Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10432
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
När man pratar om ”pensionssparande” i aktier menar man ju ibland förvaltningen av tjänstepension. Är det sån vi pratar om här?
Ja, kanske det. Jag flyttade allt mitt till Nordnet, dels för att kapa avgifter men kanske ännu mer för att kunna handla fritt.

Mig veterligen finns inga begränsningar annat än möjligen från arbetsgivare samt typ av depå. Med rätt förutsättningar tror jag man kan ha vad man vill i sitt pensionssparande.
Tänker du på ”tiotaggarslösning” i tjänstepensionen?
Har väldigt dålig koll på pension, ingen koll på benämningar.

Jag använde https://www.svenskafribrevsbolaget.se/ för att få så mycket som möjligt flyttat till Nordnet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Finns det någon som helst lösning om man vill investera pensionen direkt i Tesla aktien?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Lite upp idag.

758,48 USD +24,84 (3,39 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5530
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Tänker du på ”tiotaggarslösning” i tjänstepensionen?
Tiotaggarlösning är bara något för de som har avtal om förmånsbestämd pension att få en premie de själva kan investera istället för att ett försäkringsbolag investerar den och ger en viss procent av slutlön. Oftast bara äldre som har förmånsbestämd till att börja med så för yngre är nästan alltid premiebestämd från början så då är bara frågan var det förvaltas och vilka restriktioner kollektivavtalet/arbetsgivaren satt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10432
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
Finns det någon som helst lösning om man vill investera pensionen direkt i Tesla aktien?
Är väl bara att ha pensionen i en vanlig depå och köpa aktien?

Från Avanza:
"De flesta av våra kunder fortsätter att spara till sin pension på kontotypen ISK men givetvis kan man spara till pensionen även på våra andra kontotyper så som kapitalförsäkring och aktie-och fondkonto."
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Legato skrev:
Sabbe skrev:
Finns det någon som helst lösning om man vill investera pensionen direkt i Tesla aktien?
Är väl bara att ha pensionen i en vanlig depå och köpa aktien?

Från Avanza:
"De flesta av våra kunder fortsätter att spara till sin pension på kontotypen ISK men givetvis kan man spara till pensionen även på våra andra kontotyper så som kapitalförsäkring och aktie-och fondkonto."
Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5530
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Sabbe skrev:

Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10432
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Sabbe skrev:

Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Jupp, har min Tjänstepension hos Nordnet som sagt och kan äga TSLA i den om jag vill (kollade just). Direktäger ett par andra amerikanska aktier.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Sabbe skrev:

Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Jupp, har min Tjänstepension hos Nordnet som sagt och kan äga TSLA i den om jag vill (kollade just). Direktäger ett par andra amerikanska aktier.
Har min hos Avanza, ska kolla upp möjligheten att flytta till Nordnet om man kan investera direkt i Tesla. Tack!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5530
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Sabbe skrev:

Har min hos Avanza, ska kolla upp möjligheten att flytta till Nordnet om man kan investera direkt i Tesla. Tack!
Avanza skall inte ha någon spärr för att man inte kan investera tjänstepension i Tesla vad jag vet då man kan handla i aktier som är listade hos Nasdaq, så då ligger nog spärren baserat i vad för tjänstepension du har.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Efter stängning 774,70 +22,41 (2,98 %)

Kursen upp efter att Twitter köpet inte blir av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

1862B2E8-FE05-402F-824A-E1E7A042DF15.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Nytt COViD-utbrott i Shanghai… återstår att se vad som händer och påverkan…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tjänar bra pengar i Kina.

Tesla kan samla in 430 miljoner euro i Kina med försäljning av elbilskrediter.
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... euro-50578
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10432
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Det blev tyvärr som många befarade att Karpathy lämnar Tesla:

https://electrek.co/2022/07/13/tesla-lo ... ilot-team/
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ja, det kändes klart redan innan nyår. Elon får hitta en ny poster-boy, antagligen Ashok, att kasta optioner på för att sälja fantasierna.
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Borde inte påverka aktiekursen då FSD inte är värt något enligt många :D
19C1B939-0248-40CE-9BBB-AF231379CB74.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
Borde inte påverka aktiekursen då FSD inte är värt något enligt många :D
Det finns väl åtminstone tre läger?
1. De som inte fattar något om tekniken och tror på vad Elon säger om FSD.
2. De som pratar upp FSD och allt annat som Tesla gör för aktiekursen, och skiter i om det blir verklighet.
3. De som förstår att FSD L5 inte är ett lösbart problem nu, och troligen inte heller inom de kommande 20-30 åren oavsett sensorer och hårdvara.

Hur fördelningen ser ut bland marknadsaktörerna har jag ingen aning om. Det blir färre i (1) i alla fall för varje månad som går. På forumet här verkar fördelningen vara 40% 40% 20%.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

FSD som idé är värt massor av pengar. Teknisk sett är det dock mycket bristfälligt och inskränker sig till lite party-tricks om man ska vara ofin.
Så aktiekursen kan säkert påverkas av de framsteg som kommer efter hand.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5985
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
Jag tänke tanken att han kanske är utbränd men de är såklart inte heller bra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
Jag tänke tanken att han kanske är utbränd men de är såklart inte heller bra.
Det troligaste är att han cashat in sina options-tranches och sade upp sig runt nyår. Sedan ville Elon att han skulle vänta med att sluta så han hinner göra damage control och säga hur lite AK egentligen gör. Det var likadan semester/garden leave för Doug Field när han fick nog. Och samma sommar-tajming för att släppa nyheten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

111.png

Nu börjas det pratas om prissänkningar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10432
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
111.png

Nu börjas det pratas om prissänkningar.
Det där omet är ett ganska stort om imo. Inflationen är ju på rekordnivå.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Finns ingen anledning för Tesla att sänka priserna förrän tidigast när tillgången på bilar börjar närma sig den enorma efterfrågan.
Skriv svar