Precis som spacecoin skrev så är AP väldigt beprövad. Man vet vad man får. Det verkar diffa lite mellan olika bilar, där vissa tycker det är mycket spökbromsningar, medan de flesta inte har några.Jist skrev: ↑02 okt 2024 09:12Tack för förklaringen!spacecoin skrev: ↑02 okt 2024 08:47Tesla har teknisk skuld i AP-systemet. Man har sedan 2018 migrerat mer och mer av kodbasen till maskininlärning från procedurell regelbaserad kod för den delen av koden som styr bilen.Jist skrev: ↑02 okt 2024 08:40Har du lust att utveckla det där lite? Sitter och väntar på min första Tesla och det här med spökbromsningar där jag fruktar mest med nya bilen.
Kodbasen som är FSD på stadsgator används inte ännu för motorväg, och när man går över till den kanske det blir bättre, eller inte.
Jag tror han gör antagandet att den gamla är mindre kompetent än den nya. Jag kan tänka att den gamla å andra sidan är beprövad.
Fördelen med att Tesla får en stack att underhålla istället för två för hw3+ är ju positiv, men vi ser redan nu att det blir segare och segare för dem.
Actual smart summon finns inte för legacy S/X och funktioner saknas fortfarande för CT. En ny modell kommer att göra det värre, samt de faktum att de måste underhålla fler olika hårdvaror av AP-datorn ju längre tiden går om de inte kastar gamla FSD-köpare under bussen.
Det är oundvikligt att även Tesla blir en legacytillverkare istället för en snabbfotad ny business utan teknisk skuld och utan en ryggsäck med gamla modeller som måste underhållas med programvara.
Så tanken/förhoppningen är att när vi i Europa får FSD-stacken så ska det afunegra bättre. Jag läser tex att de som har FSD inte verka lida av spökbromnisngar. Och den stacken används även om jag inte väljer att köpa till FSD, koden och hanteringen i trafik är densamma?
Spökbromsning som koncept är också något som blivit större än vad det är. En spökbromsning är när bilen bromsar för något som inte finns, eller en fara som inte existerar. Det har nog alla teslaägare erfarit, men för mig är det extremt sällan, typ några gånger på mina 3 år med min Y.
Bromsningarna som vi människor tycker är onödiga (INTE spökbromsningar) är exempelvis när en bil åker nära eller över mittlinjen. Eller kommande kurva gör att bilen tror att mötande bil är på min sida av vägen, etc. Antingen beroende på en kulle, eller dåliga mittlinjer. Allt som oftast så vet man varför bilen gjorde som den gjorde. Annars är man inte uppmärksam.
Även om det fortfarande är irriterande så beror det på att Tesla gärna bromsar en gång för mycket, än en gång för lite. Vilket jag tycker är bra. Värre är om man är ofokuserad och bilen kör in i något, endast för att minska falska bromsningar och vara mer "bekväm".
Du behöver inte vara orolig.