Sida 39 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 13:01
av MWall
spacecoin skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vet inte om det förklarar varför både Randy Pobst och Sebastian Vittel valde att montera en vanlig ratt?
Alla testbilar de körde på bana med hade väl ratt? Yoke var väl inte färdigutvecklad då.
Nja. Det kördes väl ett par varv på Laguna med Yoke. Sedan valde Pobst bort den som jag minns det.
På bana fungerar naturligtvis yoke förträffligt.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 13:30
av taliz
spacecoin skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vet inte om det förklarar varför både Randy Pobst och Sebastian Vittel valde att montera en vanlig ratt?
Alla testbilar de körde på bana med hade väl ratt? Yoke var väl inte färdigutvecklad då.
Nja. Det kördes väl ett par varv på Laguna med Yoke. Sedan valde Pobst bort den som jag minns det.
Hur vet du att han "valde"? Kanske hade dom en bil med och en utan, och han skulle testa båda.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 17:11
av spacecoin
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vet inte om det förklarar varför både Randy Pobst och Sebastian Vittel valde att montera en vanlig ratt?
Alla testbilar de körde på bana med hade väl ratt? Yoke var väl inte färdigutvecklad då.
Nja. Det kördes väl ett par varv på Laguna med Yoke. Sedan valde Pobst bort den som jag minns det.
Hur vet du att han "valde"? Kanske hade dom en bil med och en utan, och han skulle testa båda.
https://www.autoevolution.com/news/pobs ... 63362.html

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 18:04
av Aida
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Vet inte om det förklarar varför både Randy Pobst och Sebastian Vittel valde att montera en vanlig ratt?
Alla testbilar de körde på bana med hade väl ratt? Yoke var väl inte färdigutvecklad då.
Nja. Det kördes väl ett par varv på Laguna med Yoke. Sedan valde Pobst bort den som jag minns det.
Hur vet du att han "valde"? Kanske hade dom en bil med och en utan, och han skulle testa båda.
https://www.autoevolution.com/news/pobs ... 63362.html

Hahahaha Taliz din gamla räv: ger du dig nu med ditt försvar in absurdum av yoke. Du kan ju inte argumentera emot den artikeln.

Dessutom så är ju skillnaden mot de rattarna som du postade att de tillhör racerbilar som går från fulla hjulutslag (visserligen långt mindre än Plaid) på ett halvt varv-3/4 varv.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 19:54
av taliz
Aida skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Alla testbilar de körde på bana med hade väl ratt? Yoke var väl inte färdigutvecklad då.
Nja. Det kördes väl ett par varv på Laguna med Yoke. Sedan valde Pobst bort den som jag minns det.
Hur vet du att han "valde"? Kanske hade dom en bil med och en utan, och han skulle testa båda.
https://www.autoevolution.com/news/pobs ... 63362.html

Hahahaha Taliz din gamla räv: ger du dig nu med ditt försvar in absurdum av yoke. Du kan ju inte argumentera emot den artikeln.

Dessutom så är ju skillnaden mot de rattarna som du postade att de tillhör racerbilar som går från fulla hjulutslag (visserligen långt mindre än Plaid) på ett halvt varv-3/4 varv.
Jag försvarar inget, jag ifrågasätter.

Nä, racerbilar går ju knappt svänga med. Men det behövs ju inte då det inte är så skarpa kurvor på större banor. Därav yoke.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 20:04
av spacecoin
taliz skrev:
Jag försvarar inget, jag ifrågasätter.
Nä, racerbilar går ju knappt svänga med. Men det behövs ju inte då det inte är så skarpa kurvor på större banor. Därav yoke.
Jag uppfattar nog det som att du är en yoke-försvarare och inte en yoke-ifrågasättare i denna diskussion om jag måste välja ett läger åt dig. ;)
Om dom inte kör yoke på Nurburgring så kanske det finns anledning för flera att vara skeptiska? Fast då kommer väl folk här att säga att man aldrig kör så där snabbt i alla fall :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 31 jul 2021 20:09
av taliz
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Jag försvarar inget, jag ifrågasätter.
Nä, racerbilar går ju knappt svänga med. Men det behövs ju inte då det inte är så skarpa kurvor på större banor. Därav yoke.
Jag uppfattar nog det som att du är en yoke-försvarare och inte en yoke-ifrågasättare i denna diskussion. ;)
Om dom inte kör yoke på Nurburgring så kanske det finns anledning för flera att vara skeptiska?
Det jag ifrågasatte var om Pobst ”valde” vanlig ratt, och det hade du ju svar på.

Visst kan man vara skeptisk, men uppenbarligen fungerar det ju att köra med. Det är alltså fråga om tycke och smak. För vissa funkar det, för andra inte. Lite som elbil vs avgasbil.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 15:55
av spacecoin
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 16:50
av dd88
Intressant att dom jämför med ”production cars” när dom gjort en hel del med bilen. Hade ju hellre sett Randy köra en bil direkt från fabrik.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 17:21
av taliz
spacecoin skrev:
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.
Snabbare än en GT2RS är inte dåligt. Med vanlig ratt kanske han klippt Senna också? ;)

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 17:22
av taliz
dd88 skrev:
Intressant att dom jämför med ”production cars” när dom gjort en hel del med bilen. Hade ju hellre sett Randy köra en bil direkt från fabrik.
Du tror inte dom andra "production cars" är moddade?
Det är väl snarare standard numera. Bur, däck, aero är väl minimum typ.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 17:30
av dd88
Är det production cars så är det ju hur dom levererades från fabrik och inget annat.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 17:47
av Legato
dd88 skrev:
Är det production cars så är det ju hur dom levererades från fabrik och inget annat.
Nja, bur kör väl alla med. Porsche satte iaf sitt Taycan-rekord med bur.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 18:05
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Är det production cars så är det ju hur dom levererades från fabrik och inget annat.
Nja, bur kör väl alla med. Porsche satte iaf sitt Taycan-rekord med bur.
Porsche var väl tydliga med att det inte var en produktionsbil?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 18:20
av spacecoin
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.
Snabbare än en GT2RS är inte dåligt. Med vanlig ratt kanske han klippt Senna också? ;)
Lätt :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 19:10
av Jordad
spacecoin skrev:
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.
Randy kör med vanlig ratt. Racerförare tar alltid av ratten när de klättrar ur. Om du kollar på bilden så har han hängt den på backspegeln :D

Undrar vad en vanlig Plaid skulle göra för tid? Det beror väl mycket på viktskillnaden mellan den här och en vanlig.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 21:15
av Kubi
dd88 skrev:
Intressant att dom jämför med ”production cars” när dom gjort en hel del med bilen. Hade ju hellre sett Randy köra en bil direkt från fabrik.
>– UP x Bilstein Semi-Active Skyhook Dampers
>– UP Billet Adjustable Front Upper Control Arms
>– UP Billet Adjustable Rear Camber Arms
>– UP 3 Way Adjustable Rear Stabilizer Bar
>– UP 19” UP-03 Forged Wheels
>– Yokohama Slicks
>– UP Plaid Spec Carbon Bucket Seat
>– UP one-off aero, steering wheel, roll cage, air jacks, brake master cylinder stopper, brake ducting, etc

Tydligen deras mod-lista :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 02 aug 2021 22:06
av Zalman3
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.
Snabbare än en GT2RS är inte dåligt. Med vanlig ratt kanske han klippt Senna också? ;)
Grymt imponerande att slå den lätta och starka Porsche GT2RS på bana.

Teslan väger väl 5-600kg mera.
Den snabbaste och motorstarkaste Porsche 911 som någonsin godkänts för allmän väg är redo för avtäckning: Nya Porsche 911 GT2 RS får världspremiär på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien, 30 juni till 2 juli.

Med en 700 hk (515 kW) stark boxermotor med biturbo och en vikt på 1 470 kg med full tank, accelererar den lätta tvåsitsiga sportbilen från 0 – 100 km/tim på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna coupén har en toppfart på 340 km/tim och med teknik till stor del lånad från tävlingsverksamheten är nya GT2 RS hela 80 hk (59 kW) starkare än den 3,6 liter stora föregångaren samtidigt som vridmomentet ökats med 50 Nm till 750 Nm.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 00:05
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Moddad Plaid, Laguna Seca:


Det verkar ju som att den här bilen har Yoke i alla fall om jag inte ser fel.
Snabbare än en GT2RS är inte dåligt. Med vanlig ratt kanske han klippt Senna också? ;)
Grymt imponerande att slå den lätta och starka Porsche GT2RS på bana.

Teslan väger väl 5-600kg mera.
Den snabbaste och motorstarkaste Porsche 911 som någonsin godkänts för allmän väg är redo för avtäckning: Nya Porsche 911 GT2 RS får världspremiär på Goodwood Festival of Speed i Storbritannien, 30 juni till 2 juli.

Med en 700 hk (515 kW) stark boxermotor med biturbo och en vikt på 1 470 kg med full tank, accelererar den lätta tvåsitsiga sportbilen från 0 – 100 km/tim på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna coupén har en toppfart på 340 km/tim och med teknik till stor del lånad från tävlingsverksamheten är nya GT2 RS hela 80 hk (59 kW) starkare än den 3,6 liter stora föregångaren samtidigt som vridmomentet ökats med 50 Nm till 750 Nm.
Tycker det är minst lika imponerande att en fossilbil kör jämt med en 1000hk elbil….

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 16:41
av Hertsh
Cochespias publicerade idag några bilder på X Plaid. Första bilderna som jag ser. Bild
Bild
Bild

Vet inte var bilderna är tagna men det måste vara i USA. Det är bara där som en parkeringsplats som kallas "compact" rymmer en X. Bild

Jag gillar vad jag ser. Fräschare än nuvarande X. Jag är verkligen sugen på att byta ut min X LR mot en X Plaid, men det är många 100k för att göra det bytet. Bild

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 17:01
av mikebike
Vad skiljer (visuellt)?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 18:01
av taliz
mikebike skrev:
Vad skiljer (visuellt)?
Exteriört front, blackout, fälgar.
Invändigt är det ju helt annorlunda.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 19:59
av Hertsh
taliz skrev:
mikebike skrev:
Vad skiljer (visuellt)?
Exteriört front, blackout, fälgar.
Invändigt är det ju helt annorlunda.
och jag tycker mig se mycket bättre passning av skarvar etc jmf med vad jag själv sett tidigare och jmf med vad jag har på min.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 20:37
av spacecoin
Hertsh skrev:
Cochespias publicerade idag några bilder på X Plaid
Vet inte var bilderna är tagna men det måste vara i USA. Det är bara där som en parkeringsplats som kallas "compact" rymmer en X. Bild

Jag gillar vad jag ser. Fräschare än nuvarande X. Jag är verkligen sugen på att byta ut min X LR mot en X Plaid, men det är många 100k för att göra det bytet. Bild
Ja ser fin ut, men håller med i analysen. Många 100k blir det. Jag tänker att min X LR 2019 (Raven) med fri SuC och FSD kommer att hänga med mig till dess att det händer något större på batterisidan eller på annat sätt, typ V2G. Hos Tesla eller hos någon annan. Vill man ha en snabb och rolig bil så skulle jag köpa en MS. MX är mer som en väldigt cool supertanker/rymdfärja för familjen med dragkrok...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 03 aug 2021 20:42
av taliz
spacecoin skrev:
Hertsh skrev:
Cochespias publicerade idag några bilder på X Plaid
Vet inte var bilderna är tagna men det måste vara i USA. Det är bara där som en parkeringsplats som kallas "compact" rymmer en X. Bild

Jag gillar vad jag ser. Fräschare än nuvarande X. Jag är verkligen sugen på att byta ut min X LR mot en X Plaid, men det är många 100k för att göra det bytet. Bild
Ja ser fin ut, men håller med i analysen. Många 100k blir det. Jag tänker att min X LR 2019 (Raven) med fri SuC och FSD kommer att hänga med mig till dess att det händer något större på batterisidan eller på annat sätt, typ V2G. Hos Tesla eller hos någon annan. Vill man ha en snabb och rolig bil så skulle jag köpa en MS. MX är mer som en väldigt cool supertanker för familjen med dragkrok...
Vill man ha en snabb och rolig bil så är det snarare Model 3 som gäller.
S och X är väldigt lika körmässigt. Mest att man har betydligt bättre runt-om-sikt i X som skiljer IMO.
Att kalla X för "supertanker"... då har man inte provat Audi etron... :lol: