Model Y - Senaste nytt...
Postat: 28 aug 2021 10:04
Som förväntat.
Då blir prisskillnaden 3LR vs YLR 120 tusen. Så mycket skiljer det väl ej i andra länder.Skabb1 skrev:Med andra ord samma batteri som i de M3 LR ger 20 000 kr rabatt för.
Hjälp mig förståSkabb1 skrev:Med andra ord samma batteri som i de M3 LR ger 20 000 kr rabatt för.
Nej det verkar vara det mindre LG batteriet.Dizzycap skrev:Hjälp mig förstå![]()
Vilket batteripack är detta? ”even smaller than the LG pack” säger de i videon.
Är det alltså ett förra generationens LR batteri?
”Mindre” i den menig att det är mindre än de senare (Panasonic) batterierna? Eller finns det ell LG som är större än 74,5kwh.OfarligTesla skrev:Nej det verkar vara det mindre LG batteriet.Dizzycap skrev:Hjälp mig förstå![]()
Vilket batteripack är detta? ”even smaller than the LG pack” säger de i videon.
Är det alltså ett förra generationens LR batteri?
Dizzycap skrev:”Mindre” i den menig att det är mindre än de senare (Panasonic) batterierna? Eller finns det ell LG som är större än 74,5kwh.
Sorry för basic frågor, men det är fasen o-Googlebart det här
Nej, LFP finns (ännu) bara i M3 SR+ MIC. Det "mindre" LG-batterier är NCM-celler, vilket sitter i så gott som alla andra elbilar från övriga tillverkare.Matte skrev:Vet någon vilken typ av batteri det är i model Y? Kan man ladda den fullt varje dag utan att det tar skada? (Har för mig att det är så för vissa model 3or från Kina, men kan ha fel)
Du vet att man kan justera vinkeln på ryggstödet bak?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Ryggstödet i baksätet ska ju gå att ställa i ett par olika lutningar, testade du det?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Är det verkligen lika mycket plats för benen? De siffrorna jag hittar säger att det skiljer ca 7 cm mellan Model Y och ID4 vilket ju är väldigt mycket.iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Nej, det missade jag. Det skulle nog hjälpt en del men även själva formen passade inte min rygg alls. Sätet stöttade på helt fel ställen och jag kände av ryggen direkt. Sen kan jag inte begripa varför de gjort stolsdynan så kort. Det är ju inte direkt ont om plats där bak.wannabee skrev:Ryggstödet i baksätet ska ju gå att ställa i ett par olika lutningar, testade du det?iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Det låter väldigt konstigt men om det står så så är det säkert så. Jag upplevde det inte alls som större än ID4. Sen är baksätet i ID4 placerat betydligt högre än framsätena. Det bidrar kanske till att skapa mer känsla av rymd att man har lättare att se framåt. Det påverkar dock inte benutrymmet positivt, så jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag upplever ID4 som minst lika rymlig. Oavsett vilket så var det klasskillnad på hur bekvämt jag sitter, men det kan ju variera från individ till individ.OfarligTesla skrev:Är det verkligen lika mycket plats för benen? De siffrorna jag hittar säger att det skiljer ca 7 cm mellan Model Y och ID4 vilket ju är väldigt mycket.iAkita skrev:Nu har även jag varit och spanat in Model Y. Den såg riktigt fin ut. Den enda besvikelsen var baksätet som var väldigt obekvämt. Sitthöjden är bra men stolsdynan är väldigt kort och både den och ryggstödet har en lite konstig vinkel. Jag blev omgående blev påmind om min dåliga rygg och hade inte kunnat sitta där på en lite längre resa. Både ID4 och Enyaq har betydligt skönare säten bak och minst lika gott om plats för benen. Däremot utklassar Model Y dem vad det gäller bagageutrymme. De är så jäkla duktiga på att paketera sina bilar på ett utrymmeseffektivt sätt Tesla. Även nu när andra börjar släppa bilar på dedikerade elbilsplattformar så ligger de fortfarande långt efter vad det gäller den biten.
Grattis, fin bil.ETS skrev:Hemma med min MY Long Range (med stänkskydd)![]()
Efter 10 mils körning... JÄKLAR va bra !
Blixten skrev:En lastbil med 7st MY står just nu i Tystberga på väg norrut… Någon lycklig mottagare som är med på forumet månne..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Grattis!ETS skrev:Hemma med min MY Long Range (med stänkskydd)![]()
Efter 10 mils körning... JÄKLAR va bra !
Vet inte om jag missuppfattade dig, men det är verkligen inte samma baksäte i Y som i 3. I Y känns det bredare eftersom hjulhusen inte stjäl lika mycket plats. Mittdelen är klart bredare och sätet är mycket plattare i Y. 2 st sitter inte lika bekvämt i Y, 3 sitter bekvämare. Sedan sitter man lite högre i Y vilket gör att benvinkeln/lårstödet är något bättre och man har mycket mer plats med fötterna under framstolarna.martinot skrev:Är inte heller så superförtjust i baksätet på vår M3 (och lite korta sittdynor i framsätet) som är samma som i MY. Däremot så tycker jag faktiskt att baksätet i Teslan är lite bättre jämfört med det i vår Mercedes E-klass (som jag inte gillar alls). Som tur är frugan kort, och vår dotter inte så kräsen gällande säten. Så aldrig fått några direkta klagomål från de (vilket de annars brukar vara snabba med om annat) som tur är. Mest jag som är känslig och lite kräsen med säten...
Vet inte om denna publicerats innan (ber om ursäkt isf.), men genomgång av utrymmen och säten i MY av Björn Nyland:
Ja jag håller med, fällbart mittenbaksäte är så bra att bara att det finns kan göra att jag byter till en Y. Gör skidresor så mycket smidigare.Dizzycap skrev:Och inte att förglömma
MY-sätet har praktikalitetshöjaren no.1: Genomlastningslucka.
Folk pratar om dragkrok som dealbreaker, medan jag kollar youtube på om man kan hacka upp en genomlastningslucka på M3