korta sittdynor i framsätet) som är samma som i MY. Däremot så tycker jag faktiskt att baksätet i Teslan är lite bättre jämfört med det i vår Mercedes E-klass (som jag inte gillar alls). Som tur är frugan kort, och vår dotter inte så kräsen gällande säten. Så aldrig fått några direkta klagomål från de (vilket de annars brukar vara snabba med om annat) som tur är. Mest jag som är känslig och lite kräsen med säten...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Och inte att förglömma
MY-sätet har praktikalitetshöjaren no.1: Genomlastningslucka.
Folk pratar om dragkrok som dealbreaker, medan jag kollar youtube på om man kan hacka upp en genomlastningslucka på M3
Folk pratar om dragkrok som dealbreaker, medan jag kollar youtube på om man kan hacka upp en genomlastningslucka på M3

- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag håller med, fällbart mittenbaksäte är så bra att bara att det finns kan göra att jag byter till en Y. Gör skidresor så mycket smidigare.Dizzycap skrev:Och inte att förglömma
Fast är man två vuxna å två barn lägger man väl knappast skidorna i bilen utan i skidbox på taket?