När man pratar om ”pensionssparande” i aktier menar man ju ibland förvaltningen av tjänstepension. Är det sån vi pratar om här?
Ja, kanske det. Jag flyttade allt mitt till Nordnet, dels för att kapa avgifter men kanske ännu mer för att kunna handla fritt.
Mig veterligen finns inga begränsningar annat än möjligen från arbetsgivare samt typ av depå. Med rätt förutsättningar tror jag man kan ha vad man vill i sitt pensionssparande.
Tänker du på ”tiotaggarslösning” i tjänstepensionen?
Har väldigt dålig koll på pension, ingen koll på benämningar.
Tänker du på ”tiotaggarslösning” i tjänstepensionen?
Tiotaggarlösning är bara något för de som har avtal om förmånsbestämd pension att få en premie de själva kan investera istället för att ett försäkringsbolag investerar den och ger en viss procent av slutlön. Oftast bara äldre som har förmånsbestämd till att börja med så för yngre är nästan alltid premiebestämd från början så då är bara frågan var det förvaltas och vilka restriktioner kollektivavtalet/arbetsgivaren satt.
Finns det någon som helst lösning om man vill investera pensionen direkt i Tesla aktien?
Är väl bara att ha pensionen i en vanlig depå och köpa aktien?
Från Avanza:
"De flesta av våra kunder fortsätter att spara till sin pension på kontotypen ISK men givetvis kan man spara till pensionen även på våra andra kontotyper så som kapitalförsäkring och aktie-och fondkonto."
Finns det någon som helst lösning om man vill investera pensionen direkt i Tesla aktien?
Är väl bara att ha pensionen i en vanlig depå och köpa aktien?
Från Avanza:
"De flesta av våra kunder fortsätter att spara till sin pension på kontotypen ISK men givetvis kan man spara till pensionen även på våra andra kontotyper så som kapitalförsäkring och aktie-och fondkonto."
Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Jupp, har min Tjänstepension hos Nordnet som sagt och kan äga TSLA i den om jag vill (kollade just). Direktäger ett par andra amerikanska aktier.
Privat pensionssparande vet jag att det finns många alternativ för att spara i Tesla aktien. Menade den pensionsdelen (tjänstepension?) som man bara kan välja ett fåtal begränsade fonder.
Tjänstepension i sig är inte låst till ett fåtal fonder, det beror helt på avtalet. Du kan ha tjänstepension där det läggs på ett pensionskonto hos t.ex. Avanza.
Jupp, har min Tjänstepension hos Nordnet som sagt och kan äga TSLA i den om jag vill (kollade just). Direktäger ett par andra amerikanska aktier.
Har min hos Avanza, ska kolla upp möjligheten att flytta till Nordnet om man kan investera direkt i Tesla. Tack!
Har min hos Avanza, ska kolla upp möjligheten att flytta till Nordnet om man kan investera direkt i Tesla. Tack!
Avanza skall inte ha någon spärr för att man inte kan investera tjänstepension i Tesla vad jag vet då man kan handla i aktier som är listade hos Nasdaq, så då ligger nog spärren baserat i vad för tjänstepension du har.
Borde inte påverka aktiekursen då FSD inte är värt något enligt många
Det finns väl åtminstone tre läger?
1. De som inte fattar något om tekniken och tror på vad Elon säger om FSD.
2. De som pratar upp FSD och allt annat som Tesla gör för aktiekursen, och skiter i om det blir verklighet.
3. De som förstår att FSD L5 inte är ett lösbart problem nu, och troligen inte heller inom de kommande 20-30 åren oavsett sensorer och hårdvara.
Hur fördelningen ser ut bland marknadsaktörerna har jag ingen aning om. Det blir färre i (1) i alla fall för varje månad som går. På forumet här verkar fördelningen vara 40% 40% 20%.
FSD som idé är värt massor av pengar. Teknisk sett är det dock mycket bristfälligt och inskränker sig till lite party-tricks om man ska vara ofin.
Så aktiekursen kan säkert påverkas av de framsteg som kommer efter hand.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
Jag tänke tanken att han kanske är utbränd men de är såklart inte heller bra.
Om dom var nära L3 eller L4 så skulle ju inte den som är ansvarig lämna frivilligt. Det är helt orimligt att man inte vill skörda frukterna av de frö man sått. Kanske blir han utkastad, men det är inte heller ett bra tecken för den enda rimliga anledningen att kasta ut honom är att han misslyckats då. Jag säger att detta är ett tecken att jag, spacecoin, MWall m.fl. i denna tråd haft rätt. Tesla försöker lösa fel problem på fel sätt. Jag hoppas verkligen att jag har fel i detta, men allt tyder ju på att det är vad som pågår. Återigen, börja med motorväg, det är där det skapar mest värde, trist och lång körning. Ta det sedan därifrån. Och tunneln borde man ju fixat på en vecka kan man tycka. Jag byggde en robot som läste av en slinga i golvet 1999 i gymnasiet, Elon kanske behöver lite röd tejp att filma med en av de 3 kamerorna som sitter fram på Teslas bilar?
Jag tänke tanken att han kanske är utbränd men de är såklart inte heller bra.
Det troligaste är att han cashat in sina options-tranches och sade upp sig runt nyår. Sedan ville Elon att han skulle vänta med att sluta så han hinner göra damage control och säga hur lite AK egentligen gör. Det var likadan semester/garden leave för Doug Field när han fick nog. Och samma sommar-tajming för att släppa nyheten.