Sida 39 av 44
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 20:30
av Nicke Nyfiken
Idag provade jag att köra med autopilot för första gången.
TOTALT LIVSFARLIGT
Det är så sjukt fräckt och bekvämt att man använder det så fort det är möjligt och lämpligt. Jag blev bekväm med det mycket fortare än jag trott. För bekväm med det. Problemet var att jag ibland glömde att dra två gånger i spaken. Satt där med inkopplad farthållare och tyckte att dikeskanten kom obehagligt nära, innan poletten trillade ner. Faaan, vem styr egentligen???
Insane-starter i all ära, men autopiloten imponerar ännu mer

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 20:44
av hanty
Autopiloten "flippade ut" på motorvägen idag. Har fungerat felfritt hittills på motorväg men idag strulade det, körde en mil på motorvägen utan problem på vid middagstid. Efter två timmar på rullskidor kördes samma motorväg tillbaka. Efter tre försök från bilen att lämna körbanan krävde hustrun avstängning av APn. Trolig orsak; solsken snett framifrån och delvis våt vägbana som blänkte i solskenet. Skulle dock uppskatta om APn talade om att den inte klarade av förhållanden istället för att göra utfall mot mitträcke eller mot bil i högerfilen som blev omkörd. Vi får nog komma ihåg att detta fortfarande är en betaversion och köra därefter.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 21:51
av pegs
Känner igen det där. "Wife acceptance faktorn" är rätt låg när AP:n får en ljus idé och börjar rycka i ratten helt omotiverat.
För mig hände det bland annat vid övergång till 2 körfält vid 2+1 väg.
Efter två ryck blev det att stänga av AP:n och köra "retro-mode" med manuell styrning.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 22:12
av Herr X
Haha, exakt samma sak med min fru. Vid något tillfälle ryckte AP:n omotiverat ratten ut mot den mötande körbanan och jag fick kvickt parera med ett kännbart ryck. Efter det fick jag böna och be för att få lov att köra med den påslagen igen.
Slutsats: berätta inte för din make/maka att du kör med AP:n påslagen - om den rycker till, säg då istället att du råkade somna eller ge någon annan trovärdig anledning till rycket.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 22:14
av Leo
Tror inte MIN fru skulle bli lugnare om jag sa att rycket berodde på att jag somnade

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 22:19
av Nicke Nyfiken
Min fru tittar aldrig på vägen när hon inte kör själv, så jag skulle lätt komma undan med att säga att det var en hare på vägen

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 08 nov 2015 22:19
av danni
hanty skrev:Autopiloten "flippade ut" på motorvägen idag. Har fungerat felfritt hittills på motorväg men idag strulade det, körde en mil på motorvägen utan problem på vid middagstid. Efter två timmar på rullskidor kördes samma motorväg tillbaka. Efter tre försök från bilen att lämna körbanan krävde hustrun avstängning av APn. Trolig orsak; solsken snett framifrån och delvis våt vägbana som blänkte i solskenet. Skulle dock uppskatta om APn talade om att den inte klarade av förhållanden istället för att göra utfall mot mitträcke eller mot bil i högerfilen som blev omkörd. Vi får nog komma ihåg att detta fortfarande är en betaversion och köra därefter.
Det där är en svår nog situation för en människa att bedöma. Jag har märkt att den i det läget exempelvis kan tolka de torra strecken i körbanan som körfältsmarkörer.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 00:02
av Herr X
Nicke Nyfiken skrev:Min fru tittar aldrig på vägen när hon inte kör själv, så jag skulle lätt komma undan med att säga att det var en hare på vägen

Med tanke på hur ofta autopiloten måste korrigeras så måste din fru vara exceptionellt lättlurad:
Nicke nyfikens fru skrev:
"Herre gud Nicke!! Trettiofyra harar mitt på motorvägen en solig novemberförmiddag! Nu är du så god och ringer Vägverket och klagar när vi kommer hem! Så här får det verkligen inte gå till!"
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 01:46
av Svenssons
Finns alltid kaniner, rävar, ekorrar, grävlingar, rådjur, älgar, katter, änder, vargar, krokodiler, pingviner och enhörningar att skylla på också.... Tyvärr brukar min fru hålla koll på vägen men hon är rätt van att jag tycker till i bland ändå så jag kan kanske få köra med AP i vilket fall som helst...
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 08:51
av pegs
Undrar om det finns ett mönster? Dvs, vissa vägar klarar AP:n riktigt bra, medan andra har problematiska partier.
Läge att kartlägga?
T ex.
E4 : Jönköping - Gränna, OK, inga problem.
Rv 40 : Ulricehamn - Jönköping, Flera kast vid övergång från 1 till 2 filer på 2+1 väg
etc...
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 09:12
av kangru
pegs skrev:Undrar om det finns ett mönster? Dvs, vissa vägar klarar AP:n riktigt bra, medan andra har problematiska partier.
Läge att kartlägga?
T ex.
E4 : Jönköping - Gränna, OK, inga problem.
Rv 40 : Ulricehamn - Jönköping, Flera kast vid övergång från 1 till 2 filer på 2+1 väg
etc...
Kanske dags att sammanfatta det i ett Google spreadsheet?
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 09:21
av MSO
RV40 Jkpg-Ulriceham -> intressant.
Kan man väl säga. 2+1 verkar inte vara paradnumret.... Efter ett tag skrek jag högt i bilen. "NEEEJ, INNNNTTEEEE DRA VÄNSTER". Hoppas de har mic:en igång så att bilen lär sig av svordomar.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 09:26
av Surfaren
MSO skrev:Efter ett tag skrek jag högt i bilen. "NEEEJ, INNNNTTEEEE DRA VÄNSTER". Hoppas de har mic:en igång så att bilen lär sig av svordomar.
Kanske kommer i 7.1.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 09:39
av Martinen
Det skulle ju va så att micen är igång hela tiden.
Istället för att röra blinkersen, så säger man bara till den att köra om så fixar den själv.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 11:31
av pegs
Bara 23 inlägg kvar till 1000! Den här tråden leder bara knappt före Tesla spotting. Vilken kommer först?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 11:33
av pegs
Martinen skrev:Det skulle ju va så att micen är igång hela tiden.
Istället för att röra blinkersen, så säger man bara till den att köra om så fixar den själv.
Med äkta hälften med i bilen så skulle det kunna vara riskabelt

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 12:08
av Martinen
pegs skrev:Martinen skrev:Det skulle ju va så att micen är igång hela tiden.
Istället för att röra blinkersen, så säger man bara till den att köra om så fixar den själv.
Med äkta hälften med i bilen så skulle det kunna vara riskabelt

Den får va kodad till min röst.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 12:09
av Martinen
pegs skrev:Bara 23 inlägg kvar till 1000! Den här tråden leder bara knappt före Tesla spotting. Vilken kommer först?

Men denna tråden har funnits i en månad.
Teslaspotting har funnits nästan ett år.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 12:26
av HelectriC
upptäckte igår att AP kompenserar bra för vindkast. Körde med ca 17m/s sidovind på en bro igår i ca 70km/h och varje gång en bropelare passerades (där det var mer eller mindre vindstilla) och jag kom ut på andra sidan, så märktes det tydligt på ratten att bilen korrigerade för den starka vinden.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 15:02
av Bjelke
Nu har NyTeknik testat AP iaf... Lite konstigt tycker jag iaf att dom inte är tydliga med TESLA:s direktiv angående AP, dom får det att verka som att TESLA låter föraren köra lite hursomhelst med AP...?
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 15:19
av iCar
Någon annan som har problem med 3G efter installation av 7.0? För mig får jag nästan aldrig kontakt om jag inte delar ut min 4G telefon. Vad göra?
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 15:20
av bylund
Bjelke skrev:Nu har NyTeknik testat AP iaf... Lite konstigt tycker jag iaf att dom inte är tydliga med TESLA:s direktiv angående AP, dom får det att verka som att TESLA låter föraren köra lite hursomhelst med AP...?
Fast Tesla låter ju en köra lite hursomhelst med AP, d v s de låter dig köra i många fall när det inte är lämpligt enligt instruktionerna.
Fast jag håller med om att det vore lämpligt att nämna vad den är tänkt att klara också, för betyget borde vara baserat på hur bra den klarar det Tesla hävdar att den klarar.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 15:49
av pegs
iCar skrev:Någon annan som har problem med 3G efter installation av 7.0? För mig får jag nästan aldrig kontakt om jag inte delar ut min 4G telefon. Vad göra?
Testa att göra en reboot av konsolen. (Håll in båda rullarna på ratten till dess att mittkonsolen slocknar.)
Det kan lösa problem med kopplingen till mobilnätet.
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 16:25
av iCar
pegs skrev:iCar skrev:Någon annan som har problem med 3G efter installation av 7.0? För mig får jag nästan aldrig kontakt om jag inte delar ut min 4G telefon. Vad göra?
Testa att göra en reboot av konsolen. (Håll in båda rullarna på ratten till dess att mittkonsolen slocknar.)
Det kan lösa problem med kopplingen till mobilnätet.
Jag har testat det och det funkar ibland, men inte alltid. Någon annan idé? Det var någon som skrev att den nya uppdateringen hade buggfixar för 3G. Är det någon som vet hur jag kan hämta nya buggfixar utan att den kommit automatiskt till mig?
Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0
Postat: 09 nov 2015 16:29
av bylund
iCar skrev:pegs skrev:iCar skrev:Någon annan som har problem med 3G efter installation av 7.0? För mig får jag nästan aldrig kontakt om jag inte delar ut min 4G telefon. Vad göra?
Testa att göra en reboot av konsolen. (Håll in båda rullarna på ratten till dess att mittkonsolen slocknar.)
Det kan lösa problem med kopplingen till mobilnätet.
Jag har testat det och det funkar ibland, men inte alltid. Någon annan idé? Det var någon som skrev att den nya uppdateringen hade buggfixar för 3G. Är det någon som vet hur jag kan hämta nya buggfixar utan att den kommit automatiskt till mig?
Det verkar inte som att man kan det. En del försöker ge bilen extra bra wifi-täckning för att skynda på processen, men det viktiga verkar vara att man har täckning och att Tesla har gjort uppdateringen tillgänglig för din bil.
Är det just 3G du har problem med, eller är det mobildata i allmänhet (d v s du får inte 2G-signal heller)?