Sida 39 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 05 dec 2019 14:29
av Zalman3
Elbilar är helt överlägsna fossilbilar, vilken fossilbil har en motor per hjul?
Porsches hemliga test med fyra elmotorer: "Går som på räls"
"Det är nästan som om du hade en separat gaspedal för varje hjul. Det går som på tågräls", säger Ulf Hintze på Porsche Engineering.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-motorer/

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 05 dec 2019 17:16
av nek0
Zalman3 skrev:
Elbilar är helt överlägsna fossilbilar, vilken fossilbil har en motor per hjul?
Porsches hemliga test med fyra elmotorer: "Går som på räls"
"Det är nästan som om du hade en separat gaspedal för varje hjul. Det går som på tågräls", säger Ulf Hintze på Porsche Engineering.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-motorer/
Oj Zalman3. Vilken Mission E kan dra husvagn på 2t? Äpplen och päronen du vet :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 dec 2019 20:02
av vigge50
Vet att Porsche inte är ett företag som satsar på att göra bilarna effektiva men detta gör mig besviken, 201 Miles räckvidd enligt EPA...

Bild

https://electrek.co/2019/12/11/porsche- ... ssion=true

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 dec 2019 20:56
av jpetters
Räcker den ens mellan två Ionity laddare på Autobahn, i Porsche-fart!?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 11 dec 2019 21:57
av vigge50
Verkar som att det är den sämsta elbilen EPA har testat någonsin när det kommer till effektivitet. Tur att den har snabb laddning så att km/min blir bra ändå om man nu hittar en snabbladdare med hög effekt.

https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSe ... owLimit=10

Efter senaste uppdateringen så drar nya Model 3 SR Plus mindre än hälften av vad Taycan drar.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jan 2020 14:20
av HelectriC
Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jan 2020 14:58
av Hertsh
HelectriC skrev:
Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme :?
Bild Porsche i ett nötskal.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 01 jan 2020 16:02
av Tars
Ingår ratt och elektriska fönster?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 01:49
av Svenssons
Tars skrev:
Ingår ratt och elektriska fönster?
Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 10:09
av Tars
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Ingår ratt och elektriska fönster?
Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....
Kul med spökinbromsningar då. Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 15:15
av Svenssons
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Ingår ratt och elektriska fönster?
Ratt lär inte ingå i framtida Teslor....
Kul med spökinbromsningar då. Bild
De fås med eller utan ratt, kostar inget extra.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 17:58
av SolnaGnagarn
HelectriC skrev:
Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme :?
Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7 BildBild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 21:15
av HelectriC
SolnaGnagarn skrev:
HelectriC skrev:
Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme :?
Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7 BildBild
Här i Norge börjar 4S på 900k och jag behöver upp i 1250k för att den ska verka som en modern bil. Lite tråkigt tycker jag, hade kunnat tänka mig en om startpriset någorlunda representerade komplett bil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 21:29
av Fredrik j
HelectriC skrev:
SolnaGnagarn skrev:
HelectriC skrev:
Någon som beställt en 4S? När jag klickar runt i konfiguratorn, så känns det nästan omöjligt att få en bil utan minst 350k i utrustning. Frånpriset är ju verkligen världar från vad färdig bil kostar. En del utrustning är ju så basic på en sådan här bil att det är löjligt när det inte är standard. Tex att kunna ladda 150kW istället för 50kW eller stolsvärme :?
Har beställt och min landar på drygt 1,5. Och det är som du säger, minst 350” vill man langa på i smet.
När jag byggde den första första gången så landade den på 1,7 BildBild
Här i Norge börjar 4S på 900k och jag behöver upp i 1250k för att den ska verka som en modern bil. Lite tråkigt tycker jag, hade kunnat tänka mig en om startpriset någorlunda representerade komplett bil.
Du är inte ensam om att tycka det är lite tråkigt att Porsches bilar är så dyra...
Dom har liksom gjort en grej av det.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 22:05
av BrooklynS
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 22:46
av Verdi
BrooklynS skrev:
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 jan 2020 22:50
av HelectriC
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.
Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 jan 2020 02:29
av Legato
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.
Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!
Nej, det stämmer inte.

De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder

Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.

Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 jan 2020 08:57
av Verdi
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.
Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!
Nej, det stämmer inte.

De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder

Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.

Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.
De tjänar alltså bäst. Inte mest. :)

Antar att det är svårt att skala upp omsättningen och vinsten utan att trampa Audi på tårna. De måste ju förhålla sig till varandra inom VAG.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 jan 2020 09:06
av HelectriC
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
De hade ju inte sålt om de varit billiga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
De hade sålt fler men tjänat mindre pengar.
Ja, Porsche är väl den bilfabrikant som tjänar mest av alla bilfabrikanter worldwide om inte jag minns fel. De delar tex varje år ut bonus till de anställda på runt 8-10.000 eur till ALLA anställda!
Nej, det stämmer inte.

De tjänar faktiskt inte ens mest pengar inom VW. Audi genererar mest vinst inom VW, men för 2018 var det jämnt:
Audi: €4,7 miljarder
Porsche: €4,1 miljarder
Volkswagen: €4,0 miljarder

Både Mercedes och BMW tjänar i sin tur mer än Audi, för att inte tala om tex Toyota.

Däremot har Porsche väldigt fina marginaler. Historiskt har de nog haft bäst marginaler av alla, men på senare år har Ferrari gått om.
Jag menade per producerad bil, men det är möjligt att Ferrari gått om.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 jan 2020 09:54
av BrooklynS
Grejen med Porsche ÄR ju att inte alla skall ha råd... Så bli inte förvånade, det är en del av affärsidën att såväl bil som tillval är dyra.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 jan 2020 11:16
av Snap02
Med tanke på antal bilar sålda tjänar Porsche grymt bra per bil, ligger före Vw som måste sälja enormt många mer bilar. Porsches marginal måste vara grymt bra per producerad bil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 jan 2020 23:06
av hooked
I USA är det kunder som fått leverans av sina Taycan och det verkar inte vara helt smärtfritt med laddning, fönster som fryser fast med mera
https://www.taycanforum.com/threads/new ... oiler.744/

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 jan 2020 00:00
av taliz
Förstår inte hur dom tänkt när de sätter laddporten nästan mitt på sidan.
Fram, bak eller i nått hörn är enda rimliga IMO.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 jan 2020 00:03
av Fredrik j
hooked skrev:
I USA är det kunder som fått leverans av sina Taycan och det verkar inte vara helt smärtfritt med laddning, fönster som fryser fast med mera
https://www.taycanforum.com/threads/new ... oiler.744/
Karmlösa rutor är kass på vintern oavsett märke....